De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mss ben ik mis maar zie daar niets aan
Weet niet meer wat er toen exact scheef stond :laugh:

Soit zal voor vrijdag of zaterdag zijn
Als het een kleine scheefstand is is dat ook heel moeilijk te zien.

Ik verschiet mij soms een bult als ik mijn padrichter gebruik bij fietsen die niet meer goed schakelen.
 
Als het een kleine scheefstand is is dat ook heel moeilijk te zien.

Ik verschiet mij soms een bult als ik mijn padrichter gebruik bij fietsen die niet meer goed schakelen.
Maar hij schakelt goed, alleen niet naar de kleinste
Nu wel naar de kleinste maar van 3 naar 4 moet ik 2 keer schakelen (en toen ben ik moeten stoppen want er wou iemand gaan slapen en ik maakte teveel lawaai)

Maar zal het eens laten nakijken door kameraad FM als die terug in het land is
 
Fiets schakelt niet naar kleinste tandje, als ik aan de nippel draai wel maar dan schakelt de rest niet goed meer.
Kabel is recent vervangen

Wat moet ik dan wel doen, limiet wat bijzetten?
Op basis hiervan:
- de limieten zouden in orde moeten zijn, hooguit H een tikje uitdraaien om de mogelijkheid uit te sluiten dat dat het euvel is - sporadisch gebeurt het dat ze zo nipt afgesteld staan het problemen oplevert terwijl ze in orde lijken te zijn
- checken of de pad en derailleurkooi niet verbogen zijn, best zichtbaar op het grootste tandwiel van de cassette - let wel, de derailleurkooi van bv de nieuwe SRAM Eagle is sowieso niet volledig recht. Pad rechten kan maar is delicaat en tijdrovend omdat de kabelspanning en limieten elke keer moeten worden bijgesteld, en het kan echt op een fractie van een mm aan komen
- eens dat nagekeken is blijft de kabel over, check of er nergens een scherpe knik in zit, zeker bij 11-12 speed kan dat problemen opleveren, vooral als de knik langs een kabelhoedje moet passeren; kijk eveneens na of alle kabelhoedjes intact zijn etc.
- diameters van SRAM- en Shimanokabels verschillen (1,4 en 1,5mm als ik het mij goed herinner); check ook de buitenkabel, bv frictieloze rembuitenkabel ziet er heel hard uit als derailleurkabel maar zorgt door grotere binnendiameter gegarandeerd voor vodden
- kabelspanning afstellen eens dat allemaal ok is. Alles opnieuw nakijken of beter worden in derailleurs afstellen als dat niet lukt - 11 en 12 speed kunnen delicaat zijn, werk met kleine stapjes.

Bonus, bijna vergeten: kijk na of de kabel juist door de derailleur loopt en aan de juiste kant geklemd zit - steek hem ergens verkeerd of maak hem verkeerd vast en afstellen is onmogelijk. Klinkt wel enigszins alsof het dit kan zijn.
 
Laatst bewerkt:
Op basis hiervan:
- de limieten zouden in orde moeten zijn, hooguit H een tikje uitdraaien om de mogelijkheid uit te sluiten dat dat het euvel is - sporadisch gebeurt het dat ze zo nipt afgesteld staan het problemen oplevert terwijl ze in orde lijken te zijn
- checken of de pad en derailleurkooi niet verbogen zijn, best zichtbaar op het grootste tandwiel van de cassette - let wel, de derailleurkooi van bv de nieuwe SRAM Eagle is sowieso niet volledig recht. Pad rechten kan maar is delicaat en tijdrovend omdat de kabelspanning en limieten elke keer moeten worden bijgesteld, en het kan echt op een fractie van een mm aan komen
- eens dat nagekeken is blijft de kabel over, check of er nergens een scherpe knik in zit, zeker bij 11-12 speed kan dat problemen opleveren, vooral als de knik langs een kabelhoedje moet passeren; kijk eveneens na of alle kabelhoedjes intact zijn etc.
- diameters van SRAM- en Shimanokabels verschillen (1,4 en 1,5mm als ik het mij goed herinner); check ook de buitenkabel, bv frictieloze rembuitenkabel ziet er heel hard uit als derailleurkabel maar zorgt door grotere binnendiameter gegarandeerd voor vodden
- kabelspanning afstellen eens dat allemaal ok is. Alles opnieuw nakijken of beter worden in derailleurs afstellen als dat niet lukt - 11 en 12 speed kunnen delicaat zijn, werk met kleine stapjes.

Bonus, bijna vergeten: kijk na of de kabel juist door de derailleur loopt en aan de juiste kant geklemd zit - steek hem ergens verkeerd of maak hem verkeerd vast en afstellen is onmogelijk. Klinkt wel enigszins alsof het dit kan zijn.
Ok dan ga ik wel voor nieuwe fiets :oi22:
 
Waar huur ik best een racebike in Tenerife? Iemand ervaringen rond Los Christianos?
Al eens bij Bike Experience Tenerife gedaan, is in Los Cristianos en werkte samen met het hotel (maar wij zijn last minute maar hun winkel gegaan). Was een Giant met Ultegra groep, alles ging vrij vlot en de prijs was wel oké.
 
iemand enig idee of je zondagochtend rond 10u de berendries gewoon kan opfietsen? Of is die afgesloten?
 
nieuwe scalpel is uit: https://www.cannondale.com/en-eu/bikes/mountain/cross-country/scalpel
zadel precies stukje dichter bij stuur
Allemaal 120mm nu, dus geen SE meer. En een iets andere rocker, én een aanpassing aan het frame om een grotere 2e bidon te kunnen meenemen (je kan de nieuwe dan ook makkelijk herkennen aan dat extra 'blokje' op de zitbuis, net boven het bracket).

Ik had vorige week gezien dat Cameleonbike hun voorraad in de aanbieding had, dat zal dus de reden zijn...

https://www.vojomag.nl/test-nieuw-cannondale-scalpel-2024-hetzelfde-beter/
 
die kabeldoorvoer door stuur/balhoofd.......:wallbash:

Voor de rest, best een geile velo!
Dat is idd een hatelijke trent é. Ofwel heb je dus zelf veel extra werk om bv lagers te onderhouden of vervangen, of krijg je een gepeperde rekening van de FM omdat die 2u langer bezig is voor een standaard werkje.
 
Allemaal 120mm nu, dus geen SE meer. En een iets andere rocker, én een aanpassing aan het frame om een grotere 2e bidon te kunnen meenemen (je kan de nieuwe dan ook makkelijk herkennen aan dat extra 'blokje' op de zitbuis, net boven het bracket).

Ik had vorige week gezien dat Cameleonbike hun voorraad in de aanbieding had, dat zal dus de reden zijn...

https://www.vojomag.nl/test-nieuw-cannondale-scalpel-2024-hetzelfde-beter/
Prijsverschil is ook navenant
Is de lefty ook 120mm?
 
iemand enig idee of je zondagochtend rond 10u de berendries gewoon kan opfietsen? Of is die afgesloten?

Die groep gaat daar wel rond 9 h passeren en ik vermoed dat de supporters dan zullen beginnen toestromen. Afsluiten denk ik niet dat ze doen, maar gaat daar wel een onaangename drukte zijn op de meeste hellingen.
 
Aangezien het vandaag het wielerhoogtepunt is voor de amateurrenner in Vlaanderen, ben ik gisteren eens richting de Ardennen getrokken. Mijn officiele Ardeense ontmaagding.
Als Limburger had ik vooral ervaring met de hellingen waar je op een minuut of twee wel boven bent, dus ik was wel benieuwd naar wat de Ardennen in petto hebben. Met een dagje klimmen in en rond Girona in het achterhoofd - ook al zijn we intussen vijf jaar verder - een op het eerste zicht oké ritje ingepland.

Nu hoe is de dag gelopen?

Long story short: 😂😂😂

Short story long: het weer was in ieder geval perfect. Regen, wind, gevoelstemperatuur van 8 tot -64 graden celcius. Ideaal voor de Flandrien die diep in me verscholen zit. Nadat de fiets in de gietende regen in elkaar was gezet op pad gegaan. Zoals verwacht geen trap moeten geven door de lange afdaling tot de voet van de eerste klim. Het eerste stuk is moordend, zo schreef de auteur van de route, met stukken tot 20% (Coté du Pied Monti - Cotacol nr 636). En moordend was het. Voor ik het goed en wel besefte had ik voet aan grond gezet: ging ik mezelf echt zo opblazen op ocharm de eerste klim? Ongeziene ervaring dit. Heerlijke reality check wel. Even stilstaan en kijken naar de hellingsgraad was echt confronterend. Nu goed. Misschien schuilt er wel een duatleet in me want de wandeling ging wel bijzonder vlot.

Het verdere verloop van de tocht verliep vlot. Mooie uitzichten, af en toe een uitdagende klim, maar het ging best goed. Ik kreeg het gevoel dat het klimmen steeds beter ging. Logisch, want zoals gesteld, het is niet alsof je van in Vlaanderen veel klimervaring krijgt!
Voor ik het goed en wel besefte bevond ik me in La Roche. Meteen te herkennen aangezien in La Roche de enige honderd meter deftig asfalt van Wallonië te vinden is. Mijn date stond daar op mij te wachten, haar naam was de Col d'Haussire. De zogenaamd zwaarste klim van België, en jongen wat heb ik afgezien zeg. Ik zou kunnen stellen dat de opvolging aan hellingen al een stuk van mijn benen had afgesneden, maar de waarheid is dat ik toch gewoon te zwak was. Tot driemaalmaal toe even voet aan grond gezet om even op adem te komen. Even dacht ik dat ik de haan was voor iemands verraad, maar toch niet, de benen wilden het gewoon niet. Uiteindelijk wel boven geraakt zonder een centimeter te wandelen, dus kom, ik ga toch gewoon stellen dat ik tot boven ben gereden. Gewoon niet in één keer. De eindeloosheid van het laatste stuk ga ik niet snel vergeten. Op die momenten wel gevloekt dat ik totaal niet bijhoud wat de lengte van de klim is en hoe lang het nog is. Hoe kan ik anders mijn inspanning verdelen? PJ toch, gebruik je verstand in het vervolg!
De overige decakilometers van de rit waren wel weer fantastisch. Leuke afdalingen, fijne baantjes, en automobilisten die meer dan een meter afstand houden bij het voorbijsteken. Love it.

Het moet van mijn eerste lange rit geleden zijn dat ik nog zo moe was van ocherm 50kilometer, en toen had ik zelfs geen 1100hm in de benen. Een paar heerlijke reality-checks, mooie uitzichten, en gewoon een fantastisch avontuur vergezeld door de regen en sporadische zon. Ik heb me kostelijk geamuseerd. Ze gaan me daar zeker terugzien in de Walen, al ga ik dan beter nadenken over mijn rit en me misschien toch op zijn minst mentaal voorbereiden op het klimmen. Eindelijk kan ik eens inschatten wat het is om klimmen van 14-20% te beklimmen, dus de ervaring om de arbeiders van de weg de Stockeu te zien opkruipen ga ik nog meer naar waarde kunnen schatten.

Obligatoire foto:
6FMhd3J
Whats-App-Image-2024-03-29-at-1-01-51-PM.jpg
 
Iemand hier ooit al gevlogen met sportvoeding in de (hand)bagage.... Ik vertrek binnenkort voor een weekje naar Spanje en twijfel om ofwel alles van thuis uit mee te nemen, of aan te kopen bij de FM op het resort...

Heb vooral geen zin om bij de douane geroepen te worden om te verklaren waarom er 1kg aan poeder in mijn bagage zit.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan