Omdat de 10 watt die ik daarmee verlies een heel groot verschil maakt op de limiet. Om mijn FTP met 10 wat te doen stijgen, moet ik véél trainen (om aan mijn leeftijd niet te zeggen: onmogelijk). Als ik gewoon aan die wieltjes draaide zonder belasting viel dat nog mee. Een kleine waarschuwing was wanneer ik mijn pedalen achteruitdraaide dat de ketting precies niet strak bleef. En 't gevoel tegenover mijn andere fiets was anders, maar goed. Ik dacht dat dat door die wax onder andere was. Als ik in koers echt hard trapte, had ik steeds 't gevoel dat mijn kracht geremd werd of ergens verdween. Ik dacht: het is dat bracket van die Bianchi die niet stijf genoeg is: opgezocht en nergens iets van gelezen. Dan dacht ik dat het de lagers van de wielen waren: vervangen, maar geen verschil. Dan ketting: nieuwe ketting. Dan misschien zijn het de spaken van de wielen die slap zijn: absoluut niet want carbon, misschien zijn het de lagers van het bottom bracket: meermaals open gedaan maar die draaien nog als nieuw,... Pas op: op training voelde ik dat veel minder. Maar daar heb je ook geen referentie als je alleen traint. En hoe heb ik dat vorig jaar opgelost: gewoon weer met mijn vorige koersfiets gereden en een fiets van 10000 euro langs de kant laten staan.
Dan die wieltjes effectief er eens uitgehaald en eraan gedraaid en dat was al heel anders. Dan eens open gedaan en ja, vet verstroven en dichtingen ingesleten. In lagers, en dan zeker 2RS, komt de grootste weerstand enerzijds van het vet en anderzijds van de dichting. Weer een les geleerd: preventief vervangen. Zeker na de winter.