Ervaringen met georganiseerde groepsreizen (Joker, Koning Aap, Kris Kras, etc.)

Die volg ik ook en wat me vooral opvalt bij die gasten is dat die altijd een pàk onder de prijs zitten van andere organisaties.
Ik vraag me dus gemeend af hoe ze dat doen. Ik had misschien ook naar die beurs moeten gaan en het hen op de man eens moeten vragen :)

Het is perfect mogelijk dat ze betere lokale connecties hebben of gewoon minder winst per reis pakken maar ergens is er bij mij steeds wel de angst dat als je met zo'n gasten naar pakweg Afrika gaat je op plaatsen gaat logeren waar je eigenlijk niet wil zijn of, en dat zou nog veel erger zijn, je de lokale bevolking een beetje gaat uitbuiten.

Ik krijg daar altijd reclame van via FB en zag reclame voor een Oeganda-trip: 18 dagen 3.500 EUR, waarbij je nog zelf zakgeld van 600 EUR + visa, inentingen, verzekering, extra's,... moet rekenenen. Zal dus in praktijk neerkomen op +- 4.250 EUR (?).

Wij hebben een gelijkaardige trip/route gedaan, maar wel wat langer (volle 22 dagen) en alles zelf gefixt. Ter vergelijking: uiteindelijk hebben wij in totaal 3.250 EUR uitgegeven (van de intentingen in BE tot onze laatste koffie op de luchthaven, bij wijze van spreken). Wel hebben wij zelf gereden, maar tegelijkertijd wel in veel betere/mooiere logementen verbleven (in combo met her en der een camping).

Daar besparen ze bij Beyond Borders toch precies ferm op, als ik dat zo eens bekijk. Dat + schaalvoordeel (o.a. voor huur wagen en driver) verklaart de democratische prijs. Lijkt me dus wat een 'budget'reis (relatief natuurlijk, maar het kan allemaal véél duurder ook).
 
Ik krijg daar altijd reclame van via FB en zag reclame voor een Oeganda-trip: 18 dagen 3.500 EUR, waarbij je nog zelf zakgeld van 600 EUR + visa, inentingen, verzekering, extra's,... moet rekenenen. Zal dus in praktijk neerkomen op +- 4.250 EUR (?).

Wij hebben een gelijkaardige trip/route gedaan, maar wel wat langer (volle 22 dagen) en alles zelf gefixt. Ter vergelijking: uiteindelijk hebben wij in totaal 3.250 EUR uitgegeven (van de intentingen in BE tot onze laatste koffie op de luchthaven, bij wijze van spreken). Wel hebben wij zelf gereden, maar tegelijkertijd wel in veel betere/mooiere logementen verbleven (in combo met her en der een camping).

Daar besparen ze bij Beyond Borders toch precies ferm op, als ik dat zo eens bekijk. Dat + schaalvoordeel (o.a. voor huur wagen en driver) verklaart de democratische prijs. Lijkt me dus wat een 'budget'reis (relatief natuurlijk, maar het kan allemaal véél duurder ook).
Ik heb het niet over alles zelf regelen, dat is uiteraard goedkoper. Maar aangezien ik single ben is dat voor mij geen optie vanaf dat er een wagen moet gehuurd worden, dan scheur ik sowieso mijn broek.
Ik heb het dus over de concurentie die ook zulke groepsreizen aanbiedt.

Zo'n Oeganda trip bv. kost bij Joker €4600 en bij Sawadee €4500 (voor een dag of 3 langer)
Dat is uiteindelijk toch al een mooi prijsverschil, en dan heb ik niet tot in de puntjes nagekeken hoe het zit qua wat er allemaal inbegrepen is. Aangezien meestal zo'n organisaties allemaal rond dezelfde prijs zitten, +- een €100 verschil, vraag ik me echt af hoe het komt dat zij zo hard onder die prijs duiken.

Als het natuurlijk puur door goedkopere hotelkamers is maakt het mij weinig uit. Naar zo'n landen ga ik niet op reis om in een luxekamer te slapen :)
 
Ik heb het niet over alles zelf regelen, dat is uiteraard goedkoper. Maar aangezien ik single ben is dat voor mij geen optie vanaf dat er een wagen moet gehuurd worden, dan scheur ik sowieso mijn broek.
Ik heb het dus over de concurentie die ook zulke groepsreizen aanbiedt.

Zo'n Oeganda trip bv. kost bij Joker €4600 en bij Sawadee €4500 (voor een dag of 3 langer)
Dat is uiteindelijk toch al een mooi prijsverschil, en dan heb ik niet tot in de puntjes nagekeken hoe het zit qua wat er allemaal inbegrepen is. Aangezien meestal zo'n organisaties allemaal rond dezelfde prijs zitten, +- een €100 verschil, vraag ik me echt af hoe het komt dat zij zo hard onder die prijs duiken.

Als het natuurlijk puur door goedkopere hotelkamers is maakt het mij weinig uit. Naar zo'n landen ga ik niet op reis om in een luxekamer te slapen :)

Zijn niet zoveel duurder hoor als je goed kijkt en vergelijkt, zo heb je bij Sawadee ook een trip van +-3500€.

Naast hotel moet je ook goed de activiteiten vergelijken: de duurdere hebben vaak een druk programma met een pak gamedrives, terwijl de goedkopere bv, ‘slechts’ drie gamedrives hebben.

Op een reis van een 3-tal weken telt dat wel op (zeker in combinatie met keuze in andere prijscategoriën van logie).
 
  • Leuk
Waarderingen: Sond
Ziet er de moeite uit. Met welke organisatie? Ik ben net naar een beurs geweest en daar stond wel iets boeiend : "Beyond Borders"
Afgelopen zomer met Beyond Borders hun 'expeditie Noord' reis gedaan. Noorwegen dus 😁. Fan-tas-tische ervaring! Echt waar, super crew, adembenemend mooi land en echt een uitdaging en grenzen verlegd. Hun naam deed alle eer aan. Dit was dan ook wel de allereerste reis waar ze destijds mee zijn begonnen, dus ook al geperfectioneerd.

Wij zijn in ieder geval al wel overtuigd om meer te boeken via hun. Ik zat dan bvb naar Kirgizië te kijken enzo.
 
  • Leuk
Waarderingen: Remi
Wij hebben een gelijkaardige trip/route gedaan, maar wel wat langer (volle 22 dagen) en alles zelf gefixt. Ter vergelijking: uiteindelijk hebben wij in totaal 3.250 EUR uitgegeven (van de intentingen in BE tot onze laatste koffie op de luchthaven, bij wijze van spreken). Wel hebben wij zelf gereden, maar tegelijkertijd wel in veel betere/mooiere logementen verbleven (in combo met her en der een camping).
Was dat moeilijk zelf te regelen? Momenteel zijn wij aan het bekijken voor een wereldreis en daarbij willen we zeker een deel van Afrika doen, meer bepaald ook Oeganda.
 
Was dat moeilijk zelf te regelen? Momenteel zijn wij aan het bekijken voor een wereldreis en daarbij willen we zeker een deel van Afrika doen, meer bepaald ook Oeganda.
Dat was vrij goed te doen. Wel natuurlijk wat een avontuur soms, maar dat hoort er bij. Indien je vragen/tips nodig zou hebben, stuur mij gerust een PM (of tag mij in het Oeganda topic :)).
 
Afgelopen zomer met Beyond Borders hun 'expeditie Noord' reis gedaan. Noorwegen dus 😁. Fan-tas-tische ervaring! Echt waar, super crew, adembenemend mooi land en echt een uitdaging en grenzen verlegd. Hun naam deed alle eer aan. Dit was dan ook wel de allereerste reis waar ze destijds mee zijn begonnen, dus ook al geperfectioneerd.

Wij zijn in ieder geval al wel overtuigd om meer te boeken via hun. Ik zat dan bvb naar Kirgizië te kijken enzo.
Misschien daar eens kijken voor een rustigere reis. Het lijkt me wel handig dat de reis begint vanop de luchthaven. Ik zit hier momenteel in Charleroi te wachten voor mijn reis naar Koeweit. Maar dat heeft al wel voor de nodige stress gezorgd. Eerst mijn vlucht van Istanboel naar Koeweit vervroegd, zodat ik nog mijn vlucht van Charleroi naar Istanboel moest verplaatsen, dan die staking deze week. Ik hou van avontuurlijke reizen, maar ik organiseer liefst zo weinig mogelijk.
 
Zijn er aanraders voor organisaties voor groepsreizen van mensen rond de 40 (ben zelf 38).
Heb precies het gevoel dat de doelgroep bij sommige organisaties ofwel onder de 30 ligt ofwel boven de 50/60.
 
Wij zijn in ieder geval al wel overtuigd om meer te boeken via hun. Ik zat dan bvb naar Kirgizië te kijken enzo.

Tenzij je een groepsreis wenst: een trip naar Kirgizië valt ook heel makkelijk zelf te regelen (en is véél goedkoper..).
 
Tenzij je een groepsreis wenst: een trip naar Kirgizië valt ook heel makkelijk zelf te regelen (en is véél goedkoper..).
Ja? Awel, ik dacht altijd dat die regio makkelijker was als groepsreis. Maar dan toch eens wat beter onderzoeken naar mogelijkheden
 
Zijn er aanraders voor organisaties voor groepsreizen van mensen rond de 40 (ben zelf 38).
Heb precies het gevoel dat de doelgroep bij sommige organisaties ofwel onder de 30 ligt ofwel boven de 50/60.
Bij joker zitten we nu in een groep met een goeie mix van alle leeftijden.
 
Ja? Awel, ik dacht altijd dat die regio makkelijker was als groepsreis. Maar dan toch eens wat beter onderzoeken naar mogelijkheden

Zeer doenbaar. Niveau van Engels was er enigszins beter dan verwacht (uiteraard nog steeds zeer basic) wat het gemakkelijker maakt.

Vergt natuurlijk wat een avontuurlijke ingesteldheid (maar anders ga je niet naar zo’n land imo :))
 
Zeer doenbaar. Niveau van Engels was er enigszins beter dan verwacht (uiteraard nog steeds zeer basic) wat het gemakkelijker maakt.

Vergt natuurlijk wat een avontuurlijke ingesteldheid (maar anders ga je niet naar zo’n land imo :))
Raar, toen ik er was zo'n 5 jaar geleden, waren er maar heel weinig mensen die wat Engels konden. De gidse moest zowat overal vertalen.
Deze was wel van Kirgizie maar net afgestudeerd aan de hogeschool in de toerisme richting.

Ik weet nog dat we daar in een homestay een Française tegen kwamen die er toen helemaal alleen rond trok. Zij vertelde ook dat ze alles met handen en voeten moest uitleggen en een hoop bordjes had met simpele dingen op.

Nu, in 5 jaar kan er natuurlijk veel gebeuren :)
En vooral een fantastisch mooi land :love:
 
Raar, toen ik er was zo'n 5 jaar geleden, waren er maar heel weinig mensen die wat Engels konden. De gidse moest zowat overal vertalen.
Deze was wel van Kirgizie maar net afgestudeerd aan de hogeschool in de toerisme richting.

Ik weet nog dat we daar in een homestay een Française tegen kwamen die er toen helemaal alleen rond trok. Zij vertelde ook dat ze alles met handen en voeten moest uitleggen en een hoop bordjes had met simpele dingen op.

Nu, in 5 jaar kan er natuurlijk veel gebeuren :)
En vooral een fantastisch mooi land :love:

Was in 2019 dus niet zo gek veel verschil. En voor alle duidelijkheid: er konden erg weinig deftig engels, maar hier en daar toch wat mensen gevonden.

Wel kleine disclaimer: als je zelf vervoer regelt, kan dat wel wat sketchy zijn. Bv. eens met officieuze ‘taxi’ meegereden en dat was gewoon levensgevaarlijk met momenten :crazy:.

Maar inderdaad, wat een land jongens!
 
Was in 2019 dus niet zo gek veel verschil. En voor alle duidelijkheid: er konden erg weinig deftig engels, maar hier en daar toch wat mensen gevonden.

Wel kleine disclaimer: als je zelf vervoer regelt, kan dat wel wat sketchy zijn. Bv. eens met officieuze ‘taxi’ meegereden en dat was gewoon levensgevaarlijk met momenten :crazy:.

Maar inderdaad, wat een land jongens!
Die Française vertelde dat er op verschillende pleinen auto's stonden met de chauffeur ernaast die een bordje omhoog hield waar ze naartoe gingen. En dan ging ze gaan onderhandelen/vragen over de prijs, meestal was dat gewoon een vaste prijs die verdeeld moest worden over iedereen die meeging
 
Sinds een paar dagen terug van mijn "Peru full experience" groepsreis van 23dagen met Mundero (25 - 35j) uit Gent.

Ik kan enkel maar positief zijn over de organisatie en de reis zelf.
Voldeed volledig aan mijn verwachtingen ook. De vermelding van "zeer goede conditie" is niet verzonnen met de hike tochten.
Prijs was €3000 + €400 aan eten/drank.

Volgend jaar naar Ijsland waarschijnlijk.
 
Volgend jaar naar Ijsland waarschijnlijk.
Als ik een tip mag geven: Skip IJsland in het hoogseizoen (juni-augustus). Vroeger was het mooi, ongerept en leeg. Nu is het een soort pretpark geworden met schone natuur in plaats van attracties. Veel en veel te veel overtoerisme, zelfs in de meest afgelegen plaatsen. Verder, het is altijd al duur geweest maar nu swingt het echt compleet de pan uit.
 
Ooit Vietnam gedaan met een groepsreis.
Voordelen:
- om 6u staat de bus klaar
- iedere dag is alles georganiseerd voor jou

Nadelen:
- iedere dag opstaan om 5u30 voor die bus
- wij hadden 8 dagen een hatelijk koppel dat ons volgde / stalkte

Ik reis liever alleen met mijn vriendin. Ik zal enkel contact zoeken als ik ‘s avonds in de bar wat teveel gedronken heb. De dag nadien als ik nuchter ben, moeten ze mij allemaal gerust laten 😄

Ik raad zulke groepsreizen aan in arme landen waar ze toeristen niet gerust laten. Die groepsleiders hebben meestal een deal met de lokale bevolking zodat ze die groep met rust laten.

Ooit naar Cuba geweest en daar vielen ze ons lastig van ‘s morgens tot ‘s avonds

Na 300x per dag AMIGO AMIGO TAXI? PARTY? kon ik de lokale bevolking daar vermoorden. Echt niet normaal daar 😡
 
Ik begrijp de aantrekking van groepsreizen voor landen waar er echt weinig infrastructuur en/of veiligheid is maar de meerprijs ten opzichte van alles zelf plannen is soms toch verschieten.
 
Terug
Bovenaan