Domotica Topic

Vlug schema van wat ik hiervoor zei:
Als N gewoon doorgelust wordt op de Sonoff, kan je hier enkel de blauwe 2 verbinden en 1 negeren en laten zitten in de huidige WAGO. Maar ik ben dit niet zeker.
otplrDj.png
Als ik dit doe doet mijn hele kring niets meer.

Als ik dit doe doet mijn hele kring niets meer.
Wat heb je met N gedaan? Want daarvan zei ik duidelijk dat ik niet weet of je Sonoff enkel of dubbelpolig is en dat maakt een groot verschil.

En zelfs dan nog, zeker dat je het goed aangesloten hebt? Want als ik kijk naar je schema hier:
zo is em juist:
BXM6fRwCvLf2ipGj5KKniiiE.png
Komt dit niet overeen met de foto hier:
en is precies ook zeer bijzonder aangesloten
7gqfjZt9ylzfHei1OQpOfemS.png
Die brug in jouw schema hoort niet tussen 1 en L2 maar tussen L1 & L2...

Je geeft hier bijzonder weinig info en je kennis lijkt beperkt. Je moet meer duidelijkheid scheppen want anders is de beste raad die ik kan geven dat je iemand er (fysiek) moet naar laten kijken die er meer van kent.

Ja het schema was dus wel juist. Dan werkt alles normaal.
Mijn probleem begon na mijn eerste poging en het dan weer vlug willen terugzetten omdat we naar een nieuwjaarsdrink moesten.

Ja het schema was dus wel juist. Dan werkt alles normaal.
Mijn probleem begon na mijn eerste poging en het dan weer vlug willen terugzetten omdat we naar een nieuwjaarsdrink moesten.
Het schema is jouw schema?
Als dat werkt zoals het moet: hoe groot is de kans dat je 1 & 2 uit dat schema ergens in je vluchtige pogingen omgewisseld hebt? En de brug ook?

Mijn schema is gebaseerd op je eerste foto, als 1 & 2 omgewisseld zijn gaat je hele kring inderdaad niet meer werken als je mijn schema probeert. Want dan zit je inkomende fase op de bovenste klem 1 (op de schakelaar) i.p.v. L1 zoals het hoort.

Pro-tip: voor je aan zoiets begint, label al je draden die je blijkbaar gewoon willekeurig beginnen versteken bent. Want het is onmogelijk dat zowel jouw eerste foto als het schema werken als er niet ergens draden verstoken zijn.

Het labelen ga ik in de toekomst zeker doen. Maar dacht dat het wel op 1, 2, 3 gefixt ging zijn ?
Draad A,B en de brug aan die kant heb ik er nooit uitgehaald.

@the_fox het is inmiddels gelukt.
Blijkbaar zat de voeding in 1 en de retour van de lamp in L1. Ik had te lang aangenomen dat de L1 de voeding was.
Door jou opmerking over die brug, ben ik aan het denken gezet.
Merci

Iemand die me even kan helpen met nhc programmatie?

Bij de kinderbadkamers werkt het licht met mini detectors.
Soms gaat het licht dus aan als het niet nodig is.

Ik zou dit nu willen aanpassen zodanig dat:
Je moet duwen op een lichtschakelaar om het licht aan te duwen.
Als de mini detector gedurende 5 minuten niets opmerkt moet het licht terug uit.
Als je opnieuw op de lichtschakelaar duwt gaat het licht onmiddellijk uit.

Was gestart met een virtual machine, maar zie het eigenlijk niet.
Het is intussen alweer een jaar geleden dat ik in de software heb liggen prutsen, en moet er terug wat inkomen.

Nevermind: gevonden. Was te ver aan het zoeken met de virtual Machine. De functie zit gewoon in de routine :laugh:

Laatst bewerkt:
Voor onze totaalrenovatie zijn we op zoek naar een passend domoticasysteem.

Het kan aan mij liggen, maar na een bezoek aan de NHC-showroom en het Loxone-huis in Nijlen had ik weinig “wauw”-gevoel. Misschien hoeft dat tegenwoordig ook niet meer.

Beide systemen werken met een eerder gesloten ecosysteem, waardoor ik volgens mij nooit alles in één systeem zal krijgen.

Bijvoorbeeld:
  • Voor toegang zouden we eerder werken met Ubiquiti-producten (Access Hub, doorbell, camera’s).
  • Voor muziek denken we eerder aan Sonos.
Het alarmsysteem is ingebouwd bij Loxone (maar zonder certificatie) en afwezig bij NHC.

We gaan werken met vloerverwarming en een warmtepomp. Daar zie ik weinig nood aan domoticasturing, aangezien het systeem sowieso traag reageert.

Waarvoor zou domotica dan nog dienen?
  • Licht(sturing) met sensoren
  • Sturing van de screens
Mijn eigen conclusie was om NHC te installeren (dit lijkt mij de laagste instapdrempel voor DIY) en vervolgens bijvoorbeeld met Home Assistant en de hobby-API van NHC extra automatisaties toe te voegen. Het alarmsysteem zou ik onafhankelijk van het domoticasysteem installeren.

Tenzij ik bepaalde zaken over het hoofd zie? Houdt mijn “strategie” steek?

Voor onze totaalrenovatie zijn we op zoek naar een passend domoticasysteem.

Het kan aan mij liggen, maar na een bezoek aan de NHC-showroom en het Loxone-huis in Nijlen had ik weinig “wauw”-gevoel. Misschien hoeft dat tegenwoordig ook niet meer.

Beide systemen werken met een eerder gesloten ecosysteem, waardoor ik volgens mij nooit alles in één systeem zal krijgen.

Bijvoorbeeld:
  • Voor toegang zouden we eerder werken met Ubiquiti-producten (Access Hub, doorbell, camera’s).
  • Voor muziek denken we eerder aan Sonos.
Het alarmsysteem is ingebouwd bij Loxone (maar zonder certificatie) en afwezig bij NHC.

We gaan werken met vloerverwarming en een warmtepomp. Daar zie ik weinig nood aan domoticasturing, aangezien het systeem sowieso traag reageert.

Waarvoor zou domotica dan nog dienen?
  • Licht(sturing) met sensoren
  • Sturing van de screens
Mijn eigen conclusie was om NHC te installeren (dit lijkt mij de laagste instapdrempel voor DIY) en vervolgens bijvoorbeeld met Home Assistant en de hobby-API van NHC extra automatisaties toe te voegen. Het alarmsysteem zou ik onafhankelijk van het domoticasysteem installeren.

Tenzij ik bepaalde zaken over het hoofd zie? Houdt mijn “strategie” steek?
Loxone is nu niet echt gesloten.

Met een DMX-bus extension zijn al mijn dimmers (230VAC en 24VDC) en DO's en relais voor rolluiken niet-Loxone componenten.
1-wire en aangesloten thermometer/luchtkwaliteit/vochtigheid-meter-bakjes zijn eveneens niet-Loxone.
Mijn bewegingsmelders, magneetcontacten, drukknoppen...allemaal niet-Loxone.

Interfacing naar 3rd party systemen gaat met modbus TCP/IP, of via de loxone binding via openhab, en daar een koppeling naar het externe systeem.

Het enige dat in mijn installatie tot hun ecosysteem behoort hier zijn de miniserver, een 4-tal DI-extensions, een AI extension en de DMX extension.

Betreft vendor-lock-in is dat best open. In hun ecosysteem blijven is je eigen keuze maar hoeft niet.

Met een DMX-bus extension zijn al mijn dimmers (230VAC en 24VDC) en DO's en relais voor rolluiken niet-Loxone componenten.
1-wire en aangesloten thermometer/luchtkwaliteit/vochtigheid-meter-bakjes zijn eveneens niet-Loxone.

Interfacing naar 3rd party systemen gaat met modbus TCP/IP, of via de loxone binding via openhab, en daar een koppeling naar het externe systeem.

Het enige dat in mijn installatie tot hun ecosysteem behoort hier zijn de miniserver, een 4-tal DI-extensions, een AI extension en de DMX extension.

Betreft vendor-lock-in is dat best open. In hun ecosysteem blijven is je eigen keuze maar hoeft niet.
Interessant. Mag ik vragen welke bewegingsmelders je gebruikt?
Wat was jou reden om dan voor Loxone te kiezen?

Dat is wel sterk afhankelijk van de bekabeling. Hier ligt alles in ster, en is er niks vendor-lock-in. Maar als je hun Loxone tree gebruikt, ligt dat al helemaal anders he.
Hier trouwens ook al een aantal integraties met "smart lampen" geschreven, er kan best veel als je er tijd voor neemt.

Dat is wel sterk afhankelijk van de bekabeling. Hier ligt alles in ster, en is er niks vendor-lock-in. Maar als je hun Loxone tree gebruikt, ligt dat al helemaal anders he.
Hier trouwens ook al een aantal integraties met "smart lampen" geschreven, er kan best veel als je er tijd voor neemt.
M'n punt is dat vendor lock in relatief is. Je kan dat perfect bouwen met de helft third party componenten.
Uiteraard niet als je hun specifieke tree-bus bekabeling gebruikt (en dan meer specifiek: als je branches aan je bus hebt gemaakt, want anders is de bekabeling wel herbruikbaar voor een ander bussysteem), maar dat is een designkeuze.

Laatst bewerkt:
Interessant. Mag ik vragen welke bewegingsmelders je gebruikt?
Wat was jou reden om dan voor Loxone te kiezen?

Ik gebruik nu EPV occy sensoren, en goedkopere van Finder (24VDC motion sensor) waar esthetiek geen factor is, zoals garage, kelder en carport.

Mijn reden om voor loxone te kiezen was net de mogelijkheid om 3rd party componenten te kunnen inzetten, makkelijke connectie naar andere systemen (modbus tcp/ip) en vrij makkelijk te programmeren (als je al eens een plc geprogrammeerd hebt is hier geen moeilijkheid).
Verder was het redelijk DIY friendly: componenten makkelijk verkrijgbaar, documentatie zonder beperking beschikbaar, ...

Een installatie volledig in hun ecosysteem kan qua prijs oplopen maar als je aan de slag gaat met componenten van andere vendors (en dan vnl dimmers en relais-sturing via de dmx bus) is het van prijs best ok.

Pff, hier niet tevreden van mijn Zigbee set-up. Ik heb een NUC met daarop HomeAssistant, via een USB-kabeltje een Conbee II-stick. Die verbindt dan met twee smart lampen, smart led (=telkens een repeater), en een vijftal kleine sensoren op batterijen. Ik stuur de smart lampen aan met bewegingssensoren die via Zigbee lopen.

Probleem 1: hoewel we in huis zitten, afstanden echt niet zo groot zijn (8m) vindt die Conbee-stick de helft van de tijd de repeaters niet, waardoor het hele netwerk in duigen valt.

Probleem 2: om de maand is er wel een update van HA, heel regelmatig zijn er dan problemen met Zigbee. Mijn lampen springen dan niet aan. En moet ik HA herstarten om verder te kunnen. Bij de laatste update krijg ik het helemaal niet meer aan de praat. Mijn vrouw megacontent dat die automatische lichtjes niet meer werken :rolleyes:

Ik heb nu een SonOff Zigbee hub besteld (20€ dus cava), hopelijk kan ik zo mijn Z netwerk terug tot leven brengen. Voor de toekomst kijk ik wel naar andere optie

Laatst bewerkt:
Pff, hier niet tevreden van mijn Zigbee set-up. Ik heb een NUC met daarop HomeAssistant, via een USB-kabeltje een Conbee II-stick. Die verbindt dan met twee smart lampen, smart led (=telkens een repeater), en een vijftal kleine sensoren op batterijen. Ik stuur de smart lampen aan met bewegingssensoren die via Zigbee lopen.

Probleem 1: hoewel we in huis zitten, afstanden echt niet zo groot zijn (8m) vindt die Conbee-stick de helft van de tijd de repeaters niet, waardoor het hele netwerk in duigen valt.

Probleem 2: om de maand is er wel een update van HA, heel regelmatig zijn er dan problemen met Zigbee. Mijn lampen springen dan niet aan. En moet ik HA herstarten om verder te kunnen. Bij de laatste update krijg ik het helemaal niet meer aan de praat. Mijn vrouw megacontent dat die automatische lichtjes niet meer werken :rolleyes:

Ik heb nu een SonOff Zigbee hub besteld (20€ dus cava), hopelijk kan ik zo mijn Z netwerk terug tot leven brengen. Voor de toekomst kijk ik wel naar andere optie
Zelf ook conbee ii met usb op mijn HP630 via verlengkabeltje. Een 10 tal devices(deursensoren, lampen, smartstekkers) Dit werkt stabiel(99%). Op zich zelden drop-offs. Onlangs begonnen met buitenverlichting en dan wordt het wat "moeilijker" om mesh door de goed geisoleerde muren te krijgen. Ik ben nu wat aan't testen met een tweede zigbeenetwerk via een slzb-mr2 die ik dan via UTP buiten beschikbaar heb. Als Zigbee mesh werkt, werkt dat gewoon heel goed. Anders is het wat "kloten" om alles goed bereikbaar in de mesh te krijgen. Iets te veel trial en error soms om echt als betrouwbaar te kunnen beschouwen inho. Maar weegt niet op tegen de kosten en de fun om alles uit te zoeken. 😁

Zelf ook conbee ii met usb op mijn HP630 via verlengkabeltje. Een 10 tal devices(deursensoren, lampen, smartstekkers) Dit werkt stabiel(99%). Op zich zelden drop-offs. Onlangs begonnen met buitenverlichting en dan wordt het wat "moeilijker" om mesh door de goed geisoleerde muren te krijgen. Ik ben nu wat aan't testen met een tweede zigbeenetwerk via een slzb-mr2 die ik dan via UTP buiten beschikbaar heb. Als Zigbee mesh werkt, werkt dat gewoon heel goed. Anders is het wat "kloten" om alles goed bereikbaar in de mesh te krijgen. Iets te veel trial en error soms om echt als betrouwbaar te kunnen beschouwen inho. Maar weegt niet op tegen de kosten en de fun om alles uit te zoeken. 😁
Ik heb hier thuis 2 individuele zigbee netwerken draaien, was na mijn testen veel meer stabiel dan 1 grote mesh te maken 😀

Terug
Bovenaan