Ervaringen met georganiseerde groepsreizen (Joker, Koning Aap, Kris Kras, etc.)

Zelf plannen steek je natuurlijk uren en uren in. Dus ofwel doe je dat graag, ofwel geef je daar graag geld aan 😊
 
Mijn "probleem" zit er hem ook in dat ze soms zotte toeren lijken uit te steken om zelf geld te besparen of om zoveel mogelijk oninteressante tourist traps in zo'n reis te proppen waar je snel snel door moet. Om dan 10u in een bus te zitten om naar een luchthaven te rijden bij vertrek die iets goedkoper is edm.
 
Mijn "probleem" zit er hem ook in dat ze soms zotte toeren lijken uit te steken om zelf geld te besparen of om zoveel mogelijk oninteressante tourist traps in zo'n reis te proppen waar je snel snel door moet. Om dan 10u in een bus te zitten om naar een luchthaven te rijden bij vertrek die iets goedkoper is edm.
Heb je dat zelf al ervaren op zo'n georganiseerde groepsreis?
 
Mijn "probleem" zit er hem ook in dat ze soms zotte toeren lijken uit te steken om zelf geld te besparen of om zoveel mogelijk oninteressante tourist traps in zo'n reis te proppen waar je snel snel door moet. Om dan 10u in een bus te zitten om naar een luchthaven te rijden bij vertrek die iets goedkoper is edm.
Dat lijk me eerder een probleem bij van die fly+drive's die van het schap gepakt worden bij oa connections.
Daar steken ze je vaak in hotels die 60km van je bezienswaardigheid liggen (of in een stadsbuurt waar geen hol te beleven valt) om toch maar €30 per nacht te besparen op je reis.

Ik ga volgend jaar wss de eerste keer een groepsreis proberen om te zien of het iets voor mij is. Ik heb op zich geen enkel probleem om solo te reizen maar sommige bestemmingen zijn daar nu eenmaal minder geschikt voor dus we gaan het zo eens proberen.
 
Zuid-Oost Azië (Thailand, Cambodja, Vietnam) is een regio waar je alles perfect zelf kan regelen, dat is voor beginnende "wereldreizigers" ideaal. Ik vond Japan ook héél goed meevallen als soloreiziger, geen enkel moment voelde ik me daar "lost in translation". Een land als Kirgizië of Tadjikistan alleen doen is dan weer iets voor gevorderden: zelfs met noties Russisch kan je daar soms moeilijk jezelf verstaanbaar maken.
 
Zuid-Oost Azië (Thailand, Cambodja, Vietnam) is een regio waar je alles perfect zelf kan regelen, dat is voor beginnende "wereldreizigers" ideaal. Ik vond Japan ook héél goed meevallen als soloreiziger, geen enkel moment voelde ik me daar "lost in translation".
Al vaak gehoord dat heel die regio idd perfect doenbaar is. Noord Amerika is dat ook maar dat is dan weer prijzig omdat je daar vaak een huurwagen nodig hebt en dat is toch een serieuze kost als je die niet kan delen met mede-reizigers.
Een land als Kirgizië of Tadjikistan alleen doen is dan weer iets voor gevorderden: zelfs met noties Russisch kan je daar soms moeilijk jezelf verstaanbaar maken.
Ik ben dan weer meer fan van (sub-Sahara) Afrika en daar is toch ook niet elk land even eenvoudig te doen jammer genoeg.
 
Al vaak gehoord dat heel die regio idd perfect doenbaar is. Noord Amerika is dat ook maar dat is dan weer prijzig omdat je daar vaak een huurwagen nodig hebt en dat is toch een serieuze kost als je die niet kan delen met mede-reizigers.
Toen ik 23 was ben ik naar de VS (Westkust) gegaan in mijn eentje, maar heb er geen auto gehuurd (te prijzig). Niet meteen een droomregio voor openbaar vervoer, maar ik heb er toch van genoten en heb me bij een groepje aangesloten om naar Yosemite te gaan. En in de jeugdherbergen toch regelmatig wat aan de praat geraakt met mensen of gecoachsurfed bij locals en zo weer wat zaken gezien die je als een normale toerist toch niet zo vaak ziet. Zo ben ik met een jonge acteur in L.A. op stap geweest en toch wat volk leren kennen die net als mijn gastheer aspirant-acteurs zijn die overdag hier en daar wat werken en 's avonds tryouts en castings doen.
Ik ben dan weer meer fan van (sub-Sahara) Afrika en daar is toch ook niet elk land even eenvoudig te doen jammer genoeg.
Dat is inderdaad wel andere koek en helemaal niet zo evident.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Wat zijn jullie plannen voor groepsreizen dit jaar? Ik ga 16 dagen naar Ghana met Joker in september. Eerste keer Afrika en vond dat de prijs van deze reis heel goed meeviel.

Hoor veel goeie dingen dus kijk er naar uit!
 
Ik zou misschien met G Adventures Egypte willen doen. Ga graag solo of met vrienden op reis maar weinig animo onder vrienden om Egypte te doen en solo lijkt het me toch iets te lastig. Vorig jaar een maand India gedaan waarvan enkele weken met G Adventures (je moet dus steeds zelf je vliegticket etc regelen, je reist zolang je wilt voor of na de tour...). Vond ik wel een mooie balans. Ook, met G Adventures reis je met een lokale gids. Met Joker veronderstel ik gewoon een Belg die misschien niet alle nuances kent/taalbarrière niet kan overbruggen...

Soit, uiteindelijk vond ik het in India vrij eenvoudig om solo te reizen voor die tour begon. Leuke was wel de mensen in de groep (18-30 leeftijd), zeker die gekke Australiërs... dik gaan feesten en toch meegedaan met dingen die ge alleen toch minder snel zou durven doen. G Adventures is ook niet zo prijzig vond ik.
 
Ga graag solo of met vrienden op reis maar weinig animo onder vrienden om Egypte te doen en solo lijkt het me toch iets te lastig

Dat lijkt me juist toch nog goed te doen solo? Ik ben aan het overwegen om in maart een weekje solo naar Egypte te gaan. De bedoeling zou zijn om twee à drie dagen in Caïro te zitten om daar een daguitstap te doen naar de piramides en een bezoek aan het archeologisch museum. Dan met de nachttrein naar Luxor en daar een viertal dagen verblijven om vervolgens met het vliegtuig terug te keren. Probleem is dat de vluchten allemaal ruim boven de 400 euro kosten en dat vind ik toch te prijzig.

Wat zijn jullie plannen voor groepsreizen dit jaar?

Eind mei heb ik Peru, Bolivië en Chili geboekt met Koning Aap, maar ik ben benieuwd of er genoeg inschrijvingen zijn. Ik hoop van wel, want ik wil graag de Inca Trail hiken en dat wordt pas gereserveerd wanneer de boeking bevestigd is (wat nog niet het geval is dus).

Sowieso kijk ik nu wel kritischer naar groepsreizen, want Costa Rica heb ik deze kerst in groep gedaan en achteraf had ik dat wellicht beter al backpackend gedaan.
 
Mensen die al eens naar de USA met een organisatie zijn geweest en met welke? Het is toch een beetje een droom en als ik het nu niet doe, dan zal t nooit gebeuren.
 
Wat zijn jullie plannen voor groepsreizen dit jaar? Ik ga 16 dagen naar Ghana met Joker in september. Eerste keer Afrika en vond dat de prijs van deze reis heel goed meeviel.

Hoor veel goeie dingen dus kijk er naar uit!
Ook getwijfeld om die te boeken maar ik heb mezelf voorgenomen om eens een ander continent te doen dan Afrika want anders komt dat er nooit van. Laat zeker weten of het je bevallen is want het staat wel nog op mijn lijstje.
 
3x met KrisKras naar de US geweest:
  • West-Kust (2018)
  • NY (2019)
  • Rocky Mountains (2022)
Alle 3 enorm goed bevallen!

Waarom? Bv, is er een strak tijdsschema of is er ook tijd om zelf wat te ontdekken? Hoeveel uit eigen zak moest je zelf nog meenemen? Wat was de gemiddelde ouderdom van de groep?
 
Waarom? Bv, is er een strak tijdsschema of is er ook tijd om zelf wat te ontdekken? Hoeveel uit eigen zak moest je zelf nog meenemen? Wat was de gemiddelde ouderdom van de groep?
Voor Kriskras is mijn ervaring dat het vooral 'samen uit, samen thuis' is. De bedoeling is dat je wel alles samen doet. Her en der zijn er wel eens vrije namiddagen waar je zelf kan kiezen. Nu, je kiest ook alles in groep en je kan zelf suggesties doen om een andere activiteit/bezienswaardigheid te doen. De West Kust USA en Rocky Mountains zijn natuurlijk rondreizen dus de planning moet wel gevolgd worden en vaak betekent dat ook vroeg opstaan. NY is dan wat relaxter omdat het in de stad blijft maar valt ook niet te onderschatten.
De dagplanningen zijn op de site te vinden, evenals de budgetten die je nog moet voorzien.
Voor de West Kust had ik zelf nog een 1000 EUR ook als eigen uitgave en voor de Rocky Mountains eerder 500 EUR (vooral door verschil restaurant/camping).

Voor dergelijke verre/duurdere reizen zal de leeftijd eerder tussen de 24 en 30 liggen. Vooral door de kostprijs en interesses...
 
Dat lijkt me juist toch nog goed te doen solo? Ik ben aan het overwegen om in maart een weekje solo naar Egypte te gaan. De bedoeling zou zijn om twee à drie dagen in Caïro te zitten om daar een daguitstap te doen naar de piramides en een bezoek aan het archeologisch museum. Dan met de nachttrein naar Luxor en daar een viertal dagen verblijven om vervolgens met het vliegtuig terug te keren. Probleem is dat de vluchten allemaal ruim boven de 400 euro kosten en dat vind ik toch te prijzig.



Eind mei heb ik Peru, Bolivië en Chili geboekt met Koning Aap, maar ik ben benieuwd of er genoeg inschrijvingen zijn. Ik hoop van wel, want ik wil graag de Inca Trail hiken en dat wordt pas gereserveerd wanneer de boeking bevestigd is (wat nog niet het geval is dus).

Sowieso kijk ik nu wel kritischer naar groepsreizen, want Costa Rica heb ik deze kerst in groep gedaan en achteraf had ik dat wellicht beter al backpackend gedaan.
Moest je egypte willen bezoeken, wil ik wel een planning maken wat je zeker moet bezoeken in Egypte.
K ben verzot op egypte... 3 keer Cairo bezocht, 12 keer luxor en 3 keer aswan.
Egypte is 100% veilig en een prachtig land om te bezoeken.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Moest je egypte willen bezoeken, wil ik wel een planning maken wat je zeker moet bezoeken in Egypte.
K ben verzot op egypte... 3 keer Cairo bezocht, 12 keer luxor en 3 keer aswan.
Egypte is 100% veilig en een prachtig land om te bezoeken.

Ik heb ongeveer wel al een idee hoe ik mijn reis wil indelen. Ik zou twee à drie dagen Caïro willen doen: één dag voor een daguitstap naar de piramides, één dag voor het archeologisch museum en eventueel nog één dag om door de stad te gaan (met onder andere de koptische wijken).

In Luxor zou ik ongeveer vier dagen willen spenderen. Voor de usual suspects, maar Lonely Planet raad ook aan om sites te bezoeken die wat verder af zijn gelegen. Aangezien ik nogal een history buff ben, spreekt me dat wel aan. Ik denk niet dat ik naar Aswan zou gaan omdat de dam me niet aanspreekt en voor de uitstap naar Aboe Simbel heb ik net te veel nieuwsberichten gelezen over dodelijke ongevallen vorig jaar.

Misschien dat ik afsluit met één of twee dagen aan de Rode Zee, maar ik ben niet echt een strandganger en duiken, zit er toch niet in omdat ik dan de dag erop met het vliegtuig terugvlieg. Maar het lijkt me gemakkelijker om via de luchthavens bij Luxor/de kust te vertrekken met een tussenstop in Caïro om met de (nacht)trein terug naar Caïro te reizen.
 
Ik heb ongeveer wel al een idee hoe ik mijn reis wil indelen. Ik zou twee à drie dagen Caïro willen doen: één dag voor een daguitstap naar de piramides, één dag voor het archeologisch museum en eventueel nog één dag om door de stad te gaan (met onder andere de koptische wijken).

In Luxor zou ik ongeveer vier dagen willen spenderen. Voor de usual suspects, maar Lonely Planet raad ook aan om sites te bezoeken die wat verder af zijn gelegen. Aangezien ik nogal een history buff ben, spreekt me dat wel aan. Ik denk niet dat ik naar Aswan zou gaan omdat de dam me niet aanspreekt en voor de uitstap naar Aboe Simbel heb ik net te veel nieuwsberichten gelezen over dodelijke ongevallen vorig jaar.

Misschien dat ik afsluit met één of twee dagen aan de Rode Zee, maar ik ben niet echt een strandganger en duiken, zit er toch niet in omdat ik dan de dag erop met het vliegtuig terugvlieg. Maar het lijkt me gemakkelijker om via de luchthavens bij Luxor/de kust te vertrekken met een tussenstop in Caïro om met de (nacht)trein terug naar Caïro te reizen.
In Cairo heb je t museum, de piramides en saqarah (met o.a de rode en de trappiramide). (En idd de koptische wijk)

In luxor: karnak, medinet habu (1 dag)
Vallei der koningen (graf: horemheb, Tausert (Tawosret) and Setnakht (Sethnakhte) en ramses III (als het open is). Daarna bezoek je t graf van Sethi I (dit graf kost 50 euro maar is prachtig. Betaal 5 euro aan de guard en je mag foto's nemen) in sethi 1 graf + tempel of hatsepsout. (Verder heb je nog de vallei der edelen,
Dag 3: ter noorden heb je de tempel of denderah en abydos (abydos is prachtig!). (Deze 2 tempels kan je op 1 dag bezoeken)
dag 4: Ten zuiden van luxor kan je op 1 dag bezoeken: edfu, esna en als kleine verrassing (want voor mij was dit zo) "El Kab"

Aswan kan je op 2 dagen bezoeken: abu simbel (is prachtig, kan je per bus of per vliegtuig bezoeken, de vallei der edelen en kom ombo).

Ik ben eveneens een history fan.. ben nog nooit naar de rode zee geweest

Moest je vragen hebben dan hoor ik je wel.
K zou wel elk jaar of om de 2 jaren terug kunnen gaan maar m'n vriendin heeft het gezien en wilt het niet 2 keer bezoeken en ze kan minder goed tegen de warmte dan ik. (K ga altijd in de periode tussen mei en september)

Ps: dit vind ik de beste reisgids over luxor: https://www.google.com/search?q=rei...ng-rev2&prmd=ismvn&hl=nl#imgrc=SconaKdInwZX7M
 
Iemand ervaring met Kriskras? Zit een beetje vast aan één periode (midden juli), en er is nog maar weinig te vinden bij Joker of Mundero. Bij Kriskras daarentegen zijn er nog een vijftal reizen met vrije plaatsen. Echter worden details van de deelnemers (nog) niet getoond, wat ik toch wel belangrijk vind om te beslissen. Online ook geen reviews te vinden van Kriskras. Dus ik vraag me ook af of er wel genoeg boekingen zullen zijn om al die reizen effectief te laten doorgaan.
 
Iemand ervaring met Kriskras? Zit een beetje vast aan één periode (midden juli), en er is nog maar weinig te vinden bij Joker of Mundero. Bij Kriskras daarentegen zijn er nog een vijftal reizen met vrije plaatsen. Echter worden details van de deelnemers (nog) niet getoond, wat ik toch wel belangrijk vind om te beslissen. Online ook geen reviews te vinden van Kriskras. Dus ik vraag me ook af of er wel genoeg boekingen zullen zijn om al die reizen effectief te laten doorgaan.

Kriskras is prima hoor. Zelf 2 reizen en één weekendje gedaan toen ik nog -30 was. Bootz raad ik ook aan.

Vroeger kon je op hun site het geslacht en de leeftijd van de ingeschrevenen zien. Geen idee hoe dat nu zit.
 
Terug
Bovenaan