De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Voor het comfort is een goede fit het belangrijkste. Daarnaast kun je op de vele endurance fietsen tegenwoordig vrij brede banden leggen, en ondertussen is geweten dat dit niet trager is dan dunner. Integendeel. Pogacar zijn banden zijn, gemeten, 31-32mm.

Ik zou dan voor een groot stuk ook naar daar kijken voor comfort met bv een 35mm band.

En zoals hierboven gezegd, redshift ed. Kunnen je ook helpen met op quasi eender welke fiets nog wat meer comfort te bekomen.

Kijk overigens ook zeker naar quick wins zoals een dikker (of dubbel) stuurlint (of zoals tommeke, met een stuk tuinslang er onder).
 
Goed zien welke versie van de futureshock op de fiets zit, die op comp en sport niveau is niet dezelfde als die op expert niveau.
 
Zelf geen ervaringen met Roubaix, maar met jouw beschrijving, zou ik eens naar de Focus Paralene kijken. Ik vond dat wel een echt een toffe comfortabele racer met mogelijkheid tot monteren gravelbanden. Kan izjn dat de Roubaix wat in zelfde lijn ligt hoor.
De Specialized Futureshock, geen idee. Maar ik sta altijd sceptisch tegenover zulke geïntegreerde oplossingen. Ik ben zelf zeer te spreken van een stuurpen met demping (ik heb die van Redshift) - maar dan moet je wel op zoek naar een fiets die wat klassieker is qua opbouw met kabels - geen geïntegreerde doorvoer door stuurpen/balhoofd. Die zijn er zeer zeker, maar eerder bij de alternatievere merken. Als je daar dan toch bent, kan je kijken naar een stalen frame, sowieso comfortabeler. Ik zou me dan ook richten op bredere banden (30-32mm) om meer comfort op Vlaamse wegen te bekomen.

De groepset: maakt geen hol uit. 105 = groupset of the people; elektronisch schakelen is heel tof, maar ik moet het niet hebben (geen zin in gedoe met batterijen, weer iets waar ik extra aan moet denken).
Ben eerlijk gezegd eerder geneigd om een oplossing te zoeken die reeds voorzien is. Zeker gezien die Redshift niet in de leasing zit. Ik snap niet meteen waarom je zegt 'groepset maakt geen hol uit' zit er dan zo weinig verschil op de verschillende gradaties van groepsets ?
Voor het comfort is een goede fit het belangrijkste. Daarnaast kun je op de vele endurance fietsen tegenwoordig vrij brede banden leggen, en ondertussen is geweten dat dit niet trager is dan dunner. Integendeel. Pogacar zijn banden zijn, gemeten, 31-32mm.

Ik zou dan voor een groot stuk ook naar daar kijken voor comfort met bv een 35mm band.

En zoals hierboven gezegd, redshift ed. Kunnen je ook helpen met op quasi eender welke fiets nog wat meer comfort te bekomen.

Kijk overigens ook zeker naar quick wins zoals een dikker (of dubbel) stuurlint (of zoals tommeke, met een stuk tuinslang er onder).
Ivm. De banden absoluut akkoord. De Roubaix zou tot 40 aankunnen. Het plan was om meteen 35 op te steken en al eens te zien wat dat geeft. De tip vh dikke stuurlint neem ik mee. Bikefits heb ik al veel gehad, to no avail.
Goed zien welke versie van de futureshock op de fiets zit, die op comp en sport niveau is niet dezelfde als die op expert niveau.
Zou de 3.2 zijn, niet de 3.3 die enkel op de duurste zit.
 
De groepset: maakt geen hol uit. 105 = groupset of the people; elektronisch schakelen is heel tof, maar ik moet het niet hebben (geen zin in gedoe met batterijen, weer iets waar ik extra aan moet denken).

105 is gewoon Di2 tegenwoordig.
En dat met reden. Als je ooit elektronisch gereden hebt dan wil je gewoon niks anders meer, het is echt dag en nacht verschil.
Vele malen soepeler, altijd accuraat snel en crisp.
Die batterij opladen is een non-issue. Gaat heel lang mee bij shimano, zet elke 4 weken een herinnering in je agenda om hem een nachtje op te laden en je hebt nooit miserie.

Qua endurance fiets is het een beetje kijken. Een roubaix is leuk en aardig, maar heb je effectief die vering nodig? Of ben je al geholpen met een rechtere zit?
Vergeet niet dat zo een roubaix ook aan de zware kant is en je bij specialized prijs/ kwaliteit zwaar in de zak wordt gezet.
 
Vraagje:

Ik heb een Canyon Aeroad met 12 speed 52/36 Cranck en 11-30 cassette. Nu zou ik volgende maand graag in de bergen gaan rijden en daarom heb ik op mijn reserve (achter)wiel een 11-34 gemonteerd daarstraks. Als ik dat wiel nu op mijn Aeroad zet geraak in niet op het grootste (lichtste tandwiel).

Is dat gewoon op te lossen door een langere ketting te gebruiken of mis ik nog iets? :)

Thx!
 
Vraagje:

Ik heb een Canyon Aeroad met 12 speed 52/36 Cranck en 11-30 cassette. Nu zou ik volgende maand graag in de bergen gaan rijden en daarom heb ik op mijn reserve (achter)wiel een 11-34 gemonteerd daarstraks. Als ik dat wiel nu op mijn Aeroad zet geraak in niet op het grootste (lichtste tandwiel).

Is dat gewoon op te lossen door een langere ketting te gebruiken of mis ik nog iets? :)

Thx!
Langere ketting sowieso. Is de kooi ook lang genoeg (zal wss wel, ik weet niet of dat in deze tijden nog een issue is)? Anders ga je heel je derailleur los trekken. Di2? Als het mechanisch is zal je je versnellingen nog moeten afstellen ook.
 
Het is de SLX met di2 inderdaad. De kooi? Hoe zie ik dat? :)

Ketting is nog cava om zelf te doen maar met het andere heb ik nog geen ervaring.
 
Dat komt compleet niet overeen met wat ik 'in-the-field' al een tiental keer gezien heb...

Hoe bedoel je dan?
Dat mensen vaak met een lege batterij staan? Want de batterij gaat echt heel veel schakelbewegingen mee hoor. Maar het klopt dat je geen 5000km zal kunnen rijden zonder te laden.
Zoals ik zei om de 4 weken opladen en je hebt nooit miserie. Het kabeltje insteken is ook echt een werkje van niks.
Vraagje:

Ik heb een Canyon Aeroad met 12 speed 52/36 Cranck en 11-30 cassette. Nu zou ik volgende maand graag in de bergen gaan rijden en daarom heb ik op mijn reserve (achter)wiel een 11-34 gemonteerd daarstraks. Als ik dat wiel nu op mijn Aeroad zet geraak in niet op het grootste (lichtste tandwiel).

Is dat gewoon op te lossen door een langere ketting te gebruiken of mis ik nog iets? :)

Thx!

Je zal inderdaad wel uw ketting moeten vervangen door een langere variant. En niet te vergeten uw B-limiet bijregelen.
Uw B limiet is de ruimte tussen uw grootste tandwiel en uw derailleur.
En natuurlijk ook uw indexing eventueel wat tweaken want je zal ook niet 100% accuraat schakelen als je van wiel wisselt.

Edit: heb je een SLX derailleur of een ultegra? Want dat is wel cruciaal :p
 
Dat komt compleet niet overeen met wat ik 'in-the-field' al een tiental keer gezien heb...
Pech kan je altijd hebben, maar batterijproblemen zijn meestal gelinkt aan nalatigheid. Dat zijn diezelfde personen die met een piepende ketting op pad gaan of vergeten zijn hun banden op te pompen.

Dat elektronisch schakelen dag en nacht verschil is met een goed onderhouden mechanisch alternatief, ben ik niet mee eens. Mijn goed onderhouden mechanische ultegra schakelt even goed en is even crisp als de di2 ultegra die ik gehuurd heb op verlof.
 
Het is de SLX met di2 inderdaad. De kooi? Hoe zie ik dat? :)

Ketting is nog cava om zelf te doen maar met het andere heb ik nog geen ervaring.
Met di2 zal er wss geen probleem zijn op dat vlak. De kooi is het gedeelte waar de derailleurwieltjes in zitten.

Vroeger had je daar lange en korte versies van. Met een korte versie kon je zelfs geen 32 leggen achteraan omdat je derailleur niet ver genoeg naar voor kon en je trok die dan gewoon los of kapot als je vooraan nog op het grootste blad zat en hem langs achter op de 32 zou leggen.

Maar volgens mij bestaat dat verschil nu niet meer?
 
105 is gewoon Di2 tegenwoordig.
En dat met reden. Als je ooit elektronisch gereden hebt dan wil je gewoon niks anders meer, het is echt dag en nacht verschil.
Vele malen soepeler, altijd accuraat snel en crisp.
Die batterij opladen is een non-issue. Gaat heel lang mee bij shimano, zet elke 4 weken een herinnering in je agenda om hem een nachtje op te laden en je hebt nooit miserie.

Qua endurance fiets is het een beetje kijken. Een roubaix is leuk en aardig, maar heb je effectief die vering nodig? Of ben je al geholpen met een rechtere zit?
Vergeet niet dat zo een roubaix ook aan de zware kant is en je bij specialized prijs/ kwaliteit zwaar in de zak wordt gezet.
Met enkel de rechte zit ben ik niet geholpen, die heb ik nu al.

Mijn vraag sluit aan bij jouw laatste stelling. Zijn er fietsen die me hetzelfde comfort als de Roubaix kunnen bieden voor een mindere prijs ? Mijn initiële plan was een max van 5k.
 
Hoe bedoel je dan?

Dat ik al meermaals mensen op een toertocht of op de start of bevoorrading van een toertocht 'in panne' heb weten staan met hun elektrisch schakelen. "Hebt gij misschien een idee, ...'

Dan liggen prullen om batterij vd voor derailleur vanachter te steken.

Op een MTB een groter probleem wegens geen voorderailleur. Toevallig is vorige week ene van onze MTB groep zijn vrouw hem moeten komen oppikken halfweg op onze avondrit. 'Nochthans pas geladen. Normaal altijd reserve bij maar vandaag niet". Vast op kleinste Vitesse. Veel sneller als 5km/h raakt ge dan niet. 20km van huis...

Mijn neef 3 ballons moeten opgeven. Vast in zwaarste Vitesse wegens batterij plat.

Ofwel kom ik altijd de slechte gevallen tegen. Maar met mechanisch kom ik nooit mensen met problemen, of zeker onoverkomelijke problemen tegen.
 
Met enkel de rechte zit ben ik niet geholpen, die heb ik nu al.

Mijn vraag sluit aan bij jouw laatste stelling. Zijn er fietsen die me hetzelfde comfort als de Roubaix kunnen bieden voor een mindere prijs ? Mijn initiële plan was een max van 5k.
Stap 1: zoek een fiets van 4k met 40 à 45mm clearance voor uw banden
Stap 2: gooi er een geveerde Redshift/Cane Creek stuurpen en zadelpen op, eventueel zelfs van carbon, met die extra 1k kunt ge behoorlijk zot doen
Stap 3: kom tot het besef dat die paar cm vering meer comfort bieden dan om het even welk framemateriaal en/of geometrie en dat comfort voor het overgrote merendeel in banden en vering zit, ondanks alle verkoopspraatjes die de fietsindustrie al jarenlang de wereld instuurt om u het geld uit de zakken te kloppen. Trakteer uzelf rijkelijk met de resterende 400 à 600 euro.

En zoals @thomasv al aanhaalde geldt hetzelfde de facto ook voor groepsets. Alles boven Tiagra/Deore gaat richtig diminishing returns, alles boven 105/SLX is vooral leuk om te hebben maar qua prestatieverschil de prijs vaak enkel waard voor enkele kleine upgrades dan wel voor mensen die op niveau resultaten (moeten) neerzetten. Een deftig afgestelde groepset van bovengenoemde reeksen mist zo goed als nooit een shift - tenzij excessief vuil of versleten - in de handen van iemand die er mee kan werken.

En dit komt van iemand met twee titanium en een carbon frame waar redelijk high end materiaal op steekt. Vering is uw vriend.
 
Dat ik al meermaals mensen op een toertocht of op de start of bevoorrading van een toertocht 'in panne' heb weten staan met hun elektrisch schakelen. "Hebt gij misschien een idee, ...'

Dan liggen prullen om batterij vd voor derailleur vanachter te steken.

Op een MTB een groter probleem wegens geen voorderailleur. Toevallig is vorige week ene van onze MTB groep zijn vrouw hem moeten komen oppikken halfweg op onze avondrit. 'Nochthans pas geladen. Normaal altijd reserve bij maar vandaag niet". Vast op kleinste Vitesse. Veel sneller als 5km/h raakt ge dan niet. 20km van huis...

Mijn neef 3 ballons moeten opgeven. Vast in zwaarste Vitesse wegens batterij plat.

Ofwel kom ik altijd de slechte gevallen tegen. Maar met mechanisch kom ik nooit mensen met problemen, of zeker onoverkomelijke problemen tegen.

Als die personen er een correcte laadetiquette op nahouden dan is dat inderdaad zeer lastig.
Als ze natuurlijk zich niks aantrekken van laden en “het moet maar marcheren” dan heb ik er geen compassie mee.
Zeker omdat je op uw headunit meldingen krijgt als de batterij bijna leeg is, je in de app kan zien hoe vol uw batterij is en het LED’je op de componenten aangeven hoe vol ze zijn.

Alles kan falen natuurlijk, dat kan bij elektronisch schakelen ook.
Maar het is niet alsof de 1 na de andere batterij of elektronica component faalt.
En als hij dan toch in extremis eens in crash mode gaat kan je hem ook vrij makkelijk er terug uit krijgen.

En laat ons ook eerlijk zijn uw batterij opladen kost evenveel moeite als uw banden oppompen en uw ketting smeren. Of de batterij van uw headunit opladen of van uw achterlicht.
Als een eventuele platte batterij het enige argument is tegen dan is het een makkelijke winst voor de elektronische schakelgroep.
 
Het zou me ook verwonderen dat di2 nog beter schakelt dan mijn mechanische ultegra. Ik ben daar een freak op en eens perfect afgesteld moet je daar eigenlijk ook nooit meer naar kijken. Nu, ik heb geen ervaring met di2 dus ik weet het niet.

Verschil tussen groepen vind ik wel merkbaar in het remmen.
Mijn ultegra fiets grijpt veel vlugger aan dan mijn splinternieuwe met 105 groep. Is gewoon de eerste meters even wennen aan het verschil, maar het is er wel.
 
Met enkel de rechte zit ben ik niet geholpen, die heb ik nu al.

Mijn vraag sluit aan bij jouw laatste stelling. Zijn er fietsen die me hetzelfde comfort als de Roubaix kunnen bieden voor een mindere prijs ? Mijn initiële plan was een max van 5k.
De Merida Scultura Endurance al bekeken? Merida scoort heel sterk in prijs/kwaliteit.
 
Het zou me ook verwonderen dat di2 nog beter schakelt dan mijn mechanische ultegra. Ik ben daar een freak op en eens perfect afgesteld moet je daar eigenlijk ook nooit meer naar kijken. Nu, ik heb geen ervaring met di2 dus ik weet het niet.

Verschil tussen groepen vind ik wel merkbaar in het remmen.
Mijn ultegra fiets grijpt veel vlugger aan dan mijn splinternieuwe met 105 groep. Is gewoon de eerste meters even wennen aan het verschil, maar het is er wel.
Ik geef u gelijk dat een mechanische groep out of the box en/of perfect afgesteld en onderhouden even goed zal schakelen dan een equivalente DI2 groep. Mààr, daar komt het grootste voordeel van DI2: het is consistent en zal (in 99% van de gevallen) gedurende zijn levensduur àltijd perfect blijven schakelen. Een mechanische groep krijg je rek en trek op de kabels, oxidatie van de kabelgeleiders,... waardoor bijstellen onderhoud vergt. Hoe meer kilometers je doet, hoe groter dat voordeel wordt.

Maar ik steek geen absolute lofzang af over DI2. Waarom:
- Dure componenten: over mijn 3 fietsen die DI2 hebben heb ik al vervangen: 2x shifter, 2x achterderailleur, 2x voorderailleur en 3x kabeltjes. Als je dat allemaal optelt en ziet hoeveel dat kost tgov de mechanische dan kan je al wat mechanische kabels vervangen hoor. En Shimano heeft alles dichtgegoten waardoor er niks aan geserviced kan worden. Ik snap ook wel dat de afweging tussen gewicht en duuzaamheid moeilijk is.
- Batterij: ja, ik ben al eens vergeten op te laden. Ik heb ook al gehad dat er verlies zat op een kabel waardoor de batterij super snel leeg ging. En dan sta je daar op een koers
- Batterij 2: de batterij van mijn 12speed DI2 gaat veel sneller leeg dan de batterij van mijn 11sp terwijl de shifters daar niet meer bij zitten. Is toch aanpassen en in de gaten houden.
- Batterij 3: op mijn trektochten is er toch altijd een zekere 'batterijangst' en elektronica-angst. Onder meer door onderstaande.
- Het 'automodel': Het is elektronica en je wordt gepusht naar een dealer als er iets mis is. Deze winter viel mijn achterderailleur uit en omdat daar ook de bluetooth module inzit, kan ik niet zien wat er mis mee was. Naar de dealer dus en die kan natuurlijk wat onderdelen verwisselen en kon zo achterhalen dat het een slechte verbinding was. Maar hij ging er wel eerst een nieuwe derailleur van 400 euro MSRP insteken...
 
Laatst bewerkt:
Stap 1: zoek een fiets van 4k met 40 à 45mm clearance voor uw banden
Stap 2: gooi er een geveerde Redshift/Cane Creek stuurpen en zadelpen op, eventueel zelfs van carbon, met die extra 1k kunt ge behoorlijk zot doen
Stap 3: kom tot het besef dat die paar cm vering meer comfort bieden dan om het even welk framemateriaal en/of geometrie en dat comfort voor het overgrote merendeel in banden en vering zit, ondanks alle verkoopspraatjes die de fietsindustrie al jarenlang de wereld instuurt om u het geld uit de zakken te kloppen. Trakteer uzelf rijkelijk met de resterende 400 à 600 euro.

En zoals @thomasv al aanhaalde geldt hetzelfde de facto ook voor groepsets. Alles boven Tiagra/Deore gaat richtig diminishing returns, alles boven 105/SLX is vooral leuk om te hebben maar qua prestatieverschil de prijs vaak enkel waard voor enkele kleine upgrades dan wel voor mensen die op niveau resultaten (moeten) neerzetten. Een deftig afgestelde groepset van bovengenoemde reeksen mist zo goed als nooit een shift - tenzij excessief vuil of versleten - in de handen van iemand die er mee kan werken.

En dit komt van iemand met twee titanium en een carbon frame waar redelijk high end materiaal op steekt. Vering is uw vriend.

De Merida Scultura Endurance al bekeken? Merida scoort heel sterk in prijs/kwaliteit.


Bedankt voor de recommendations.

Het moet wel gezegd zijn dat alles wat ik via lease koop, me 50% vd aankoopprijs kost...
Die Redshift heb ik hier al een paar keer zien passeren en ik lees online goeie dingen dus of het nu Redshift of Futureshock is maakt me niet uit, ik moet zo'n systeem wel proberen. Feit is wel dat de Redshift me de volle pot gaat kosten en dat ik hem nog zelf mag installeren op de fiets met mijn twee linkerhanden.

Stel dat ik een fiets van Ca. 4-5K kan vinden en ik zet er het Redshift systeem op van 600 EUR incl. plaatsing ? De fiets van 4-5K zal geen carbon wielen hebben dus die upgrade kost me ook al gauw 1K, dan zit ik eigenlijk al bijna id prijscategorie van de Roubaix Expert.
Ik vermoed dat de Redshift ook niet op alle systemen kan, de bekabeling mag niet ingewerkt zijn las ik al, een Merida Scultura Endurance had ik bv. reeds opgezocht maar valt dan buiten de opties ?

Verder had ik ook gekeken naar de :
Giant Defy Advanced Pro reeks
Cervélo Caledonia Rival reeks
Cannondale Synapse Carbon reeks
en de Merida Scultura Endurance die ik reeds had opgenoemd...

Over de groepset ben ik akkoord, ik ben zeker geen racer. Het elektronisch schakelen zie ik wel zitten.
 
Terug
Bovenaan