Domotica Topic

Ik ben al een tijdje bezig met te kijken hoe ik Quinled modules kan integreren in mijn verlichting. De naakte PCB'tjes zijn gisteren aangekomen. Nu nog even wachten op een aantal weerstandjes van AliExpress.

De testopstelling is wel extreem veelbelovend. Een 4-kanaals PWM dimmer met WifI capabiliteit die 360W kan trekken met 144W maximum per kanaal. In combinatie met WLED heeft het zelfs een REST API, MQTT, ... Die ESP32 chips kunnen gemakkelijk 40kHz frequenties genereren met voldoende PWM resolutie voor zeer knappe fades.

Alles samen kost dat 10 tot 15 euro voor 4 kanalen.
 
Ik heb al iets soortgelijks gemaakt, maar dan op basis van een eigen firmware :p Wemos d1 mini (want mijn test was maar single channel) met WS2812B leds. Dus wel met eigen code met de fastled library i.p.v. wled; maar is zelfde principe.
Was eerst nen sfeer-verlichting strip, maar ik ben zo ni voor kleurkes. Dan maar omgevormd naar een eigen ambilight-oplossing ;)

Ik had de bordjes van Quindor al gezien, zien er zeker deftig uit. Is enkel niks voor mij ;)
 
Of die vergelijking opgaat voor andere projecten weet ik niet. Ik heb vooral gekeken naar wat wij wouden en op basis daarvan (een misschien ietwat oppervlakkige) vergelijking gemaakt. Het is uiteraard ook niet de totaalprijs, maar veel basic zaken zijn natuurlijk gelijk voor beide systemen (stopcontacten bijvoorbeeld zijn gewoon klassiek bij ons, de verdeelkast is hetzelfde, DALI controllers, ...).



Nu, er zijn tal van projecten waar de balans de andere kant zal opgaan. Wijzelf zijn intussen ook al een paar keer van gedacht veranderd voor o.a. drukknoppen e.d. Dat drijft de prijs ook snel op. Ik ben de vergelijking niet blijven maken... Op een gegeven moment committeer je aan een bepaald systeem. Voordeel is ook dat veel KNX-componenten in Duitsland gemaakt worden, waar het ook heel populair is. Op Duitse webshops vond ik de KNX-componenten dan ook vele goedkoper. Voor Loxone-componenten zijn de webshops iets dunner gezaaid had ik de indruk (maar kan een indruk zijn).


Er is, begrijp ik, nog wel een koppeling tussen KNX en Loxone mogelijk. Loxone wordt soms gebruikt als visualisatie bovenop KNX (KNX gateway is wel een 500 euro dacht ik, niet mis). Daar heb ik wel nooit verder over ingelezen. Qua planning en gebruiksvriendelijkheid geef ik je 100% gelijk. Ik ben een klein jaar op voorhand begonnen met ons eigen project. De vele keuzes voor actoren en sensoren bieden veel flexibiliteit, maar maakt natuurlijk dat je uren en uren kwijt bent aan zoeken en vergelijken. Ook de software voor de programmatie is alles behalve gebruiksvriendelijk. Ik weet niet of Loxone makkelijker zelf te plaatsen is? Heb me er ook niet echt in verdiept.


Even tussendoor, ik mis in uw knx project precies wel iets van visualisatie of logicamodule.... als ge smartphone/touchscreen bediening of bvb tijdsgestuurde functies wilt gaat dat er toch bij moeten komen.
 
Ik heb al iets soortgelijks gemaakt, maar dan op basis van een eigen firmware :p Wemos d1 mini (want mijn test was maar single channel) met WS2812B leds. Dus wel met eigen code met de fastled library i.p.v. wled; maar is zelfde principe.
Was eerst nen sfeer-verlichting strip, maar ik ben zo ni voor kleurkes. Dan maar omgevormd naar een eigen ambilight-oplossing ;)

Ik had de bordjes van Quindor al gezien, zien er zeker deftig uit. Is enkel niks voor mij ;)

Ah tof een gelijkaardig project. Ik ben hier enkele aanpassingen aan het maken zodat ik die module via RS485 kan sturen van mijn PLC.

Heb je foto's of documentatie van dat project? Ben eens benieuwd hoe anderen dat hebben aan gepakt.
 
Ah tof een gelijkaardig project. Ik ben hier enkele aanpassingen aan het maken zodat ik die module via RS485 kan sturen van mijn PLC.

Heb je foto's of documentatie van dat project? Ben eens benieuwd hoe anderen dat hebben aan gepakt.
Nope, sinds het maar een test-ding was en vrij snel weggehaald heb...
Ik vermoed dat de manier van aansturen u ook niet echt gaat helpen, was ofwel via MQTT vanuit home assistant/node-red of via API calls. Dan in home-assistant met een RGB card met de meest gebruikte kleuren + als ik openklikte een color picker. Effecten waren via apparte cards die de effecten starten/stoppen. Nooit veel mee gedaan, want ben geen fan van gekleurde sfeerverlichting. Sindsdien zijn alle lampen ook gewoon cold white/warm white en dimbaar. Enige kleur is nog den ambilight omdat dat nog gaat (vind ik).

Heb wel nog ergens de source code liggen van een projectje met dezelfde led-strip. Helm voor carnaval met leds in de faceplate. Dat was wel gewoon nen Arduino (ook met fastled library), met drukknop en BT module met een custom app op mijn gsm ^^ Maar ik vermoed dat je daar niet veel mee bent :p
 
Iemand ervaringen met slimme thermostaten? Zou vooral zijn om het makkelijker ik 1 kamer automatisch te laten opwarmen, zonder tegelijk ook de ganse living te laten mee opwarmen. Tado lijkt me daarvoor wel geschikt? Heb wel geen enkel benul van wat daarvoor reeds nodig is qua voorzieningen.
 
Iemand ervaringen met slimme thermostaten? Zou vooral zijn om het makkelijker ik 1 kamer automatisch te laten opwarmen, zonder tegelijk ook de ganse living te laten mee opwarmen. Tado lijkt me daarvoor wel geschikt? Heb wel geen enkel benul van wat daarvoor reeds nodig is qua voorzieningen.
Ik heb bewust mijn verwarming en domotica niet gekoppeld. We hebben een goed geïsoleerd huis en dan wil je een constante temperatuur in het huis aanhalen. Wij hebben een thermostaat in de woonkamer. Had er mij bij opbouw van domotica over ingelezen en mijn conclusie was dat per kamer verwarming de investering niet waard is. Basicaly moet ke een elektrisch gestuurde kraan (valve) ofwel thv de collector ofwel thv de radiator plaatsen x het aantal kamers dat je wil sturen.
 
En, belangrijk om weten ook, als je voor thermostatische gestuurde kranen aan de radiator kiest, moet je bereid zijn om geregeld batterijen de vervangen. Ik denk da de meest voorkomende nog steeds maar een 6maand halen. En dit is vooral doordat de motor om de kraan open/dicht te draaien best wat stroom verreist...

Op de collectoren kan idd ook (al zijn de meeste valves daarbij eerder op vloerverwarming gericht want deze gaan heel traag open en dicht; wat bij de lagere temperatuur van VVW geen probleem is), maar dan mag er nergens afgetakt zijn achter de collector + moet je plek hebben aan de collectoren. In mijn ogen is de opstelling die jij wilt niet praktisch indien je dit wilt retrofitten.
 
En, belangrijk om weten ook, als je voor thermostatische gestuurde kranen aan de radiator kiest, moet je bereid zijn om geregeld batterijen de vervangen. Ik denk da de meest voorkomende nog steeds maar een 6maand halen. En dit is vooral doordat de motor om de kraan open/dicht te draaien best wat stroom verreist...

Op de collectoren kan idd ook (al zijn de meeste valves daarbij eerder op vloerverwarming gericht want deze gaan heel traag open en dicht; wat bij de lagere temperatuur van VVW geen probleem is), maar dan mag er nergens afgetakt zijn achter de collector + moet je plek hebben aan de collectoren. In mijn ogen is de opstelling die jij wilt niet praktisch indien je dit wilt retrofitten.
Er zijn vendors die hun valves via de voeding die naast de busdraden loopt, voeden (loxone), maar dan moet je wel een busaanvoer hebben thv je aansluitpunten. Voor retro fitting heeft Loxone ook een ‘air’ lijn maar dan zit je idd met batterijen..
 
En, belangrijk om weten ook, als je voor thermostatische gestuurde kranen aan de radiator kiest, moet je bereid zijn om geregeld batterijen de vervangen. Ik denk da de meest voorkomende nog steeds maar een 6maand halen. En dit is vooral doordat de motor om de kraan open/dicht te draaien best wat stroom verreist...

Op de collectoren kan idd ook (al zijn de meeste valves daarbij eerder op vloerverwarming gericht want deze gaan heel traag open en dicht; wat bij de lagere temperatuur van VVW geen probleem is), maar dan mag er nergens afgetakt zijn achter de collector + moet je plek hebben aan de collectoren. In mijn ogen is de opstelling die jij wilt niet praktisch indien je dit wilt retrofitten.

Ik heb bij ons bedrading voorzien bij de collectoren voor het plaatsen van thermostatische kranen. Maar eerlijk gezegd twijfel ik om ze daadwerkelijk te plaatsen. Vloerverwarming is een dermate traag systeem. gecombineerd met de thermische inertie van een nieuwbouw... Ik heb het vermoeden dat we onze pomp één keer gaan instellen en er daarna nooit meer heen gaan zien :p
 
Ik heb bij ons bedrading voorzien bij de collectoren voor het plaatsen van thermostatische kranen. Maar eerlijk gezegd twijfel ik om ze daadwerkelijk te plaatsen. Vloerverwarming is een dermate traag systeem. gecombineerd met de thermische inertie van een nieuwbouw... Ik heb het vermoeden dat we onze pomp één keer gaan instellen en er daarna nooit meer heen gaan zien :p
Ik ben er ook niet zo zeker van of zo'n valves wel een goed idee zijn een warmtepomp. Uw warmtepomp krijgt bvb een puls van de thermostaat dat het tijd is om op te warmen. De valves gaan maar deels open, hierdoor warmt het trager op waardoor uw warmtepomp meer vermogen gaat gebruiken. Allé, zo gaat dat in mijn hoofd dan ... geen idee of die sturing echt zo werkt.
 
Ik ben er ook niet zo zeker van of zo'n valves wel een goed idee zijn een warmtepomp. Uw warmtepomp krijgt bvb een puls van de thermostaat dat het tijd is om op te warmen. De valves gaan maar deels open, hierdoor warmt het trager op waardoor uw warmtepomp meer vermogen gaat gebruiken. Allé, zo gaat dat in mijn hoofd dan ... geen idee of die sturing echt zo werkt.

De plaatser zei dat dat wel gedaan wordt omdat er ook sturing mee kan gebeuren bij de omgekeerde koelfunctie tijdens de zomer.

Ik heb er nog niet veel aandacht aan besteed maar er ligt een voedingskabel en stuurkabel naar elke collector. We zien wel.
 
Ik ben er ook niet zo zeker van of zo'n valves wel een goed idee zijn een warmtepomp. Uw warmtepomp krijgt bvb een puls van de thermostaat dat het tijd is om op te warmen. De valves gaan maar deels open, hierdoor warmt het trager op waardoor uw warmtepomp meer vermogen gaat gebruiken. Allé, zo gaat dat in mijn hoofd dan ... geen idee of die sturing echt zo werkt.
Hoeveel staan u valves dan nu open voor u vvw? In mijn geval staan die allemaal geknepen, enkel de badkamers staan volledig open, omdat ik daar hoger temperatuur wil. De slaapkamers zijn zeer sterk geknepen, is vooral om de vloer aangenaam te laten voelen.

Als ik mijn valven zeer sterk zou knijpen (zodaning dat er te weinig warmteafgifte is), dan zou mijn ketel (of warmtepomp, moest ik dat hebben) meer liggen pendelen, niet perse meer vermogen vragen. In mijn geval wordt aanvoertemperatuur bepaald door de buitentemperatuur.
Als ik dan al mijn valven zeer sterk zou knijpen, zal die in dit geval opwarmen naar 26°C (is hier buiten 4°C, dus gaat zorgen voor een aanvoertemperatuur van 26°C, bij mij). Doordat de valven dan zeer sterk geknepen zijn, gaat die zijn 26°C niet kwijtspelen. Dus gaat de ketel stil vallen, pomp gaat blijven draaien voor de vvw, zo zakt de temperatuur in de ketel terug en terug opspringen naar 26°C want mijn 21,5°C is nog niet behaald.
Maar dat probleem zou je in mijn ogen niet echt hebben, omdat je die valven ook kunt instellen.

Ik heb zelf ook kabels voorzien naar de collectors, om deze eventueel te kunnen aansturen, maar zie de nut er ook niet van in (in mijn geval). Ik wil overal een constante temperatuur hebben en die heb ik nu.
Ik vind dat bijvoorbeeld wel zinvol, als je in een scenario zit als mijn architect. Die heeft voor haar kantoor nog een apart circuit dat aangestuurd wordt, omdat dit aan de noordkant zit en een uitbouw is. De zon schijnt hier nu bij ons al vanaf de middag en die warmt u huis op, dus ketel stopt met branden. Maar langs de noordkant heb je die zon niet, dus haar kantoor warmt niet mee op en de verwarming staat af (rest van de woning zijn de temperaturen behaald). Op die manier kan ze toch haar kantoor opwarmen, zonder de rest te warm te stoken.
En zo zullen er ongetwijfeld nog scenario's zijn waar het wel zinvol is.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er ook niet zo zeker van of zo'n valves wel een goed idee zijn een warmtepomp. Uw warmtepomp krijgt bvb een puls van de thermostaat dat het tijd is om op te warmen. De valves gaan maar deels open, hierdoor warmt het trager op waardoor uw warmtepomp meer vermogen gaat gebruiken. Allé, zo gaat dat in mijn hoofd dan ... geen idee of die sturing echt zo werkt.
Je moet dan ook niet elk circuit aansturen natuurlijk. Enkel diegene die je effectief wilt kunnen regelen en niet onder de hoofdthermostaat vallen.
Het kan nuttig zijn bij slaapkamers die ook dienst doen als werkruimte of bij niet permanent gebruikte ruimtes. Soms wil je dat deze wat hoger in temperatuur gaan om te kunnen studeren of weet ik veel wat. Maar het is een systeem waar je inderdaad geen instant resultaat hebt. Maar een ruimte van 20 naar 22 graden brengen gaat nu ook geen dagen duren natuurlijk.
 
Wij gaan uiteindelijk voor KNX van Hager. ook voordeliger dan Loxone.

Ga je alles zelf plaatsen of laten plaatsen? Ik blijf het toch straf vinden dat mensen goedkoper uit komen met KNX. Of het moet zijn dat sinds ik ernaar gekeken heb de prijzen zijn gezakt.
 
Ga je alles zelf plaatsen of laten plaatsen? Ik blijf het toch straf vinden dat mensen goedkoper uit komen met KNX. Of het moet zijn dat sinds ik ernaar gekeken heb de prijzen zijn gezakt.
Ik heb alles zelf in loxone geplaatst. Kost viel goed mee maar je moet natuurlijk niets alles van het huismerk nemen. Net zoals je voor KNX niet altijd voor a merken (eg., Gira) moet kiezen
 
Ga je alles zelf plaatsen of laten plaatsen? Ik blijf het toch straf vinden dat mensen goedkoper uit komen met KNX. Of het moet zijn dat sinds ik ernaar gekeken heb de prijzen zijn gezakt.
Gedeeltelijk zelf plaatsen. De kast en initiële programmatie wordt voor ons geïnstalleerd. De leidingen leggen we zelf. Het is voorlopig enkel de benedenverdieping (boven recentelijk pas gerenoveerd door vorige eigenaars), een 120m2 met 8 dimkringen, 3 bewegingssensors en een 10tal schakelaars met 2 tot 6 knoppen. De offerte voor KNX kwam 1000€ goedkoper uit dan de Loxone. 5500€ vs 6500€
 
Iemand ervaring met Dobiss domotica?

Onze aannemer werkt blijkbaar met dit systeem...
 
Iemand ervaring met Dobiss domotica?

Onze aannemer werkt blijkbaar met dit systeem...

Ik ken het systeem niet dus doe ik geen uitspraken over de technische kant. Maar is dit een re-brand van een bestaand merk of is het geheel eigen ontwerp en productie van Dobiss (Fermax NV)? Als het echt zuiver van die firma komt zou ik toch eens goed nadenken naar de toekomst toe in verband met onderhoud en vervangstukken.

edit; Die modules draaien op 15VDC blijkbaar. Bizar.
 
Terug
Bovenaan