De nieuwbouw-topic!

Erg knap.
Mag ik zeggen dat je geslaagd bent in het leven als je dat kan zetten?

Goals :)
Als ik het kan laten zetten bedoel je.
Dit gaat me heel veel uurtjes, bloed zweet en tranen weer kosten.

Ik wou wel dat ik een aannemer een zak geld kon geven en zeggen: doe keer zot!
 
We zijn hier bezig met een houtskelet nieuwbouw met prefabkelder en drie verdiepingen (zolder onder 45° puntdak) begonnen in januari/februari.
Ik wil de topic zeker niet hijacken, maar denk toch dat mensen geïnteresseerd kunnen zijn in het algehele verloop.
Aankoop grond:
Heeftuieindelijk twee jaar geduurd. Uiteindelijk akte verleden met 2 notarissen, 3 advocaten, 4 partijen in een kamer.

Voorbereiding:
Bij enkele (semi-)SOD bouwers (niet allemaal houtskelet) langsgeweest, we werden vaak in "hun" richting geduwd, uitzonderingen op "hun" manier waren nogal snel heel duur of onmogelijk.
Sommigen hadden we zelfs geen goed gevoel bij qua kwaliteit van bvb binnenmuren en buitenschrijnwerk.
Anderen stopten gewoon met hun offerte omdat ze ver ver boven ons budget gingen uitkomen.
De grondplannen van de SODs trokken eerlijk gezegd ook op niet veel, waardoor we echt geen zin hadden om daarmee in zee te gaan.
Uiteindelijk onafhankelijke architect aangesproken uit de buurt. We hebben heel lang gedaan over de ontwerpfase, maar dat lag voornamelijk aan ons. Het is ontzettend moeilijk om zoiets complex als een heel huis op voorhand binnen een bepaald budget te passen en in te schatten, zelfs met architect en offertes van de grootste onderdelen.

Kleine opeenvolging van de werkzaamheden en "OOPSIEs":
begin januari: begin grondwerken. Stuiten op grondwater (was enorm natte periode ook).
half januari: snel vanuit architect aanmelding verlaging bodemwater bij de gemeente.
eind januari: pompen pompen pompen (in totaal 3 weken)
half februari: kelder uitgraven, plaatsen, en funderingsplaat erover. Enige gemetste deel van ons huis: ytong wand rond keldertrap waarin onze betontrap naar verdieping wordt gegoten.
eind februari: begin houtskelet: de enkele noodzakelijke stalen balken worden geplaatst. OOPSIE: hevige windvlagen; mot op de zijgevel (langs "binnen") achteraan, die nog niet met uitstijvingsplaten vastzat aan de zijgevel. Overbuur belde via via naar ons om te melden dat die bewoog. Direct architect opgetrommeld en aannemer is onmiddelijk in zijn auto gesprongen om die muur te komen vastmaken. Uiteindelijk geen schade, maar best wel verschieten dat dat is!
begin maart: begin verdieping houtskelet.
half maart: dakdriehoeken en dus zolderverdieping.
eind maart: houten dakconstructie en onderdak. Begin gevelmetselwerk, voorbereiding betontrap. OOPSIE van in begin maart: een stalen paal stond 10cm opzij (omdat de kelder 10cm opzijstond en dus de ytong wand 10cm opzij stond en daar hadden ze dus op gemeten...), waardoor die nu niet in de muur viel in onze badkamer. Heringedeeld zodat op die plaats een muurkast komt en je die paal niet meer ziet staan. Opgelost.
april: gevelsteen, gevelsteen, gevelsteen. Oh, ook de betontrap werd geplaatst.
eind april: stalen trap kelder, gevelsteen
begin mei: gevelsteen. Plaatsing blauwe steen waar er gaat gewerkt worden met gevelbeplating en voor de dorpels aan de ramen beneden.
half mei: plaatsing dampschermen platte en schuine daken
eind mei: afronding gevelsteenplaatsing. OOPSIE was hier: te weinig gevelstenen, dan verkeerde kleur nieuwe batch, dus wat vertraging but so worth it...
Ergens hier zijn onze ramen opgemeten (na de gevelsteen, vandaar de late opmeting).
begin juni: gevelbeplating dakdriehoeken. OOPSIE: aannemer had fout platen besteld (andere textuur en een tint lichter, maar dus eigenlijk 2 tinten lichter visueel), stonden wel juist op de offerte. Waren ook in 1 dag geplaatst dus we konden moeilijk sneller iets erop zeggen... Heeft nog geprobeerd om ons te overtuigen het zo te laten (nobele poging, had stuk dak gelegd om het eindresultaat te kunnen zien) maar toch besloten om de juiste ertegen te zetten. Ondanks "niet direct beschikbaar" had hij toch snel een leverancier die het kon leveren en werden ze snel vervangen. Dure vergissing voor de aannemer.
half juni: plaatsing loodgieterij+ventilatie. Heel grappig om het inbouwgedeelte van een toilet te zien staan in het midden van de grote dressing/badkamer/slaapkamer.
eind juni tot begin september: werf ligt stil, wachten op de ramen. Zouden tweede helft van september geplaatst worden.
half september: tussenvloerisolatie wordt geplaatst (30cm minerale wol, isoleert zot goed qua akoestiek).
half september: OOPSIE: elektricien valt uit met een burnout. Hij laat weten ons project niet meer te kunnen voortzetten (samen met alle andere van zijn activiteiten natuurlijk). Schrijnwerker wil beginnen binnenmuren en leidingspouwen toemaken van zodra de ramen geplaatst zijn, dus bekabeling moet worden getrokken. We plannen alles in detail op een week tijd en trommelen wat vrienden op om op een zondag alles te trekken. Meer dan een kilometer kabel getrokken op 1 dag tijd.
eind september: ramen worden geplaatst (grotendeels). Binnenmuren en binnenplafonds worden met OSB+gipskartonplaten afgewerkt. Gaten worden gemaakt voor cellulose in te blazen. Dit gebeurt uiteindelijk over 3 dagen: muren, onderkant van een oversteek/carport, en alle daken (plat en schuin). We gaan letterlijk in gerecycleerd krantenpapier wonen. Gas en water aansluiting geplaatst, ondanks dat er nog een groot raam ontbreekt. OOPSIE: de ramen zijn ook eigenlijk nog niet allemaal 100% geplaatst, ramenman heeft nog wat werk om alles op te lappen...
begin oktober: We verzorgen het luchtdicht afplakken van de ramen zelf. Verdere afwerking met OSB+gyproc. In leidingspouw aan buitenmuren komt ook nog 6cm minerale wol, because we can (en akoestiek natuurlijk, zo'n lege leidingspouw is anders een klankkast). Plaatsing 25cm cementgebonden EPS (lambda 0.04) als vloerisolatie. Erg netjes afgeleverd geweest. 3 dagen niet begaanbaar.
half oktober: afwerking plaatsing ramen (eentje was bij een gekantelde vrachtwagen betrokken en moest dus opnieuw gemaakt worden.

Verdere planning:
Chape beneden: tweede helft oktober.
Elektriciteit zijn we in een offertefase en/of zelf alles uitzoeken fase. Plan was teleruptoren in de kast, maar alle elektriciens willen tegenwoordig hun specifiek en niet inwisselbaar half-domoticasysteem installeren. Ben benieuwd naar het prijsverschil.
Binnenafwerking klaar eind november, begin december ergens. Verdiepingen krijgen houtvezel akoestische vloer voor contactgeluid op te vangen.
Vloerder daar ergens achter, dus december/januari
Betontrap en douche laten we uitwerken in Mortex.
Dan nog de zichtbare loodgieterij, en de keuken. Dan zijn we klaar, en waarschijnlijk ergens in januari 2022.

Wat ik zeker terug zou doen:
Architect uit de buurt. Zoooo gemakkelijk als er eens iets is op de werf (zie bovenstaande)
Ruim budgetteren op voorhand, je kan altijd nog wat centen gebruiken voor de oprit of de tuin.
Bodemsondering. Je bent zot als je dat niet doet.
Kelder!
Veel kabels trekken. Overal (goeie) UTP, verlichting in ster.
Zelf wat verdiepen in de EPB shizzle.
Investeer meer in de degelijkheid van het gebouw (isolatie isolatie isolatie, buitenbekleding, structuur, kelder) dan in de binnenafwerking die je later nog gemakkelijker kan vervangen (keuken, badkamer, vloer verdieping, binnendeuren, concrete verlichtingsapparaten). Veel van die afwerkingsdingen kan je ook nog later (eens er al meer achter de rug is en betaald is) vastleggen, waardoor alles weer vrijer, flexibeler, en budgetbestendiger kan.
ABR verzekering: de gemoedsrust is onbetaalbaar. Je moet het maar voorhebben hé: je half afgebouwd huis komt iets tegen (brand, bliksem, wind, auto, diefstal, schade van aannemers, etc.).

Wat ik anders zou doen:
Ingenieur die gewoon is houtskeletbouw te doen. We kregen echt rare feedback van onze schrijnwerker (stabiliteitsplan vermeldt houten balken die eigenlijk niet te verkrijgen zijn, vierkante doorsnedes ipv hoger en smaller, etc.). Ik had ook graag met funderingssleuven en glasschuimgranulaat gewerkt, maar op dat moment hadden we dus al onze ingenieur vastgelegd en dan kan je moeilijk nog switchen (plus de bijkomende vertraging konden we missen).
EPB, ventilatie, stabiliteit, etc. allemaal bij elkaar. Ergens zou ik dat nu allemaal apart doen.
De slaapkamer/badkamer/dressing een meter breder/dieper maken. Dit was deel van de budgettaire afweging van in de ontwerpfase en ergens moet je knopen doorhakken. Niet dat het nu te klein is of zo. Maar we hebben nu wel zoiets van: we hadden dat evengoed wel gewoon kunnen doen.
Direct 3x400V+N aanvragen, zelfs indien die niet in de straat ligt. Kost een 450 euro om dat te laten trekken in de straat, maar omdat we nu al aangesloten zijn moeten we opnieuw de 500 euro aansluitingskosten ophoesten om die kabel terug te lassen. Beter ineens goed gedaan en dus dik 500 euro uitgespaard hierop.

Al bij al wel wat OOPSIEs, maar niets onoplosbaar, en het resultaat mag nu al wel gezien en ervaren worden. Can't wait to move in.
Gezien de Coronaperiode hebben wij echt al een heel aangename bouw gehad (k weet 't; 't is nog niet klaar...).
 
Inderdaad puur voor de gezelligheid. De trend in heel de woning is strak maar toch voldoende warm en natuurlijk aangekleed.

Zonnewering hebben we sowieso voorzien, de kost van een haard is 1/3e van de kost van de zonnewering :p..

Maar thanks voor de feedback. We vreesden inderdaad al zoiets.

Hier nog een stap verder. Architect weigert principieel nog haarden te plaatsen omdat ze achteraf niets als miserie hadden met oververhitting.
 
Mijn initieel plan zou in theorie moeten lukken volgens een bevriende loodgieter:

warmtepomp van het zwembad koppelen met een buffervat en afsluitkraan. Zo kan ik in de zomer de warmtepomp gebruiken om het zwembad te verwarmen en in het najaar de vloerverwarming mee te bedienen. Nu juist nog es checken hoe en waar ik de thermostaat kan koppelen. Want een warmtevraag voor zwemwater is anders dan die voor interieurverwarming.
 
Mijn vriendin wou het ook. Dus het komt in de living. Woning moet nog gebouwd worden. Zal wel gaskachel zijn met een laag vermogen juist om die reden. Meer gezelligheid dan functioneel.
Ge hebt ook van die gaskacheltjes met een locaal gasbidonneke..
Bij ons gaan ze nu toch uiteindelijk de welfsels de eerste week van november leveren.. hoera, maar 2 weken vertraging bij tov 4..

Dit moet het worden.
 
Iemand hier ervaring met een tuinarchitect?
Richtprijzen voor opmaak plan? Richtprijzen voor aanleg per m², zonder zot te doen?
Betreft bij ons ca. 100m² voortuin en 250m² achtertuin.
 
Toen ik in mijn tijd (1997) een SOD appartement kocht moest ik eerst 20 000 € in het zwart betalen. Als voorschot.Geen enkel bewijs.
Is dat nu nog van toepassing dat onder tafel gedoe?
 
Iemand hier ervaring met een tuinarchitect?
Richtprijzen voor opmaak plan? Richtprijzen voor aanleg per m², zonder zot te doen?
Betreft bij ons ca. 100m² voortuin en 250m² achtertuin.
De prijs zal van uw nood afhangen
Verhardingen zijn stuk duurder dan gewoon gras zaaien
 
Iemand hier ervaring met een tuinarchitect?
Richtprijzen voor opmaak plan? Richtprijzen voor aanleg per m², zonder zot te doen?
Betreft bij ons ca. 100m² voortuin en 250m² achtertuin.
Prijzen zijn intussen al wat verouderd (3 a 4j geleden) maar wij zaten, voor een vergelijkbare opp, aan 750 - 1200 voor opmaak plan, nog eens 500 - 1000 voor ook opvolging en uitvoering zat tussen de 50 a 100/m2 maar dat was (en is) heel erg afhankelijk van keuzes.
Nog los van eventuele vergunningen is bvb oprit + parking natuurlijk een pak goedkoper in grind dan getegeld, jonge boompjes of bijna volgroeide, alles vlakke gazon of veel perkjes in niveaus,....
 
wat wil je doen met die zolder?
Das het probleem, weet ik nog niet 100%. Zal Home cinema worden of hobbyruimte of extra slaapkamer... Probleem is dat er later niet veel mogelijkheden zijn voor verwarming moest het toch nodig zijn buiten een elektrisch vuurtje in het stopcontact steken.


Mijn opinie in mijn E11 woning met vloerverwarming op de verdieping.

Ik heb die sinds 2018 nog maar 1 keer opgezet en dat was puur en alleen om de woning sneller te laten drogen. Temperatuur heeft daar eigenlijk nooit echt onder de 16 - 17 graden gedipt. En voor mij aangezien daar de slaapkamers liggen, is het dan ook nog nooit echt nodig geweest wat een deftig donsdeken niet oplost.

Mijn opinie is dan ook eerder, neen. Maar wel de nodige leidingen voorzien om een airco te zetten later. Die je dan eventueel kunt gebruiken als spotverwarming indien het eens nodig is. In tegenstelling tot de winter, is koeling in de zomer echt wel interessant... uw huid afstropen is nu eenmaal geen optie zoals je in tegenstelling makkelijk een extra laag kunt toevoegen in de winter (zoals een sweater aandoen).

Mja airco zetten, daar krijg je weer strafpunten voor op je EPB.
 
Laatst bewerkt:
Mja airco zetten, daar krijg je weer strafpunten voor op je EPB.
Ja, dus zet je die na 1 - 2 jaar.

Dan maakt dat epb geen sikkepit meer uit. En na 10 jaar ben je toch verplicht om een EPC te hebben. En ik dacht niet dat het daar er echt toe doet. Of dat iemand er ook maar om geeft.

Het regeltje om airco zodanig af te straffen is gewoon idioot.
 
Omdat ik hier geen nieuw topic voor wil openen post ik het hier. Wij wonen nu in onze nieuwbouw sinds juni. Nog geen ene keer onze verwarming moeten opzetten tot gisteren. Blijkt nu dat er fameus nog wat lucht in de leidingen zit. NU, ik ben een leek met twee linkerhanden. Ik moet blijkbaar de chauffage ontluchten. Geen probleem, sleutelke en 100 youtube tutorials.

De vraag: veel van die youtube tutorials spreken zichzelf tegen. Moet ge echt uw chauffage 15 min laten draaien, laten afkoelen, uw boiler uitzetten, ontluchten en terug opzetten? De laatste keer dat iemand dat deed bij ons deed die schoon niks, en gwn zijn sleutelke erop steken?

En nog iets, ik lees dat ge bij een digitale boiler uw stekker niet moogt uittrekken en gwn via het paneel uw boiler afzetten? Is da?
Het lijkt iets banaals maar da geluid is moordend. (e.g. BRRRRLERRLRRLRRR).

De leek dankt de firma!
 
Omdat ik hier geen nieuw topic voor wil openen post ik het hier. Wij wonen nu in onze nieuwbouw sinds juni. Nog geen ene keer onze verwarming moeten opzetten tot gisteren. Blijkt nu dat er fameus nog wat lucht in de leidingen zit. NU, ik ben een leek met twee linkerhanden. Ik moet blijkbaar de chauffage ontluchten. Geen probleem, sleutelke en 100 youtube tutorials.

De vraag: veel van die youtube tutorials spreken zichzelf tegen. Moet ge echt uw chauffage 15 min laten draaien, laten afkoelen, uw boiler uitzetten, ontluchten en terug opzetten? De laatste keer dat iemand dat deed bij ons deed die schoon niks, en gwn zijn sleutelke erop steken?

En nog iets, ik lees dat ge bij een digitale boiler uw stekker niet moogt uittrekken en gwn via het paneel uw boiler afzetten? Is da?
Het lijkt iets banaals maar da geluid is moordend. (e.g. BRRRRLERRLRRLRRR).

De leek dankt de firma!

Gewoon zien dat er genoeg druk op zit, dan onluchten en de druk bijwerken. Wel opletten dat je dat niet doet met heet water op de radiators hé, dat spruttelt wel wat (brandwondjes)
 
Gewoon zien dat er genoeg druk op zit, dan onluchten en de druk bijwerken. Wel opletten dat je dat niet doet met heet water op de radiators hé, dat spruttelt wel wat (brandwondjes)
Genoeg druk in de zin van 2 bar in de boiler? Zonder dat de radiator opstaat bedoel je?
 
Terug
Bovenaan