De beurs

Digitale neobanks die goed geleid worden kunnen wel degelijk killer zijn.

Op korte termijn is banking bijzonder inefficiënt, tot zelfs "broken".
Voornaamste reden is dat ge veel mensen hebt die in 4% rentevoeten hun 100k€ spaargeld op een spaarrekening met 0,5% interest laten staan.
Dat is retarded van die mensen en pure win voor banken. Is zo hoge ROE dat het "broken" is.

Maar er zit daar een tijdeleent op natuurlijk. Geef het genoeg tijd en geld zal wel verschuiven naar plekken waar de intrest/return beter is dan de shit interest die voornamelijk grootbanken aanrekenen.
Die grootbanken hebben dan ook risico te stagneren. Waarom investeren om status quo te behouden?
Ondertussen hebt ge digitale/neobanks die superieur zijn op vlak van efficiency ratio, veel beter ROE potentieel hebben.
Gegeven genoeg tijd is de shift onvermijdelijk en zijn die digitale banken zelfs in mature markten (waar quasi iedereen een bankrekening heeft) echt een dreiging. En established/grootbanken die niet bereidt zijn zichzelf te canibaliseren zijn imo op lange termijn fucked. Op korte termijn cashen die nu wel hard op dom/traag volk.

In landen waar de bevolking underbanked is kan zo een neobank nog zotter zijn.
Is waarom ik eind 22 ergens NU gekocht heb.
Grote markten, enorm underbanked. Legacy banken moeten cash cow reduceren omwille van nodige investeringen om in digital banking te concurreren (om te zwijgen over gans andere bedrijfscultuur noden).
Dan hebt ge potentieel voor een neobank die jaren 100%/jaar groeit, uizicht heeft op zotte 50% ROE wanneer ze matuur zijn, en zo hoge efficiency hebben dat eens die groot zijn ze gewoon niet meer weg te concurreren zijn omdat het teveel kapitaal zou kosten om daar tegen te concurreren.
In essentie een toekomstige behemoth.
 
Philips met een dikke sprong vandaag. Net verkocht met ongeveer 60% winst na 14 maanden in portefeuille. Gaat wel maar over 2% weging.

Even kijken wat te doen met de proceeds…

Denk eraan om forumfavoriet (😂) Ontex nog verder te verhogen tot 4% weging als de ER goed is (met hopelijk wat meer visibiliteit over verkoop Brazilië). Ik blijf overtuigd dat er nog serieuze upside in zit.

Anderzijds ben ik al een tijdje aan het loeren naar Starbucks.
Nog steeds een beetje duur voor m’n smaak, maar wat een merk... Overal ter wereld waar ik kom, zit de Starbucks zo goed als vol. Surveys tonen ook aan dat hun suikerbommen bij Gen Z (in de VS) heel populair zijn/blijven. De toekomst is dus verzekerd.
Dinsdag earnings. Hopelijk onder de lat dankzij de Palestina/moslim boycott. Dan kan ik ze misschien tegen $80 oppikken. 🤞
Als ze beter presteren dan verwacht en aandeel gaat richting $100, laat ik het voor wat het is.
 
Anderzijds ben ik al een tijdje aan het loeren naar Starbucks.
Nog steeds een beetje duur voor m’n smaak, maar wat een merk... Overal ter wereld waar ik kom, zit de Starbucks zo goed als vol. Surveys tonen ook aan dat hun suikerbommen bij Gen Z (in de VS) heel populair zijn/blijven. De toekomst is dus verzekerd.
Dinsdag earnings. Hopelijk onder de lat dankzij de Palestina/moslim boycott. Dan kan ik ze misschien tegen $80 oppikken. 🤞
Als ze beter presteren dan verwacht en aandeel gaat richting $100, laat ik het voor wat het is.
Iedereen zit naar Starbucks te loeren en dat maakt me net achterdochtig. :unsure:
 
Interessant dingetje van KBC - ISIN-code: XS2805445744

Voor wie klaarkomt van de staatsbon op 1 y.

2y lopen. ofwel 2.1% netto ofwel 6.3% netto.

U ontvangt een coupon op eindvervaldag die afhankelijk is van de evolutie van de EURO STOXX® Banks Price index. Indien de waardevan de EURO STOXX® Banks Price index op 25 mei 2026 hoger is dan de waarde van EURO STOXX® Banks Price index op 31 mei 2024,ontvangt u een bruto coupon van 9,00% (Netto coupon van 6,30% namelijk 63,00 EUR per coupure). Anders ontvangt u een brutocoupon van 3% (Netto coupon van 2,10% namelijk 21,00 EUR per coupure).

Als bank wel goede move met intrinsieke hedge.
 
Interessant dingetje van KBC - ISIN-code: XS2805445744

Voor wie klaarkomt van de staatsbon op 1 y.

2y lopen. ofwel 2.1% netto ofwel 6.3% netto.

U ontvangt een coupon op eindvervaldag die afhankelijk is van de evolutie van de EURO STOXX® Banks Price index. Indien de waardevan de EURO STOXX® Banks Price index op 25 mei 2026 hoger is dan de waarde van EURO STOXX® Banks Price index op 31 mei 2024,ontvangt u een bruto coupon van 9,00% (Netto coupon van 6,30% namelijk 63,00 EUR per coupure). Anders ontvangt u een brutocoupon van 3% (Netto coupon van 2,10% namelijk 21,00 EUR per coupure).

Als bank wel goede move met intrinsieke hedge.
Interessant, dus de enige catch is die notering?
 
Sowieso dat ik te ongeduldig ben en te veel koop en verkoop maar uitkomst van die TOB berekeningen zijn toch altijd om van te janken 🥲

Zal meer opties moeten gaan gebruiken!
 
Interessant dingetje van KBC - ISIN-code: XS2805445744

Voor wie klaarkomt van de staatsbon op 1 y.

2y lopen. ofwel 2.1% netto ofwel 6.3% netto.

U ontvangt een coupon op eindvervaldag die afhankelijk is van de evolutie van de EURO STOXX® Banks Price index. Indien de waardevan de EURO STOXX® Banks Price index op 25 mei 2026 hoger is dan de waarde van EURO STOXX® Banks Price index op 31 mei 2024,ontvangt u een bruto coupon van 9,00% (Netto coupon van 6,30% namelijk 63,00 EUR per coupure). Anders ontvangt u een brutocoupon van 3% (Netto coupon van 2,10% namelijk 21,00 EUR per coupure).

Als bank wel goede move met intrinsieke hedge.
Dus een goede kans op het minimum netto rendement van 0,79% per jaar om 2 jaar vast te zetten, liever op de spaarrekening laten staan dan :)
 
Dus een goede kans op het minimum netto rendement van 0,79% per jaar om 2 jaar vast te zetten, liever op de spaarrekening laten staan dan :)

Quirk in my head. Voor 1y was het goede deal, voor 2y inderdaad sucky sucky, donkey balls.
 
Sommige hebben het hier al gehad over XFab. Iemand een idee waarom dat blijft zakken?
Lijken me toch goede metrics te hebben? Of zie ik iets over het hoofd?
 
Terug
Bovenaan