E3 2021

Ik heb nooit een Nintendo console gehad, wel een aantal spellen via roms op pc gespeeld. Om de zoveel tijd kijk ik eens naar de Switch, maar tot nu toe zijn er niet genoeg spellen om me overstag te doen gaan. Dat is na deze Nintendo Direct nog niet echt veranderd… Bij veel van de spellen die ze nu toonden en ook bij die wat nu al op de Switch zijn, heb ik een gevoel van “ziet er tof uit, zou ik wel eens willen spelen als het spel wat goedkoper staat.” Maar dat is uiteraard nooit het geval bij Nintendo, die dingen kosten drie jaar later allemaal nog de volle pot.

Ook de manier waarop ze om gaan met hun oudere spellen is.. ugh. Zoals gezegd heb ik amper Nintendo spellen gespeeld, dus ik zou heel graag eens al die oude Zelda of Mario spellen willen spelen, gelezen dat de Switch die in theorie allemaal zou moeten kunnen draaien. Maar de helft is niet beschikbaar ofwel zijn het remakes waar dan weer de volle pot voor moet betaald worden…
 
Het is niet dat je nog op de PS5 probleemloos een PSOne game gaat kunnen spelen, ofwel? Zelfs geen PS3 games.
Dat je al een heel mooie backcatalog van NES en SNES games kan spelen op de Switch is dan al een mooi begin, dat daar op termijn ok N64 games of GB(A) games zouden bijkomen hoop ik ook, maar 3D emulatie is al minder evident voor N64 en GameBoy games lenen zich nu éénmaal niet echt tot een groot scherm...

Nintendo Games die hun prijs behouden zijn doorgaans ook kwalitatieve games. Ik vind het ook jammer dat er geen Player's Choice reeks meer is aan goedkopere prijzen, maar games als Mario Kart 8 zijn wel evergreens.
Dat is heel iets anders dan de Fifa - dat bucht spel dat altijd in de PS4 bij de kapper steekt - van vorig jaar of zelfs die van dit jaar in de budgetbak gegooid kan worden. Zelfs de goede Playstation exclusives hebben op het moment dat ze in de budgetbak belanden (cfr. de vorige The Last of Us) al eerder een opvolger uit (The Last of Us Part II) dus die vergelijking loopt ook vaak mank.

Wat mij storender lijkt aan videogame prijzen is dat de Sony's van deze wereld de prijzen trachten op te drijven naar €70 voor een nieuwe game of Microsoft hun Gamepass die nu nog een mooie prijs heeft als de meeste games die je graag speelt daarbinnen vallen, maar enkel een naïeve dwaas gelooft dat die prijs een blijver is. Die zal wel snel à la Disney+ een stevige prijsverhoging krijgen in de toekomst. Disney+ is al van €70 voor één jaar naar €90 gegaan. Als ik ernaast zit, des te beter voor de Xbox bezitters natuurlijk, want voor fans van Bethesda games en games als Halo is dat een mooie aanbieding, ik zou er mijn gading echter onvoldoende in vinden. Ik geef momenteel rond de €400 à 500 per jaar (afhankelijk van het jaar) aan nieuwe games uit, en weinig tot niets daarvan valt binnen een dienst als Gamepass.
 
Over prijzen gesproken
E38RqU1X0Ac0gZq

Beginjaren van SNES,,, dit zijn dollars by the way.
Reken daar inflatie bij en ge zit gemakkelijk over de 100 dollar voor Killer Instinct.
Dus 70 euro voor PS5 game valt heeeeeel goed mee :)
 
Ik snap dat gezaag over prijzen ook niet altijd.
Heb enkele PS One games liggen die destrijds 2800 frank kosten. 70 euro dus.
De prijzen zitten al 20 jaar op +- hetzelfde niveau.
 
Foute vergelijking natuurlijk, want bij de productie van een cartridge komt héél wat meer kijken.

Uiteraard kan je hogere prijzen rechtvaardigen wegens inflatie en hogere ontwikkelingskosten maar daartegenover staan dan weer een véél grotere afzetmarkt dan vroeger wegens de toegenomen populariteit van gaming en veel krachtigere tools op de markt dan vroeger.

Feit is dat de vorige generatie de prijzen op €60 zaten of $60 of whatever... en dat het Sony is die hier de prijs omhoog drijft.
Omdat ze hun consoles ook met verlies verkopen en die marge moeten compenseren. Geef me dan maar het "Nintendo-model", de console is hardware kwaliteit gezien duidelijk minder, maar de games die je frequenter koopt zijn beter geprijsd imo.

Uiteraard betaalt iedereen wat hij of zij eraan wilt geven. Ik speel bijvoorbeeld al vele jaren géén enkel game van EA of dergelijke meer waarbij hun DLC verdien model gewoon afschuwelijk was. Ik vind dat DLC gelukkig bij de meeste andere ontwikkelaars erop vooruit gegaan is: geen horse armor toestanden meer bij de meesten, en zeker niet bij Nintendo.

Het meest storende aan Nintendo vind ik inderdaad hoe ze bepaalde franchises zoals Star Fox of F-Zero "dood" laten maar af en toe krijg je dan wel een aangename verassing zoals Advance Wars 1+2 ReBoot Camp natuurlijk, al weet ik niet of ik fan ben van die grafische stijl aan die prijs: daar zou ik dan wél liever een prijs van €40 i.p.v. €60 zien, maar wellicht ga ik uit nostalgie toch overstag.
 
Ik zou op het eerste zicht ook zeggen dat Nintendo net aan de prijzige kant is qua games. Zeker als je content en grafische kwaliteit begint te vergelijken.
Maar soit, ge geeft er inderdaad aan wat je zelf wilt he :)

On Topic: ik was wat teleurgesteld in de conferentie van Nintendo op E3.
Ik ga nog niet meteen een switch kopen.
 
Het meest storende aan Nintendo vind ik inderdaad hoe ze bepaalde franchises zoals Star Fox of F-Zero "dood" laten
Heb hier nu al een paar keer gelezen over Nintendo die Franchises verwaarloosd. Dat vind ik nu net bij Nintendo niet, op een paar uitzonderingen na dan. Hoeveel franchises heeft Xbox en PS al laten sterven... veeeel meer. Nintendo brengt gewoon graag elke keer hun vaste waardes terug en soms redden ze ook franchises... zoals Bayonetta, zonder Nintendo was Bayo ook dood. Elke console heeft wel dingen die we graag zouden terug zien komen, maar we tevergeefs op wachten. EA Skate, banjo kazooie, Time Splitters, Prince of Persia, Silent Hill, Syphon Filter, Chrono trigger, Splinter Cell, etc. Zijn er nu een paar die me gewoon te binnen schieten in de eerste 2 minuten.
 
maar tot nu toe zijn er niet genoeg spellen om me overstag te doen gaan.
Ik ga nog niet meteen een switch kopen.
Wie nu nog altijd geen reden gevonden heeft voor een Switch gaat deze ook nooit vinden hoor.
Zelf al had het een over the top E3 presentatie geweest gisteren. De Switch heeft al meerdere games van al hun grote franchises en er komen er nog aan... als dit nog geen reden was om hem te kopen, dan gaat die reden er ook nooit komen vrees ik. Hiermee bedoel ik niks slechts naar jullie toe trouwens, gewoon alleen maar dat de consoles en type games niks voor jullie is.
 
Wie nu nog altijd geen reden gevonden heeft voor een Switch gaat deze ook nooit vinden hoor.
Zelf al had het een over the top E3 presentatie geweest gisteren. De Switch heeft al meerdere games van al hun grote franchises en er komen er nog aan... als dit nog geen reden was om hem te kopen, dan gaat die reden er ook nooit komen vrees ik. Hiermee bedoel ik niks slechts naar jullie toe trouwens, gewoon alleen maar dat de consoles en type games niks voor jullie is.
Yup, dit klopt voor mij ergens wel. Mijn grootste probleem is tijdsgebrek, op zich kan ik elke console kopen. Heb ook geen probleem op zich met de prijssetting van de games bij Nintendo, als ik iets als Zelda écht wou spelen, wil ik daar gerust wel €60 voor dokken. Alleen heeft de Switch nu een hoop spellen die me wel interessant lijken, maar waar ik niet zeker van ben of ze iets voor mij zijn. Bij Playstation kan ik in dat geval gewoon een jaar of meer wachten omdat je weet dat ze in prijs gaan dalen. Er zijn veel spellen op PS die ik voor €20 of minder gekocht heb met het gedacht "ach als ik er niks aan vind, heb ik er toch niet zoveel voor betaald". Da's niet echt mogelijk op de Switch, en daarmee dat ik het voorlopig maar houd op Playstation. Beetje schrik dat de Switch anders nogal snel stof zou vergaren.

Maar op zich wel een mooie console met een hoop interessante spellen, ik blijf dus wel volgen wat er zoal op uitkomt. Van deze Direct spreekt die Metroid me bijvoorbeeld aan, dus dat is potentieel weer een exclusief spel erbij dat ik ooit wel eens wil spelen.
 
Wie nu nog altijd geen reden gevonden heeft voor een Switch gaat deze ook nooit vinden hoor.
Zelf al had het een over the top E3 presentatie geweest gisteren. De Switch heeft al meerdere games van al hun grote franchises en er komen er nog aan... als dit nog geen reden was om hem te kopen, dan gaat die reden er ook nooit komen vrees ik. Hiermee bedoel ik niks slechts naar jullie toe trouwens, gewoon alleen maar dat de consoles en type games niks voor jullie is.
Zelf heb ik een WiiU om een Super Smash, Mario Kart 8 of Super Mario Maker te spelen. Of oudere NES / SNES games.
Maar ik zie gewoon niet meteen de meerwaarde om van de WiiU naar de Switch te gaan (voor mij althans).
Af en toe komen er games zoals Hades of Ghosts 'n Goblins Resurrection waar ik van zeg: Shit,,,jammer dat ik geen switch heb.
Maar de laatste is ondertussen uit op andere consoles en Hades gaat ook overkomen.
 
Zelf heb ik een WiiU om een Super Smash, Mario Kart 8 of Super Mario Maker te spelen. Of oudere NES / SNES games.
Maar ik zie gewoon niet meteen de meerwaarde om van de WiiU naar de Switch te gaan (voor mij althans).
Af en toe komen er games zoals Hades of Ghosts 'n Goblins Resurrection waar ik van zeg: Shit,,,jammer dat ik geen switch heb.
Maar de laatste is ondertussen uit op andere consoles en Hades gaat ook overkomen.
Is niks mis mee ook eh, ik was vroeger bv niet echt heel Nintendo minded, maar ben meer en meer apreciatie voor hun beginnen hebben.
Maar het is een selectie games die je moet liggen, wordt vaak als kiddy console gezien, maar er zit veel meer in die Switch. Voor mij was het zelf voornamelijk Indie games wat me overgetrokken heeft. Nadien meer en meer first party games beginnen kopen. Ondertussen heb ik een Wii en GC gekocht ook. Fuck 3d all stars, ik schaf me gewoon de OG games wel aan! ( Maar dat is ook gewoon omdat ik games verzamel int algemeen )
 

Overall Most Anticipated:
Forza Horizon 5, Xbox Game Studios

Best presentation:
Microsoft: Xbox & Bethesda Games Showcase

Most Anticipated:
Capcom: The Great Ace Attorney Chronicles
Gearbox Software: Tiny Tina’s Wonderlands
Indie Games: Falling Frontier
Intellivision: Asteroids
Nintendo: Legend of Zelda: Breath of the Wild 2
PC Gaming Show: Songs of Conquest
Freedom Games: Airborne Kingdom
Future Games Show: Immortality
SQUARE ENIX: Marvel’s Guardians of the Galaxy
Ubisoft: Mario + Rabbids: Sparks of Hope
Xbox/Bethesda: Halo: Infinite
Yooreka Studio: Loopmancer
 
Mijn persoonlijke lijst gebaseerd daar op.
Overall eigenlijk een zeer zwakke E3 met weinig games die blijven hangen.

Overall Most Anticipated:
Elden Ring (Met kilometers voorsprong xD)

Best Presentation:
Microsoft: Xbox & Bethesda Games Showcase

Most Anticipated breakdown:
Capcom: /
Gearbox Software: Tiny Tina’s Wonderlands
Indie Games: Hard to tell tbh, wil de meeste wel een zien :p
Intellivision: /
Nintendo: Metroid Dread & SMT V
PC Gaming Show: /
Freedom Games: /
Future Games Show: /
Square Enix: /
Ubisoft: /
Xbox/Bethesda: Gamepass, ik zou "A Plague Tale Requiem" willen zeggen maar dat heeft eigenlijk niks met Xbox te maken.
Yooreka Studio: /
 
Most Anticipated breakdown:
Capcom: /
Gearbox Software: /
Indie Games: /
Intellivision: /
Nintendo: /
PC Gaming Show: /
Freedom Games: /
Future Games Show: /
Square Enix: /
Ubisoft: /
Xbox/Bethesda: /
Yooreka Studio: /

En dat was het dan.
 
Terug
Bovenaan