De Rode Duivels - het Tedesco tijdperk

Status
Niet open voor verdere reacties.
Een realistische visie = ubersaai lelijk voetbal. Ook bij Antwerp waren ze er maar wat graag vanaf.
Succes als speler, nou ja zo zijn er veel.
Een redelijk mooi netwerk, ja? Die man lijkt mij eigenlijk helemaal geen netwerker (meer van het type "laat mij met rust") en heeft buiten Rusland nu niet echt veel gedaan internationaal.

Maar goed we zullen zien. Ook als coach helemaal niet de man van de jeugd of zo. 't Moet allemaal direct renderen. Liever als TD dan als bondscoach want dat zou ik vreselijk vinden. Maar nu vrees ik dus echt voor MPH.

Een realistische visie = ubersaai lelijk voetbal. Ook bij Antwerp waren ze er maar wat graag vanaf.
Succes als speler, nou ja zo zijn er veel.
Een redelijk mooi netwerk, ja? Die man lijkt mij eigenlijk helemaal geen netwerker (meer van het type "laat mij met rust") en heeft buiten Rusland nu niet echt veel gedaan internationaal.

Maar goed we zullen zien. Ook als coach helemaal niet de man van de jeugd of zo. 't Moet allemaal direct renderen. Liever als TD dan als bondscoach want dat zou ik vreselijk vinden. Maar nu vrees ik dus echt voor MPH.
Maar hij is TD he, hij bepaalt niet het voetbal zelf of de opstellingen. Vanuit dat opzicht is een realistische kijk niet slecht. In de zin van : resultaten moeten worden behaald. En zeg van Vercauteren wat je wilt, als coach haalde hij wel de resultaten binnen indien de kern het toeliet. Dat is al veel meer dan meeste coaches kunnen zeggen. Met zo iemand kwam je alvast niet aan de aftrap zonder middenveld.

Knap voetbal komt meestal automatisch met de juiste spelers en een goede basis.

Ik denk ook dat Antwerp wel blij was met een tweede/derde plek. Zeker aangezien die een kern hadden waar je niet meteen een stramme kabouter van kreeg. Butez, Buta, De Laet, Refaelov, eventueel Hongla en Mbokani als deftige spelers. De rest zijn ongeveer allemaal spelers die blij mogen zijn in de linkerkolom te mogen meedoen want even goed stonden ze bij Zulte Waregem te stampen. Ik denk dat de coaches (Leko presteerde ook sterk met een soortgelijke kern) daar een mooi aandeel in hebben. Het is in ieder geval een kern waar ik geen vuurwerk van verwacht.

Priske bracht daarna met een verbeterde en bredere kern ook nooit echt lekker voetbal. Europees ook kansloos gewoon.

Bij Genk neemt hij ook over na een desastreuze passage van HVH, pakt meteen een Europees ticket na kleine opmars in de standings en wordt gewoon kampioen het jaar er op. Ok, goede kern (al was die van Anderlecht misschien zelfs beter), maar dat Genk wervelde ook regelmatig. Ik weet niet of Genk sups hier dat kunnen bevestigen maar ik herinner me een Genk dat klinisch kon zijn wanneer het moest en wanneer het mocht konden ze gewoon lekker ballen. Ik denk dat het in dat seizoen was dat ze Club Brugge van de mat veegden, met onder andere een genadeloze KDB. Die kwaliteit tot uiting laten komen én resultaten brengen is gewoon niet simpel.

Bij Anderlecht was het ook met regelmaat van de klok een vernietiging van de tegenstand. En dat ondanks het zware gebrek aan een scorende spits. Zeker in dat tweede jaar waar de kern écht op punt stond met twee topspitsen en Boussoufa. Toen was het de ene na de andere uitspraak van paarse sterrenhemel, paarse prinsen en paarse wetikveelnogwat van Filip Joos. Het seizoen er op loopt het mis, maar dat kan al wel eens gebeuren.

En ik mag me misschien vergissen, maar dat champagnevoetbal waar over werd gesproken altijd heb ik toch sindsdien sowieso nog zelden gezien bij Anderlecht.

Ik ga hier nu niet de hele carrière van Vercauteren liggen overlopen en bediscussiëren, het was zowat de saaiste en eerste echt behouden trainer die we gekend hebben (behalve die kortstondige periode van Vandereycken). Bovendien ook écht (te) streng voor jonge gasten in zijn eerste periode, gaf hij nadien ook wel toe. Iemand die ook wel echt op rancune leeft, nogal verzuurd door het leven stapt.

Anderzijds de enige trainer die echt kon doordringen tot de Toine. Dat spreekt dan weer voor hem.
Zijn hernieuwde aanstelling bij Anderlecht was een blunder want stond in alles haaks op waar Kompany naartoe wilde. Wellicht toen al ingefluisterd bij Coucke door 'adviseur' Vandenhaute, zijn (toen nog) goeie vriend. Je kon hopen dat 2 haakse visies tot een mooie tussenvorm leidde maar eigenlijk was de kans van in het begin groot dat het zou botsen.

Ik vrees met een behouden TD als Vercauteren ook een behouden klassieke trainer uit het Belgische clubke want voor zover ik kan inschatten is dat nu niet echt iemand met een heel groot netwerk.

Wat die taak nu exact gaat zijn (behalve zijn zegje doen in wie trainer wordt) is mij een raadsel. Als die de werking moet moderniseren, vraag ik me af of je met zo'n gepensioneerd profiel uit de jaren stillekes-stijl moet afkomen.

Dat hij in de Belgische competitie op zijn manier wel iets kan neerzetten dat puur resultaatsgewijs wel ok is, dat ga ik niet in twijfel trekken.

Die heeft toch overal in België al wat gezeten en vooral bij de beste jeugdwerkingen. Hij kent de mensen daar, heeft zo wat voelsprieten enzovoort. Heeft tijdens zijn carrière voldoende momenteel nog relevante figuren leren kennen. Zowel als speler als coach. Een netwerk zoals Jorge Mendes gaat het niet zijn natuurlijk, maar dat profiel hebben we in België niet.

Een deftige ex-speler, succesvolle coach die al in alle omstandigheden heeft gewerkt. Dat is toch zeker niet meteen een slechte start als TD?

Spijtig, maar ik denk dat hij ook wel ongeveer klaar is. Ik weet niet of de Rode Duivels hem momenteel nog aansporen.

Van Gaal hadden we jaren geleden al moeten gaan halen. Met zijn ouderdom en ziekte is hij nu gewoon geen realistische piste meer.

Heeft toch ook een pak rare tactische beslissingen genomen en de laatste toernooien ondergepresteerd

Ik kan je nu wel al zeggen dat je bij elke trainer die ooit kandidaat zal zijn voor de Rode Duivels kan zeggen dat die in het verleden wel al eens een pak rare taktische beslissingen genomen heeft.
Of gewoon nog nuldebotten ervaring heeft, dat kan ook.

Santos heeft ervaring bij een topland, ze voetbalden altijd behoorlijk hard maar wel aanvallend, EK geworden, Nations League gewonnen, en zowel in 2021 als dit jaar hadden ze er gerust langer kunnen inzitten. En blijkbaar dus wel haalbaar want wat is dat hele Polen nu weer.
Veel hoger ga je niet moeten mikken lijkt me.

@regenweer Je mag lachen hoor, maar feit blijft dat tot de laatste minuut Beerschot zou promoveren tot een discutabele, lichte penalty Cercle alsnog deed promoveren.
Die promotie is dus allesbehalve de verdienste van Franky want Cercle was dat jaar met kop en schouders boven de rest qua budget. Een goeie coach had gewoon beide periodes gewonnen, of gewoon vlotjes afstand genomen van een club die net uit 3e klasse kwam.

Ja doe Low!

soccer-jogi.gif

Ik zou Löw precies toch niet erg vinden.
Uiteindelijk heeft Duitsland op dit WK bewezen dat het toch niet enkel zijn fout is dat ze de laatste jaren onder hem de stenen uit de grond zogen. Met goeie spelers kan die wel een deftige ploeg neerzetten.

Tis enkel nog de vraag hoe hard hij teerde op de automatismen van bij Bayern die hier niet aanwezig zijn.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan