E3 2021

Ik heb ergens misschien wel hetzelfde gevoel als @bunkerbudy. Ik vond het algemeen ook een goeie show, maar er was weinig waarvan ik dacht "amai jammer dat ik nu nog geen Xbox heb". Veel van de grotere spellen die ze nu toonden, komen ook naar Playstation (zoals Stalker 2 of Psychonauts) en veel van de exclusives zijn nog redelijk ver verwijderd om er nu al veel hype voor te hebben. Zoals Starfield, tja met die teaser is er nog niet echt veel over geweten... Het is allemaal ook nogal vroeg in de nieuwe consolecyclus, bij Playstation zijn er nu ook geen 20 spellen aangekondigd. Maar daar zijn sinds het verschijnen van de PS5 toch al een handvol exclusieve spellen uitgekomen.

Denk dat dit dus wel een goeie show was voor de Xbox eigenaars, en veel van de getoonde spellen zou ik ooit wel eens willen spelen, maar het zet me nu nog niet meteen aan om een Xbox te kopen.

Ik heb ergens misschien wel hetzelfde gevoel als @bunkerbudy. Ik vond het algemeen ook een goeie show, maar er was weinig waarvan ik dacht "amai jammer dat ik nu nog geen Xbox heb". Veel van de grotere spellen die ze nu toonden, komen ook naar Playstation (zoals Stalker 2 of Psychonauts) en veel van de exclusives zijn nog redelijk ver verwijderd om er nu al veel hype voor te hebben. Zoals Starfield, tja met die teaser is er nog niet echt veel over geweten... Het is allemaal ook nogal vroeg in de nieuwe consolecyclus, bij Playstation zijn er nu ook geen 20 spellen aangekondigd. Maar daar zijn sinds het verschijnen van de PS5 toch al een handvol exclusieve spellen uitgekomen.
.
ik begrijp wel wat jullie willen zeggen.
Ik ben altijd een xbox fan geweest, maar wil toch ook graag games als uncharted , tlou… spelen.
Ik hoop dan ook dat die indiana jones die leegte wat zal opvullen en de nieuwe state of decay.
Nu lijken het allemaal shooters te zijn

enfin, nu donderdag komt er nog hellblade 2 en everwild bij en wie weet wat nog allemaal
Trouwens; die Kena is toch timed exclusieve op ps5 hé?

ik begrijp wel wat jullie willen zeggen.
Ik ben altijd een xbox fan geweest, maar wil toch ook graag games als uncharted , tlou… spelen.
Ik hoop dan ook dat die indiana jones die leegte wat zal opvullen en de nieuwe state of decay.
Nu lijken het allemaal shooters te zijn

enfin, nu donderdag komt er nog hellblade 2 en everwild bij en wie weet wat nog allemaal
Trouwens; die Kena is toch timed exclusieve op ps5 hé?
Yup, ik denk dat Kena een timed console exclusive is. Komt wel meteen ook uit op pc, naast PS4 en PS5. Xbox zal later aan beurt komen maar het is nog niet geweten wanneer precies.

i57SwTc.png

Die psychonauts toch niet denk ik. Is toch nu een MS studio?

Psychonauts 2 komt ook op Playstation uit. Microsoft heeft de studio overgenomen nadat ze al een deal met Sony hadden om het op Playstation uit te brengen denk ik, en onderdeel van de overname is dat de lopende deals gewoon doorgingen. Daarom dat Deathloop nog exclusief op PS uitkomt en Doom Eternal ook een PS5 patch krijgt hoewel Bethesda overgenomen is door MS.

Die Microsoft/XBOX gamepass is inderdaad zeer goed, tijd dat PS met zoiets afkomt. Zou ik waarschijnlijk terug wat meer gamen.. En als je zoiets hebt, dan kan je ook volledig digitaal gaan.

Die Microsoft/XBOX gamepass is inderdaad zeer goed, tijd dat PS met zoiets afkomt. Zou ik waarschijnlijk terug wat meer gamen.. En als je zoiets hebt, dan kan je ook volledig digitaal gaan.
PlayStation heeft toch PS Now? Ok, de library is minder up-to-date als Gamepass, maar de dienst op zich bestaat wel.

PS Now is op vlak van games 2 keer niks in vergelijking met wat Microsoft doet. Echt geschift eigenlijk hoe ze dat kunnen bekostigen.

PS Now is op vlak van games 2 keer niks in vergelijking met wat Microsoft doet. Echt geschift eigenlijk hoe ze dat kunnen bekostigen.
MS hun model zal wel zijn om nog XX maanden een userbase creëren voor hun service maar nadien zullen ze wel moeten verhogen van prijs en waarschijnlijk gewoon verdubbelen.

Ze zullen hun strategie aangepast hebben na de Gold price hike fiasco begin dit jaar. Daar gingen ze de prijs verdubbelen maar kwamen er snel op terug.

Dat wou ik hier gisteren nog antwoorden op een bepaalde reactie. Wat MS doet is iets vrij uniek, Sony kan dit gewoon niet.
Iedereen vraagt zich af, hoe bekostigd MS dit, hoe maken zij hier winst op? Heel simpel, dat doen ze gewoon niet. Dit is een gigantische investering die zich enkel maar gaat terug verdienen in een grote userbase en data van users + groter marktaandeel en gebruik van hun services en software. MS heeft gewoon zo veel andere inkomsten en zo een groot kapitaal dat ze Xbox echt gewoon kunnen gebruik voor onkosten in te steken, maar wel mensen bij krijgen. Als Sony dit zou proberen die gaan gewoon kopke onder. Beide bedrijven hebben een totaal andere insteek in hoe ze werken en MS profileert zich als degene die met de gamers in zit en hun veel wilt aanbieden voor weinig geld, dit ten kosten van eigen opbrengsten, maar die verdienen ze elders wel terug, maar zeker niet in hun gaming sector. Sony hun grootste inkomsten komen van gaming, zij kunnen dit niet zomaar in een kosten plaatje omgooien om de gamers te plezieren.

Maar ze gaan potentieel niet anders kunnen..

Stel dat we 6 games hebben, waarvan 2 games voor PlayStation, 2 games voor Xbox en 2 multiplatform.

Als MS die 4 games in gamepass dropt, waarom zou je ze dan nog gaan kopen voor PlayStation? Dus als Sony niet meegaat met zoiets gaan ze potentieel nog meer verliezen door het net niet te doen.. En er zijn veel multiplatform titels..

Maar ze gaan potentieel niet anders kunnen..

Stel dat we 6 games hebben, waarvan 2 games voor PlayStation, 2 games voor Xbox en 2 multiplatform.

Als MS die 4 games in gamepass dropt, waarom zou je ze dan nog gaan kopen voor PlayStation? Dus als Sony niet meegaat met zoiets gaan ze potentieel nog meer verliezen door het net niet te doen.. En er zijn veel multiplatform titels..
Dat klopt niet echt in de praktijk.

Sony en PS verkopen zeer goed omwille van hun aanbond exclusieve games, breed assortiment qua genres als ook veel mensen blijven graag bij hun merk. Ikzelf zie heel veel value in GP, maar toch blijf ik naar PS gaan... waarom, gewoon de games. Ookal komen er multiplatform games uit op GP, ik wil nog steeds mijn PS voor bepaalde franchises, multiplatform games gaan in mijn geval dus ook nog steeds op PS5 blijven.

GP zal in elk geval al veel mensen hebben doen twijfelen en velen ook het doen aanschaffen hebben. Maar de core PS fanbase krijg je echt niet weg op deze manier, daarvoor gaat MS echt met toppers van games moeten af komen, en dan nog ga je eerder consumenten beide consoles zien kopen, of PC en PS5 kiezen boven echt over te schakelen van PS5 naar Xbox.

Het is niet omdat GP voor een goeie prijs veel games aanbied, dat ik daardoor ga zeggen, ah ok dan wil ik geen GoW2, R&C, Horizon, Demon's, etc meer. Ik wil die games nog steeds... het enige waar ik over ga twijfelen is of ik al dan niet GP er zou durven bij nemen of niet en als 2de factor, doe ik het op pc of koop ik de console. Zo gaat het bij de meerderheid zijn veronderstel ik, tenzij je als consument weinig belang hecht aan die exclusieve games en vooral multiplatfromers speelt, dan zou ik zeggen koop een xbox! Maar die schift gaat niet zodanig groot zijn dat Sony ook zo een service als GP MOET!! hebben om mee te kunnen.

Zoals ik hiernet al zei, Sony kan dit gewoon niet. Technisch gezien kan xbox dit ook niet hoor, MS is gewoon zo groot en rijk, dat ze hun dat verlies kunnen veroorloven om op die manier gamers naar zich te trekken. Het geld dat MS heeft uitgegeven de laatste 5 jaar is gigantisch, 7 miljard voor Bethesda... en daar blijft het niet bij, die bedrijven moeten nu ook blijven draaien eh... onder MS, wat ook een kost is. Al die andere bedrijven, al die licenties om die games gratis op GP aan te bieden, 10-15 euro per maand, zelf voor zoveel subs, dat geld halen ze echt niet zo snel op. Maar dat maakt hun niet zo veel uit, MS heeft miljarden andere inkomsten die potentieel geboost worden door dit alles, Xbox, GP en alles er rond is gewoon een grote investering voor MS, eentje die Sony niet kan en nodig heeft om te blijven renderen op wat ze nu doen.

Terug
Bovenaan