Domotica Topic

Situatieschets en vraagje voor de kenners.

Ik heb voorlopig geen technieker om op terug te vallen, degene die het plaatste komt hier niet meer binnen.

Ik heb Niko Home control welk werkt via de bedieningspanelen en 2 gsm's.
Dit enkel voor verlichting
Ik heb Buderus warmtepomp, met wifi module en app die (voorlopig) niet werken
Ik heb elektrische rolgordijnen die werken via hun afstandsbediening
Ik heb zonnepanelen en omvormer van Huawei die communiceert via Fusionsolar app
Ik heb p1 meter via HomeWizard app
Ik heb plug in batterij van Marstek, zichtbaar via de app

Nu moet ik alles bekijken via al de afzonderlijke apps.
Is er geen makkelijke oplossing om dit alles te beheren/bekijken op 1 app en toestel, bv 1 centrale tablet waar je uw verbruik, opbrengst, communicatie van de verschillende toestellen,... kan zien, beheren en regelen?
Hopelijk via Home Control
Ook al gelezen over Home Assisant, maar weer iets aankopen en als leek misschien niet heel makkelijk op te zetten?

Iemand een makkelijke oplossing?
Exact de case voor Home Assistant in het leven te roepen!

Heb je NHC1 of 2? Je hebt de NHC2 Bridge in principe niet nodig als je al de P1-meter(s) hebt.

Als je iets of wat tech-savvy bent, zou je HA (Home Assistant) op een Pi of NUC of mss zelfs een oude server kunnen laten draaien.
Als je er 0 kaas van hebt gegeten zou ik voor HA-Green gaan, die zijn nagenoeg kant en klaar: https://www.home-assistant.io/green/

Kortgezegd werkt HA zo:
- Initialiseren (alsof je een tv, gsm, ... instelt; aka op het netwerk actief brengen)
- Integraties toevoegen (Huawei, HomeWizard, Marstek, ...)
- Dashboards bouwen
- Accounts maken en distribueren in het huishouden.

Exact de case voor Home Assistant in het leven te roepen!

Heb je NHC1 of 2? Je hebt de NHC2 Bridge in principe niet nodig als je al de P1-meter(s) hebt.

Als je iets of wat tech-savvy bent, zou je HA (Home Assistant) op een Pi of NUC of mss zelfs een oude server kunnen laten draaien.
Als je er 0 kaas van hebt gegeten zou ik voor HA-Green gaan, die zijn nagenoeg kant en klaar: https://www.home-assistant.io/green/

Kortgezegd werkt HA zo:
- Initialiseren (alsof je een tv, gsm, ... instelt; aka op het netwerk actief brengen)
- Integraties toevoegen (Huawei, HomeWizard, Marstek, ...)
- Dashboards bouwen
- Accounts maken en distribueren in het huishouden.
Dan toch echt zo simpel?
En dan de app op een centrale tablet en alles is afleesbaar en aanstuurbaar wat je wenst?

NHC is versie 2.24..... dus veronderstel de 2

Dan toch echt zo simpel?
En dan de app op een centrale tablet en alles is afleesbaar en aanstuurbaar wat je wenst?

NHC is versie 2.24..... dus veronderstel de 2
Tablet, muurmount (Lenovo M10 komt vaak terug) en daar met een app (Full Kiosk Browser, gratis of de betalende versie), die dan Home Assistant interface opent, en dan zie je de dashboards.

Als je achterliggend dan nog eens met ChatGPT/Claude je dashboards volledig laat bouwen, ben je helemaal vertrokken.

Hier kan je trouwens een demo testen;

Als je vastloopt met de NHC2 integratie, stuur mij maar een PB en ik help je op weg!

Tablet, muurmount (Lenovo M10 komt vaak terug) en daar met een app (Full Kiosk Browser, gratis of de betalende versie), die dan Home Assistant interface opent, en dan zie je de dashboards.

Als je achterliggend dan nog eens met ChatGPT/Claude je dashboards volledig laat bouwen, ben je helemaal vertrokken.

Hier kan je trouwens een demo testen;

Als je vastloopt met de NHC2 integratie, stuur mij maar een PB en ik help je op weg!
Alvast de HA-green besteld, als het nodig is weet ik u te vinden ;)
Alvast merci.

...
Ik heb Buderus warmtepomp, met wifi module en app die (voorlopig) niet werken
...
Wifi werkt niet? of de app? Sowieso is alles van Bosch Groep (SIemens, Bosh, Buserus,....) zeer omslachtig inzake wifi en app. Ik heb er al 1000x op gevloekt. Gelukkig is het wel een goede warmte pomp. Maar ook meteen het slechte nieuws, heb je de MX300 wifi module? Dan ben je eraan voor de moeite, die gaat via de cloud en hebben ze nog geen integratie voor. Je gaat dan een ems-esp nodig hebben, bv https://bbqkees-electronics.nl/product/gateway-e32-v2-ethernet-wifi-editie-v2-kit/?lang=nl . Ik ben er zelf nog niet aan begonnen, maar het staat op de todo.

Wifi werkt niet? of de app? Sowieso is alles van Bosch Groep (SIemens, Bosh, Buserus,....) zeer omslachtig inzake wifi en app. Ik heb er al 1000x op gevloekt. Gelukkig is het wel een goede warmte pomp. Maar ook meteen het slechte nieuws, heb je de MX300 wifi module? Dan ben je eraan voor de moeite, die gaat via de cloud en hebben ze nog geen integratie voor. Je gaat dan een ems-esp nodig hebben, bv https://bbqkees-electronics.nl/product/gateway-e32-v2-ethernet-wifi-editie-v2-kit/?lang=nl . Ik ben er zelf nog niet aan begonnen, maar het staat op de todo.
Die module (geen idee of het de 300 is, voorlopig niet thuis) werkt eigenlijk nooit tegoei.
De eerste week werkte die, erna krijgt die geen verbinding meer met de app, tijdje nadien had ik dit opgegeven.

Laat ons zeggen dat een overzicht van de rest belangrijker is dan die warmtepomp, eens ingesteld doet die cava zijn werk :p

Binnenkort de nieuwe domotica (NHC2) programmeren. Hebben jullie uit ervaring nuttige tips voor bepaalde knoppen, sferen, …?

Een alles uit (incl 1min laatste licht laten branden) en thuiskomroutine heb ik bv al genoteerd.

Binnenkort de nieuwe domotica (NHC2) programmeren. Hebben jullie uit ervaring nuttige tips voor bepaalde knoppen, sferen, …?

Een alles uit (incl 1min laatste licht laten branden) en thuiskomroutine heb ik bv al genoteerd.
Tijdsschemas op de dimmers via virtuele machines.
Lichten in de gang boven geven zo tussen bepaalde uren maar 10%. Zodanig dat je snachts niet volledig verblind geraakt als je bv naar toilet moet.

buitenverlichting heb ik op zonsondergang ingesteld, nachtmodus in nachthal, badkamer, toilet is alles enorm gedimd tot 7u ‘s ochtends als je een van die ruimtes betreedt (sensoren)

3 keer tikken op lichtknoppen naast bed in master slaapkamer = alles uit in hele huis

2 keer tikken op een knop in een ruimte = alles uit in die ruimte

Leefruimte heb ik als 1 ruimte (omvat woonkamer, zithoek en keuken) met dan 4 verschillende sferen afhankelijk van moment (alles 100% (gebruiken we quasi nooit alleen voor te poetsen ofzo), 70% is zo wat het gangbare. Dan nog wat gezelligheid alles op 10% en dan de ledstrips aan ofzo.. eigen voorkeur.

NHC2 zo simpel mogelijk houden en Home Assistant integreren, dan heb je veel meer mogelijkheden.

Dan ben je ook niet gebonden aan bv die enorm dure sensors van Niko, maar kan je gewoon goedkopere (Shelly bv) gebruiken en die via HA integreren.

De Niko Bridge ook gebruiken (of alternatief via HA integreren) en zo stopcontacten aansturen ((af)wasmachine, droogkast).

Sferen gebruik ik zelf niet, heb wel automatisatie als de auto binnenrijdt de nrplaat gescand wordt en dan op basis daarvan de nodige lichten al dan niet aan gaan (voordeur, zijdeur buiten, dagspots binnen)

Onlangs ben ik aan Home Assistant begonnen en ben hier bezig om een en ander hier op aan te sluiten.
Ik was bezig met wat 'domme' schakelaars te voorzien van een zigbee switch
cr4z89zjzG94D8Rg5ZDNyIBt.png

maar nu kom ik op een punt waar ik even niet weet wat ik moet doen, gezien de mens dat hier de elektriek gelegd heeft precies toch iets raar heeft gedaan.

ik heb hier deze schakelaar:

401299508-jpeg.jpg

onderstaande schakelaar bediend dus 2 verschillende lampen (links de buitenlamp en rechts een lamp in de inkomhal)
Beide lampen zijn alleen met deze schakelaar te bedienen.

en is precies ook zeer bijzonder aangesloten

7gqfjZt9ylzfHei1OQpOfemS.png

hoe krijg ik mijn zigbee er tussen zodat deze met de linker schakelaar samenwerkt?

en is precies ook zeer bijzonder aangesloten
Wat is er bijzonder aan aangesloten dan?

Ziet er een gewone dubbele enkelpolige wisselschakelaar uit. De linkse schakelaar wisselt dus de verbinding van de L1 naar ofwel de 1 bovenaan of de 1 onderaan. Sinds er geen hotelschakeling is maar het maar 1 schakelaar is voor aan/uit, is enkel de bovenkant aangesloten.
Verder ziet het er naar uit dat dit niet het einde van uw kring is maar het erna nog doorgetrokken is.

Groen-geel is uw aarding, waarschijnlijk niet nodig voor uw lampen dus geen idee waar de 3e naartoe gaat.
Blauw zijn uw neuters (N), allemaal samen in één klem. Dat is inkomend, uitgaand, lamp1 en lamp2 dus.
Bruin is uw fasedraad (L) en ziet er naar uit dat die gewoon doorgetrokken is naar nog één of meerdere andere lampen in dezelfde kring. Dus:
Ofwel helemaal links of helemaal rechts is uw inkomende van richting de zekeringkast. De andere (dus ook ofwel helemaal links of helemaal rechts) gaat door naar het volgende lichtpunt/schakelaar. Het bruggetje tussen L1 & L2 is ook gewoon de inkomende doortrekken naar het volgende punt.

Weet je van de Neuter welke draad inkomend, uitgaand, naar lamp1 en naar lamp2 gaat?
Idem voor fase welke inkomend en uitgaand is; maar minder belangrijk want kan overbrugd worden. Welke naar lamp1 en lamp2 gaan is hierbij wel duidelijk, dat zijn de draden aangeloten op 1 en 2.

Pas als je dat weet, kan het exact gezegd worden.

Echt logisch is het toch niet gedaan ze. Mijn living lamp waarvan de schakelaar aan de andere zijde van de muur zit, gaat nu opeens mee op dat bakje en het buitenlicht blijft aan staan.

Op uw schakelaar is het, van links naar rechts:

Inkomende fase
Brugje naar de faseklem van de tweede lamp
Lamp1
Lamp2
Brug om lamp2 van fasedraad te voorzien
Fasedraad naar volgende schakelaar/lamp in de kring

(In- en uitgaande fasedraad kan obviously ook van rechts naar links zijn, dat kan je niet zien.)

Wat jij moet doen:

Die schakelaar vervangen door een dubbele drukschakelaar. (Met drukknoppen dus)
Op dezelfde manier bedraden als je hier zag maar de uitgangen v d schakelaar gaan naar de inputs van je module ipv lampen.
Met een wago ga je nog een extra takje moeten maken want de module heeft ook een L draad nodig.

De fasedraden voor lamp1 en 2 aansluiten op de correcte uitgangen van de module.

Van de blauwe wago aansluiten op de N van de module.

En daarna heel goed plooien, drukken en vloeken om dat allemaal in dat potje te krijgen dat waarschijnlijk maar 50mm is.

Laatst bewerkt:
Echt logisch is het toch niet gedaan ze. Mijn living lamp waarvan de schakelaar aan de andere zijde van de muur zit, gaat nu opeens mee op dat bakje en het buitenlicht blijft aan staan.
Laat mij raden: de living lamp schakelaar is de volgende in de kring op het eendraadschema?
Je hebt gewoon iets verkeerd aangesloten. Dus ik ga er vanuit dat het antwoord op de 2 vragen uit mijn vorige post "nee" is en dat je gewoon maar at random het aangesloten hebt.
Van de blauwe wago aansluiten op de N van de module.
Ben je hier zeker van dat dit alles is? Aansluitdiagram van die Sonoff doet uitschijnen dat die dubbelpolig is (maar staat nergens duidelijk vermeld):
03sUqsV.png

Daarom mijn vraag of hij (bij zowel L als N) weet wat welke draad is.

[edit] Wat dus ook betekent dat dit niet klopte:
Die schakelaar vervangen door een dubbele drukschakelaar. (Met drukknoppen dus)
Op dezelfde manier bedraden als je hier zag maar de uitgangen v d schakelaar gaan naar de inputs van je module ipv lampen.
Hij moet de schakelaar helemaal niet vervangen, hij kan die perfect gebruiken. Maar hij moet weten welke draad wat is. Zal vlug ff schema tekenen.

Laatst bewerkt:
Laat mij raden: de living lamp schakelaar is de volgende in de kring op het eendraadschema?
Je hebt gewoon iets verkeerd aangesloten. Dus ik ga er vanuit dat het antwoord op de 2 vragen uit mijn vorige post "nee" is en dat je gewoon maar at random het aangesloten hebt.

Ben je hier zeker van dat dit alles is? Aansluitdiagram van die Sonoff doet uitschijnen dat die dubbelpolig is (maar staat nergens duidelijk vermeld):
03sUqsV.png

Daarom mijn vraag of hij (bij zowel L als N) weet wat welke draad is.

[edit] Wat dus ook betekent dat dit niet klopte:

Hij moet de schakelaar helemaal niet vervangen, hij kan die perfect gebruiken. Maar hij moet weten welke draad wat is. Zal vlug ff schema tekenen.
Er zal ook een N op de module zitten voor de lamp maar die is bijna zeker doorverbonden met zijn eigen N klem dus of je de N van de lamp in de wago laat steken, of verlegd naar de klem op de module maakt niet uit.

Als je zeker wil zijn meet je die 2 N klemmen op de module even na.

Zo'n tuimelschakelaar moet je toch wel vervangen? Wil die module (s1, s2) geen pulsen?

Edit: in hun manual staat dat rocker switches ondersteund worden dus dan kan je de bestaande schakelaar behouden.

Om te beginnen merci.
In mijn vorige woning was alles toch wat simpeler en minder met doorlussen vanaf dez schakelaar zelf volgens mij.

dus mijn draden heb ik inmiddels weer correct en alles doet het weer zoals voorheen. het brugje zat verkeerd.

is bovenstaande schakelaar te combineren met zo'n sonoff switch of moet ik er idd een ander type tussen zetten? aXI denk van wel, dus we spelen nog even rustig verder

zo is em juist:
BXM6fRwCvLf2ipGj5KKniiiE.png

Laatst bewerkt:
Vlug schema van wat ik hiervoor zei:
Als N gewoon doorgelust wordt op de Sonoff, kan je hier enkel de blauwe 2 verbinden en 1 negeren en laten zitten in de huidige WAGO. Maar ik ben dit niet zeker.
otplrDj.png

Terug
Bovenaan