Domotica Topic

Als hij Philips hue lampen heeft, gaat de aan/uit/dimming via Zigbee moeten gebeuren en niet via de stroom. En de lamp moet dan gwn altijd onder stroom staan.

Dus @coldvinc heeft eerder deze nodig: https://www.robbshop.nl/niko-draadloze-schakelaar-zigbee
Moeten? Dat moet helemaal niet. Hij doet nu ook aan/uit via zijn domme schakelaars...

Dat is ook exact wat ik hier doe met mijn zigbee schakelaars & lampen, want dan blijft aan/uit werken ook als er ergens iets mis is met controller/bridge/... En dan dimming/warmte/kleur via HA.

Dat is allemaal een keuze, en ik ging af op het product dat hij linkte. Wat compleet anders is dan wat jij voorstelt.

Voor de duidelijkheid, ik heb de slimme schakelaars nog niet. Ik ben op zoek naar hoe ik mijn hue lampen kan laten werken terwijl deze vanop drie plaatsen kunnen aan en uit gezet worden EN via Hue. Het probleem is nu dat als ik de lampen probeer te besturen via Hue de lampen niet meer werken via de gewone schakelaars.

Moeten? Dat moet helemaal niet. Hij doet nu ook aan/uit via zijn domme schakelaars...

Dat is ook exact wat ik hier doe met mijn zigbee schakelaars & lampen, want dan blijft aan/uit werken ook als er ergens iets mis is met controller/bridge/... En dan dimming/warmte/kleur via HA.

Dat is allemaal een keuze, en ik ging af op het product dat hij linkte. Wat compleet anders is dan wat jij voorstelt.
Zoals het imho ook hoort. Extra punten voor de WAF. ;)

Gaat het dan zo vaak fout bij jullie? Hier op een jaar tijd 1x een slimme dimmer die effe met een paar minuten vertraging reageerde (tot wanneer die werd heropgestart) op meer dan 50 Zigbee apparaten. En die dimmer zit iets verder van de coördinator dan de inbouwspotjes in m’n badkamer. De inbouwspotjes zijn, omdat ze samen zitten met de ventilatie, de enige Zigbee apparaten in huis zijn die aan/uit gaan met de stroom. Dus wrs m’n eigen Zigbee mesh kort kapot gemaakt door die inbouwspots, die Zigbee repeaters zijn, zonder stroom te zetten.

De WAF zit hem hier in het aanzetten van 7 gezellige lampen verspreid over de woonkamer met 1 knop. Of die knop wat langer induwen voor ‘kuislicht’. Of dubbel duwen voor leeslicht. Dat gaat niet als je al die lampen zonder stroom zet. Of alles automatisch uitzetten wnr de laatste het huis verlaat. Met een setup zoals hier wordt voorgesteld, duwt de volgende die thuis komt op de lichtschakelaar maar gebeurt er niets want de lamp stond uit via Zigbee en door op de knop te duwen werd de lamp zonder stroom gezet.

Doe het dan ineens goed denk ik dan. Slimme lamp altijd onder stroom, of domme lamp met slimme schakelaar. De rest is miserie.

Laatst bewerkt:
Wij gebruiken voor sfeerverlichting en buitenverlichting zelfs geen schakelaars, we hebben een redelijk vast schema en de verlichting gaat een uur voor zonsondergang aan en om 23h uit tenzij de TV nog aanstaat, dan wacht die daarop + 5 minuten.

Dat heeft als effect dat soms de verlichting aan is als niemand thuis is, maar qua verbruik boeit dat met LED toch niet zo. Willen we dat toch vroeger aan/uit, dan hebben we 1 knop in Home assistant om alles makkelijk aan/uit te zetten.

Gaat het dan zo vaak fout bij jullie? Hier op een jaar tijd 1x een slimme dimmer die effe met een paar minuten vertraging reageerde (tot wanneer die werd heropgestart) op meer dan 50 Zigbee apparaten.
Ja, al meermaals problemen gehad. Zowel hardware als software.
Ik gebruik wel al langer dan een jaar Zigbee, van voor het hier doorgebroken is eigenlijk. Zelfs van voor de native HA integratie bestond. Toen dus nog met een CC2531 Zigbee debugger met custom firmware en middlewares zoals Zigbee2MQTT. En schakelaars die ik zelf moest importeren.

Ik ben al door meerdere dongles/bridges gegaan die beginnen falen zijn. Ook Zigbee apparaten die repaired moeten worden (wat veel makkelijke is als je een fysieke schakelaar hebt). De machine waar HA op draait is ook al gefaald (momenteel in een VM in een cluster met high availability dus zal niet meer zo snel voorvallen).

En qua software: al meermaals breaking changes gehad die heel HA omzeep helpen of specfieke (al dan niet custom) integrations die opeens anders of niet meer werkten.

Al die keren zou ik dus meerdere dagen zondere functionele lichtschakelaars gezeten hebben, had ik het niet op mijn manier geïmplementeerd :p Daarom ook mijn eerdere opmerkingen dat mensen hier nogal rap HA aanraden zonder het in context te plaatsen.

De WAF zit hem hier in het aanzetten van 7 gezellige lampen verspreid over de woonkamer met 1 knop. Of die knop wat langer induwen voor ‘kuislicht’. Of dubbel duwen voor leeslicht. Dat gaat niet als je al die lampen zonder stroom zet. Of alles automatisch uitzetten wnr de laatste het huis verlaat. Met een setup zoals hier wordt voorgesteld, duwt de volgende die thuis komt op de lichtschakelaar maar gebeurt er niets want de lamp stond uit via Zigbee en door op de knop te duwen werd de lamp zonder stroom gezet.
Tuurlijk werkt dat ook op mijn manier. Dan moet je enkel eerst in je automation/scene/whatever checken of de schakelaar al aanstaat en indien niet hem aanzetten...

Laatst bewerkt:
Awel dat is dus nu het probleem, ik wil het goed doen, maar door de vele opties zie ik niet meteen hoe. Ik heb ook nog geen HA (komt er later wel). Ik zag al bv. een slimme schakelaar van Hue. Helaas werkt die werkt op batterijen en dat komt hier echt niet binnen. Welke slimme schakelaar is dan wel aangeraden om:
  1. schakelaars te kunnen blijven gebruiken voor de misses. Ze wilt niet dat ze een app moet openen om gewoon een licht aan te zetten als ze binnenkomt.
  2. Tegelijkertijd de lichten beheren/plannen met phillips hue (ik zit er goed in).
  3. op netstroom werkt (geen batterijen).

met philips hue weet ik niet, maar oa met Shelly, bv deze.

Of specifiek voor philips hue: RunLessWire? is geen batterij? maar wel draadloos.

Laatst bewerkt:
Awel dat is dus nu het probleem, ik wil het goed doen, maar door de vele opties zie ik niet meteen hoe. Ik heb ook nog geen HA (komt er later wel). Ik zag al bv. een slimme schakelaar van Hue. Helaas werkt die werkt op batterijen en dat komt hier echt niet binnen. Welke slimme schakelaar is dan wel aangeraden om:
  1. schakelaars te kunnen blijven gebruiken voor de misses. Ze wilt niet dat ze een app moet openen om gewoon een licht aan te zetten als ze binnenkomt.
  2. Tegelijkertijd de lichten beheren/plannen met phillips hue (ik zit er goed in).
  3. op netstroom werkt (geen batterijen).
Antwoordt dan eerst op de vorige vraag eens hoe de huidige situatie is. Want weten hoe de huidige schakelaars en bekabeling is, is noodzakelijk om een deftig antwoord te geven.

Ik heb al huizen gezien met een hotelschakeling waar enkel de fase getrokken is door de muren en de schakelaren en neuter direct en enkel naar de lampen; daar zie ik niet direct een mogelijkheid om dat te integreren met het product van Robb of de Shelly die @RealFlub aanraadt als je geen kabels wilt trekken...

Sorry, maar dit vind ik echt slecht advies. Waarom zou je dure, generieke Zigbee schakelaars op batterijen aanraden, als Niko een op maat gemaakte oplossing heeft voor Hue, zonder kabels en zonder batterij voor maar 6 euro extra:

Het is dat wat coldvinc bedoelt denk ik, dat hij die 66 euro per Niko Friends of Hue schakelaar te duur vindt, maar ik vind het toch een van de properste oplossingen. De kabels in het potje erachter lus je gewoon correct door, en dan zet je die schakelaar erover zodat er visueel niets aan de hand lijkt en er geen dode schakelaars in de woning bestaan.

Awel dat is dus nu het probleem, ik wil het goed doen, maar door de vele opties zie ik niet meteen hoe. Ik heb ook nog geen HA (komt er later wel). Ik zag al bv. een slimme schakelaar van Hue. Helaas werkt die werkt op batterijen en dat komt hier echt niet binnen.
Die Niko Friends of Hue schakelaar waarvan ik hierboven de URL geplaatst heb, werkt niet op stroom, en ook niet op batterijen, maar op kinetische energie. Het louter aandrukken van de knop wekt genoeg energie op om het draadloze commando te versturen.

Antwoordt dan eerst op de vorige vraag eens hoe de huidige situatie is. Want weten hoe de huidige schakelaars en bekabeling is, is noodzakelijk om een deftig antwoord te geven.

Ik heb al huizen gezien met een hotelschakeling waar enkel de fase getrokken is door de muren en de schakelaren en neuter direct en enkel naar de lampen; daar zie ik niet direct een mogelijkheid om dat te integreren met het product van Robb of de Shelly die @RealFlub aanraadt als je geen kabels wilt trekken...
Ah, hotelschakelaar == wissel. Ik heb altijd de term wisselschakeling gebruikt/gehoord. Maar dat is het dus. Nu, dat is het hoofd”probleem” maar ik heb ook nog op drie andere plaatsen enkelpolige.
Sorry, maar dit vind ik echt slecht advies. Waarom zou je dure, generieke Zigbee schakelaars op batterijen aanraden, als Niko een op maat gemaakte oplossing heeft voor Hue, zonder kabels en zonder batterij voor maar 6 euro extra:

Het is dat wat coldvinc bedoelt denk ik, dat hij die 66 euro per Niko Friends of Hue schakelaar te duur vindt, maar ik vind het toch een van de properste oplossingen. De kabels in het potje erachter lus je gewoon correct door, en dan zet je die schakelaar erover zodat er visueel niets aan de hand lijkt en er geen dode schakelaars in de woning bestaan.

Die Niko Friends of Hue schakelaar waarvan ik hierboven de URL geplaatst heb, werkt niet op stroom, en ook niet op batterijen, maar op kinetische energie. Het louter aandrukken van de knop wekt genoeg energie op om het draadloze commando te versturen.
Die ken ik hoor. Ik gebruik die al voor de buitenverlichting. Ik dacht gewoondat het doorlussen niet ideaal was omwille van het continue onder stroom houden van je lampen wat misschien voor een verassing kan zorgen als er iemand aan de map begint te prutsen. Ik bedenk me net echter dat dit ook zo blijft als je die smartschakelaars gebruikt? Met die op batterijen bedoel ik de smartswitxh van Hue zelf.

Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat ze er ook maakten zonder batterijen, zit er idd de betere optie uit.

Ah, hotelschakelaar == wissel. Ik heb altijd de term wisselschakeling gebruikt/gehoord. Maar dat is het dus. Nu, dat is het hoofd”probleem” maar ik heb ook nog op drie andere plaatsen enkelpolige.
Wat nog altijd geen antwoord op de vraag is.

Zonder de eerder gevraagde info: hoogstwaarschijnlijk geen enkel van de voorgestelde producten zal werken in combinatie of ter vervanging van de bestaande knoppen zonder herbekabeling. En voor zover ik weet bestaat er geen product dat voldoet aan je eisen en zal werken in de situatie hoe je deze tot nu toe uitgelegd hebt.

Ja, al meermaals problemen gehad. Zowel hardware als software.
Ik gebruik wel al langer dan een jaar Zigbee, van voor het hier doorgebroken is eigenlijk. Zelfs van voor de native HA integratie bestond. Toen dus nog met een CC2531 Zigbee debugger met custom firmware en middlewares zoals Zigbee2MQTT. En schakelaars die ik zelf moest importeren.

Ik ben al door meerdere dongles/bridges gegaan die beginnen falen zijn. Ook Zigbee apparaten die repaired moeten worden (wat veel makkelijke is als je een fysieke schakelaar hebt). De machine waar HA op draait is ook al gefaald (momenteel in een VM in een cluster met high availability dus zal niet meer zo snel voorvallen).

En qua software: al meermaals breaking changes gehad die heel HA omzeep helpen of specfieke (al dan niet custom) integrations die opeens anders of niet meer werkten.

Al die keren zou ik dus meerdere dagen zondere functionele lichtschakelaars gezeten hebben, had ik het niet op mijn manier geïmplementeerd :p Daarom ook mijn eerdere opmerkingen dat mensen hier nogal rap HA aanraden zonder het in context te plaatsen.
Toen ik HA in een VM draaide ook regelmatig miserie, maar iets meer dan een jaar geleden een HA Green gekocht en sindsdien rock solid. Heb me nog niet laten vangen door breaking changes, updaten doe ik enkel wnr ik de release notes kan doorlezen en tijd heb om evt. problemen op te lossen. Dus soms zit ik een paar maand achter met updaten, maar dat is geen enkel probleem.
Tuurlijk werkt dat ook op mijn manier. Dan moet je enkel eerst in je automation/scene/whatever checken of de schakelaar al aanstaat en indien niet hem aanzetten...
Duwen op de knop, er gebeurt niets, je gsm er bij halen om te zien waarom, zien dat de lamp geen stroom heeft, de lamp onder stroom zetten, opnieuw op de knop duwen want je wou de lamp op een andere stand dan zijn default start-up behavior … Als het voor jou werkt zal het zo erg wel niet zijn als wat ik beschrijf, maar zo heb ik het wel al gezien bij andere mensen net voor ze hun smart home beu geraken.

Toen ik HA in een VM draaide ook regelmatig miserie, maar iets meer dan een jaar geleden een HA Green gekocht en sindsdien rock solid. Heb me nog niet laten vangen door breaking changes, updaten doe ik enkel wnr ik de release notes kan doorlezen en tijd heb om evt. problemen op te lossen. Dus soms zit ik een paar maand achter met updaten, maar dat is geen enkel probleem.
Hier omgekeerd. HA op rpi heeft meerdere SD-kaarten kapot gemaakt. Andere dedicated HW is ook gefaald (na langer dan een jaar...). Sinds ik het virtueel draai (wat ook al langer dan een jaar is) geen enkel probleem meer gehad.

En breaking changes zijn soms niet zo zichtbaar. Laatste dat ik mij herinner dat alles omzeep was, was een wijziging in climate. Wat op zich geen probleem zou zijn, behalve dat de custom integration voor mijn thermostaat niet meer maintained wordt. Dus zelf custom integration mogen aanpassen naar de changes.

En dat illustreert weer het punt dat ik eerder maakte: je zegt hier zelf dat je release notes moet opvolgen en problemen zelf gaan oplossen. Wat inderdaad eigen is aan HA. Ik doe het ook zo, maar de problemen zijn er af en toe. En soms duurt het wel ff om ze op te lossen. Dat hoort erbij maar zie je hier amper iemand zeggen als ze HA aanraden.
Duwen op de knop, er gebeurt niets, je gsm er bij halen om te zien waarom, zien dat de lamp geen stroom heeft, de lamp onder stroom zetten, opnieuw op de knop duwen want je wou de lamp op een andere stand dan zijn default start-up behavior … Als het voor jou werkt zal het zo erg wel niet zijn als wat ik beschrijf, maar zo heb ik het wel al gezien bij andere mensen net voor ze hun smart home beu geraken.
Als je er een andere situatie bij betrekt, kan je alles in twijfel trekken. Ik zeg hoe het bij mij ingesteld is en probleemloos werkt... Dat anderen hun setup niet deftig is, is niet mijn probleem. Maar versterkt wel ook mijn punt: ook met HA is domotica in veel gevallen prutsen en uitzoeken. Zowel bij initiële opzet als onderhoud. En die context vergeten veel mensen hier te geven.

Dit is toch gewoon slechte implementatie en heeft niets te maken met HA an sich.

Dit is toch gewoon slechte implementatie en heeft niets te maken met HA an sich.
Dat was idd mijn punt, zoiets komt door een domme knop, slimme knop en slimme lamp door elkaar te gaan gebruiken. Het boeltje kan niet slim zijn als je de stroom er de hele tijd van haalt.

En dat illustreert weer het punt dat ik eerder maakte: je zegt hier zelf dat je release notes moet opvolgen en problemen zelf gaan oplossen. Wat inderdaad eigen is aan HA. Ik doe het ook zo, maar de problemen zijn er af en toe. En soms duurt het wel ff om ze op te lossen. Dat hoort erbij maar zie je hier amper iemand zeggen als ze HA aanraden.
Ik had het gwn over smarthome in het algemeen, niet enkel home assitant. Zelfs zonder controllers bvb. Een IKEA lamp rechtstreeks met een slimme schakelaar pairen en dan de lamp zonder stroom zetten waardoor de slimme schakelaar niet werkt.

Een slimme lamp hoort gwn altijd onder stroom te staan.

Ik had het gwn over smarthome in het algemeen, niet enkel home assitant. Zelfs zonder controllers bvb. Een IKEA lamp rechtstreeks met een slimme schakelaar pairen en dan de lamp zonder stroom zetten waardoor de slimme schakelaar niet werkt.

Een slimme lamp hoort gwn altijd onder stroom te staan.
Wat is daar slim of domotica (gezien het topic waar we inzitten) aan? Dat is gewoon een lamp met een draadloze schakelaar dan...

Voor de vraag die gesteld werd (meerdere lampen met meerdere schakelaars) zou je al minstens de Hue of IKEA hub moeten gebruiken en dan kan je perfect ook met triggers en automations werken (via een verbonden 3e partij desnoods); en dan kan mijn scenario perfect opgezet worden daarin. Dan moet uw lamp niet altijd onder stroom staan.

Situatieschets en vraagje voor de kenners.

Ik heb voorlopig geen technieker om op terug te vallen, degene die het plaatste komt hier niet meer binnen.

Ik heb Niko Home control welk werkt via de bedieningspanelen en 2 gsm's.
Dit enkel voor verlichting
Ik heb Buderus warmtepomp, met wifi module en app die (voorlopig) niet werken
Ik heb elektrische rolgordijnen die werken via hun afstandsbediening
Ik heb zonnepanelen en omvormer van Huawei die communiceert via Fusionsolar app
Ik heb p1 meter via HomeWizard app
Ik heb plug in batterij van Marstek, zichtbaar via de app

Nu moet ik alles bekijken via al de afzonderlijke apps.
Is er geen makkelijke oplossing om dit alles te beheren/bekijken op 1 app en toestel, bv 1 centrale tablet waar je uw verbruik, opbrengst, communicatie van de verschillende toestellen,... kan zien, beheren en regelen?
Hopelijk via Home Control
Ook al gelezen over Home Assisant, maar weer iets aankopen en als leek misschien niet heel makkelijk op te zetten?

Iemand een makkelijke oplossing?

Terug
Bovenaan