De beurs

Koopmoment voor Tomra?
-2,5% momenteel, recycling draait echt mega-goed en dat is ook de reden dat ik ze heb, andere 2 divisies tijdelijk (?) wat minder.

Ik heb er voldoende, dus ga niet bijkopen ;)

Alphabet heb ik van vorig jaar, die hou ik stevig vast, gaat straks bij opening ook mijn grootste positie worden ineens :cheer:

turbo op basic fit draait voorlopig niet helemaal uit zoals ik gedacht had, zitten in Frankrijk precies met wat issues in hun sportzalen (overlast, te druk etc)
 
Kans gemist, stonden daarstraks even op -10%. Ik volg ze al even, en ben ervan overtuigd dat er nog heel wat toekomst zit in het recycling verhaal. Cash is momenteel wat beperkt, dus nog niet tot aankoop overgegaan.

Alphabet ook al even in portefeuille, gaat hopelijk nog eens een leuke donkergroene dag worden.
 
Laatst bewerkt:
Iemand ervaring hiermee?

Heb op IBKR dividenden uit WDP ontvangen. Ik kan die via IBKR niet verkopen en zijn ook niet in cash uitbetaald, maar staan nu in port. als apart item "WAREHOUSES DE PAUW SCA - DIVIDEND RIGHTS CORPACT".

Vanuit de customer support reageren ze: "If you would like IBKR to remove a worthless, non-tradable position, you can use the IBKR Special Position Liquidation Agreement."

Gaat hier over een aanzienlijk bedrag, dus niet "worthless".
 
Iemand ervaring hiermee?

Heb op IBKR dividenden uit WDP ontvangen. Ik kan die via IBKR niet verkopen en zijn ook niet in cash uitbetaald, maar staan nu in port. als apart item "WAREHOUSES DE PAUW SCA - DIVIDEND RIGHTS CORPACT".

Vanuit de customer support reageren ze: "If you would like IBKR to remove a worthless, non-tradable position, you can use the IBKR Special Position Liquidation Agreement."

Gaat hier over een aanzienlijk bedrag, dus niet "worthless".
Ex-dividend date en payment date zijn quasi altijd verschillende datums, waarschijnlijk is het dat.
 
Ex-dividend date en payment date zijn quasi altijd verschillende datums, waarschijnlijk is het dat.

Bij shell is dat ook altijd een aparte coupon die weken in je PF zit. Bij andere is dat gewoon uitbetaling zonder coupon in je PF.

Geen idee waarom dat als aparte entity noteert voor de ene en niet voor de andere (mompelt iets over fiscale constructies en securities rondpompen)
 
Ik was net mijn transactiehistoriek op Bolero aan't bezien, maar vroeg mij af bij "Uibetaling effect" staat er +XX.XX euro en daarna -XX.XX euro (exact hetzelfde bedrag). Wat betekent dit?
 
Geen idee waarom dat als aparte entity noteert voor de ene en niet voor de andere (mompelt iets over fiscale constructies en securities rondpompen)
Omdat je effectief het recht op uitbetaling van dat dividend bezit (bv binnen een maand), ook al zou je dat aandeel vandaag verkopen.
Daarom zetten ze dat 'dividend recht' zichtbaar in uw portefeuille.
 
Ex-dividend date en payment date zijn quasi altijd verschillende datums, waarschijnlijk is het dat.
Aha, dat zal het wellicht zijn - bedankt. Bij andere brokers wordt er vaak Ex-div date en Betaaldatum vermeld. Bij IBKR niet (of mogelijks wel, maar zit het verstopt).
 
Update: 2 lopende turbo's ING/Alphabet: momenteel voldoende voor 2 steaks en een zeer inferieure fles wijn in een veredelde frituur - we bidden en hopen op een budget dat toelaat om voor het eerst in mijn leven eens een 1* diner te nuttigen. Een mens moet een doel hebben in het leven. :ROFLMAO:
Verkocht: 160% winst, geen turbo's meer lopen nu, kan evengoed nog wat stijgen natuurlijk.

Laat het smaken!
 
Mss tijd om toch eens een paar aandelen Microsoft aan te schaffen, beter ergens in een daling van de markt - maar wanneer komt die, hebben veel zaken waar AI één en ander kan toevoegen en dat zich ook zal vertalen in extra betalende diensten :thinking:
 
Omdat je effectief het recht op uitbetaling van dat dividend bezit (bv binnen een maand), ook al zou je dat aandeel vandaag verkopen.
Daarom zetten ze dat 'dividend recht' zichtbaar in uw portefeuille.

Voor andere zie ik die rechten nooit, ook al is de uitbetaling weken nadat het geknipt is. Dan komt die cash gewoon in de rekening zonder dat er ooit een recht te zien was.

Case in point, net een rekening afgesloten, alle aandelen en cash eruit. En mijn oxy dividenden zijn er later pas ingedruppeld.
 
Ik zit hier enorm hard te twijfelen om significant deel van portefeuille om te zetten naar US treasury ETF. Mijn idee is dat inflatie verder gaat afnemen, er een mindere soft landing komt dan gehoopt en dat de rentes terug gaan zakken. Omwille van dat tweede punt denk ik er aan om naar obligaties te gaan voor 20-30% van portefeuille maar de vraag is wat ik moet verkopen 🥲 ben precies nogal gehecht aan mijn aandelen. Heb om neerwaarts risico wat in te dekken wel al wat covered calls verkocht.
 
Zijn treasuries de beste play op lagere rentes? Geen opties op RE of biotech stocks ofzo?

Maar als ge de portfolio post, willen we u gerust zeggen wat weg te gooien :d
 
Zijn treasuries de beste play op lagere rentes? Geen opties op RE of biotech stocks ofzo?

Aandelen en dan voornamelijk die wat rentegevoelig zijn zouden inderdaad ideaal zijn om te profiteren van rentedaling maar ik voorzie ook een recessie en dan denk ik dat deze risicovolle assets het niet fantastisch gaan doen?

Als ik mag kiezen hoe het loopt indien ik treasuries koop is het: koop treasuries aan hoge rente -> recessie/aandelen zakken -> rente zakt -> verkoop treasuries en koop aan discount mijn gewenste aandelen 😍
 
Minder goed nieuws voor PTSB. De concurrentie voor de Ierse banken zal verhoogd worden door Spaanse bank gigant: https://m.independent.ie/business/p...n-huge-boost-for-competition/a2001055052.html
Lijkt eerder over een puur digitale play te gaan, zonder branches dus. Ik weet niet hoeveel marktaandeel bijvoorbeeld een Keytrade heeft voor hypotheken hier in België, maar dat zal toch niet levensbedreigend zijn voor de grootbanken. Terwijl die kredieten zelfs zeer aantrekkelijk geprijsd staan (of stonden, al een tijdje niet gecheckt).

Maar dat er vroeg of laat concurrentie ging bijkomen dat was wel duidelijk. Liefst dan in deze vorm.
Revolut probeert trouwens ook al een tijd in Ierland uit te breiden. Die zullen het gat ook (digitaal) verder willen invullen.
 
Ik heb sinds enkele weken CRM (Salesforce) in portefeuille (paar dagen na mijn portefeuille post hier aangekocht). Gisteren verder bijgekocht. Nog niet echt een groot bedrag, maar ik zie mooie groei in de toekomst. Ze hebben een mooi business model:

- Zitten in een markt waar de totale taart groeit (data & data analytics voornamelijk). Revenue up vorig jaar +18%
- Zitten in een business met gigantische switching cost. Dat is makkelijk 2y plannen, aanzienlijke IT resources om gewoon naar de concurrentie te gaan. En dan maar hopen dat die concurrentie beter is.
- Klanten zitten in overal ter wereld.
  • 68% vd omzet komt vanuit de USA.
  • 21% vd omzet komt vanuit de EU.
  • 9% vd omzet komt uit Asia.
- marge is healthy gezien software (alleja, ik bedoel gross profit is healthy gezien software). Grootste kost zijn de headcount & de gerelateerde SBC. Sinds vorig jaar is dat onder controle gebracht
- betaalt sinds kort een dividend & doet nu ook stock buybacks

Professioneel werk ik dagelijks met Salesforce. Als ik zie hoe embedded die zijn bij ons bedrijf... dat is niet normaal.

EDIT: investment time: buy & hold voor min 10j
 
Laatst bewerkt:
Mss tijd om toch eens een paar aandelen Microsoft aan te schaffen, beter ergens in een daling van de markt - maar wanneer komt die, hebben veel zaken waar AI één en ander kan toevoegen en dat zich ook zal vertalen in extra betalende diensten :thinking:
Zoals voor all MAG7 aandelen : waarom wachten? Tenzij je reden hebt om een nabije daling te verwachten... Er gaat geen flash crash komen die uw buy moment zal betekenen. De enige reden om te wachten is cash tekort.
 
Terug
Bovenaan