de Waaslandwolf
Well-known member
Op basis hiervan:Fiets schakelt niet naar kleinste tandje, als ik aan de nippel draai wel maar dan schakelt de rest niet goed meer.
Kabel is recent vervangen
Wat moet ik dan wel doen, limiet wat bijzetten?
- de limieten zouden in orde moeten zijn, hooguit H een tikje uitdraaien om de mogelijkheid uit te sluiten dat dat het euvel is - sporadisch gebeurt het dat ze zo nipt afgesteld staan het problemen oplevert terwijl ze in orde lijken te zijn
- checken of de pad en derailleurkooi niet verbogen zijn, best zichtbaar op het grootste tandwiel van de cassette - let wel, de derailleurkooi van bv de nieuwe SRAM Eagle is sowieso niet volledig recht. Pad rechten kan maar is delicaat en tijdrovend omdat de kabelspanning en limieten elke keer moeten worden bijgesteld, en het kan echt op een fractie van een mm aan komen
- eens dat nagekeken is blijft de kabel over, check of er nergens een scherpe knik in zit, zeker bij 11-12 speed kan dat problemen opleveren, vooral als de knik langs een kabelhoedje moet passeren; kijk eveneens na of alle kabelhoedjes intact zijn etc.
- diameters van SRAM- en Shimanokabels verschillen (1,4 en 1,5mm als ik het mij goed herinner); check ook de buitenkabel, bv frictieloze rembuitenkabel ziet er heel hard uit als derailleurkabel maar zorgt door grotere binnendiameter gegarandeerd voor vodden
- kabelspanning afstellen eens dat allemaal ok is. Alles opnieuw nakijken of beter worden in derailleurs afstellen als dat niet lukt - 11 en 12 speed kunnen delicaat zijn, werk met kleine stapjes.
Bonus, bijna vergeten: kijk na of de kabel juist door de derailleur loopt en aan de juiste kant geklemd zit - steek hem ergens verkeerd of maak hem verkeerd vast en afstellen is onmogelijk. Klinkt wel enigszins alsof het dit kan zijn.
Laatst bewerkt: