Japan

Vlucht is (dacht ik) Japan sowieso vrij duur dacht ik? Korter gaan met een dure vlucht zal nog altijd duur blijven.

Daarnaast, zeker niet vergeten 2020 naar 2024, is 4 jaar verschil met sowieso een hoge inflatie vorig jaar. Als je 1* 10% en 3* 2.5% als inflatie telt is 7k in 2020 net geen 8.3k in 2024.
En dan natuurlijk nu nog een peuter er bij.
Yep inderdaad, zeker in die periode. Ons eerste reis was ook in mei ip juli. Ach, misschien ooit later. Er zijn nu ook andere prioriteit qua geld uitgeven en genoeg andere plekken om eens te bezoeken :)
 
Yep inderdaad, zeker in die periode. Ons eerste reis was ook in mei ip juli. Ach, misschien ooit later. Er zijn nu ook andere prioriteit qua geld uitgeven en genoeg andere plekken om eens te bezoeken :)
Ja periode maakt ook zeker veel uit!

Al is het wel tegelijkertijd straf, want de Yen staat blijkbaar een stuk zwaker. Je krijgt nu zo'n 28% meer Yen voor je euro dan in 2020. Zou thans ook een grote impact moeten hebben op oa. hotelprijzen zou je verwachten.
 
Vlucht is (dacht ik) Japan sowieso vrij duur dacht ik? Korter gaan met een dure vlucht zal nog altijd duur blijven.

Daarnaast, zeker niet vergeten 2020 naar 2024, is 4 jaar verschil met sowieso een hoge inflatie vorig jaar. Als je 1* 10% en 3* 2.5% als inflatie telt is 7k in 2020 net geen 8.3k in 2024. En dan natuurlijk nu nog een peuter er bij.

KLM/Air France had redelijke prijzen voor Japan precorona. +-500 euro heen en terug. Ik zie dat hun goedkoopste tarief nu 620euro is voor januari. Als je beetje wil spelen en wachten op een ticket, ik had precorona eind april gevlogen (na de bloesemperiode) dus het zou mij niet verbazen dat de prijzen wel nog gaan dalen en dat je wel een ticket van 600-700 euro kan scoren in huidige marktomstandigheden.
 
Tickets nu zijn enorm gestegen.
Pre corono was 550 voor mijn vlucht in maart.
Nu ben ik aan kijken naar volgend jaar. Dezelfde periode = 950-1300 euro (wrs omdat iedereen doorheeft opwarming aarde = kersenbloesem vroeger).
Ik vrees dat dit nog wel paar jaar gaat blijven duren. Zeker als het luchtruim boven Rusland dicht blijft.
 
Tickets nu zijn enorm gestegen.
Pre corono was 550 voor mijn vlucht in maart.
Nu ben ik aan kijken naar volgend jaar. Dezelfde periode = 950-1300 euro (wrs omdat iedereen doorheeft opwarming aarde = kersenbloesem vroeger).
Ik vrees dat dit nog wel paar jaar gaat blijven duren. Zeker als het luchtruim boven Rusland dicht blijft.

Heb nu dubbel zoveel betaald als in 2019. Nu heen/terug in premium economy, in 2019 heen premium economy, terug in business.
 
Tickets nu zijn enorm gestegen.
Pre corono was 550 voor mijn vlucht in maart.
Nu ben ik aan kijken naar volgend jaar. Dezelfde periode = 950-1300 euro (wrs omdat iedereen doorheeft opwarming aarde = kersenbloesem vroeger).
Ik vrees dat dit nog wel paar jaar gaat blijven duren. Zeker als het luchtruim boven Rusland dicht blijft.

Niet te vroeg je vliegtuigticket kopen indien mogelijk. Prijzen dalen vaak 2-3 maand voor vertrek.
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Niet te vroeg je vliegtuigticket kopen indien mogelijk. Prijzen dalen vaak 2-3 maand voor vertrek.
Keerzijde is dat hotels dan duurder zijn en de betere weg kunnen zijn. Je bespaart dan op vluchten dat je dan onmiddellijk in hotels moet steken.

Mid augustus waren de prijzen voor mei "laag". 700-800 ish na tokyo en iets lager na osaka
 
Keerzijde is dat hotels dan duurder zijn en de betere weg kunnen zijn. Je bespaart dan op vluchten dat je dan onmiddellijk in hotels moet steken.

Mid augustus waren de prijzen voor mei "laag". 700-800 ish na tokyo en iets lager na osaka

Hotels boeken met gratis annulatie? Als je perse de bloesemperiode wilt meemaken, ja dan begrijp ik het. Dan kan je niet anders dan vroeg boeken want je concurreert met de Japanse toeristen zelf. Maar voor "buitenseizoen" zie ik nu ook niet direct waarom je hotels ver op voorhand zou boeken. Ik zou dan meestal rap iets met gratis annulatie en ik kijk dan nog eens 1 maand/2 maand op voorhand voor betere deals te vinden.


Maar ik ben nu wel iemand die minder geeft om hotels :p. Goedkoopste met redelijk ligging en +7/10 :p.
 
Hotels boeken met gratis annulatie? Als je perse de bloesemperiode wilt meemaken, ja dan begrijp ik het. Dan kan je niet anders dan vroeg boeken want je concurreert met de Japanse toeristen zelf. Maar voor "buitenseizoen" zie ik nu ook niet direct waarom je hotels ver op voorhand zou boeken. Ik zou dan meestal rap iets met gratis annulatie en ik kijk dan nog eens 1 maand/2 maand op voorhand voor betere deals te vinden.


Maar ik ben nu wel iemand die minder geeft om hotels :p. Goedkoopste met redelijk ligging en +7/10 :p.
Ik moet niet perse Bloesems meemaken. Wilde gewoon zeggen in vergelijking met 4 jaar terug dat tickets bijna *2 zijn voor zelfde periode en ik vermoed dat het mede is omdat bloesems gewoon vroeger en vroeger zijn.

wou normaal in Mei gaan, maar de prijzen staan nu even hoog.
 
Ik moet niet perse Bloesems meemaken. Wilde gewoon zeggen in vergelijking met 4 jaar terug dat tickets bijna *2 zijn voor zelfde periode en ik vermoed dat het mede is omdat bloesems gewoon vroeger en vroeger zijn.

wou normaal in Mei gaan, maar de prijzen staan nu even hoog.

Gewoon wachten met je vliegtuigticket te kopen en flexibel zijn.
Ik heb een ticket sub 400 euro gescoord voor Zuid-Oost-Azië voor eind november geboekt in augustus. Dat ging zelfs "goedkoop" geweest zijn in 2015.


Ik zie 658 euro heen & terug voor twee weken japan voor eind januari, begin februari recht met KLM/Air France.
Als je wat wil spelen, wacht tot in januari-februari 2024 met een ticket te zoeken en je gaat wel wat kans hebben om een ticket sub700 euro te vinden voor mei.
 
Wij zijn aan het kijken om in november te gaan voor 22 dagen, iemand al geweest in november? Hoeveel budget zouden jullie voorzien, reizen normaal vrij budget (hostels / zelf koken / heel veel OV).
 
Wij zijn aan het kijken om in november te gaan voor 22 dagen, iemand al geweest in november? Hoeveel budget zouden jullie voorzien, reizen normaal vrij budget (hostels / zelf koken / heel veel OV).

Heel moeilijk om zo algemeen op te antwoorden.

Duurste nu is vooral de vlucht en openbaar vervoer (afhankelijk hoeveel je wil rondreizen).

Eten is goedkoper dan in België. Koken zal iets goedkoper zijn, maar dat verschil zal minder groot zijn dan in België
Tempels en musea vallen goed mee qua inkom.
"Ervaringen", zijn dan weer duurder.
Hotels vallen zeer goed mee. Afhankelijk waarvoor je het wilt gebruiken en met hoeveel je bent.


Ik ga nu 30 dagen in Mei & Juni en schat totaal ruwweg €4000 euro voor alles.

Het voordeel is nu dat Yen zeer zwak staat, historisch zwak. Als ik mij niet vergis zitten we bijna aan het laagste pun in 30 jaar. Dat gaat wrs niet zo blijven en ergens dit jaar veranderen, ofwel door policy changes ofwel door speculatie op de policy changes. Daar zeker van profiteren!


https://www.budgetyourtrip.com/japan goede website om zo wat algemeen een idee te hebben van kosten in verschillende prijscategoriën.
 
Terug
Bovenaan