ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

Artikel over passief indexbeleggen op de frontpage van HLN. Ben niet zeker of ik blij moet worden dat het meer en meer aandacht krijgt.

Wel een goed en uitgebreid artikel tbh.

 
Dit zal geen nieuws zijn voor de ETF-experten op het forum, maar misschien interessant voor anderen: ik merk de laatste tijd (maar dat kan zijn omdat ik wat breder zoek naar verschillende ETF's) dat er in de brede waaier aan ETF's heel veel zijn die qua samenstelling uiteindelijk bitter weinig afwijken van de "eenvoudige" markt trackers genre S&P500, Asia excl. Japan,...

Mijn aanpak - benieuwd of er nog andere, betere tips zijn:
- Vergelijk de prestaties van het fonds met een paar van die eenvoudige ETF's over de afgelopen 5-10 jaar, je ziet al snel patronen waar beide weinig van elkaar afwijken
- Even googlen op het ISIN nummer + composition leidt je meestal naar sites waar je de top 10 posities kan zien, dat geeft ook een idee van de overlap met meer eenvoudige ETF's
- In die top 10 zie je ook al vlug of er bepaalde onderliggende aandelen waren die voor het grootste deel van de prestaties gezorgd hebben (Tesla is een typisch voorbeeld waardoor je bepaalde ETF's sprongen ziet maken, terwijl de rest van de onderliggende aandelen het maar matig deed)
 
Hier begin februari begonnen met IWDA en EMIM, nu staat er al cash klaar om IWDA bij te kopen :)

De andere helft van mijn startkapitaal heb ik in 4GLD en ISLN (etf’s fysiek goud en zilver) gestoken met het oog op Oekraïne en dat loont zoals verwacht.
De rode cijfers in de eerste 2 zijn volledig geneutraliseerd door de laatste 2 :)
 
Kan iemand me het grote verschil in performance uitleggen tussen deze twee ETF's ?


Beide aangekocht eind februari 2020, verloop kan niet meer uit elkaar liggen.
 
Kan iemand me het grote verschil in performance uitleggen tussen deze twee ETF's ?


Beide aangekocht eind februari 2020, verloop kan niet meer uit elkaar liggen.

In de eerste plaats uw markt waar het gesitueerd is, alsook de samenstelling van de ETF
 
In de eerste plaats uw markt waar het gesitueerd is, alsook de samenstelling van de ETF

Klopt, verwarrend maar het is niet omdat het allebei MSCI China noemt, dat het hetzelfde of gelijkaardig is: slechts 1 achterliggend bedrijf in overlap tussen de top 10 compositie en een zeer groot verschil qua industrieën waarin ze beleggen.
 
Ik hoop dat dit het juiste draadje is. Ik wil kijken naar ETFs, maar loop nog wat tegen praktische vragen aan.
Dit zijn vragen naar aanleiding van dit filmpje van @Retired .

Privé heb ik een DeGiro account. Daar zou het fee nog laag zijn heb ik begrepen. Gaat DeGiro de belastingen direct voor mij berekenen, of moet ik dat zelf regelen? Heel het belastingplaatje is me vrij onduidelijk. Toch niet onbelangrijk om een voordeel te hebben tov beleggingsfondsen.

Voor mijn werk heb ik een Bolero account, want DeGiro staat dat niet toe voor het werk. Daar zou ik dus beter 88% IWDA en 12% EMIM aanschaffen om de kosten lager te houden. Als ik Bolero zoek op IWDA, zie ik 2 hits: iShare Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC (IWDA) (ETF) en ISHARES IWDA INAV (INIDA) (Index). Die 2e kan ik echter niet kopen.
Bij de eerste zie ik echter niet die 1,32% TOB kosten in de Bolero app. Kan iemand me uitleggen waar ik die kan vinden in de app?
Gaat Bolero de belasting volledig berekenen?

Ik vind het ook lastig om de koers grafiekjes van ETF of aandelen te vinden in de Bolero app. DeGiro app is veel duidelijker vind ik.
 
Ik hoop dat dit het juiste draadje is. Ik wil kijken naar ETFs, maar loop nog wat tegen praktische vragen aan.
Dit zijn vragen naar aanleiding van dit filmpje van @Retired .

Privé heb ik een DeGiro account. Daar zou het fee nog laag zijn heb ik begrepen. Gaat DeGiro de belastingen direct voor mij berekenen, of moet ik dat zelf regelen? Heel het belastingplaatje is me vrij onduidelijk. Toch niet onbelangrijk om een voordeel te hebben tov beleggingsfondsen.

Voor mijn werk heb ik een Bolero account, want DeGiro staat dat niet toe voor het werk. Daar zou ik dus beter 88% IWDA en 12% EMIM aanschaffen om de kosten lager te houden. Als ik Bolero zoek op IWDA, zie ik 2 hits: iShare Core MSCI World UCITS ETF - USD ACC (IWDA) (ETF) en ISHARES IWDA INAV (INIDA) (Index). Die 2e kan ik echter niet kopen.
Bij de eerste zie ik echter niet die 1,32% TOB kosten in de Bolero app. Kan iemand me uitleggen waar ik die kan vinden in de app?
Gaat Bolero de belasting volledig berekenen?

Ik vind het ook lastig om de koers grafiekjes van ETF of aandelen te vinden in de Bolero app. DeGiro app is veel duidelijker vind ik.
Als je koers grafieken wil zien in de Bolero app moet je uw scherm draaien zodat orientatie naar Landscape gaat, dan toont hij de koersgrafiek wanneer je een aandeel hebt geselecteerd.
 
Als je koers grafieken wil zien in de Bolero app moet je uw scherm draaien zodat orientatie naar Landscape gaat, dan toont hij de koersgrafiek wanneer je een aandeel hebt geselecteerd.
Merci! Hoe moet je daar nu achter komen? :rolleyes:
Alsof ik op ieder schermpje mijn telefoon zit te draaien. En meestal staat rotation lock op.
 
Kan iemand me uitleggen waar ik die kan vinden in de app?
Kan zijn dat het elders ook staat, maar als je een order toevoegt, krijg je net voor het definitieve vastleggen een overzicht van alle kosten. Alsook de kosten indien verkoop na 1 jaar, 3 jaar en 5 jaar.
 
Ongeveer 1 jaar geleden begonnen met beleggen in ETFs met maandelijkse aankopen en een hoger bedrag aangekocht in feb 2021 bij de start.

Resultaat na 1 jaar onderaan de streep: 0,00% rendement.

Mijn MSCI Eme.Mar: -13,1%😂. Dit aangekocht (samen met andere ETF's) met mijn startbedrag. Blijkt dat ik het op de top heb gekocht.

Ik blijf maandelijks aankopen aangezien ik op de lange termijn beleg.
 
Juiste conclusie.
Heb zelf Tesla aandelen gekocht in maart 2020 tijdens De Grote Dip, in januari 2021 stonden die op hun hoogst.
Ondertussen al veel gezakt, maar toch nog steeds een veelvoud van in maart 2020.
Met een beleggingsfonds had je nu ook nog geen rendement gehad, periode moet gewoon langer zijn.
 
Hier een beleggingsfonds opgestart begin 2019. Eind 2021 eindelijk de coronadip te boven gekomen, en nu sta ik al terug op -0,83%...
 
Ik heb een Bolero account aangemaakt. Wou eigenlijk begin dit jaar al beginnen aangezien ik op een relatief grote berg cash zit en de inflatie echt pijnlijk begon te worden, maar ik was tegelijkertijd wat afgeschrikt om te kopen op een top.

"Dankzij" de oorlog en bijhorende miserie nu lijkt het een iets beter moment om in te stappen, al zal dit nog altijd DCA zijn.
Weet alleen niet goed hoeveel ik er per maand moet tegenaan smijten, want die berg cash moet wel asap omgezet zijn natuurlijk. :unsure:

Bedoeling is wel om er niet te veel mee bezig te zijn en het vooral op langere termijn te laten opbrengen. Investeren in vastgoed is wat ontmoedigend atm, om het eufemistisch te zeggen, maar een ETF lijkt me toch al een pak beter dan mijn geld te laten wegsmelten op de bank.
 
Ik heb een Bolero account aangemaakt. Wou eigenlijk begin dit jaar al beginnen aangezien ik op een relatief grote berg cash zit en de inflatie echt pijnlijk begon te worden, maar ik was tegelijkertijd wat afgeschrikt om te kopen op een top.

"Dankzij" de oorlog en bijhorende miserie nu lijkt het een iets beter moment om in te stappen, al zal dit nog altijd DCA zijn.
Weet alleen niet goed hoeveel ik er per maand moet tegenaan smijten, want die berg cash moet wel asap omgezet zijn natuurlijk. :unsure:

Bedoeling is wel om er niet te veel mee bezig te zijn en het vooral op langere termijn te laten opbrengen. Investeren in vastgoed is wat ontmoedigend atm, om het eufemistisch te zeggen, maar een ETF lijkt me toch al een pak beter dan mijn geld te laten wegsmelten op de bank.
Kleine tip: als ge uw cash met DCA wilt investeren op Bolero, is 't wel best om in schijven van 2.500 EUR te kopen om iets of wat kostenefficiënt om te springen met uw investering. Ongeacht of ge voor 500 of 2.500 EUR koopt, is de kost namelijk 7,5 EUR.
 
Kleine tip: als ge uw cash met DCA wilt investeren op Bolero, is 't wel best om in schijven van 2.500 EUR te kopen om iets of wat kostenefficiënt om te springen met uw investering. Ongeacht of ge voor 500 of 2.500 EUR koopt, is de kost namelijk 7,5 EUR.

Ik dacht dat de eerste 3 maanden geen kosten werden aangerekend, maar dat kan van toepassing zijn op slechts een deel van de kosten natuurlijk.
Ik hou het in mijn achterhoofd, merci! :thumb:
 
Of je moet ineens echt in't groot aankopen en dan zijn de kosten als volgt:
Bij aankopen van € 2.500,01 t.e.m € 70.000
€ 15 / € 10.000 (max. € 50)

(voor bv 2600 aankopen is uiteraard onnozel, dat zie je zelf ook wel ;))

Of boven € 70.000
€ 50 + € 15 / extra € 10.000

Hangt ook af van land van beurs.
Bovenstaande prijzen zijn bv voor Euronext Brussel, Parijs, Amsterdam, Lissabon, Dublin
Wil je kopen op bv beurs in Duitsland, dan is het het dubbel (voor aankopen boven 70.000 is het 0,15%)

Deze kosten (makelaarsloon) krijg je overigens altijd te zien net voor je je aankoop bevestigt.
Dus je weet wel op voorhand hoeveel het je gaat kosten.
Ze geven dan ook een overzicht hoeveel kosten je zou betalen als je zou verkopen na 1 jaar, 3 jaar en 5 jaar.
Maar aangezien het longterm is (wat volgens mij bij de meeste ETF-kopers zal zijn), is dat niet zo van belang.

Een volledig overzicht vind je trouwens hier: https://www.bolero.be/uploads/media/61f801717277e/info-tarieven-nl-220131-ex-ante.pdf
 
Blijft natuurlijk ook allemaal een moeilijk afweging in deze tijden hé.
Grote aankoop relatief tov uw portefeuille kan goed zijn voor aankoopkosten, maar een betere spreiding kan die kost natuurlijk te niet doen als ge te hoog aankoopt.
Maar te lang wachten met een inflatie van +7% is natuurlijk ook in uw eigen vingers snijden als de beurs beter presteert.

Ikzelf heb ongeveer een jaar gespreid voor mijn cash tot ik op mijn cash-limiet zat voor mij om voldoende achter de hand te hebben als ik iets nodig heb.
Blijf voor de rest maandelijks aankopen om nog meer te spreiden op die manier.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan