Ter correctie: Happel heeft bij Oranje in 1978 werkelijk niets gedaan. Daar zijn hele boeken over geschreven. Zijn Nederlandse assistent-trainer Jan Zwartkruis deed toen al het werk. Happel heeft dat hele toernooi 3 zinnen uitgesproken ofzo.Als M
Dat is natuurlijk ook heel kort door de bocht. WK's worden gewoon enkel gewonnen door grote landen. Je hebt 100 jaar geleden eens per ongeluk Uruguay gehad toen elk land een maand op een boot moest varen om tot op het WK te raken, maar voor de rest zijn de winnaars Frankrijk, Engeland, Brazilië, Argentinië, Duitsland, Italië en Spanje. Die landen hebben massa's toptrainers en topclubs en topspelers en daar kiest men dus gewoon een van de zovelen.
Als je gaat kijken naar grootse prestaties van kleine landen (we gaan een succes toch niet reduceren tot enkel maar wereldkampioen worden?) wordt het verhaal al heel wat genuanceerder. Denk maar aan de prestaties van bv. Guus Hiddink bij Zuid-Korea, Ernst Happel die Oranje in '78 naar de finale bracht, België dat met een Spanjaard 3de werd (dat een povere prestatie noemen trouwens ook behoorlijk van de pot gerukt), Scolari bij Portugal in 2006,... of op EK-niveau bijvoorbeeld een Otto Rehhagel die Griekenland naar de titel bracht.
Het gaat om de kwaliteit op zich en het feit is nu eenmaal zo dat als je Belgisch zoekt, je gaat belanden bij mensen wiens grootste niveau dat ze als coach bereikt hebben Twente, Al-Shabab, een stunt in de CL of meedraaien met de 4de in Frankrijk is. Tot nu toe. Ik hoop dat dat in de toekomst gaat verbeteren. Ik ben ervan overtuigd dat de mate van professionalisme, wedstrijdaanpak, taktische inzichten en trainingsmethodes in bv. La Liga, Italië, Duitsland en zeker de Premier League van een ander niveau is dan dat we hier gewoon zijn, gemiddeld gezien. Dat betekent uiteraard niet dat elke trainer van daar hier een succes zou zijn of elke trainer van hier niet iets zou kunnen neerzetten met België. Maar een basisverschil is er wel denk ik.
En dan heb je ook nog de veranderingen in de tijd. Nieuwe versus oudere inzichten. Ik hoor het De Boeck onlangs nog zeggen in een podcast, "al dat gezever van data". Mja.
Dus niet zo'n goed voorbeeld. En een Scolari bij Portugal is natuurlijk een Braziliaan die dezelfde taal spreekt.