De beurs

Voormalig CEO Ignace Van Doorselaere stelt tijdens de aandeelhoudersvergadering de nieuwe strategie van Van de Velde openlijk in vraag:
...

Ik herinner mij een podcast (De Beursvoyeurs wss) waarin Van Doorselaere vermelde dat hij zelf had bijgekocht aan hogere koersen en zijn ongeloof over het mismanagement van het bedrijf niet onder stoelen of banken kon steken.

edit: Gevonden, vanaf minuut 28: https://podcasts.google.com/feed/aH...d=0CAUQkfYCahcKEwiY5vmZrt2FAxUAAAAAHQAAAAAQAQ

Speciaal, ik denk niet dat het vaak gebeurt dat een ex-CEO publiek op de aandeelhoudersvergadering de strategie van zijn opvolger zo in vraag stelt.
 
MRK heeft approval voor potentiële nieuwe blockbuster. Stock gaat vandaag +3,7% naar een ATH.

Potentieel van deze drug was een grote reden van de acquisitie van Acceleron Pharma in 2021 ( kostprijs 11,5 miljard USD toen).
Analysten schatten dat deze drug 5 miljard omzet genereert in 2030 voor MRK. Zal allemaal broodnodig zijn wanneer Keytruda off patent gaat in 2028. Momenteel brengt dat maar liefst 25 miljard per jaar binnen.

Op zich verandert er niets voor mij. Buy & hold.
MRK met resultaten. +3.5% omhoog vandaag. Revenue groeit +9%, zonder currency headwind +12%.

Keytruda YoY sales groei van (opnieuw) 24%. Brengt nu 6.9 miljard USD binnen tov 5.8 Q1 '23. Wat een beest van een medicijn is dat.
Jaarlijkse revenue (van Keytruda alleen) nu ongeveer 27.6 miljard USD.
Langs de ene kant is dat fantastisch, langs de andere kant is het risico bij off patent in 2028 nog groter.

Conclusie opnieuw: Op zich verandert er niets voor mij. Buy & hold.
 
First citizens bank, weeral uitstekende resultaten, en beasting in dalende markt.
1500-1600 bleek inderdaad conservatief te zijn.

Dat is echt een fantastische tip van u geweest, voor velen hier op het forum - 1600 € te conservatief - maar hoe bepaal je de mogelijke waarde op basis van wat vandaag gekend is? Destijds de helft verkocht en de helft nog in port.
 
verschil tussen Tubize en UCB wel serieus aan het oplopen... eens benieuwd of dat ooit terug naar 30% decote zal gaan?
 
Dat is echt een fantastische tip van u geweest, voor velen hier op het forum - 1600 € te conservatief - maar hoe bepaal je de mogelijke waarde op basis van wat vandaag gekend is?
-Cursus boekhouden/IFRS accounting.
-Cursus micro economie, beetje macro kwestie van wat basis zaken te weten
-Cursus bedrijfsfinanciering (corporate finance)
-Cursus basic strategie/management (bv. Porter 5 forces, basic business modellen, ...)
-Wat basics over marketing/operational management/...
- Een basis boek over financial statement analysis
- Intelligent Investor 1950 editie hoofdstuk 8 en 20.

-En dan Essays of Warren Buffett door Cunningham (en eigenlijk alle specifieke sectorinfo uit de Berkshire annual reports van 1965 tot nu, en de partnership letters)
Daar staat bv. veel in over de goodwill waar je vragen over had. Daar moet je vooral management niet in vertrouwen en zal je zelf de beoordeling moeten maken... Zie je dat niet zitten --> indexfonds)
Het moment dat het management de afboeking officieel doet, zit dat meestal al in de koers verwerkt (eerder een boekhoudkundige bevestiging).
Case in point: oliebedrijven die goodwill afschrijven in april-mei-juni 2020. Een blinde kan in maart 2020 al weten dat dit zal gebeuren aangezien de olieprijzen gedecimeerd waren en de vroegere overnames dus minder zouden opleveren dan gedacht.
Maar wat uiteindelijk telt, is niet wat de boekhouders daarover in de boeken zetten, maar wat de toekomst brengt ;)

-De meest uitgebreide cursus over Financial Statement analysis is eigenlijk nog steeds de 1940 editie van "security analysis" van Graham.
Ik kom gewoon geen duidelijker en completer boek tegen dat relevanter is voor concrete investeringen dan dat.

- "Common stocks and uncommon profits"van Fisher. Dit beschrijft 'kwalitatieve analyse' van bedrijven, itt de meer kwantitatieve analyse van Graham.
Buffett noemt zichzelf 85% Graham en 15% Fisher.

- Een paar basiswerken over psychologie van de markt, zotte CEO's, etc. zoals "a short history of financial euphoria", en "mania's, panics and crashes, a history of financial speculation".

- En dan voor iedere specifieke sector is er ook kennis nodig.
Bv. een oliebedrijf zit totaal anders in elkaar qua boekhoudkundige metrics dan een verzekeringsmaatschappij of holding.
Bv. oliesector: wat doen die eigenlijk, hoe zit de business in elkaar, wat zijn de competitieve dynamieken in het heden en verleden, waarom gingen bedrijven in het verleden failliet, waarom waren ze succesvol, wie waren de oplichters/stars en zijn er parallellen, ...
Specifiek in rapportage: wat zijn DUC's en ARO's, hoe berekenen ze hun dollar cost per barrel, rekenen ze wel alles mee?, wat is de kwaliteit van hun velden, ...

En dan heb je de basics, maar nog geen ervaring :)

Ik kan je de biografieën van Buffett aanraden, de annual reports (of de gedestilleerde versie zoals van Cunningham), Ground Rules over ed partnership periode, Poor Charlie's almanac enzovoort.
 
is dat ook aan het divergeren?

als tubize en UCB grafiek op elkaar legt voor laatste 3 maanden, ... echt shocking (en ik kan er eigenlijk geen uitleg voor vinden)
Vrij gelijkaardig ja, zo ene mono -holding is best raar in feite, die hoge kortingen en de redenen waar men die aan toeschrijft.

Microsoft ook een tikje, zo net voor de cijfers - zou de meest voorspelbare moeten zijn zou ik denken.
 
Ik zie precies weinig dramatisch aan de maandelijkse performance van dit lijstje? Wat mis ik?
Afgaande op een gelijke weging tussen de verschillende posities, is het totaalresultaat bijna break-even...
Enkel ASML kent een iets groter dipJE van 8%, maar zelfs dat is verre van dramatisch te noemen.
Zeker niet dramatisch, maar sinds half april toch een pak naar beneden terug.

 
google had nog betere play geweest precies ;-)
Die had ik en heb ik deze namiddag break-even dicht gedaan wegens negatief beurssentiment + risico op tegenvallende resultaten. Hindsight, de moeder van alle... Ja, van wat eigenlijk? ;)

MSFT moet morgen niet veel stijgen om het maximale rendement uit mijn spread te halen en het zijn sowieso telkens beperkte bedragen. Wanneer ik sommigen hier voor tienduizenden euro's turbo's en opties zie inslaan, dan begint mijn hoofd te duizelen. Ik wil graag nog kunnen slapen.
 
Laatst bewerkt:
Iemand een idee als je buitenlandse dividenden moet aangeven in je belastingen op brutobasis of netto (bedrag na bronheffing)? Merci!

Gevonden! Het is dus met bronheffing afgetrokken
 
Ik zou zeggen : "Amai top dat ik Google heb gekocht een dikke week geleden!"

Maar dat is sowieso een aandeel dat je koopt met vooral lange termijn ambities.
 
Terug
Bovenaan