ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Blijft natuurlijk ook allemaal een moeilijk afweging in deze tijden hé.
Grote aankoop relatief tov uw portefeuille kan goed zijn voor aankoopkosten, maar een betere spreiding kan die kost natuurlijk te niet doen als ge te hoog aankoopt.
Maar te lang wachten met een inflatie van +7% is natuurlijk ook in uw eigen vingers snijden als de beurs beter presteert.

Ikzelf heb ongeveer een jaar gespreid voor mijn cash tot ik op mijn cash-limiet zat voor mij om voldoende achter de hand te hebben als ik iets nodig heb.
Blijf voor de rest maandelijks aankopen om nog meer te spreiden op die manier.

Zeker met de huidige volatiliteit is het risico groter als je te weinig spreidt, in vergelijking daarmee valt 0,6% (worst case als je €15 betaalt voor €2501 aankoop in XA4's voorbeeld) in het niet.
 
Zeker met de huidige volatiliteit is het risico groter als je te weinig spreidt, in vergelijking daarmee valt 0,6% (worst case als je €15 betaalt voor €2501 aankoop in XA4's voorbeeld) in het niet.
Nahrtent zit op een berg geld.
Kan mijn interpretatie zijn, maar dat geeft mij het idee dat hij dan niet gaat aankopen aan 2500 euro per maand/per keer.
Al is "een berg geld" natuurlijk voor iedereen anders ;)
Gespreid inkopen kan ook maandelijks (of een paar keer per maand) met 50000 euro hè.
Het hangt er maar van af welk bedrag je te spenderen hebt.

Maar inderdaad, niet onbelangrijk om gespreid aan te kopen, zeker in deze volatiele tijden.
 
Ja, ik ben ook niet van plan om meteen all-in te gaan, dat zou het punt van DCA een beetje teniet doen.
De huidige situatie is niet bijster rooskleurig en lijkt dus attractief om in te stappen, maar het kan ook nog verder verslechteren voordat het weer beter wordt, om maar iets te zeggen.

Ik wil het echter wel simpel houden voor mezelf, zoals ik dat bij crypto ook gedaan heb.
Gewoon kopen, niet naar omkijken, niet emotioneel worden.

Qua spreiding, kan ik zoveel verkeerd doen door enkel S&P 500 te kopen?
Moet daar per se een Europese of Aziatische tracker bij, of goud, zilver, etc...?

Nahrtent zit op een berg geld.
Kan mijn interpretatie zijn, maar dat geeft mij het idee dat hij dan niet gaat aankopen aan 2500 euro per maand/per keer.
Ik zei: een "relatief grote berg cash".

In het licht van wat voor wereldvreemde profielen hier op dit forum zitten had ik dat beter anders verwoord natuurlijk, want nu leid jij daar blijkbaar meteen uit af dat ik maandelijks 50k op overschot heb. :wtf:
 
Ja, ik ben ook niet van plan om meteen all-in te gaan, dat zou het punt van DCA een beetje teniet doen.
De huidige situatie is niet bijster rooskleurig en lijkt dus attractief om in te stappen, maar het kan ook nog verder verslechteren voordat het weer beter wordt, om maar iets te zeggen.

Ik wil het echter wel simpel houden voor mezelf, zoals ik dat bij crypto ook gedaan heb.
Gewoon kopen, niet naar omkijken, niet emotioneel worden.

Qua spreiding, kan ik zoveel verkeerd doen door enkel S&P 500 te kopen?
Moet daar per se een Europese of Aziatische tracker bij, of goud, zilver, etc...?


Ik zei: een "relatief grote berg cash".

In het licht van wat voor wereldvreemde profielen hier op dit forum zitten had ik dat beter anders verwoord natuurlijk, want nu leid jij daar blijkbaar meteen uit af dat ik maandelijks 50k op overschot heb. :wtf:
allemaal rosse muntjes is idd grotere berg dan briefjes van 500 :p

Heb echt 1 ETF miskoop gedaan. 3 staan er -3% sinds aankoop (oktober/november vorig jaar) en 1 -15% 😥
 
Ik zei: een "relatief grote berg cash".

In het licht van wat voor wereldvreemde profielen hier op dit forum zitten had ik dat beter anders verwoord natuurlijk, want nu leid jij daar blijkbaar meteen uit af dat ik maandelijks 50k op overschot heb. :wtf:
Ik zeg niet dat je maandelijks 50k op overschot hebt (ik vermoed trouwens niet dat die profielen hier op BG zitten, maar bon, niet iedereen deelt zomaar allerlei informatie, dus we weten het nooit zeker :unsure: )
Maar als je bv 300k hebt (en ik zeg dus ook niet dat je dat zou hebben), kan je wel op een jaar tijd 1 keer om de 2 maanden gespreid aankopen met 50k. Je hoeft dat niet elke maand "als overschot" te hebben.
Soit, het was maar een voorbeeld.

En ja, je zei inderdaad een relatief grote berg cash. My bad.
Maar dan nog, dat is voor interpretatie vatbaar ;)

Over de keuze van ETF laat ik anderen aan het woord.
Zelf heb ik IWDA, EMIM en CNDX.
Ook een klein plukje CSPX (S&P500), maar ben op aanraden van iemand hier voortgegaan met CNDX (Nasdaq) omdat die beter presteerde dan CSPX.
Al was het op dit moment beter geweest om CSPX te hebben gekocht (pas begonnen 01/2021). Maar ach, long term gaat CNDX inderdaad beter, laat ons hopen dat die lijn zich doorzet 🤞... we zullen zien.
 
Kent iemand een accumulerende ETF (world of S&P500) dat noteert in EUR?
Op justetf kom ik er niet direct eentje tegen. Aangezien lynx blijkbaar aanrekent om iets in een andere valuta aan te houden, wil ik in deze account liever enkel EUR fondsen steken.
 
Is het interessant om 2 dezelfde ETFS aan te houden, maar de ene gekocht in Euro en de ander in Dollar?
Als een soort van verzekering als er ooit drastische beslissingen worden genomen in de Eurozone? Of beschermt dat juist niets?
 
Kent iemand een accumulerende ETF (world of S&P500) dat noteert in EUR?
Op justetf kom ik er niet direct eentje tegen. Aangezien lynx blijkbaar aanrekent om iets in een andere valuta aan te houden, wil ik in deze account liever enkel EUR fondsen steken.
- Vanguard FTSE All-World UCITS ETF USD Acc: IE00BK5BQT80
- iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc): IE00B5BMR087
Beide op Xetra of andere europese beurzen gewoon in Euro te koop
 
Dan bescherm je de helft.. ervan uitgaande dat de ETF's onderliggend niet gevoelig zijn aan die beslissing.
Dit klopt niet.

De waarde van de ETF is gelijk aan de waarde van de onderliggende effecten. En dat kan je uitdrukken in euro, dollar, yen, ...

Hetzelfde fonds in euro en in dollar zal dus gewoon op elk moment even veel waard zijn.

Dat lijkt mij ook maar de logica zelve. Ik mag altijd gecorrigeerd worden, maar volgens mij is deze bedenking ettelijke pagina's geleden ook al gemaakt en werd wat ik zeg bevestigd, dacht ik.
 
Dit klopt niet.

De waarde van de ETF is gelijk aan de waarde van de onderliggende effecten. En dat kan je uitdrukken in euro, dollar, yen, ...

Hetzelfde fonds in euro en in dollar zal dus gewoon op elk moment even veel waard zijn.

Dat lijkt mij ook maar de logica zelve. Ik mag altijd gecorrigeerd worden, maar volgens mij is deze bedenking ettelijke pagina's geleden ook al gemaakt en werd wat ik zeg bevestigd, dacht ik.
Dat klopt, maar als je pakweg voor 1000usd aandelen hebt (of ETF) en de dollar devalueert 20%, ben je ook die 20% kwijt eens je ze laat cashen in euro.

Heel zwaar in 1 currency zitten kan dus weldegelijk een risico inhouden.
 
Het kan ook nog verder verslechteren voordat het weer beter wordt, om maar iets te zeggen.

Gewoon kopen, niet naar omkijken, niet emotioneel worden.

Qua spreiding, kan ik zoveel verkeerd doen door enkel S&P 500 te kopen?
Je geeft hier de argumenten voor een all-world ETF zoals VWCE. Keep it simple, niet gokken op één wereldmacht. Het geeft je enorm veel gemoedsrust en een oorlog meer of minder zal de wereld niet doen stoppen met draaien.
 
Dat klopt, maar als je pakweg voor 1000usd aandelen hebt (of ETF) en de dollar devalueert 20%, ben je ook die 20% kwijt eens je ze laat cashen in euro.

Heel zwaar in 1 currency zitten kan dus weldegelijk een risico inhouden.
Uiteraard...

Maar het houdt geen steek om dezelfde tracker aan te kopen in twee verschillende munten om jezelf in te dekken tegen wisselkoersrisico zoals hier boven werd gevraagd.

edit: in een wereldwijde tracker zitten aandelen die noteren in tientallen (?) verschillende munten. En dat wordt gewoon vertaald naar $ of € (of £ of whatever)
 
Je geeft hier de argumenten voor een all-world ETF zoals VWCE. Keep it simple, niet gokken op één wereldmacht. Het geeft je enorm veel gemoedsrust en een oorlog meer of minder zal de wereld niet doen stoppen met draaien.

Altijd een interessante afweging, kies je voor de hele brede spreiding van all-world (met als resultaat dat er vaak tegenvallende regio's tussen zitten of regio's die traditioneel minder dynamisch zijn) of eerder voor S&P dat erg US focused is (met in tijden van crisis vaak snellere / grotere drops maar ook snellere / grotere opleving dan de meeste andere regio's).
 
Je geeft hier de argumenten voor een all-world ETF zoals VWCE. Keep it simple, niet gokken op één wereldmacht. Het geeft je enorm veel gemoedsrust en een oorlog meer of minder zal de wereld niet doen stoppen met draaien.

Alleen gaat er denk ik nooit een land zo stom zijn om Amerika aan te vallen.

Denk ik he :p
 
Alea iacta est. Niet te veel bij nagedacht, gewoon een deftig bedrag CNDX en VWCE gekocht.
Paar maanden laten doen, en dan de rest van mijn cash opwerken aan ofwel meer van hetzelfde, ofwel nog wat diversifiëren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan