E3 2021

Er zijn uiteindelijk nog “maar” 23 miljoen Gamepass abonnees. Het zal er wat van afhangen hoeveel geld MS biedt om een spel op dag 1 op GP te kunnen aanbieden. Bij iets als Hades zal dat veel minder zijn dan pakweg Resident Evil Village. Qua multiplatform titels ligt de verkoop nu erg in het voordeel van Playstation. Om opnieuw RE Village als voorbeeld te nemen:

The horror game is the second biggest boxed launch of the year behind Super Mario 3D World + Bowser's Fury. 49% of its sales were on PS5, 31% on PS4 and 20% on Xbox. Bron

Heb ooit gelezen dat vooral tijdens de launch het meeste geld verdiend wordt met de verkoop, logisch ook. Van RE Village zijn nu 4 miljoen stuks verkocht, ik weet niet of het voor Capcom meer zou opbrengen om dag 1 op GP te komen. Het is vooral MS die daar dan bij wint.
 
Er zijn uiteindelijk nog “maar” 23 miljoen Gamepass abonnees. Het zal er wat van afhangen hoeveel geld MS biedt om een spel op dag 1 op GP te kunnen aanbieden. Bij iets als Hades zal dat veel minder zijn dan pakweg Resident Evil Village. Qua multiplatform titels ligt de verkoop nu erg in het voordeel van Playstation. Om opnieuw RE Village als voorbeeld te nemen:



Heb ooit gelezen dat vooral tijdens de launch het meeste geld verdiend wordt met de verkoop, logisch ook. Van RE Village zijn nu 4 miljoen stuks verkocht, ik weet niet of het voor Capcom meer zou opbrengen om dag 1 op GP te komen. Het is vooral MS die daar dan bij wint.
In het voorbeeld van Hades komt dan ook nog eens dat dit spel al lang uit was op PC en Switch en dit dus gewoon een leuke extra is voor GP.
Gaat nooit of te nimmer invloed hebben op een consument zijn keuze tussen beide platformen. Nieman gaat bij zo een game zegge ah nu kies ik voor xbox, want Hades is gratis op GP! Die keuzes gaan echt afhankelijk zijn van de grote games zoals Starfield, Halo, Fable, ... en dan nog zal je dan moeten afwegen of je deze liever hebt dat wat PS aanbied als exclusive, of je er voor kiest gewoon beide aan te schaffen. Ik neig vooral naar beide, aangezien Fable en halo me wel aanspreken, maar ik daarvoor geen Demon's of GoW ga laten vallen. Dus eerder beide...
 
Ik vind het alvast enorm leuk dat Microsoft nu terug een beetje meedoet en zal er ook gretig gebruik van maken. Maar of hun gok om de Netflix van gamen te worden goed zal uitdraaien voor hun ben ik toch nog relatief sceptisch. Sony heeft naast Nintendo eenmaal de meest loyale fanbase en ik zie ze eigenlijk met een handvol exclusives evengoed deze generatie charmeren. Het word alvast nog eens interessant, niet gedacht dat ik na de xone nog eens voor Microsoft ging rooten :p
 
Ik vind het alvast enorm leuk dat Microsoft nu terug een beetje meedoet en zal er ook gretig gebruik van maken. Maar of hun gok om de Netflix van gamen te worden goed zal uitdraaien voor hun ben ik toch nog relatief sceptisch. Sony heeft naast Nintendo eenmaal de meest loyale fanbase en ik zie ze eigenlijk met een handvol exclusives evengoed deze generatie charmeren. Het word alvast nog eens interessant, niet gedacht dat ik na de xone nog eens voor Microsoft ging rooten :p
Ik bezit om eerlijk te zijn ook liever mijn eigen games ipv een bibliotheek waar je ze kan huren
Het idee dat ik snel een game moet zien uit te spelen omdat hij eventueel over een maandje terug weg kan zijn...
Maar ik zie voor veel gamers de Pass wel als meerwaarde.

On topic: benieuwd naar de conferentie van Nintendo. Ik heb nog geen echte reden gehad om een Switch te kopen (behalve eventueel Monster Hunter).
 
Ik blijf ook bij PlayStation, al moet ik wel zeggen dat ik door de gamepass toch twijfel om een Xbox Series X in huis te halen, puur voor de exclusives.
Aan de andere kant heb ik nu al te weinig tijd om alles te spelen wat ik wil spelen op PlayStation, dus...
 
Microsoft boeit het echt niet of je nu een xbox koopt of niet. Liefst niet denk ik, want met elke verkochte console schieten ze €100 in.
Die willen gewoon dat je gamepass neemt. Daarom dat ze die serie s uitbrengen. Om de impulsieve koper over de streep te trekken. Gerucht gaat ook dat men de app gaat aanbieden op tv’s. Dus dan heb je geen xbox nodig
Stilaan zullen bedrijven als MS en amazon sony gaan leegknijpen. En zal sony genoodzaakt zijn om in zee te gaan met deze grootmachten (denk ik). Al geloof ik nog zltijd meer in gezonde concurrentie.
Want geeft toe, je mag nog de grootste fanboy zijn, zonder de ene zou de andere niet staan waar ze nu staan
 
Amazon stelt niks voor op vlak van gaming. Zelfs niet met al hun miljarden.
 
Amazon stelt niks voor op vlak van gaming. Zelfs niet met al hun miljarden.
Nee. Mar die kunnen wel de boel gaan opkopen. Samen met google en anderen.
Nu, ik hoop dat dat nooit gebeurd.
Ik wil dat de huidige drie in een gezond evenwicht zijn. Teveel versnippering zou de markt enkel schade toebrengen
 
Stilaan zullen bedrijven als MS en amazon sony gaan leegknijpen. En zal sony genoodzaakt zijn om in zee te gaan met deze grootmachten (denk ik).
Daar zou ik toch geen geld op durven in zetten ze. Vraag me echt af op wat je je baseert bij deze gedachten. Denk niet dat Sony schrik heeft dat iedereen gaat overstappen naar Xbox hoor. Want again... daarvoor hebben ze eerst een aanbod games nodig die PS gewoon volledig overschaduwd en het tot op een punt komt dat je zegt amai ik wil al die Xbox games spelen!!! en af en toe eens eentje van Sony. Tot op heden is het nog steeds omgekeerd.

Mensen warm maken voor een Xbox, dat doen ze zeker, net zoals @StanTem ook net zei. Ze beginnen steeds meer interesse te wekken vooral door die Bethesda deal... maar om nu te gaan zeggen dat ze nu echt het UBER aanbod hebben qua unieke top exclusieve games.. absoluut niet eigenlijk. Dit kan nog komen... maar dan nog een goeie PC en GP en je kan met beide aan de slag, of gewoon 2 consoles.
 
Ja Sony heeft echt nog wel wat ademruimte voor het zover kan komen. Veel mensen hebben Xbox ook de 2 vorige generaties opzijgezet en zijn nog lang niet bewust van gamepass. Maar als ze dit traject volhouden kan het binnen een 5tal jaar er wel eens heel anders gaan uitzien. Het lijkt alvast wel een serieuze "all in" move.
 
Tuurlijk kan sony nog wel verder op hun manier.
Totdat zo een techreus bedrijven gaat opkopen als EA, take two, activision …
 
Dat klopt niet echt in de praktijk.

Sony en PS verkopen zeer goed omwille van hun aanbond exclusieve games, breed assortiment qua genres als ook veel mensen blijven graag bij hun merk. Ikzelf zie heel veel value in GP, maar toch blijf ik naar PS gaan... waarom, gewoon de games. Ookal komen er multiplatform games uit op GP, ik wil nog steeds mijn PS voor bepaalde franchises, multiplatform games gaan in mijn geval dus ook nog steeds op PS5 blijven.

GP zal in elk geval al veel mensen hebben doen twijfelen en velen ook het doen aanschaffen hebben. Maar de core PS fanbase krijg je echt niet weg op deze manier, daarvoor gaat MS echt met toppers van games moeten af komen, en dan nog ga je eerder consumenten beide consoles zien kopen, of PC en PS5 kiezen boven echt over te schakelen van PS5 naar Xbox.

Het is niet omdat GP voor een goeie prijs veel games aanbied, dat ik daardoor ga zeggen, ah ok dan wil ik geen GoW2, R&C, Horizon, Demon's, etc meer. Ik wil die games nog steeds... het enige waar ik over ga twijfelen is of ik al dan niet GP er zou durven bij nemen of niet en als 2de factor, doe ik het op pc of koop ik de console. Zo gaat het bij de meerderheid zijn veronderstel ik, tenzij je als consument weinig belang hecht aan die exclusieve games en vooral multiplatfromers speelt, dan zou ik zeggen koop een xbox! Maar die schift gaat niet zodanig groot zijn dat Sony ook zo een service als GP MOET!! hebben om mee te kunnen.

Zoals ik hiernet al zei, Sony kan dit gewoon niet. Technisch gezien kan xbox dit ook niet hoor, MS is gewoon zo groot en rijk, dat ze hun dat verlies kunnen veroorloven om op die manier gamers naar zich te trekken. Het geld dat MS heeft uitgegeven de laatste 5 jaar is gigantisch, 7 miljard voor Bethesda... en daar blijft het niet bij, die bedrijven moeten nu ook blijven draaien eh... onder MS, wat ook een kost is. Al die andere bedrijven, al die licenties om die games gratis op GP aan te bieden, 10-15 euro per maand, zelf voor zoveel subs, dat geld halen ze echt niet zo snel op. Maar dat maakt hun niet zo veel uit, MS heeft miljarden andere inkomsten die potentieel geboost worden door dit alles, Xbox, GP en alles er rond is gewoon een grote investering voor MS, eentje die Sony niet kan en nodig heeft om te blijven renderen op wat ze nu doen.

Je leest het verkeerd.. PS valt niet weg hé, maar in plaats van de multiplatform games op PS te spelen, speel je ze op Xbox.

Nu, we zien wel, ik speel toch zeer weinig games momenteel want er is niets deftig meer precies. Maar ik zou wel sneller geneigd zijn om zo’n abonemment te nemen en dus bv. 240€/jaar te betalen, dan dat ik 240€ uitgeef aan games die potentieel toch zullen tegenvallen. Gewoon omdat je dan meer keuze hebt, en als iets tegenvalt pik je iets anders uit. En dat lijkt me wel iets dat kan aanslaan bij de grote massa (casual) gamers..
 
BuYcKi toch...

*sad*

Ik behoor tegenwoordig toe aan de groep van deze mensen:

:p
 
*sad*

Ik behoor tegenwoordig toe aan de groep van deze mensen:

:p
Ja, ik heb ook zo'n momenten hoor :p
 
Sony heeft al jaren fans gewonnen, en veel spelers blijven daar ook gewoon bij ondanks dat het mss op een ander beter kan zijn of worden. Zie je bv ook bij automerken veel mensen blijven ook hun leven trouw aan een bepaald merk gewoon uit gewoonte ( en ze gewoon tevreden zijn ).
 
PS valt niet weg hé, maar in plaats van de multiplatform games op PS te spelen, speel je ze op Xbox.
Daarmee wordt Sony het hardst getroffen, aangezien de 30% die ze krijgen van iedere third-party sale en microtransactions een primaire money maker is. Microsoft weet dat maar al te goed, en daarom ook dat ze all-in gaan op Game Pass.
 
Laatst bewerkt:
Triestige Nintendo Direct. Voor Mario 35 halen ze alles uit de kast en hier zeggen ze doodleuk: “no campaign and no games”, maar we hebben hier toevallig wel nog een Play&Watch liggen… Was om van te bleiten, vond ik.
 
Wil hier nu wel eens even een simpele berekening zetten. Consumenten gaan dus hun 3the party op Xbox gaan spelen, goed.

1 Xbox en pakt een lifecycle van 5 jaar = een kostprijs van €500 + €1.200 ( 5 jaar €240/jaar GP)
Een mooie €1700 investering om 5 jaar lang "Gratis" games te spelen. Waarvan die €500 console de grootste waste is want je hebt al een PS5...
Voor dat geld koop ik ongeveer 40-45 3the party games voor de PS5 over die 5 jaar voor ongeveer 20-25 euro/stuk.

Dan kan ik even goed gewoon bij mijn PS5 blijven en die games gewoon zo kopen, want 40 3the party games op 5 jaar vind ik al behoorlijk veel.
Nu ik reken hier met prijzen die niet day one zijn, maar dat is een ingesteldheid die ik altijd al heb gehad, ik koop ver nooit volle pot. Zijn genoeg games en geduld is een mooie deugt.

Los hiervan zie ik nog twee voordelen, je hebt ofwel je games physical en dus altijd ter je beschikking, met GP mss niet... of zoals velen hier verkoop je je uitgespeelde games opnieuw. In dat 2de geval kan je uit die €1700 zelf nog veel meer games halen, zowel op day one of als budget buy later.

Wat wil ik hier nu mee zeggen? Consumenten die weten wat ze willen en wat slim omgaan met wat ze uitgeven, kunnen even goed bij PS5 blijven en alle 3the party games daar spelen en dat voor hetzelfde van wat ze zouden betalen voor een extra Xbox met GP bij.

Wil ik hiermee zeggen dat GP het niet waard is? Neen, absoluut niet, GP heeft andere voordelen, je kan snel games testen en eens uitproberen, je hebt super veel day one, maar als we spreken over 3the party (waar het eigenlijk over ging) dan ben je die day one releases op GP zelf helemaal niet zeker. Dus om te gaan zeggen dat PS hier een groot aandeel zou kunnen verliezen is echt niet zo realistisch.

En dat is dan nog allemaal zonder rekening te houden met zoals hier nog al aangehaald is geweest, mensen die gewoon liever een PS willen dan een Xbox... Je gaat iemand met een BMW ook niet in eens een Audi doen kopen omdat ze er iets bij krijgen dat iets goedkoper zou kunnen zijn, dat ze eigenlijk in hun BMW ook kunnen kopen.

Nuja, kwil hier nu ook niet overkomen als de PS/Sony protector, enige wat ik maar bedoel is dat velen precies denken dat MS hier in eens alles gaat overnemen en hier het gouden ticket heeft dat heel de markt gaat overhoop gooien. MS is goed bezig... op hun manier, maar niks waar Sony denk ik van wakker ligt. Tenzij dat MS alles zou gaan opkopen, maar zij zijn ook niet dom. Concurrentie is belangrijk als ook niet elk bedrijf wil met MS in zee gaan hoor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan