Domotica Topic

Busbekabeling voor domotica systeem en knx is gelijkaardig hoor voor busbekabeling en knx heb je gewoon 2 draden nodig hoor.
Idd... ik heb naar al mijn schakelpunten CAT7 gelegd. Nu zit daar de loxone bus en KNX op (een deel van mijn schakel- en stuurmateriaal is KNX).
Enige punt om rekening mee te houden is dat sommige systemen met een bus werken (dus je loopt met je bus van punt naar punt), terwijl sommige andere systemen in ster werken. Loxone en KNX zijn bus, maar ik heb toch van elk punt naar de kast gelopen. Dus ster, maar in de kast er een bus van gemaakt. Gelijk wat er gebeurt in de toekomst, ik heb aders over die van elk punt in huis naar de kast gaan. Enig downpunt: iets meer werk en iets meer kabelkost.

EDIT: zijn er vandaag nog systemen die ster topologie gebruiken? Ik volg het eigenlijk niet meer.

Laatst bewerkt:
Busbekabeling voor domotica systeem en knx is gelijkaardig hoor voor busbekabeling en knx heb je gewoon 2 draden nodig hoor.

Idd... ik heb naar al mijn schakelpunten CAT7 gelegd. Nu zit daar de loxone bus en KNX op (een deel van mijn schakel- en stuurmateriaal is KNX).
Enige punt om rekening mee te houden is dat sommige systemen met een bus werken (dus je loopt met je bus van punt naar punt), terwijl sommige andere systemen in ster werken. Loxone en KNX zijn bus, maar ik heb toch van elk punt naar de kast gelopen. Dus ster, maar in de kast er een bus van gemaakt. Gelijk wat er gebeurt in de toekomst, ik heb aders over die van elk punt in huis naar de kast gaan. Enig downpunt: iets meer werk en iets meer kabelkost.

EDIT: zijn er vandaag nog systemen die ster topologie gebruiken? Ik volg het eigenlijk niet meer.
En NHC is ook bus van punt naar punt, dus ik ben juist als ik stel dat er qua bekabeling in de vloer/muur geen verschil is?

En NHC is ook bus van punt naar punt, dus ik ben juist als ik stel dat er qua bekabeling in de vloer/muur geen verschil is?
Klopt, ontvangen in de kast en daar connecteren op de controller.

Van verlichting bij Loxone heb ik wel gehoord dat dat anders zou werken qua bekabeling?

Klopt, ontvangen in de kast en daar connecteren op de controller.

Van verlichting bij Loxone heb ik wel gehoord dat dat anders zou werken qua bekabeling?
Hun bussysteem (Tree) kan je in principe ook vertakken ipv ze als een "echte" bus te leggen (maar hoeft uiteraard niet). Als je dat doet is het inderdaad niet simpel (of mogelijk) om dat later te herbruiken voor een ander bussysteem dat wel vereist dat het als één lange bus bekabeld is.

Dat is een gewone klem met veer. Koper bloot maken en je moet met een schroevendraaiertje dat oranje knopje ingedrukt houden om de veer even open te houden. Utp kabel is niet stijf genoeg anders om daar gewoon in te steken.

Voor signaaldraden (svv en ook wat utp) heb ik volgende gebruikt:

Ik zou u die ook aanraden. Spaart u plaats, en volgens mij ook geld.

Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd of er iemand met Home Assistant het opladen van zijn auto kan sturen met een schakelbaar stopcontact?

Concreet:
- BMW, API is gekend in Home Assistant, ik kan het laadvermorgen (6A-32A aanpassen)
- Ze is een slim stopcontact (Niko Home Control) dat ik aan of uit kan zetten
- Digitale meter data is bekend in Home Assistant, injectie en verbruik zijn realtime beschikbaar.

Ik ken de oplossing EVCC maar ik heb geen laadpaal (nodig) thuis en kan met gewoon netstroom met een max tot 10A (limiet stopcontact) de auto laden momenteel.

Ik kan zelf iets gaan bouwen waar we gradueel het gevraagde vermogen van de auto gaan verhogen, maar zou dit graag willen automatiseren zonder zelf veel te programmeren.

Iets vreemds voor met NHC.

In de dressing boven heb ik de spots op een virtual machine gezet.
Hier is een tijdsschema aan gelinkt dat gaat bepalen hoe fel de lichten mogen schijnen.
Vanaf 22u moeten de lichten gedimd zijn, vanaf 7u terug normaal.

Heb dit nu een klein jaar zo. Maar heel soms gaan de lichten vanzelf aan om 22u of 7u.
Geen idee wat dit triggert.
Er zit ook geen logica in, doet dit mss 1 of 2x per maand.

Ik ben benieuwd of er iemand met Home Assistant het opladen van zijn auto kan sturen met een schakelbaar stopcontact?

Concreet:
- BMW, API is gekend in Home Assistant, ik kan het laadvermorgen (6A-32A aanpassen)
- Ze is een slim stopcontact (Niko Home Control) dat ik aan of uit kan zetten
- Digitale meter data is bekend in Home Assistant, injectie en verbruik zijn realtime beschikbaar.

Ik ken de oplossing EVCC maar ik heb geen laadpaal (nodig) thuis en kan met gewoon netstroom met een max tot 10A (limiet stopcontact) de auto laden momenteel.

Ik kan zelf iets gaan bouwen waar we gradueel het gevraagde vermogen van de auto gaan verhogen, maar zou dit graag willen automatiseren zonder zelf veel te programmeren.
En vanaf heden is de API van BMW locked-in, weg uwe case..

Alright, nu de meeste kleine verbouwingen achter de rug zijn, begin ik stilaan te kijken naar optimalisatie en daarbij komt dan ... domotica!
Enfin, ik ben op zoek naar een home assistant (of variant obv) waarbij ik zoveel mogelijk systemen kan bundelen.
Bos ... bomen
Hoe pak ik dit best aan, overloop ik alle mogelijke oplossingen (homekit, tahoma ... ?) om te zien hoeveel producten ik kan koppelen?
Is volledig nieuw voor mij

Ik beschik over volgende 'slimme' producten:
Apple smartphone
Somfy solar + Somfy luifel
Huawei batterij + zonnepanelen
Pelgrim/Atag keukentoestellen
Botslab robot
Warmtepomp Fairland (zwembad)
Zwembadrobot Aqualink
Danalock systeem
Ring camera's & deurbel
LG TV + aircos
Mammotion robotmaaier
Hager relais (bluetooth)
Sonos soundbar

Alright, nu de meeste kleine verbouwingen achter de rug zijn, begin ik stilaan te kijken naar optimalisatie en daarbij komt dan ... domotica!
Enfin, ik ben op zoek naar een home assistant (of variant obv) waarbij ik zoveel mogelijk systemen kan bundelen.
Bos ... bomen
Hoe pak ik dit best aan, overloop ik alle mogelijke oplossingen (homekit, tahoma ... ?) om te zien hoeveel producten ik kan koppelen?
Is volledig nieuw voor mij

Ik beschik over volgende 'slimme' producten:
Apple smartphone
Somfy solar + Somfy luifel
Huawei batterij + zonnepanelen
Pelgrim/Atag keukentoestellen
Botslab robot
Warmtepomp Fairland (zwembad)
Zwembadrobot Aqualink
Danalock systeem
Ring camera's & deurbel
LG TV + aircos
Mammotion robotmaaier
Hager relais (bluetooth)
Sonos soundbar
Je zoekt hier een domotica software (zelf te hosten) die al die 3rd party systemen samen bindt in 1 systeem waar je op 1 plek de info uit al die systemen kan verzamelen en kan automatiseren met rules.

Voorbeelden zijn home assistant en openhab. Ik gebruik dat laatste maar home assistant is gebruiksvriendelijker, zeker voor beginners is de leercurve veel minder steil.

Apple homekit zal vermoedelijk weinig van deze merken ondersteunen zonder extra hardware te kopen voor elk vermoed ik ?

Apple homekit zal vermoedelijk weinig van deze merken ondersteunen zonder extra hardware te kopen voor elk vermoed ik ?
Je gaat dan met verschillende hubs moeten werken en het is niet zeker dat ze allemaal homekit ondersteunen.

Ik zou gewoon home Assistant doen met een zigbee dongle als je toestellen hebt die zigbee ondersteunen.
En van daaruit kan je integratie met homekit opzetten.

Stap 1 is al eens nadenken wat je wilt en hoe je het gaat opzetten. Wat je wilt kan heel basis zijn en ruimer dan gedacht. Maar met opzetten bedoel ik vooral hoeveel tijd en moeite je er wilt insteken; zowel bij opzetten als onderhoud.

Ik draai zelf Home Assistant maar ik vind dat veel mensen het veel te rap aanraden zonder context te geven. Het kan veel, als je de tijd en moeite neemt om ermee bezig te zijn. Maar ook niet alles, er bestaat geen magische oplossing die alles zal kunnen aansturen uit je lijste. Home Assistant blijft een hobby product waar je tijd moet willen insteken...

Je moet dit opzetten, uitzoeken hoe alles connecteert (en dus soms een hardware bridge kopen, opzetten, installeren en koppelen), de juiste components installeren en instellen (van HA zelf of community onderhouden zaken), netwerkmatig alles in orde zetten, ...
En dan ook beseffen dat dingen kunnen stoppen met werken. Zeker van zaken die je in HA koppelt via de cloud toepassing van het product (en dat zijn er veel). En dan is het zelf prutsen en/of wachten tot iemand met een oplossing komt; die niet gegarandeerd is. Genoeg voorbeelden van fabrikanten die dingen dichtschroeven.

In onze woonkamer kan het licht aan of uitgezet worden vanop drie plaatsen. Hier zitten al Phillips hue Lampen in maar de schakelaars doorlussen en vervangen door die Niko Friends of Hue is vrij kostelijk. Nog altijd kostelijk, maar iets minder is dit: https://www.robbshop.nl/robb-smarrt...Ft0ShT5XBMl33vmuEGDt0aq_vAcwsNfsaAlCtEALw_wcB

Maar kan er mij iemand bevestigen of deze geen conflicten gaan geven als ik er drie aansluit voor mijn phillips hue lampen die dus ook 'smart' zijn?

In onze woonkamer kan het licht aan of uitgezet worden vanop drie plaatsen. Hier zitten al Phillips hue Lampen in maar de schakelaars doorlussen en vervangen door die Niko Friends of Hue is vrij kostelijk. Nog altijd kostelijk, maar iets minder is dit: https://www.robbshop.nl/robb-smarrt...Ft0ShT5XBMl33vmuEGDt0aq_vAcwsNfsaAlCtEALw_wcB

Maar kan er mij iemand bevestigen of deze geen conflicten gaan geven als ik er drie aansluit voor mijn phillips hue lampen die dus ook 'smart' zijn?
Heb je homeassistant draaien oid? Want er zijn goedkopere alternatieven dan.

Hangt er vanaf... Wat noem je conflicten? Dat zal er allemaal vanaf hangen hoe je het configureert en wat je wilt.

En hoe is het nu aangesloten/hoe plan je het aan te sluiten?
Je spreekt over nu 3 lichtschakelaars voor dezelfde kring, is dat dan een hotelschakeling met 2x wissel & 1x kruisschakelaar (gezien de link die je gaf, zullen het wel geen drukknoppen zijn met iets van domotica/teleruptoren)? Welke kabels liggen er tussen alle schakelaars?

Want als het een hotelschakeling is, ga je die dingen waarschijnlijk niet kunnen gebruiken als drop-in maar moeten herbekabelen. De handleiding toont ook dit voor meerdere schakelaars (daarom de vraag welke kabels er liggen):
iqW97fM.png

Hangt er vanaf... Wat noem je conflicten? Dat zal er allemaal vanaf hangen hoe je het configureert en wat je wilt.

En hoe is het nu aangesloten/hoe plan je het aan te sluiten?
Je spreekt over nu 3 lichtschakelaars voor dezelfde kring, is dat dan een hotelschakeling met 2x wissel & 1x kruisschakelaar (gezien de link die je gaf, zullen het wel geen drukknoppen zijn met iets van domotica/teleruptoren)? Welke kabels liggen er tussen alle schakelaars?

Want als het een hotelschakeling is, ga je die dingen waarschijnlijk niet kunnen gebruiken als drop-in maar moeten herbekabelen. De handleiding toont ook dit voor meerdere schakelaars (daarom de vraag welke kabels er liggen):
iqW97fM.png
Als hij Philips hue lampen heeft, gaat de aan/uit/dimming via Zigbee moeten gebeuren en niet via de stroom. En de lamp moet dan gwn altijd onder stroom staan.

Dus @coldvinc heeft eerder deze nodig: https://www.robbshop.nl/niko-draadloze-schakelaar-zigbee

Of als het geen inbouw moet zijn en via Home Assitant kan gaan, zijn er goedkopere opties: https://www.ikea.com/be/nl/p/styrbar-afstandsbediening-smart-wit-30488363/

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan