Domotica Topic

Binnen enkele maanden ook beginnen aan mijn nieuw project.

Alles gaat zelf uitgevoerd worden. Dus in eerste instantie veel kabels trekken naar de kast.
Dan ga ik alles verbinden in de kast met eltako dimmers, timers, relais, ...

Later komt hier een Siemens Logo! naast die alle logica en automatisatie voor zijn rekening gaat nemen.
Op de logo koppel ik een raspberry pi en zet ik home assistant op die gewoon modbus uitleest van de PLC.

Reden dat ik het zo ga doen is dat ik nog altijd een gewone schakelaar ga hebben die altijd gaat werken als er iets uitligt (cloud of module van plc)
Verder kan ik ook alles in orde brengen als ik er tijd voor heb.

Nu is de vraag hoeveel kabels ik exact naar de kast ga trekken. Ik dacht per lichtkring een 5g1.5 te voorzien. In elke kamer een kabel te hangen voor aanweigheidsmelder aan te sluiten.

In elke kamer een UTP of SVV kabel voor de drukknoppen te bedienen.

Dan ging ik nog wat kabels trekken naar bv de zonneweringen, kabel voor laadpaal te zetten, naar het dak voor de zonnepanelen, ...


Zijn er bepaalde sensoren die bij jullie ergens hangen die handig zijn? (bv temperatuur sonde, vochtigheidsmeter, ...)
 
Als je een bus systeem gebruikt hoef je niet naar alle sensors individueel een kabel te sturen. Dan moet je een ‘branch’ per verdiep voorzien ofzo (zie specs aantal devices (totale mA) die per koppeling op je centrale eenheid is toevallen. Van je branch tak je af naar de verschillende kamers op dat verdiep. Als je het hebt over analoge sensoren die niet over een centrale bus spreken, dan moet je idd individueel kabels gaan trekken. In dat geval: deurslot, water sensor voor ruimte met wasmachines/CV/pomp/waterverzachter. Als je die zaken individueel ook wil koppelen hebben die ook hun eigen draad nodig. Wachtlijnen zetten voor buitensensoren.
Voor actuatoren inderdaad individueel kabels. 1,5 voor verlichting en 2,5 mm2 voor stopcontacten/apparaten/etc.
 
Het enige interessant bus systeem volgens mij is KNX. Dit heb ik zelf geplaatst bij klanten enkele jaren geleden en vond de prijs van de indivuele modules te hoog.
Aan de snelheid dat er nu modules komen kan KNX ook meestal niet volgen spijtig genoeg.

Bij de anderen ben je vendor locked... Dus na 10j mag je nieuwe module of koppelstukje bestellen :confused:

Ik probeer mijn systeem zo open mogelijk te houden voor allemaal nieuwe zaken.
 
Laatst bewerkt:
Het enige interessant bus systeem volgens mij is KNX. Dit heb ik zelf geplaatst bij klanten enkele jaren geleden en vond de prijs van de indivuele modules te hoog.
Aan de snelheid dat er nu modules komen kan KNX ook meestal niet volgen spijtig genoeg.

Bij de anderen ben je vendor locked... Dus na 10j mag je nieuwe module of koppelstukje bestellen :confused:

Ik probeer mijn systeem zo open mogelijk te houden voor allemaal nieuwe zaken.
Ik ben het helemaal eens met u post maar ik had het geld niet om alles in KNX te doen, vandaar de keuze voor loxone, die trouwens het kNX bus protocol ondersteunt.
 
Het enige interessant bus systeem volgens mij is KNX. Dit heb ik zelf geplaatst bij klanten enkele jaren geleden en vond de prijs van de indivuele modules te hoog.
Aan de snelheid dat er nu modules komen kan KNX ook meestal niet volgen spijtig genoeg.

Bij de anderen ben je vendor locked... Dus na 10j mag je nieuwe module of koppelstukje bestellen :confused:

Ik probeer mijn systeem zo open mogelijk te houden voor allemaal nieuwe zaken.
Dat is de eeuwige discussie natuurlijk.
vendor specifiek materiaal beperkt u een beetje. Maar het maakt de installatie ook 10x makkelijker.
Als je iets in elkaar knutselt dan weet jij binnen 10j ook niet meer wat en hoe hoor.

5g1,5 voor verlichting. Ik zie niet goed in waarom je dat overal zou doen. Zie vooral dat uw domotica performant is en als het niet complex moet, doe het dan ook niet. Hoe meer snufjes en toeters en bellen hoe meer er kan kapot gaan of niet kan werken.

Een installatie met impulsrelais is op zichzelf al niet zo goedkoop. Daarnaast dan nog eens een logo hangen die alles automatisch kan laten gaan is dubbel investeren. Je moet nog gewone knoppen hebben in uw huis. Maar als je op een knop drukt wil je toch ook dat daar logica in zit? Bijvoorbeeld een dubbele klik die een andere functie heeft dan een enkele.
 
Dat is de eeuwige discussie natuurlijk.
vendor specifiek materiaal beperkt u een beetje. Maar het maakt de installatie ook 10x makkelijker.
Als je iets in elkaar knutselt dan weet jij binnen 10j ook niet meer wat en hoe hoor.

Drie woorden: documentatie, documentatie, ... Allez ja je begrijpt het ;)

5g1,5 voor verlichting. Ik zie niet goed in waarom je dat overal zou doen. Zie vooral dat uw domotica performant is en als het niet complex moet, doe het dan ook niet. Hoe meer snufjes en toeters en bellen hoe meer er kan kapot gaan of niet kan werken.

Ik heb nochtans al spijt dat ik niet overal 5G1,5 heb gebruikt. Misschien wil je later wel overal DALI spots. Of maak je van een centraal lichtpunt een lichtbalk met WWCW strips. Of misschien wil je lokaal ergens een driver wegwerken die over RS485 praat met je Logo. Het houdt gewoon je opties open.

Een installatie met impulsrelais is op zichzelf al niet zo goedkoop. Daarnaast dan nog eens een logo hangen die alles automatisch kan laten gaan is dubbel investeren. Je moet nog gewone knoppen hebben in uw huis. Maar als je op een knop drukt wil je toch ook dat daar logica in zit? Bijvoorbeeld een dubbele klik die een andere functie heeft dan een enkele.

Hangt er van af wat je filosofie is. Ik ben persoonlijk geen fan van geïntegreerde vermorgenkringen en schakelkringen. Gaat die module stuk heb je twee keer pech.
Binnen enkele maanden ook beginnen aan mijn nieuw project.

Alles gaat zelf uitgevoerd worden. Dus in eerste instantie veel kabels trekken naar de kast.
Dan ga ik alles verbinden in de kast met eltako dimmers, timers, relais, ...

Later komt hier een Siemens Logo! naast die alle logica en automatisatie voor zijn rekening gaat nemen.
Op de logo koppel ik een raspberry pi en zet ik home assistant op die gewoon modbus uitleest van de PLC.

Reden dat ik het zo ga doen is dat ik nog altijd een gewone schakelaar ga hebben die altijd gaat werken als er iets uitligt (cloud of module van plc)
Verder kan ik ook alles in orde brengen als ik er tijd voor heb.

Nu is de vraag hoeveel kabels ik exact naar de kast ga trekken. Ik dacht per lichtkring een 5g1.5 te voorzien. In elke kamer een kabel te hangen voor aanweigheidsmelder aan te sluiten.

In elke kamer een UTP of SVV kabel voor de drukknoppen te bedienen.

Dan ging ik nog wat kabels trekken naar bv de zonneweringen, kabel voor laadpaal te zetten, naar het dak voor de zonnepanelen, ...


Zijn er bepaalde sensoren die bij jullie ergens hangen die handig zijn? (bv temperatuur sonde, vochtigheidsmeter, ...)

Overal 5G1,5, SVV16x0.8, en STFP CAT7. Nah, ik heb het gezegd 😁

Hoe ben je van plan die opstellen te installeren met je schakelaars, PLC, en Eltako's? Als ik het goed lees wil je je schakelaars ook als directe input op die modules gebruiken indien je PLC uitvalt? Ik vraag het omdat ik een zeer gelijkaardige opstelling heb hier en ik heb een geheel apart bypass circuit moeten plaatsen voor die toevalligheid. En zelfs dat heeft manueel een override nodig in de kast en laat vervolgens alleen maar een fallback modus toe voor het huis (1 drukknop per schakelpunt stuurt 1 lichtpunt).

De filosofie is:
  1. Dual PLC + Home Assistant volledig operationeel
  2. Home Assistant Fail; Dual PLC blijft operationeel en basisfunctionaliteit (lichten, verduistering, beweging) operationeel
  3. Home Assisntant Fail + Single PLC Fail; Tweede PLC neemt field bus van gefaalde PLC over via manueel te plaatsen Ethernet Coupler
  4. Home Assistant Fail+ Dual PLC Fail; Bypass circuit manueel te activiteren. Teleruptors gaan van relaismodus naar teleruptormodus. Elk schakelpunt schakelt een vast lichtpunt. Essentiële verduistering blijft operationeel (kinderkamers)
  5. Home Assistant Fail + Dual PLC Fail + Bypass fail (zou niet weten hoe); Teleruptors manueel geschakeld aan/uit in de kast
  6. ?????
Dat is meer redundancy als nodig voor een woonhuis. Bij ons is er een zaak aan huis waardoor het wat uitgebreider is.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de eeuwige discussie natuurlijk.
vendor specifiek materiaal beperkt u een beetje. Maar het maakt de installatie ook 10x makkelijker.
Als je iets in elkaar knutselt dan weet jij binnen 10j ook niet meer wat en hoe hoor.

5g1,5 voor verlichting. Ik zie niet goed in waarom je dat overal zou doen. Zie vooral dat uw domotica performant is en als het niet complex moet, doe het dan ook niet. Hoe meer snufjes en toeters en bellen hoe meer er kan kapot gaan of niet kan werken.

Een installatie met impulsrelais is op zichzelf al niet zo goedkoop. Daarnaast dan nog eens een logo hangen die alles automatisch kan laten gaan is dubbel investeren. Je moet nog gewone knoppen hebben in uw huis. Maar als je op een knop drukt wil je toch ook dat daar logica in zit? Bijvoorbeeld een dubbele klik die een andere functie heeft dan een enkele.
Daarmee dat mijn basis gewoon met relais gaan zijn, die blijft simpel en kan door elke elektricien gebruikt worden.

5G1.5 zou gewoon zijn als ik er iets extra op wil zetten of bv rgb ledstrip wil aansturen van uit de kast. Kan ik spanning en sturing meesturen.

In de relais zit al wat basis logica, zoals korte en lange pulsen. Indien ik er daarna nog extra zaken wil insteken moet ik zoals aviloca overschakelen op een bypass systeem tussen mijn drukknoppen en PLC sturing.
 
Drie woorden: documentatie, documentatie, ... Allez ja je begrijpt het ;)



Ik heb nochtans al spijt dat ik niet overal 5G1,5 heb gebruikt. Misschien wil je later wel overal DALI spots. Of maak je van een centraal lichtpunt een lichtbalk met WWCW strips. Of misschien wil je lokaal ergens een driver wegwerken die over RS485 praat met je Logo. Het houdt gewoon je opties open.



Hangt er van af wat je filosofie is. Ik ben persoonlijk geen fan van geïntegreerde vermorgenkringen en schakelkringen. Gaat die module stuk heb je twee keer pech.


Overal 5G1,5, SVV16x0.8, en STFP CAT7. Nah, ik heb het gezegd 😁

Hoe ben je van plan die opstellen te installeren met je schakelaars, PLC, en Eltako's? Als ik het goed lees wil je je schakelaars ook als directe input op die modules gebruiken indien je PLC uitvalt? Ik vraag het omdat ik een zeer gelijkaardige opstelling heb hier en ik heb een geheel apart bypass circuit moeten plaatsen voor die toevalligheid. En zelfs dat heeft manueel een override nodig in de kast en laat vervolgens alleen maar een fallback modus toe voor het huis (1 drukknop per schakelpunt stuurt 1 lichtpunt).

De filosofie is:
  1. Dual PLC + Home Assistant volledig operationeel
  2. Home Assistant Fail; Dual PLC blijft operationeel en basisfunctionaliteit (lichten, verduistering, beweging) operationeel
  3. Home Assisntant Fail + Single PLC Fail; Tweede PLC neemt field bus van gefaalde PLC over via manueel te plaatsen Ethernet Coupler
  4. Home Assistant Fail+ Dual PLC Fail; Bypass circuit manueel te activiteren. Teleruptors gaan van relaismodus naar teleruptormodus. Elk schakelpunt schakelt een vast lichtpunt. Essentiële verduistering blijft operationeel (kinderkamers)
  5. Home Assistant Fail + Dual PLC Fail + Bypass fail (zou niet weten hoe); Teleruptors manueel geschakeld aan/uit in de kast
  6. ?????
Dat is meer redundancy als nodig voor een woonhuis. Bij ons is er een zaak aan huis waardoor het wat uitgebreider is.
In het begin gaat elke drukknop naar het relais lopen.
De relais geven dan een input signaal (0/1 voor licht of 1-10V voor dimmer) naar de PLC dan weet de PLC de stand van elk licht. Vermits zowel de PLC als de drukknoppen op zelfde ingang gaan komen kunnen deze volledig parallel staan. Voordeel zou wel kunnen zijn dat ik PLC bv dingen laat uitvoeren vanaf een bepaald tijdstip, bepaalde gebeurtenissen (bv schemerlicht en beweging)

Indien ik een knop teveel logica wil geven ga ik pas moeten overschakelen naar een systeem waar ik mijn drukknoppen volledig laat binnen komen in de PLC.


De drukknop komt op A1 net zoals een output van de PLC.

Dit is natuurlijk wel enkel voor mijn lichten, op termijn kan er veel meer gekoppeld worden op de PLC die mogen uitvallen indien de PLC het begeeft.
 
In het begin gaat elke drukknop naar het relais lopen.
De relais geven dan een input signaal (0/1 voor licht of 1-10V voor dimmer) naar de PLC dan weet de PLC de stand van elk licht. Vermits zowel de PLC als de drukknoppen op zelfde ingang gaan komen kunnen deze volledig parallel staan. Voordeel zou wel kunnen zijn dat ik PLC bv dingen laat uitvoeren vanaf een bepaald tijdstip, bepaalde gebeurtenissen (bv schemerlicht en beweging)

Indien ik een knop teveel logica wil geven ga ik pas moeten overschakelen naar een systeem waar ik mijn drukknoppen volledig laat binnen komen in de PLC.


De drukknop komt op A1 net zoals een output van de PLC.

Dit is natuurlijk wel enkel voor mijn lichten, op termijn kan er veel meer gekoppeld worden op de PLC die mogen uitvallen indien de PLC het begeeft.

Als je die drukknop op A1 laat komen tezamen met een DO zit je dan niet met een conflict? Voor de drukknop zal je Eltako in ES mode moeten staan maar voor je PLC moet hij in ER (of je hebt geen garantie dat de installatie synchroon loopt met je PLC proces).

Ik heb een gelijkaardig systeem als fall-back maar dat werkt nooit tegelijkertijd met een operationele PLC. Ofwel het ene ofwel het andere. Anders wordt het te complex voor mij 😁
 
Als je die drukknop op A1 laat komen tezamen met een DO zit je dan niet met een conflict? Voor de drukknop zal je Eltako in ES mode moeten staan maar voor je PLC moet hij in ER (of je hebt geen garantie dat de installatie synchroon loopt met je PLC proces).

Ik heb een gelijkaardig systeem als fall-back maar dat werkt nooit tegelijkertijd met een operationele PLC. Ofwel het ene ofwel het andere. Anders wordt het te complex voor mij 😁
Je kan wel een opstelling maken waarmee je de stand van uw bistabiel relais afvraagt. Maar dat maakt het niet minder complex natuurlijk.
 
Als je die drukknop op A1 laat komen tezamen met een DO zit je dan niet met een conflict? Voor de drukknop zal je Eltako in ES mode moeten staan maar voor je PLC moet hij in ER (of je hebt geen garantie dat de installatie synchroon loopt met je PLC proces).

Ik heb een gelijkaardig systeem als fall-back maar dat werkt nooit tegelijkertijd met een operationele PLC. Ofwel het ene ofwel het andere. Anders wordt het te complex voor mij 😁
Je digitale output op je PLC kan je ook sturen als puls. Dus geen conflict...

En voor de status te zien van de lamp moet ik met een analoge of digitale input werken.
 
Je kan wel een opstelling maken waarmee je de stand van uw bistabiel relais afvraagt. Maar dat maakt het niet minder complex natuurlijk.

Kan dat met die Eltakos?

Je digitale output op je PLC kan je ook sturen als puls. Dus geen conflict...

En voor de status te zien van de lamp moet ik met een analoge of digitale input werken.

Ok, maar hoe is dit praktisch aangesloten? Stel er komt een puls van een drukknop binnen op die Eltako. Komt die dan via diezelfde A1 poort doorgelust binnen op een DI van je PLC? Als je op die manier die Eltako wilt schakelen moet hij als impulsschakelaar ingesteld zijn. In dergelijke opstelling is het niet mogelijk (behoudens mijn vergissing) om in het proces van je PLC te garanderen dat dit altijd synchroon zal lopen met de status van die Eltakos.

Tenzij dat er een bijkomende feedback is naar de PLC vanuit de Eltako zelf (iets zoals @MrKend54l schrijft)?
 
A1 van de eltako module is aangesloten op je drukknop en een digitale output in parallel.

Je aansluiting van de lamp sluit je aan op je lamp en een digitale input in parallel
Indien je dimt word dit analoge input.

Dus je PLC krijgt bij een lamp 230 vac binnen op een DI en weet zo dus de status van je lamp, en 1-10 bij een gedimde lamp.

Deze werkt op 230VAC.
Enige wat ik is zou moeten bekijken dat de drukknoppen en de PLC op zelfde lijn staan indien er meer als 1 fase zou binnen komen.


ES12Z-200-UC van eltako heeft bv 2 uitgangen dus zelfs al wil je in 12/24/110v werken kan dit ook...

Indien het nog niet duidelijk is maak ik morgen wel een schema ;-)
 
Ah maar nu begrijp ik het. Ik dacht dat het een zuivere 24VDC sturing was. Juist wel ambetant dat je PLC opstelling zo mee onder de keuring valt.
 
Ah maar nu begrijp ik het. Ik dacht dat het een zuivere 24VDC sturing was. Juist wel ambetant dat je PLC opstelling zo mee onder de keuring valt.
Daar zie ik nu geen probleem in eerlijk gezegd. Het enige wat je doet is meten of de spanning vertrekt naar de lamp. Het punt lijkt mij eerder te zijn dat je wel wat inputs gaat nodig hebben om de verlichting af te vragen, met andere woorden hogere kostprijs.
 
Ik had vanavond tijd, en nog nen ESP-01S over, dus eens ne proof of concept gemaakt. Domme, simpele rookmelder voorzien van notifications :p Met quasi geen battery-drain als de rookmelder niet afgaat.

Ga enkel nog wat moeten tweaken aan mijn ontwerp, want heb er ne filter-cap moeten insteken omdat den ESP anders constant reboot en dat is niet de bedoeling. En met de condensator erbij, past het niet in de behuizing van de rookmelder :confused:
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Semi-proper gekregen. Gaat nog altijd geen schoonheidsprijzen winnen maar kom :p
IMG_20210120_202747.jpg


1 way momenteel dus enkel notifications. Wel op alarm channel, dus komt door silent mode & DND door en blijft ringen tot ge ermee interact. En natuurlijk ook welke rookmelder het is ;)
2 way (dus rookmelders ook elkaar doen triggeren / vanuit home-assistant laten afgaan) zou teveel batterij zuipen. Momenteel is de idle powerdrain bijna 0 sinds de voltage regulator voor den ESP-01 geschakeld wordt door een IO pin van de rookmelder zelf.
 
Semi-proper gekregen. Gaat nog altijd geen schoonheidsprijzen winnen maar kom :p
IMG_20210120_202747.jpg


1 way momenteel dus enkel notifications. Wel op alarm channel, dus komt door silent mode & DND door en blijft ringen tot ge ermee interact. En natuurlijk ook welke rookmelder het is ;)
2 way (dus rookmelders ook elkaar doen triggeren / vanuit home-assistant laten afgaan) zou teveel batterij zuipen. Momenteel is de idle powerdrain bijna 0 sinds de voltage regulator voor den ESP-01 geschakeld wordt door een IO pin van de rookmelder zelf.
Heb hey meeste begrepen maar wat is is due silent mode en dnd?
 
Terug
Bovenaan