De nieuwbouw-topic!

Ervaring :
Ze zijn in mei begonnen met onze nieuwbouw. direct een fout gemaakt met bewapening in de vloerplaat 1 maand gekibbel tussen architect/aannemer/ingenieur. Ondertussen 4 maand bezig en ze hebben denk ik effectief 3 weken gewerkt ofzo..
Er staat dus een plaat en een verdiep in snelbouwstenen nu. Vorige week een stevig meeting gehad met iedereen en ze gingen dus vanaf nu goed verderdoen. Normaal morgen beginnen met verankeringen en welfsels te plaatsen en dan volgende week ingieten en gewoon verder doen. Architect ging nog eens navragen bij Agref voor de levering
Vandaag vraag ik toch nog maar eens na bij de architect want ik had er niks meer van gehoord sinds donderdag. Blijkt dat de welfsels pas geleverd worden in week 46/47 dwz half november. WEER een maand vertraging bij. Ik word een beetje horendol van die toestanden en dan moet ik mij nog rustig houden en mijn vrouw een beetje moed inspreken want die is een zenuwinzinking nabij.. Andere aannemers laten ons ook weten dat alle prijzen opgeslaan zijn etc..
FUCK DEES!
 
E11 woning en dan frugal-style met een dikke trui rondlopen :scream:

Ik heb daar geen temperatuurmeter gezet, dus ik gok maar qua temperatuur. Het was bij -10 buiten gewoon frisjes op de slaapkamers als je van onder uwe donsdeken gekropen kwam. Maar ik vond dat eigenlijk nog wel leuk, dan werd ik een beetje wakkerder zonder dat ik ijsbeertoestanden moest doorstaan.
En echt is wat kleren aandoen ineens frugal ? Het is niet alsof het ineens het geval is dat je in de sneeuw nog effe naar buiten moet om naar het huiske te gaan. Of dat het is zoals in mijne jonge tijd dat de kachel stond te branden op het gelijkvloers en dat het in de slaapkamers ijskoud was.

Neen, het is er gewoon wat frisjes.
En als ik dan ook direct heb aangevuld dat je de leidingen daar voorziet voor airco. Dan houdt niets u tegen om die machine op de locatie waar uwe kleine studeert even in te schakelen voor 10 minuten of zo en dat die voor de rest er weer even tegen kan.
In plaats van dat volledig verdiep op te warmen.
Alhoewel dat niets u tegenhoudt om die machine 5 minuten te laten blazen terwijl jij u nog eens omdraait in bed.

Ik vond het gewoon nuttiger als je maar een gewone pree hebt en een gewone werkmens bent om dat geld nuttiger te laten zijn dan het uitsparen van 10 keer in het jaar om eens een extra pull aan te doen of eigenlijk beter gezegd gewoon naar uw gelijkvloers te gaan zonder dieje extra pull.
 
Ik word een beetje horendol van die toestanden en dan moet ik mij nog rustig houden en mijn vrouw een beetje moed inspreken want die is een zenuwinzinking nabij..
Check, die van ons zit ook met een burnout thuis, en dat is maar voor 50% te wijten aan haar werk volgens mij.
 
Ik vond het gewoon nuttiger als je maar een gewone pree hebt en een gewone werkmens bent om dat geld nuttiger te laten zijn dan het uitsparen van 10 keer in het jaar om eens een extra pull aan te doen of eigenlijk beter gezegd gewoon naar uw gelijkvloers te gaan zonder dieje extra pull.
Ik heb de vloerverwarming zelf gelegd dus dan was het een nobrainer om de slaapkamers ook te voorzien. Hier niet met het oog op slapen maar als de kinderen later in hun slaapkamer willen vertoeven (spelen, tv kijken, studeren, ...) dan is er daar ook een aangename constante temperatuur :)
 
Check, die van ons zit ook met een burnout thuis, en dat is maar voor 50% te wijten aan haar werk volgens mij.
Daarom dat men zegt dat je maar één keer in uw leven bouwt :p

En jij deed dan nog alles via SOD, dat neemt de zorgen voor een groot deel al weg. Je moet u eens voorstellen dat je zelf de opvolging zou doen.

Vrienden van ons hebben het voor gehad. Ramen besteld, kerel gaat failliet maar komt toch nog opmeten en stuurt de factuur na opmeting, restsaldo van 20% voor plaatsing. Hebben natuurlijk nooit hun ramen gezien en zijn dus voor een 20k in het zak gezet.
Pijnlijk.
 
Daarom dat men zegt dat je maar één keer in uw leven bouwt :p

En jij deed dan nog alles via SOD, dat neemt de zorgen voor een groot deel al weg. Je moet u eens voorstellen dat je zelf de opvolging zou doen.

Vrienden van ons hebben het voor gehad. Ramen besteld, kerel gaat failliet maar komt toch nog opmeten en stuurt de factuur na opmeting, restsaldo van 20% voor plaatsing. Hebben natuurlijk nooit hun ramen gezien en zijn dus voor een 20k in het zak gezet.
Pijnlijk.
Euhm nee ze zeggen dat je 2 keer moet bouwen: 2e keer weet je al de tekortkomingen ;)

Wie betaald dan ook zoveel voorschot?
 
Onze nieuwbouw zit in de afwerkingsfase... Nog enkel de keuken / badkamer en binnendeuren plaatsen ( hopelijk eind deze maand ) en we kunnen verhuizen.

Heb er wel een stuk of 30 grijze haren bijgekregen :shutup::laugh:
 
Ervaring :
Ze zijn in mei begonnen met onze nieuwbouw. direct een fout gemaakt met bewapening in de vloerplaat 1 maand gekibbel tussen architect/aannemer/ingenieur. Ondertussen 4 maand bezig en ze hebben denk ik effectief 3 weken gewerkt ofzo..
Er staat dus een plaat en een verdiep in snelbouwstenen nu. Vorige week een stevig meeting gehad met iedereen en ze gingen dus vanaf nu goed verderdoen. Normaal morgen beginnen met verankeringen en welfsels te plaatsen en dan volgende week ingieten en gewoon verder doen. Architect ging nog eens navragen bij Agref voor de levering
Vandaag vraag ik toch nog maar eens na bij de architect want ik had er niks meer van gehoord sinds donderdag. Blijkt dat de welfsels pas geleverd worden in week 46/47 dwz half november. WEER een maand vertraging bij. Ik word een beetje horendol van die toestanden en dan moet ik mij nog rustig houden en mijn vrouw een beetje moed inspreken want die is een zenuwinzinking nabij.. Andere aannemers laten ons ook weten dat alle prijzen opgeslaan zijn etc..
FUCK DEES!
Troost u, wij zijn al sinds april water aant oppompen voor onze kelder van ochot 2m40. Maandje stil hier, put graven, water in put, buizen bijsteken, geen resultaat.
Put ingekalft, volledig nieuwe pompputten gestoken en dan nu aangetekend schrijven dat we onze termijn van paar maand op te pompen overschreden zijn en alles weer kunnen stilleggen....

Als ik dit alles op voorhand wist, nooit ne kelder, maar groter huis zetten met polyvalente ruimte ipv kelder!
 
Euhm nee ze zeggen dat je 2 keer moet bouwen: 2e keer weet je al de tekortkomingen ;)

Wie betaald dan ook zoveel voorschot?

Is nochtans courant om dat te doen hoor. Misschien ook logisch want vanaf dat de opmeting gebeurd is gaan de ramen in productie en dat is een hele hoop van de kost die je dan hebt.
Heb eens gekeken en overal waar wij prijs hebben gevraagd en ook bij onze leverancier was na opmeting 70-80% te voldoen.
 
Daarom dat men zegt dat je maar één keer in uw leven bouwt :p

En jij deed dan nog alles via SOD, dat neemt de zorgen voor een groot deel al weg. Je moet u eens voorstellen dat je zelf de opvolging zou doen.

Vrienden van ons hebben het voor gehad. Ramen besteld, kerel gaat failliet maar komt toch nog opmeten en stuurt de factuur na opmeting, restsaldo van 20% voor plaatsing. Hebben natuurlijk nooit hun ramen gezien en zijn dus voor een 20k in het zak gezet.
Pijnlijk.
Wij zijn toch aan het overwegen om voor de tweede keer te bouwen :p
Vorige keer veel zelf gedaan (alleen ruwbouw, dak, pleisterwerken, chape en vloerisolatie niet zelf gedaan) waardoor het aantal aannemers waar je op moet rekenen serieus mindert. Volgende keer zou ik ook graag de volledige ruwbouw zetten, nog minder miserie :)
 
Wie maakt er normaal de warmteverlies berekening?

Heb hier het epb verslag (startverslag) dus ken ongeveer de waardes wel.
Maar voor ik hier een uurtje of 2 tijd steek in die wtcb rekentool is het handig om te weten als de epb man die bv niet zelf moet opstellen :p
 
Euhm nee ze zeggen dat je 2 keer moet bouwen: 2e keer weet je al de tekortkomingen ;)

Wie betaald dan ook zoveel voorschot?
Dit wordt altijd gezegd door iedereen dat ze pas 80% achteraf betalen, maar van de 5 raamfabrikanten waar ik met mijn ouders ging werden we alle 5 vriendelijk de deur gewezen als we aangaven dat we max 50% op voorhand wilden betalen en de rest wanneer alles correct geplaatst was.

Geen idee hoe jullie dat toch allemaal doen hoor 😋
 
Bij het schrijnwerk van mijn broer was het ook gewoon 35% voorschot bij bestelling en de rest na de plaatsing.

Bij een andere firma was het 35% voor de opmeting, 60% voor start plaatsing en 5% nadien.
Die waren ook iets van een 1000 euro duurder voor identiek hetzelfde dus die zijn het niet geworden.
Verder had hij veel aannemers waar er gewoon geen voorschot was als ik het mij goed herinner.

Dat is ondertussen wel al 2-3 jaar geleden, nu zal dat mogelijks niet meer zo zijn.

Mijn broer heeft een bijberoep als schrijnwerker en plaatst dus zelf ook af en toe wel wat ramen bij renovatie’s, daar nemen wij ook gewoon 25% voorschot (of 35% als de leverancier dat hanteert) bij bestelling.
 
Laatst bewerkt:
Voor de ramen hebben ze hier nooit een voorschot gevraagd, alles gewoon te betalen na plaatsing.
Praktisch niemand heeft dat gedaan eigenlijk

Ruwbouw aannemer stuurde wel af en toe een tussen factuur maar dat was dan voor iets dat al afgewerkt was
Enige twee die hier een voorschot vroegen (plakker en keukenbouwer) zijn ook de 2 waar ik miserie mee heb gehad. Niet komen opdagen, niet doorwerken, paar dagen een andere werf doen, niet alle materiaal hier
 
Wij zijn toch aan het overwegen om voor de tweede keer te bouwen :p
Vorige keer veel zelf gedaan (alleen ruwbouw, dak, pleisterwerken, chape en vloerisolatie niet zelf gedaan) waardoor het aantal aannemers waar je op moet rekenen serieus mindert. Volgende keer zou ik ook graag de volledige ruwbouw zetten, nog minder miserie :)
Hier gaan we ook een 2de keer bouwen. :)

Deze keer ga ik net wel iets meer uitbesteden. Ruwbouw ga ik wel terug meehelpen (metsen diender) dat was ook de post waar ik bij mijn vorige woning het meest heb bespaard.

Voor mij is het belangrijkst dat ik alles volledig zelf in handen heb en de opvolging zelf doen. Bij mijn vorige bouw had ik dan ook amper miserie en als er toch iets was, was ik er snel bij en kon ik ook snel reageren. Meestal was dat dan ook op dat moment al in orde, want sprak rechtstreeks tegen de persoon die de werken deed.

Mijn ouders en broer hebben met een SOD firma gewerkt en (met alle respect voor die mensen), maar daar gebeurde toch fouten die ik niet snap. De fouten werden dan ook meestal veel te laat opgemerkt, waardoor het ook weer moeilijker maakte. Je zit daar dan weer met een hoop tussenpersonen.
Ik had dan ook meer stress voor hun bouw dan mijn eigen bouw.
 
Laatst bewerkt:
Hier gaan we ook een 2de keer bouwen. :)

Deze keer ga ik net wel iets meer uitbesteden. Ruwbouw ga ik wel terug meehelpen (metsen diender) dat was ook de post waar ik bij mijn vorige woning het meest heb bespaard.

Voor mij is het belangrijkst dat ik alles volledig zelf in handen heb en de opvolging zelf doen. Bij mijn vorige bouw had ik dan ook amper miserie en als er toch iets was, was ik er snel bij en kon ik ook snel reageren. Meestal was dat dan ook op dat moment al in orde, want sprak rechtstreeks tegen de persoon die de werken deed.

Mijn ouders en broer hebben met een SOD firma gewerkt en (met alle respect voor die mensen), maar daar gebeurde toch fouten die ik niet snap. De fouten werden dan ook meestal veel te laat opgemerkt, waardoor het ook weer moeilijker maakte. Je zit daar dan weer met een hoop tussenpersonen.
Ik had dan ook meer stress voor hun bouw dan mijn eigen bouw.
Vind ik een goede conclusie. Moest ik een tweede keer bouwen zou ik het denk ik ook allemaal zelf regelen. Ja dat is meer werk in het begin, maar het zelf vlot kunnen spotten van problemen en er dan op ingrijpen is iets wat ik met onze SOD wel heb gemist.
 
Vind ik een goede conclusie. Moest ik een tweede keer bouwen zou ik het denk ik ook allemaal zelf regelen. Ja dat is meer werk in het begin, maar het zelf vlot kunnen spotten van problemen en er dan op ingrijpen is iets wat ik met onze SOD wel heb gemist.
Nadeel daaraan is wel dat een SOD wat meer macht heeft als u. Jij kan dreigen van uw facturen niet te betalen maar meestal dekken ze zichzelf op voorhand al in door een voorschot te vragen. Alsook jij bent één klant, maar bij een SOD gaat het vaak over leegste huizen en meerdere projecten, als dit een aannemer is die vaak voor de firma werkt is werk mislopen niet fijn.

Zelf de opvolging doen is hoe dan ook beter. Je speelt korter op de bal. Maar hoe stressvol en pijnlijk het proces is dat hangt echt af van welke aannemers je treft. Er zijn veel cowboys aan het werk, en het staat er vaak niet opgeschreven :p
 
Nadeel daaraan is wel dat een SOD wat meer macht heeft als u. Jij kan dreigen van uw facturen niet te betalen maar meestal dekken ze zichzelf op voorhand al in door een voorschot te vragen. Alsook jij bent één klant, maar bij een SOD gaat het vaak over leegste huizen en meerdere projecten, als dit een aannemer is die vaak voor de firma werkt is werk mislopen niet fijn.

Zelf de opvolging doen is hoe dan ook beter. Je speelt korter op de bal. Maar hoe stressvol en pijnlijk het proces is dat hangt echt af van welke aannemers je treft. Er zijn veel cowboys aan het werk, en het staat er vaak niet opgeschreven :p
Ja, bij ons was het wel geen project-woning, maar het is een extra station waar je langs moest voor alles hé.
Vergeet uw werfleider iets, of ligt hij er niet zo van wakker... Dat is allemaal heel frustrerend.

Als je alles zelf regelt zal er ook nog wel veel gedoe zijn, maar dan heb je het toch al meer zelf in handen en heb je mogelijks minder het gevoel van machteloosheid.
 
Tof topic om te lezen als je net getekend hebt voor een SOD :help:
We hebben een lang gesprek met de buren gehad die in de gespiegelde versie van ons huis wonen en die hebben niets negatief vermeld.

Wel benieuwd naar welke fouten er dan gemaakt worden..?
 
Terug
Bovenaan