Domotica Topic

Jaja maar waar is het schema. Asking for a friend :unsure:
Allez, ik heb het vlug eens uitgetekend:
uB7uRsG.png


CH_PD pin moet in mijn geval niet gebruikt worden want ik gebruik geen sleep. Is gewoon opstarten en direct MQTT message sturen. Dat is het enigste dat de firmware doet :p
 
  • Leuk
Waarderingen: Avi
Heeft er iemand opties voor en/of ervaring met analoge sensoren (0-10V)?
Ik ben concreet op zoek naar sensoren om mijn screens automatisch aan te sturen. (dicht bij zon (als het warm is), open bij veel wind...)

Mijn kameraad heeft mij een tijdje geleden deze link doorgestuurd: https://www.sensorshop24.de/wetters...e&utm_medium=website&utm_campaign=partnersite

De wind+zon variant lijkt mij nog wel cava van prijs en heeft eigenlijk dat wat ik nodig heb. Bij voorkeur zou ik ook nog ergens temperatuur willen meten maar idealiter staat die sensor niet op dezelfde plaats lijkt mij, maar aan de schaduwzijde van het huis.

Misschien heeft er iemand nog alternatieven?
 
Ben zelf aan het bouwen en had architect enkele elektriciens laten aanschrijven om offerte te maken inclusief een domoticasysteem...

Nu zijn er offertes uit de bus gekomen met Niko Home Control; Qbus; Btcino en Loxone.

Op het eerste zicht lijkt NHC de meest 'standaard' en goedekope; Qbus de meest dure; Btcino ook vrij goedkoop en dan Loxone die het meest 'speciaal' is :) ( Geen drukknoppen; zeer veel bewegingsensoren... )

Wat is jullie mening welke de beste is ?
 
Ben zelf aan het bouwen en had architect enkele elektriciens laten aanschrijven om offerte te maken inclusief een domoticasysteem...

Nu zijn er offertes uit de bus gekomen met Niko Home Control; Qbus; Btcino en Loxone.

Op het eerste zicht lijkt NHC de meest 'standaard' en goedekope; Qbus de meest dure; Btcino ook vrij goedkoop en dan Loxone die het meest 'speciaal' is :) ( Geen drukknoppen; zeer veel bewegingsensoren... )

Wat is jullie mening welke de beste is ?
Zonder meer informatie wat je juist krijgt is het moeilijk om te zeggen natuurlijk. Loxone, Niko en Qbus in die volgorde zou ik nemen. Maar alles hangt af van wat je wilt, wat je moet betalen en wat je krijgt.
 
Zonder meer informatie wat je juist krijgt is het moeilijk om te zeggen natuurlijk. Loxone, Niko en Qbus in die volgorde zou ik nemen. Maar alles hangt af van wat je wilt, wat je moet betalen en wat je krijgt.

Hohja, het meest complete en gebruiksvriendelijke, if that makes sense :tongue:

Bij Loxone had ik het grootste 'wow' gevoel, maar de installateur was redelijk aan het pushen om enkel de verlichting van Loxone te gebruiken, wat we niet echt zien zitten. Ook drukknoppen vonden we niet super mooi...

Zouden graag veel automatiseren, bewegingsmelders, screens, voordeur op afstand openen, verbruik aflezen, verwarming sturen, enz...

Maar zie eerlijk gezegd het bos door de bomen niet meer, staan nu op punt om gewoon de beste offerte te kiezen prijsgewijs want we raken er toch niet aan uit :rofl:( momenteel in voordeel van Niko )
 
Hohja, het meest complete en gebruiksvriendelijke, if that makes sense :tongue:

Bij Loxone had ik het grootste 'wow' gevoel, maar de installateur was redelijk aan het pushen om enkel de verlichting van Loxone te gebruiken, wat we niet echt zien zitten. Ook drukknoppen vonden we niet super mooi...

Zouden graag veel automatiseren, bewegingsmelders, screens, voordeur op afstand openen, verbruik aflezen, verwarming sturen, enz...

Maar zie eerlijk gezegd het bos door de bomen niet meer, staan nu op punt om gewoon de beste offerte te kiezen prijsgewijs want we raken er toch niet aan uit :rofl:( momenteel in voordeel van Niko )
De verlichting van Loxone is goed en werkt wel, maar gezien hun historisch parcours zou ik het niet kopen. Ze zijn namelijk recent gestopt met 1 van hun spots, dus als er nu 1 spot stuk is, sta je daar mooi.
De drukknoppen kan je ook vervangen door gewone Niko drukknoppen. Dan wordt het misschien iets duurder (andere manier van bekabelen), maar het kan zeker.
Alles wat je daar wil, zal met alle systemen wel gewoon werken.

Loxone heeft vooral als voordeel dat hun software makkelijk te begrijpen is, waardoor je zelf dingen kan bijmaken. Wij hebben nu bvb (sinds de baby) een "baby slaapt" modus waarbij de lampen in de gang minder fel zijn, de deurbel ipv met de zoemer gewoon een zachter geluid via de Google Home afspeelt en het licht in de kamer zelf enkel rood licht geeft. Dat is niet standaard voorzien, maar met een beetje kennis en opzoekingswerk is het wel te doen.

Zo'n dingen lijken me lastiger in een Niko systeem bvb.
 
Hohja, het meest complete en gebruiksvriendelijke, if that makes sense :tongue:

Bij Loxone had ik het grootste 'wow' gevoel, maar de installateur was redelijk aan het pushen om enkel de verlichting van Loxone te gebruiken, wat we niet echt zien zitten. Ook drukknoppen vonden we niet super mooi...

Zouden graag veel automatiseren, bewegingsmelders, screens, voordeur op afstand openen, verbruik aflezen, verwarming sturen, enz...

Maar zie eerlijk gezegd het bos door de bomen niet meer, staan nu op punt om gewoon de beste offerte te kiezen prijsgewijs want we raken er toch niet aan uit :rofl:( momenteel in voordeel van Niko )
Heb je richtprijzen voor alles? Geef ook even mee wat je krijgt in de plaats. Ben wel eens benieuwd
 
Ik heb NHC sinds 2017 en tevreden van voor mijn gebruik. Je kan er inderdaad niet mee tweaken en finetunen zoals met andere systemen, maar het is good enough en het werkt. De "programmatie" van de knoppen en acties doe ik zelf (mag ik van programmatie spreken in het geval van NHC? ;)).
 
Ik heb NHC sinds 2017 en tevreden van voor mijn gebruik. Je kan er inderdaad niet mee tweaken en finetunen zoals met andere systemen, maar het is good enough en het werkt. De "programmatie" van de knoppen en acties doe ik zelf (mag ik van programmatie spreken in het geval van NHC? ;)).
Programmeren for dummies is ook programmeren eh :p
 
DIt is misschien niet "echt" domotica, maar ik ga de vraag hier toch eens stellen aangezien de kennis hier wel aanwezig gaat zijn.

Wij zouden voor onze nieuwbouw mogelijks een (enkel) raam automatisch willen laten opengaan gestuurd door een thermostaat.
Het gaat om een moeilijk bereikbaar raam (waardoor een motortje toch sowieso al handig is) en dit grapje zou ons zomaar 2 E-punten kunnen opleveren omdat onze intensieve ventilatiecapaciteit dan het maximum bereikt (als ik de uitleg van dit onderdeel goed snap).

Nu, we gaan een eTwist van Remeha hebben als thermostaat die iets of wat kan (heeft een app, en integreert met bvb IFTTT), maar misschien is een aparte thermometer hiervoor ook niet zo'n ramp?
Probleem is dat ik bijzonder weinig vind van gerobotiseerde ramenopeners (ik kom altijd bij serres of auto's uit).
Ik vond bvb dit soort spul:
(natuurlijk niet meer in voorraad...)
Ik lees ook dat het Somfy io systeem precies ook raamopeners bevat, en dat gaat onze screens al aansturen, dus misschien is dit een goede oplossing?
Onze screens gaan ook al via een Somfy IO systeem bediend worden (lichtsensor of was het nu een volledig weerstation, ik weet het nu even niet meer)

Weet iemand van een simpele, kosteneffectieve oplossing die dus de automatische sturing verzekert?
Het zou ook handig zijn moest het raam ook manueel bediend kunnen worden, en dus de temperatuursensor zou gebypassed kunnen worden.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben van plan om mij wat te verdiepen in smart home dingen (momenteel focus op de verlichting). Dmv Home Assistent zal ik waarschijnlijk een eigen dashboard ontwikkelen om alles te bedienen.

Probleem is dat ik totaal niets afweet van lampen en armaturen etc.. Hoe weet ik welke slimme lampen in welke armaturen horen?
Vb lampen
 
Ik ben van plan om mij wat te verdiepen in smart home dingen (momenteel focus op de verlichting). Dmv Home Assistent zal ik waarschijnlijk een eigen dashboard ontwikkelen om alles te bedienen.

Probleem is dat ik totaal niets afweet van lampen en armaturen etc.. Hoe weet ik welke slimme lampen in welke armaturen horen?
Vb lampen
Gewoon kijken welke type lampen in de armaturen moeten. E27, GU10, etc. Slimme lampen hebben geen andere socket dan gewone lampen. Niets speciaals aan.
 
Gewoon kijken welke type lampen in de armaturen moeten. E27, GU10, etc. Slimme lampen hebben geen andere socket dan gewone lampen. Niets speciaals aan.
Wel oppassen dat slimme lampen qua formaat vaak wat groter zijn, best geen armaturen waar een normale lamp maar net in past...
 
Iemand ervaring met muziek/audio in een domiticasysteem? Welke toepassingen zijn hiervoor? Hoe gaat men te werk?
Ik zou graag in verschillende ruimtes muziek afspelen (radio of meestal spotify).
Ik ken er zelf amper iets van :)
 
Iemand ervaring met muziek/audio in een domiticasysteem? Welke toepassingen zijn hiervoor? Hoe gaat men te werk?
Ik zou graag in verschillende ruimtes muziek afspelen (radio of meestal spotify).
Ik ken er zelf amper iets van :)
Als dat uw doel is, gebruik dan gewoon google home of Sonos ofzo. De specifieke domoticaoplossingen zijn duur en minder goed.

Er zijn ook gewoon niet zo heel veel nuttige toepassingen te bedenken die je niet via google home kan doen.
 
Als dat uw doel is, gebruik dan gewoon google home of Sonos ofzo. De specifieke domoticaoplossingen zijn duur en minder goed.

Er zijn ook gewoon niet zo heel veel nuttige toepassingen te bedenken die je niet via google home kan doen.
Ik ken er ook niet veel van, maar was ook van plan om dit te doen (Google Home of Sonos ~ Ikea-versie waarschijnlijk om de prijs te drukken)
Al wat over opgezocht en die systemen lijken me wel prima voor wat ik er mee wil doen (op veel plaatsen muziek, muziek per ruimte mogelijk verschillend, etc)
En naar de toekomst toe ook makkelijk om uit te breiden/aan te passen indien nodig.
 
Sonos is wellicht de makkelijkste oplossing, maar uiteraard ook duur.

Voor de thinkerers is balena sound wel een mooi project https://github.com/balenalabs/balena-sound
Wij hebben nu drie Sonos One speakers hangen in een professionele ruimte.

Pluspunt is de eenvoudige aansturing voor iedereen. Dus ook mensen waarvoor het gewoon moet werken en verder interesseert het hen geen fluit.

Nadeel voor mij is dat Sonos, net als Loxone, meer van die anti consumer trekjes begint te vertonen. Speakers zijn zoiets waar je gerust 15 jaar van kan genieten. Dat is veel voor smart appliances. Het risico op verlies van ondersteuning bestaat dan
 
Wij hebben nu drie Sonos One speakers hangen in een professionele ruimte.

Pluspunt is de eenvoudige aansturing voor iedereen. Dus ook mensen waarvoor het gewoon moet werken en verder interesseert het hen geen fluit.

Nadeel voor mij is dat Sonos, net als Loxone, meer van die anti consumer trekjes begint te vertonen. Speakers zijn zoiets waar je gerust 15 jaar van kan genieten. Dat is veel voor smart appliances. Het risico op verlies van ondersteuning bestaat dan
Je mag al blij zijn als uw Sonos materiaal de 10 jaar haalt.
En wat zeker vast staat is dat de ondersteuning dan weg is.
Heb je dus een play:5 dan geef ik het tot 2023 en dan is die speaker waardeloos. Een product dat in 2015 nog gewoon te koop was.
 
Terug
Bovenaan