De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iemand hier ooit al gevlogen met sportvoeding in de (hand)bagage.... Ik vertrek binnenkort voor een weekje naar Spanje en twijfel om ofwel alles van thuis uit mee te nemen, of aan te kopen bij de FM op het resort...

Heb vooral geen zin om bij de douane geroepen te worden om te verklaren waarom er 1kg aan poeder in mijn bagage zit.
Steek dat in uw fietskoffer?
 
Iemand hier ooit al gevlogen met sportvoeding in de (hand)bagage.... Ik vertrek binnenkort voor een weekje naar Spanje en twijfel om ofwel alles van thuis uit mee te nemen, of aan te kopen bij de FM op het resort...

Heb vooral geen zin om bij de douane geroepen te worden om te verklaren waarom er 1kg aan poeder in mijn bagage zit.
Meermaals en geen probleem
 
Gewoon in uw ruimbagage steken.
Maar ter plaatse kopen kan ook. Maar dan heb je misschien niet een merk dat je gewoon bent.

Ik gebruik Powerbar voor alle voeding, en volgens de google maps foto's(van duizend jaar geleden) verkopen ze die producten in het triatlonresort in het dorpje waar ik zit... Duimen dus!
 
Godmiljaar.

Na weer te zitten sukkelen en een slecht tevoel te hebben in koers en gewoon niet te kunnen volgen ondanks een NP van 330 op die Bianchi nu toch eens alles uiteen gehaald én gevonden: derailleurwieltjes. Die leken nog goed te zijn, maar dat vet, dichtingen en lagers erin waren om zeep. Dat was dus de idiote oorzaak dat ik al een jaar mij niet goed voel op die fiets. Ik voel me een grote duts als doe-het-zelf mechanieker.

Nu dit weekend met nieuwe wieltjes en zaterdag een zware koers gereden met goede moed. En ja! Vanaf de eerste ronde heel goed gevoel. Op het einde van de eerste beklimming in de eerste rond al eens de forcing gevoerd en er zaten er nog 4 in mijn wiel. Dan de rondes erop begonnen ze een spelletje te spelen op de tussenklimmen en dan heb ik als reactie nog eens langer doorgetrokken op de langste klim en dan zat er nog eentje in m'n wiel. Echter, die kreeg ik er niet meer af. Dan maar sprinten! En dan kwam de blunder van de dag. Laatste bocht ging ik aan kop veel te snel in en mijn achterwiel blokkeert en ik slier gewoon rechtdoor. 'k Moet zeggen, het is niet de eerste keer dat ik dat heb met die GP5000's.

Resultaat: 2e, zonder een man tegen man sprint, maar goed. Ik ben tevreden! Terug vertrouwen getankt.
 
Hoe kan het gevoel op de fiets een wereld van verschil geven door versleten derailleurwieltjes?
Omdat de 10 watt die ik daarmee verlies een heel groot verschil maakt op de limiet. Om mijn FTP met 10 wat te doen stijgen, moet ik véél trainen (om aan mijn leeftijd niet te zeggen: onmogelijk). Als ik gewoon aan die wieltjes draaide zonder belasting viel dat nog mee. Een kleine waarschuwing was wanneer ik mijn pedalen achteruitdraaide dat de ketting precies niet strak bleef. En 't gevoel tegenover mijn andere fiets was anders, maar goed. Ik dacht dat dat door die wax onder andere was. Als ik in koers echt hard trapte, had ik steeds 't gevoel dat mijn kracht geremd werd of ergens verdween. Ik dacht: het is dat bracket van die Bianchi die niet stijf genoeg is: opgezocht en nergens iets van gelezen. Dan dacht ik dat het de lagers van de wielen waren: vervangen, maar geen verschil. Dan ketting: nieuwe ketting. Dan misschien zijn het de spaken van de wielen die slap zijn: absoluut niet want carbon, misschien zijn het de lagers van het bottom bracket: meermaals open gedaan maar die draaien nog als nieuw,... Pas op: op training voelde ik dat veel minder. Maar daar heb je ook geen referentie als je alleen traint. En hoe heb ik dat vorig jaar opgelost: gewoon weer met mijn vorige koersfiets gereden en een fiets van 10000 euro langs de kant laten staan.

Dan die wieltjes effectief er eens uitgehaald en eraan gedraaid en dat was al heel anders. Dan eens open gedaan en ja, vet verstroven en dichtingen ingesleten. In lagers, en dan zeker 2RS, komt de grootste weerstand enerzijds van het vet en anderzijds van de dichting. Weer een les geleerd: preventief vervangen. Zeker na de winter.

 
Laatst bewerkt:
Iemand hier ooit al gevlogen met sportvoeding in de (hand)bagage.... Ik vertrek binnenkort voor een weekje naar Spanje en twijfel om ofwel alles van thuis uit mee te nemen, of aan te kopen bij de FM op het resort...

Heb vooral geen zin om bij de douane geroepen te worden om te verklaren waarom er 1kg aan poeder in mijn bagage zit.

Ik steek dat gewoon in de ingecheckte bagage. Nog nooit problemen mee gehad. FM op resort gaat waarschijnlijk ook wel profiteren en u niet de meest voordelige prijs aanbieden :)
 
Omdat de 10 watt die ik daarmee verlies een heel groot verschil maakt op de limiet.

Die 10watt trek je toch uit je reet? :p
Pas op het zal in het geheel wel iets van verlies geven. Maar dat je klink eraf wordt gereden omdat je wieltjes versleten zijn dat lijkt me nu toch echt wel extreem.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het niveau en de fysiek van alle renners zo dicht bij elkaar liggen dat zulke details echt een groot verschil maakt.

Misschien een andere vraag, maar zie je veel bianchi’s op de koers? Ik zou persoonlijk daar niet direct aan denken als ik op zoek ben naar een fiets van 10k om competitief te koersen.
 
Is het eigenlijk nog courant dat kleinere FM’ers een korting geven op een nieuwe fiets?

Is héél lang geleden dat ik nog nieuw een fiets heb aangeschaft :).
 
Hoeveel zou ik realistisch gezien nog kunnen krijgen voor een 4 jaar oude koersfiets die me toen 3.300 euro heeft gekost ? Het gaat om een Ridley Fenix sl disc, ik heb er continental GP 5000 en een 11-34 cassette opgelegd. De rest ongewijzigd, hij heeft wel enkele schrammen op het stuur en zadel langs de zijkant .
 
Laatst bewerkt:
Ik ben wel curieus naar het antwoord hierop van anderen, maar ik denk dat het niet al te hoog is.
Sowieso maakt de aankoopprijs niet zoveel uit (imho). Belangrijk referentiepunt is : Wat betaal je voor een vergelijkbaar (verkrijgbaar) model nieuw. En dan zijn er sowieso bepaalde merken die ook wat meer of minder waardevast zijn.

Ik denk dat de grootste "chance" is dat het een fiets is met schijfremmen.

Verder zal het een beetje (voor mij niet, maar voor anderen wel) uitmaken : Is het 105? Ultegra?
Welke GP5000's? Tubeless? (Lijkt me van niet als ik naar de ventielen kijk.) Breedte?

Maar ik denk wat het meeste gaat doen voor de fiets wat op te waarderen is : Goede foto's na een goede schoonmaakbeurt. Dat zal een veel betere indruk geven alvast. De snel getrokken foto in de garage, geeft de indruk dat er op éénzelfde manier met het onderhoud wordt omgesprongen. (Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat het die indruk geeft.)
 
Ik ben wel curieus naar het antwoord hierop van anderen, maar ik denk dat het niet al te hoog is.
Sowieso maakt de aankoopprijs niet zoveel uit (imho). Belangrijk referentiepunt is : Wat betaal je voor een vergelijkbaar (verkrijgbaar) model nieuw. En dan zijn er sowieso bepaalde merken die ook wat meer of minder waardevast zijn.

Ik denk dat de grootste "chance" is dat het een fiets is met schijfremmen.

Verder zal het een beetje (voor mij niet, maar voor anderen wel) uitmaken : Is het 105? Ultegra?
Welke GP5000's? Tubeless? (Lijkt me van niet als ik naar de ventielen kijk.) Breedte?

Maar ik denk wat het meeste gaat doen voor de fiets wat op te waarderen is : Goede foto's na een goede schoonmaakbeurt. Dat zal een veel betere indruk geven alvast. De snel getrokken foto in de garage, geeft de indruk dat er op éénzelfde manier met het onderhoud wordt omgesprongen. (Ik zeg niet dat het zo is, ik zeg dat het die indruk geeft.)
Absoluut, de foto is puur om een idee vd fiets te geven, had er eigenlijk niet over nagedacht om hem ook via deze weg te verkopen, is ook genomen net na thuiskomen van een rit op natte wegen dus op zijn slechtste moment :)

Ultegra, is niet tubeless. 25mm bandjes.

Zocht eigenlijk gewoon een richtprijs , ergens tussen de 1500 en 1700 ?
 
Die 10watt trek je toch uit je reet? :p
Pas op het zal in het geheel wel iets van verlies geven. Maar dat je klink eraf wordt gereden omdat je wieltjes versleten zijn dat lijkt me nu toch echt wel extreem.
Ik kan mij moeilijk voorstellen dat het niveau en de fysiek van alle renners zo dicht bij elkaar liggen dat zulke details echt een groot verschil maakt.

Misschien een andere vraag, maar zie je veel bianchi’s op de koers? Ik zou persoonlijk daar niet direct aan denken als ik op zoek ben naar een fiets van 10k om competitief te koersen.
Ja, tuurlijk :D. Maar 't is veel meer. De boel was gewoon versleten en 'k heb er veel te lang mee gewacht om te vervangen. En ik werd er niet afgereden hoor. De poweroutput kwam niet overeen met het resultaat en gevoel in koers. En het bewijs is er: ik vervang ze en win ei zo na direct een koers. Als ik nu volgend weekend weer hetzelfde slechte gevoel heb, dan word ik gewoon oud. :)

Die Bianchi ziet ge nog vrij veel in de Walen, minder in Vlaanderen. 't Is inderdaad niet de meest voor de hand liggende fiets, maar ik heb die voor minder dan de helft kunnen kopen door connecties bij Bianchi. Zo zou ik nu ook de nieuwe Specialissima of de Oltre kunnen kopen aan dezelfde condities.

Sowieso rijd ik volgend jaar met een andere fiets. Onze leasemaatschappij verandert naar o2o, maar ik vind het nogal dubieus hoe ze verwoorden of je er competitie mee mag doen. Weet er hier iemand meer over? Je bent niet verzekerd tegen schade bij wedstrijden of bij de voorbereiding ervan, maar ja. Dat ben ik nu ook niet eigenlijk. Om dat te coveren, zou je parallel dan een schadeverzekering kunnen afsluiten bij een andere maatschappij? Of zal dat moeilijk zijn omdat de fiets eigenlijk niet van jou is?
 
Laatst bewerkt:
Absoluut, de foto is puur om een idee vd fiets te geven, had er eigenlijk niet over nagedacht om hem ook via deze weg te verkopen, is ook genomen net na thuiskomen van een rit op natte wegen dus op zijn slechtste moment :)

Ultegra, is niet tubeless. 25mm bandjes.

Zocht eigenlijk gewoon een richtprijs , ergens tussen de 1500 en 1700 ?
Ik denk dat dat nogal optimistisch is.

Ik heb enkele maanden geleden mijn Trek Emonda SL6 met Ultegra verkocht, carbon wielen Bontrager Aeolus Pro 3. Wel velgremmen.

Heb daar uiteindelijk 1000 voor gekregen. Intrinsiek was hij misschien nog wat meer waard, maar het tweedehandsaanbod is zo immens waardoor de koper en niet de verkoper aan zet is, en deze de prijs dus makkelijk kan drukken. Het aantal reacties dat ik ontvangen heb was ook vrij beperkt, dus als je enkele biedingen weigert riskeer je ermee te blijven zitten.
 
Ik heb mijn Canyon Endurace SL7 twee weken geleden verkocht.

Nieuwprijs: €1899 in 2019
(Full R7000 105 disc, met Aksium wielen)

Upgrades
Stages Ultegra PM: €150 betaald 2ehands
Elite carbon Wielen: €400 betaald nieuw
Canyon Aerocockpit: €175 betaald 2ehands (denk ik - zoiets)

De verkoop was incl. de originele Aksium wielen, en minus de gp5000tr. Ipv daarvan zgan Schwalbe Pro’s gemonteerd.

Fiets was in uitmuntende staat, heel veel duidelijke foto’s, 500km geleden binnen- en buitenkabels vervangen, ketting, cassette en supacaz stuurlint.

Totaalprijs over 5j, behalve het onderhoud dat ik zelf heb gedaan:

€2.625

Verkocht voor €2000

🫡🫡🫡



Nvdr. Ik ben professioneel (software)verkoper 🥸
 
Omdat de 10 watt die ik daarmee verlies een heel groot verschil maakt op de limiet. Om mijn FTP met 10 wat te doen stijgen, moet ik véél trainen (om aan mijn leeftijd niet te zeggen: onmogelijk). Als ik gewoon aan die wieltjes draaide zonder belasting viel dat nog mee. Een kleine waarschuwing was wanneer ik mijn pedalen achteruitdraaide dat de ketting precies niet strak bleef. En 't gevoel tegenover mijn andere fiets was anders, maar goed. Ik dacht dat dat door die wax onder andere was. Als ik in koers echt hard trapte, had ik steeds 't gevoel dat mijn kracht geremd werd of ergens verdween. Ik dacht: het is dat bracket van die Bianchi die niet stijf genoeg is: opgezocht en nergens iets van gelezen. Dan dacht ik dat het de lagers van de wielen waren: vervangen, maar geen verschil. Dan ketting: nieuwe ketting. Dan misschien zijn het de spaken van de wielen die slap zijn: absoluut niet want carbon, misschien zijn het de lagers van het bottom bracket: meermaals open gedaan maar die draaien nog als nieuw,... Pas op: op training voelde ik dat veel minder. Maar daar heb je ook geen referentie als je alleen traint. En hoe heb ik dat vorig jaar opgelost: gewoon weer met mijn vorige koersfiets gereden en een fiets van 10000 euro langs de kant laten staan.

Dan die wieltjes effectief er eens uitgehaald en eraan gedraaid en dat was al heel anders. Dan eens open gedaan en ja, vet verstroven en dichtingen ingesleten. In lagers, en dan zeker 2RS, komt de grootste weerstand enerzijds van het vet en anderzijds van de dichting. Weer een les geleerd: preventief vervangen. Zeker na de winter.


Grappig, ik heb onlangs hetzelfde voorgehad maar dan met wieltjes zonder lagers (105 versie dus). Die waren zodanig uitgesleten na 6000km dat je ze links rechts 3-4mm kon bewegen met gevolg = slecht schakelen en vermogensverlies (nooit gemerkt op de rollen, wel op de baan..). BB rollerboys kopen, beter en soepeler ;-)
 
Mercikes, ik zie wel wat ik ervoor krijg.

Dan nu de leukere vraag:
Ik ben op zoek naar een koersfiets specifiek gericht op comfort, rijomstandigheden 90% weg 10% gravel, 90% binnenland 10% Dolomieten.

Ik heb last van nek en schouderproblemen (hiervoor ga ik reeds bij de kinesist dus geen specifieke tips nodig). Gezien de schouderproblemen is het van groot belang dat het een fiets is met een comfortabele houding.

Ik kwam meteen uit bij de Roubaix versie van Specialized, vooral die future shock lijkt me geweldig voor mijn nek op Belgische wegen. Ik las reeds goeie reviews over het comfort vd fiets maar had toch nog enkele bedenkingen...

De 4800 euro versie (comp) komt met alu wielen wat ik toch mager vind voor een fiets van ca. 5k. Verder zit er Shimano 105 op.

De 6500 versie (expert) komt met carbon wielen en een ingebouwde quarq powermeter (als il het goed begrijp alleszins en ze niet bedoelen dat het mogelijk is om een powermeter aan te sluiten). Deze versie gebruikt Sram rival etap axs wat een step lager is dan sram force en twee stappen lager dan red.

Ik zie dat bv Giant fietsen heeft van ca. 5k met dezelfde groepset als de expert. Makkelijk gekozen denk je dan maar het allerbelangrijkste voor mij is het comfort vd fiets.

Ik kan enkel de merken kiezen die geleased kunnen worden via KBC ( geen Canon, Vitus, etc.)
Ik heb ook geen enkele winkel gevonden die testritten voorziet, dat vind ik spijtig.

Wat is jullie mening over de Roubaix en alternatieven?
 
Dan nu de leukere vraag:
Ik ben op zoek naar een koersfiets specifiek gericht op comfort, rijomstandigheden 90% weg 10% gravel, 90% binnenland 10% Dolomieten.

Ik heb last van nek en schouderproblemen (hiervoor ga ik reeds bij de kinesist dus geen specifieke tips nodig). Gezien de schouderproblemen is het van groot belang dat het een fiets is met een comfortabele houding.

Ik kwam meteen uit bij de Roubaix versie van Specialized, vooral die future shock lijkt me geweldig voor mijn nek op Belgische wegen. Ik las reeds goeie reviews over het comfort vd fiets maar had toch nog enkele bedenkingen...
Zelf geen ervaringen met Roubaix, maar met jouw beschrijving, zou ik eens naar de Focus Paralene kijken. Ik vond dat wel een echt een toffe comfortabele racer met mogelijkheid tot monteren gravelbanden. Kan izjn dat de Roubaix wat in zelfde lijn ligt hoor.
De Specialized Futureshock, geen idee. Maar ik sta altijd sceptisch tegenover zulke geïntegreerde oplossingen. Ik ben zelf zeer te spreken van een stuurpen met demping (ik heb die van Redshift) - maar dan moet je wel op zoek naar een fiets die wat klassieker is qua opbouw met kabels - geen geïntegreerde doorvoer door stuurpen/balhoofd. Die zijn er zeer zeker, maar eerder bij de alternatievere merken. Als je daar dan toch bent, kan je kijken naar een stalen frame, sowieso comfortabeler. Ik zou me dan ook richten op bredere banden (30-32mm) om meer comfort op Vlaamse wegen te bekomen.

De groepset: maakt geen hol uit. 105 = groupset of the people; elektronisch schakelen is heel tof, maar ik moet het niet hebben (geen zin in gedoe met batterijen, weer iets waar ik extra aan moet denken).
 
Terug
Bovenaan