Album of the week Dire Straits - Brothers in Arms

Booka

CEO
Crowdfunder FE
Keuze:

Wekelijkse kost hier: iets later dan gepland naar huis rijden van het werk, het begint al donker te worden, koud, en ik zet een dikke vette plaats van de Dire Straits op.
Dit is zo’n groep die hier thuis van vader op zoon is doorgegeven, in het bijzonder het respect en de muzikale liefde voor Mark Knopfler. Voor mij en vele andere een van ’s werelds beste gitaristen, ooit! En een begenadigd producer, laten we dat ook niet vergeten.
Ik moet echter wel bekennen dat het aantal liedjes die mij echt raken, beperkt blijven tot een 10-tal.

Bio:

In 1977 werd de band opgericht door Mark Knopfler, zijn broer David Knopfler, John Illsley en Pick Withers. De naam “Dire Straits” refereert naar “in het nauw gedreven worden”, wat dan weer verwijst naar de financiële moeilijkheden van de band in de beginjaren.
De Dire Straits is geen en ze leefden nog lang en gelukkig scenario toegeschreven waar de bandleden van het begin tot het uiterste einde bij elkaar blijven.

In de eerste demo die de band maakte, zat er al meteen een topper in: Sultans of Swing. Deze werd opgepikt door BBC Radio en van daaruit ging de bal aan het rollen en tekenden ze hun eerste contract met Phonogram Records.

Alles liep op wieltjes en ze waren klaar voor hun eerste album met de creatieve naam: Dire Straits. In eerste instantie werd dit geen succes, maar Sultans of Swing wist de meubelen te redden en ze werden opgenomen door de Amerikaans platenlabels. Niet veel later tekenden ze een contract bij Warner Bros Records.

Dit gaf meteen de aanleiding naar een Amerikaans tour waar ze opgemerkt werden door Bob Dylan (had evengoed hem kunnen zijn waar ik nu over schreef) waardoor ze in zijn volgende album mochten spelen. Het eerste optreden van de band in België was in het casino van Beringen in 1978.

Het tweede album dat ze maakten, Communiqué, deed het goed, maar heeft op mij weinig impact. Daarom gaan we meteen door naar hun derde album, Making Movies. Tijdens het opnemen van het album vertrok zijn broer David uit de band om een solocarrière te beginnen. De enige uitschieter in dit album is uiteraard Romeo and Juliet (en in mindere mate Tunnel of Love). Voor mij echt het voorbeeld van feel good muziek.

En ze komen we al aan het vierde album, Love over Gold. Amper 5 liedjes, maar wel 40 minuten aan muziek. Om maar te zeggen dat Knopfler hier eerder een monoloog had geschreven dan liedjes. Het pakte echter goed uit met onder meer Telegraphe Road en Private Investigations. Voor Withers verliep het echt minder, hij verliet de band en Terry Williams kwam in de plaats.
Eerder waren ook al Alan Clark en Hal Lindes toegetreden, respectievelijk als toetsenist en gitarist.

Maar dan, we spreken het jaar 1984. Brothers in Arms is in aantocht. Tijdens de opnames hiervan verliet Hal Lindes verliet de band en werd vervangen door Jack Sonni. Guy Fletcher werd de tweede toetsenist (ik hoop dat jullie de bezettingen nog kunnen volgen?).

Brothers in Arms kwam uit met een knal. Het werd het best verkochte album in de UK en had nummers om U tegen te zeggen: Money for Nothing, So Far Away, Walk of Life (mijn favoriet) en Brothers in Arms (mijn 2de favoriet).

De band was immens populair, maar de roem eiste ook zijn tol. September 1988 stopte de band er even mee om in januari 1991 opnieuw het levenslicht te zien.

Er werd tijdens het opnemen van het zesde album gewerkt met verschillende gastmuzikanten en zo werd in september 1991 het laatste album gereleased onder de naam “On Every Street”. Zeker niet afgesloten met hun beste werk, maar liedjes als “Calling Elvis”, “On Every Street” en “Ticket to Heaven” kunnen mij wel nog charmeren.

Van 1991 tot 1992 vond het laatste wereldtournee plaats, gevolgd met nog een livealbum. Toen kwam het einde voor de Dire Straits. Ze zijn nooit offcieel uit elkaar gegaan, maar hebben sinds 1995 niets mee uitgegeven. Ook op vraag van Illsley om in 2008 opnieuw te beginnen, werd geen gehoor meer gegeven door Knopfler (de enigste twee overigens die er vanaf het begin bij waren).

Album:


Zoals ik eigenlijk al in de bio liet weten, is dit voor mij (en voor vele andere) hun beste album. Zijn weinig albums die mij zo hebben weten raken als deze. Knopfler is een genie in wat hij doet en dat komt hier echt goed tot zijn recht.

So Far Away, Money For Nothing, Walk of Life, Brothers in Arms en Your Latest Trick zijn meesterwerken.

Het enige wat ik ze nog altijd vervloek, is dat ik nooit de kans heb gekregen om ze live aan het werk te zien. De gedachte alleen al om hen ooit live te zien, bezorgt me kippenvel.

Extra content:

Dire Straits – Sultans of Swing
Dire Straits – Private Investigations
Dire Straits – Romeo and Juliet
Dire Straits – Tunnel of Love

Eindbesluit:

Weinig betere manieren om aan de werkweek te beginnen. Knopfler en de zijne hebben een eigenheid die weinig andere bands hebben. Na een paar seconden weet je al wie je voor je hebt.
Laat het maar eens goed binnenkomen zou ik zeggen!
 
Iconisch album en hoes. Niet dat ik vaak Dire Straits luister, maar als het zo nu en dan op de radio gespeeld wordt dan gaat de volumeknop wel harder. 1 van de bands die me instant terug catapuleren naar mijn kindertijd waar ik als kleine pagadder op t tapijt in de living naast de platenspeler van mijn pa in slaap viel. Doet me weer uitkijken naar de top 1000 lijsten die er weer steevast aankomen op het eind van t jaar.

De dikste classics staan vooraan met oa So far away, Money for nothing en Walk of Life en ook afsluiter Brothers in arms is een dikke plaat die jammer genoeg weer hedendaags is met de oorlog in Oekraine. "We've got just one world but we live in different ones !
 
Toen ik voor het eerst een stereoketen kocht liet de gladde verkoper in de winkel Money For Nothing aan vol volume door de winkel blazen, needless to say dat dat de laatste keer was dat er ooit nog Dire Straits (een kutnaam trouwens, doet me denken aan de band van David Brent/Ricky Gervais: Foregone Conclusion) door de boxen schalde. De meerderheid hier had trouwens al gehint dat Knopfler na honderd miljoen verkochte platen op z'n soloplaat even risicoloos was als tijdens de hoogdagen van DS. Alle coole invloeden die in Brittannië werden gebruikt om cutting edge muziek te maken ontbreken hier to-taal. Die andere dinosaurus Genesis kwam in de 80s nog met spitante clips en humor op de proppen, hier is het bloedserieus, een radio friendly unit shifter waarvan de bandleden te lang naar school zijn geweest. Mijn mening natuurlijk, 678000 duimpjes omhoog op youtube denken daar anders over.
 
Toen ik voor het eerst een stereoketen kocht liet de gladde verkoper in de winkel Money For Nothing aan vol volume door de winkel blazen

Werd vaak gebruikt als demomateriaal, waarschijnlijk door de buzz die ontstaan was door de CD release.

Brothers in Arms was one of the first albums directed at the CD market, and it was a full digital recording (DDD) at a time when most popular music was recorded on analog equipment.

Intussen op zowat elk mogelijk formaat uitgebracht, van SACD tot MQA-CD.
 
Toen ik voor het eerst een stereoketen kocht liet de gladde verkoper in de winkel Money For Nothing aan vol volume door de winkel blazen, needless to say dat dat de laatste keer was dat er ooit nog Dire Straits (een kutnaam trouwens, doet me denken aan de band van David Brent/Ricky Gervais: Foregone Conclusion) door de boxen schalde. De meerderheid hier had trouwens al gehint dat Knopfler na honderd miljoen verkochte platen op z'n soloplaat even risicoloos was als tijdens de hoogdagen van DS. Alle coole invloeden die in Brittannië werden gebruikt om cutting edge muziek te maken ontbreken hier to-taal. Die andere dinosaurus Genesis kwam in de 80s nog met spitante clips en humor op de proppen, hier is het bloedserieus, een radio friendly unit shifter waarvan de bandleden te lang naar school zijn geweest. Mijn mening natuurlijk, 678000 duimpjes omhoog op youtube denken daar anders over.
Ik vind dat de Dire Straits best origineel waren in de door punk en disco gedomineerde 80’s. Mijn mening ook maar hè :)
 
Had deze eerder in een classic artists thread verwacht maar in aotw is ook goed. Dire Straits blijft toch 1 van de uniekere 80's rock bands. Dit is echt wel een klassieker al heeft het niet dat avontuurlijke van hun debuut
 
Laatst bewerkt:
Ik vind dat de Dire Straits best origineel waren in de door punk en disco gedomineerde 80’s. Mijn mening ook maar hè :)
Love Over Gold album is m.i. interessanter.
Heb wel gemerkt dat mensen die een instrument beheersen Dire Straits meer appreciëren dan de doorsnee luisteraar.
 
zo. ik had iets heel anders verwacht met die naam. iets ruiger, geen idee waarom.
het klinkt al zeker heel clean; klinisch zelfs.
maar daar eindigen de voordelen voor mij.

Die drummer moet met momenten toch in slaap vallen? Geef die eens wat cymbalen om zich zelf wakker te houden.
De gitaren klinken wel goed in samenspel en de zangers ook, maar het is allemaal zo zacht, niets aandacht trekkend voor mij.
Basgitaar amper te horen/onderscheiden, hoewel zeker aanwezig. Wat op zich wel een kunst is, maar niet mijn ding.
Die zweverige (elektronische?) instrumenten die hier en daar gebruikt worden maken het mij te dromerig.

Zeker niet slecht. Ik heb het met plezier uitgeluisterd. De mood moet er volgens mij voor zijn.
 
Mijn favoriete band aller tijden, staat hier ook regelmatig op. Knopfler een paar jaar geleden aan het werk gezien. Zijn solowerk is ook genieten, maar de magie wanneer hij nummers van Dire Straits in zijn set steekt is niet te evenaren.

Enorm herkenbare sound, waar ik gigantisch van kan genieten.
 
Mijn vader heeft ook deze plaat, ik zal nooit vergeten hoe hij soms na een paar glazen teveel, met zo'n grijns op het einde van een familiefeestje "Money for Nothing" oplegde. Dan zaten al die volwassen mannen en vrouwen met zo'n rookwalm van sigaretten, te discusieren over de wereldproblemen/politiek of whatever, overal glazen bier & wijn en kleine glaasjes sterke drank op tafel en dan barste die intro+ rockende gitaarriff los... de ultieme coolheid vond ik het als klein manneke.
Ik vermoed dat dit ook de kern was van mijn liefde voor heavy metal jaren later... .

Jaren, jaren later heb ik m'n ouders nog concert tickets gegeven voor optreden v Mark Knopfler.

"Your latest trick" en "So far away from me", vind ik ook goede nummers, zij het wel ander type songs ofc.
Brother in arms herinner ik me ook nog, de andere songs herinner ik me minder...

Zelf hoor ik ook graag z'n gitaarspel, alhoewel ik zijn stijl wat moeilijk vind om na te spelen.
(wist je trouwens dat Mark zonder plectrum gitaarspeelt?).
 
Laatst bewerkt:
Mijn vader heeft ook deze plaat, ik zal nooit vergeten hoe hij soms na een paar glazen teveel, met zo'n grijns op het einde van een familiefeestje "Money for Nothing" oplegde. Dan zaten al die volwassen mannen en vrouwen met zo'n rookwalm van sigaretten, te discusieren over de wereldproblemen/politiek of whatever, overal glazen bier & wijn en kleine glaasjes sterke drank op tafel en dan barste die intro+ rockende gitaarriff los... de ultieme coolheid vond ik het als klein manneke.
Ik vermoed dat dit ook de kern was van mijn liefde voor heavy metal jaren later... .

Jaren, jaren later heb ik m'n ouders nog concert tickets gegeven voor optreden v Mark Knopfler.

"Your latest trick" en "So far away from me", vind ik ook goede nummers, zij het wel ander type songs ofc.
Brother in arms herinner ik me ook nog, de andere songs herinner ik me minder...

Zelf hoor ik ook graag z'n gitaarspel, alhoewel ik zijn stijl wat moeilijk vind om na te spelen.
(wist je trouwens dat Mark zonder plectrum gitaarspeelt?).
Leuk wist-je-datje. Ik wist het niet :)
 
:love:
Klassieker!
Mijn laatste AOTW verklapt al wel dat ik een fan ben van deze band.
De riff bij het begin van Money for nothing is voor mij een van de meest iconische riffs die er zijn (er is hier ooit eens een topic over geweest dacht ik)...
 
:love:
Klassieker!
Mijn laatste AOTW verklapt al wel dat ik een fan ben van deze band.
De riff bij het begin van Money for nothing is voor mij een van de meest iconische riffs die er zijn (er is hier ooit eens een topic over geweest dacht ik)...
Money for nothing is niet mijn favoriete nummer van Dire Straits, maar die riff is absoluut geweldig en de hele intro van dat nummer is kippenvel.
 
Blij dat de eerste song de eerste is en ik er snel van af ben geraakt. Veruit het minste.

'Money for Nothing' is van mindere kwaliteit dan ik me kon herinneren.
De intro was eigenlijk het beste van gans het nummer, maar nog steeds degelijk, de rest.

'The Walk of Life' blijft fijn om terug te horen. Je kan dat niet ontkennen.

Wandelen door een druilerig Amerikaanse stad genre NY tijdens de nacht, in die tijd, in 'Your Latest Trick', een monoloog opzeggend.
Naar thuis een afscheidsbriefje schrijven in 'Why Worry'.
Supergoed duo aan elkaar genaaid.

Valt een stukje in elkaar met de komende nummers, maar kom, niemand is perfect (op Jeff Buckley na).

'One World' is een opstapje naar een hele grote trede en met recht en reden vernoem je 'Brothers in Arms' als een / het meesterwerk (van het album).

Zet deze net onder 'Privateering', zowat zwevend in het laatste vierde deel van een glas water :thumb:.
 
Ik had het op de Knopfler AOTW al gezegd, ik ben niet echt bekend met Dire Straits, buiten de bekende nummers.
Dus Money For Nothing, Walk of Life en Brothers in Arms klinken mij wel bekend in de oren.
Verder heb ik bij deze plaat zowat dezelfde mening als ik had bij de Knopfler plaat, het is allemaal heel braaf, heel berekend, voor mij wordt het gewoon een beetje saai na een tijd. Er zit niets uitdagends in de muziek. Het luistert lekker gezapig weg, maar dat is het dan ook :unsure:
 
Verder heb ik bij deze plaat zowat dezelfde mening als ik had bij de Knopfler plaat, het is allemaal heel braaf, heel berekend, voor mij wordt het gewoon een beetje saai na een tijd. Er zit niets uitdagends in de muziek. Het luistert lekker gezapig weg, maar dat is het dan ook :unsure:
Dank u Obi-Jan om mijn mening voor me uit te typen.

Vorige week beluisterd, van de eerste helft kende ik de meeste nummers wel. Money For Nothing heeft op zich wel een iconische riff voor een single maar dat nummer leent zich voor mij minder om zo'n extended versie van te maken. Van de tweede helft is er eigenlijk maar weinig blijven hangen...

Voor de rest dus zoals in het comment hierboven dat bij mij voor elke plaat van Dire Straits op gaat. Ik denk dat ik Love Over Gold het beste vind van de paar albums die ik gehoord heb. Maar het geluid van de band ligt me niet echt, kan al eens gebeuren!
 
Terug
Bovenaan