De nieuwbouw-topic!

Nadeel daaraan is wel dat een SOD wat meer macht heeft als u. Jij kan dreigen van uw facturen niet te betalen maar meestal dekken ze zichzelf op voorhand al in door een voorschot te vragen. Alsook jij bent één klant, maar bij een SOD gaat het vaak over leegste huizen en meerdere projecten, als dit een aannemer is die vaak voor de firma werkt is werk mislopen niet fijn.

Zelf de opvolging doen is hoe dan ook beter. Je speelt korter op de bal. Maar hoe stressvol en pijnlijk het proces is dat hangt echt af van welke aannemers je treft. Er zijn veel cowboys aan het werk, en het staat er vaak niet opgeschreven :p
Het probleem is dat de meeste fouten die ik hoor niet zozeer van de aannemers zijn maar van de sod firmas zelf (meestal door slechte communicaties).

Alsook komen die fouten meestal te laat aan het zicht (wanneer er eens een rondleiding is met de eigenaar), waardoor er meer miserie is om fouten op te lossen.

Ik wil niet SOD firma’s door het slijk halen, want er zullen ongetwijfeld goede tussen zitten. Maar zelf haal ik liever tussenpersonen eruit en wil het zelf opvolgen.
 
Wel benieuwd naar welke fouten er dan gemaakt worden..?
Vooral kleinere fouten, maar die vallen niet echt op tenzij het al te laat is.

Zoals bv een muur die niet juist staat of een stopcontact dat ze vergeten zijn.
Afvoer die niet goed aangesloten is, werfleider die 15 woningen tegelijkertijd moet doen vertrouwd op de loodgieter en alle afwerkingen komen er in.

Veel kan je zelf oplossen door geregeld te gaan kijken, maar dat zou normaal de taak moeten zijn van de SOD firma.
 
Vooral kleinere fouten, maar die vallen niet echt op tenzij het al te laat is.

Zoals bv een muur die niet juist staat of een stopcontact dat ze vergeten zijn.
Afvoer die niet goed aangesloten is, werfleider die 15 woningen tegelijkertijd moet doen vertrouwd op de loodgieter en alle afwerkingen komen er in.

Veel kan je zelf oplossen door geregeld te gaan kijken, maar dat zou normaal de taak moeten zijn van de SOD firma.
De ruwbouw stond er al, inclusief ramen en poort voor we het kochten dusja daar zullen we maar moeten op vertrouwen.

Hopelijk kunnen we in elk geval een afspraak maken om eens af en toe te gaan zien. We blijven positief denken :p
 
We blijven positief denken
:thumb:

En ook gewoon op u strepen staan. Er is een lastenboek en zo moeten ze bouwen. Niet de makkelijkste oplossing. Een fout oplossen erna kost namelijk veel geld, dus gaan ze u snel al is paaien met iets anders "gratis".
Maak altijd goed de afweging en weet dat je altijd de keuze hebt. De fout zo laten voor die extra of laten uitvoeren zoals het lastenboek.
 
Bij mijn SOD had ik de indruk dat de grote afwezige de architect was.
(Maar geen grote miserie gehad).
 
Laatst bewerkt:
Net zoals dat als je alles zelf regelt moet je bij een SOD gewoon ook dagelijks gaan kijken naar uw werf. Nakijken, opmeten, kwaliteit van afwerking,…

Snap niet waarom dat anders zou zijn bij een SOD. Heel veel SOD doen bepaalde zaken niet in onderaanneming maar gewoon zelf (vaak dak, ruwbouw, grondplaat). Dan zijn dat dus geen tussenpersonen maar de rechtstreekse aannemer.
Bij mijn SOD, omdat ik regelmatig ging zien, was ik ook in direct contact met de electricien en vloerder.

Dus heel tevreden van. Heb al meer horrorverhalen gehoord van mensen die alles zelf opvolgen en zelf met de aannemers moeten omgaan dan dat ik er hoor van mensen die met gereputeerde SOD’s werken.
 
De ruwbouw stond er al, inclusief ramen en poort voor we het kochten dusja daar zullen we maar moeten op vertrouwen.

Hopelijk kunnen we in elk geval een afspraak maken om eens af en toe te gaan zien. We blijven positief denken :p
Probeer als het kan om een werfsleutel te krijgen zodat je kan gaan kijken wanneer je wil.

Bij mij was het op papier ook enkel te bezoeken na afspraak met de werfleider, bij eerste contact gaf hij mij gewoon een werfsleutel zodat ik ten alle tijde binnen kon.
De grote afwezige was dan ook de werfleider, dus best dat ik zelf zo goed als dagelijks kon opvolgen.
 
Laatst bewerkt:
Net zoals dat als je alles zelf regelt moet je bij een SOD gewoon ook dagelijks gaan kijken naar uw werf. Nakijken, opmeten, kwaliteit van afwerking,…

Snap niet waarom dat anders zou zijn bij een SOD. Heel veel SOD doen bepaalde zaken niet in onderaanneming maar gewoon zelf (vaak dak, ruwbouw, grondplaat). Dan zijn dat dus geen tussenpersonen maar de rechtstreekse aannemer.
Bij mijn SOD, omdat ik regelmatig ging zien, was ik ook in direct contact met de electricien en vloerder.

Dus heel tevreden van. Heb al meer horrorverhalen gehoord van mensen die alles zelf opvolgen en zelf met de aannemers moeten omgaan dan dat ik er hoor van mensen die met gereputeerde SOD’s werken.

Om 1 voorbeeld te nemen van mijn ouders.

Werken met een SOD Firma die zoals je zegt veel in eigen beheer doen. Neemt in mijn ogen niet weg dat daar zelfde fouten gebeuren.

De muur van de badkamer stond verkeerd.
Mijn ouders hadden met hun aanspraakpunt (weet niet hoe zo'n functie noemt) doorgegeven dat ze de muur van de badkamer liever 40cm opzij wilde hebben. Op plan was dat dan ook aangepast.
Maar blijkbaar hadden hun eigen metsers het oud plan gekregen, waardoor de muur verkeerd stond. Het is omdat de ruwbouw nog open is, dat ze kunnen komen kijken wanneer ze willen. Dus direct gemeld dat de muur niet correct stond, paar dagen later de sloophamer boven om een ganse muur uit te breken en opnieuw te metsen.
Dan begint het spelleke van, wie gaat dat betalen. Jullie hé zegt mijn vader, want wij hadden gezegd dat we de muur elders wilde hebben. Firma zegt, dat is niet waar want op ons plan staat die wel correct. Tja als de persoon die het plan heeft aangepast voor mijn ouders niet het correct plan in het dossier steekt, dan gebeurt dat. Gelukkige hadden mijn ouders een mail waarin dat het bevestigd stond en het wel degelijk verplaats moet worden. Dus na aantal weken hebben ze toch gezegd dat hun die muur gaan betalen.

. Bij mijn ouders is het: Ouders --> vast aanspraakpunt van de SOD firma-->verantwoordelijk van hun eigen firma van de ruwbouw--> metser.
Bij mij is het Ik-->metser

Het probleem is ook, mijn ouders kunnen niet binnen. Zolang de ramen er nog niet in stonden konden die altijd op hun bouw, na de ramen niet meer. Dan moesten ze bellen en dan kwam er iemand mee, maar dat duurt wel even.

Het is zoals je zelf zegt, het is omdat jij regelmatig zelf kwam kijken dat je in rechstreeks contact kon staan. Maar waarom dan met een SOD firma werken, de meerwaarde is net dat hun de opvolging doet. Ik zie daar voor mij dan ook geen meerwaarde in, want ik zou mijn bouw nog steeds "beheren" op de manier zonder SOD firma. Enkel zal dat dan net moeilijker gaan.
Wilt daarom niet zeggen dat ik niet snap waarom mensen kiezen voor zo'n firma. Zowel mijn broer als mijn ouders hebben daarvoor gekozen en hebben daar hun redenen voor.

Maar soit dat is nu niet echt de opzet van deze topic. :)
 
Laatst bewerkt:
@Bimmer : raar dat uw ouders geen werfsleutel kregen. Ik kreeg er eentje de ondertekening van de aannemingsovereenkomst en ze zeiden zelf dat ik maar vaak genoeg moest langsgaan en als ik iets zag dat verkeerd was, ik het hen moest melden zodat ze er direct werk van konden maken ipv achteraf te moeten doen.
 
@Bimmer : raar dat uw ouders geen werfsleutel kregen. Ik kreeg er eentje de ondertekening van de aannemingsovereenkomst en ze zeiden zelf dat ik maar vaak genoeg moest langsgaan en als ik iets zag dat verkeerd was, ik het hen moest melden zodat ze er direct werk van konden maken ipv achteraf te moeten doen.
Mijn ouders en broer kregen dat niet en de meeste die ik hoor krijgen dat niet. Af en toe hoor je dat eens.
Zelf vind ik dat ook een veel betere manier van werken een sleutel meekrijgen, want dan kan er veel korter op de bal gespeeld worden.

In de praktijk ging mijn vader wel vaak langs en als er iemand aan het werken was klopte die op de raam en lieten ze die meestal wel binnen.
Maar ja, soms zag die zaken dat niet correct is en wilde dat aanpassen. Snap dan ook goed dat die werkmannen dan zeggen van, ja sorry meneer, maar eigenlijk hebben wij geen bevestiging dat u de "eigenaar" bent van dit pand. Je kunt beter eerst bellen naar de firma, zodat we dat officieel door krijgen van onze baas.
 
Wij hadden ook gewoon sleutel.

Enige dat hier fout was, was de hoogte van de deuren. En heb dat zelf ook niet gemerkt tot de deuren er in staken

Gevolg: alle deuren eruit, 15cm openkappen en terug plakken en nieuwe deuren maken. Helaas zie je dat op sommige plekken als het licht slecht valt (en voel je het ook), zo kleine opp plakken is lastiger dan grote (daar absoluut geen klacht over, ook onze bevriend schilder vond dat allemaal goed gedaan).
Ze hadden eerst financiële compensatie voorgesteld maar ik ben bijna 2m dus deuren van 2m no thx

Mijn ouders hebben zelf gebouwd (30j terug) en die hun deuren waren ook te laag. En die aannemer wou dat niet terug afbreken (zelf klein manneke en die vond 1m95 genoeg). Was wel nog niet geplakt
Mijn pa heeft toen alles zelf uitgebroken en de kosten doorgerekend :p
 
Ik ken helaas niet veel van bouw, maar het geven van een werfsleutel gaf me wel soort van vertrouwen dat er niet teveel weggemoffeld kon worden omdat ik ten alle tijden binnen kon.

Ik wou dat er bij de oplevering eigenlijk geen punten meer waren die ze achteraf moesten komen herstellen.
Want dan moest ik me vrijmaken ipv hen.

Bij de voorlopige oplevering zelf was er dan niks meer dat ik diende op te merken.

Enige minpunt was dat ze de uiterste betaaldatum op de factuur niet respecteerden. In de compromis stond dat ik een maand had, maar op de facturen stond telkens twee weken.
Met dat de facturen eerst naar de bank moesten, heb ik dus volgens de factuur vaak te laat betaald.
Maar niks van gezegd geweest.
 
Van de week weer wat extra stappen gezet.

-Grondverzet en sondering vastgelegd. (was maar de goedkoopste offertes pakken die de architect voorstelde :unsure: )
-Akkoord gegaan met de offerte van de kelder.
-Deze avond gesprek gehad met lokale verwarming/koeling installateur. Even alle mogelijkheden bezien L/W warmtepomp met actieve koeling, G/W warmtepomp met passieve koeling en aardgas ketel + airco. Ook opties bekijken hoe de kelder te verwarmen.
-Normaal gisteren nog bij een andere ramen/deuren firma, maar had corona dus is uitgesteld. (Is normaal de laatste waar we willen langs gaan)
-Meetstaat doorgestuurd naar de metser voor een offerte van het materiaal. (ben zeer benieuwd)
-Mails gestuurd naar ventilatie installateur voor offertes
 
Van de week weer wat extra stappen gezet.

-Grondverzet en sondering vastgelegd. (was maar de goedkoopste offertes pakken die de architect voorstelde :unsure: )
-Akkoord gegaan met de offerte van de kelder.
-Deze avond gesprek gehad met lokale verwarming/koeling installateur. Even alle mogelijkheden bezien L/W warmtepomp met actieve koeling, G/W warmtepomp met passieve koeling en aardgas ketel + airco. Ook opties bekijken hoe de kelder te verwarmen.
-Normaal gisteren nog bij een andere ramen/deuren firma, maar had corona dus is uitgesteld. (Is normaal de laatste waar we willen langs gaan)
-Meetstaat doorgestuurd naar de metser voor een offerte van het materiaal. (ben zeer benieuwd)
-Mails gestuurd naar ventilatie installateur voor offertes
Zou je eventueel de prijs per m² van de kelder willen delen?
Welke opties zijn er om de kelder te verwarmen?
 
Tof topic om te lezen als je net getekend hebt voor een SOD :help:
We hebben een lang gesprek met de buren gehad die in de gespiegelde versie van ons huis wonen en die hebben niets negatief vermeld.

Wel benieuwd naar welke fouten er dan gemaakt worden..?
Als je het faillissement wegdenkt ging het bij ons nog cava eigenlijk.
We hadden in het begin een goede werfleider die er vaart achter probeerde te zetten.
Door het, achteraf gezien aankomende faillissement, heeft die het schip verlaten en wouden er onderaannemers niet meer komen werken. Daar werd nooit duidelijk over gecommuniceerd met ons en er werd met het vingertje gewezen. Veel loze beloftes over het hernemen van de werken etc.

Enige andere echte issues dat ik had:
- Architect was eentje die door hen werd aangeraden en die bleek toch maar eerder passief.
- Na het tekenen duurde het lang voor ze naar de volgende fase gingen. Ze waren precies blij met een extra klant, maar daar dan mee aan de slag gaan was allemaal minder dringend.
- Omkasting van de meters die plots niet meer voorzien zou zijn en die veel geld kost.

Grootste tip voor als je al getekend hebt: zorg gewoon dat je zeker nooit meer betaald dan de waarde van de uitgevoerde werken.

Grootste tip voor wie nog moet tekenen: wij hebben op voorhand goed opgevraagd wat allemaal in het lastenboek zat. Bv. bij de tegels hebben we bekeken welke vierkante meterprijs er was inbegrepen en zijn wij op voorhand al bij de leverancier gaan kijken wat we daar voor hadden. We hebben daar dan eigenlijk voor onszelf al beslist welke tegel we gingen nemen en hebben die prijs genoteerd. Ik heb zo een hele Excel sheet gemaakt met alle meerkosten, waardoor de onverwachte meerkosten tot een minimum beperkt werden.

Edit: hier hebben we ook een werfsleutel, was eigenlijk niet de bedoeling blijkbaar maar onze eerste werfleider was ne chille mens.
 
Laatst bewerkt:
Zou je eventueel de prijs per m² van de kelder willen delen?
Welke opties zijn er om de kelder te verwarmen?
Prijs komt neer op €28.360 excl btw.
Is dan een kelder van 160m², 2,5m hoog, wanden 40cm dik, vloer gepolierd, doorgangen,nutsvoorziening doorgangen,..

Mijn huidige kelder kwam neer op €15.500 excl btw. (Ik denk dat ik die in 2016 heb geplaatst)
Is dan een kelder van 106m² 2,2m hoog en wanden van 35cm. vloer gepolierd, doorgangen,nutsvoorziening doorgangen,..

Als je dat dan zou uitrekenen dan schat ik dat het ongeveer gelijk is (rekening houden met m²,dikte muren en hoogte. Nu zit er ook een extra kolom bij wat een meerprijs is van zo'n 500excl btw).

Hij stelde voor om ook vloerverwarming te leggen in de ruimtes dat je als leefruimtes gaat gebruiken. De kelder komt mee op het ventilatie D systeem te staan en is geïsoleerd, waardoor zijn ervaring was dat je maar enkel een klein zetje nodig hebt om naar een comfortabel temperatuur te gaan.

Dan plaatsen ze blijkbaar op de bovenbewapening van de keldervloer vloerverwarming en dat met een legafstand van 20cm. Is iets dat hij vaak doet, heeft toevallig vorig week dat nog gaan doen bij een klant van hem.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jvc
Wij hadden ook gewoon sleutel.

Enige dat hier fout was, was de hoogte van de deuren. En heb dat zelf ook niet gemerkt tot de deuren er in staken

Gevolg: alle deuren eruit, 15cm openkappen en terug plakken en nieuwe deuren maken. Helaas zie je dat op sommige plekken als het licht slecht valt (en voel je het ook), zo kleine opp plakken is lastiger dan grote (daar absoluut geen klacht over, ook onze bevriend schilder vond dat allemaal goed gedaan).
Ze hadden eerst financiële compensatie voorgesteld maar ik ben bijna 2m dus deuren van 2m no thx

Mijn ouders hebben zelf gebouwd (30j terug) en die hun deuren waren ook te laag. En die aannemer wou dat niet terug afbreken (zelf klein manneke en die vond 1m95 genoeg). Was wel nog niet geplakt
Mijn pa heeft toen alles zelf uitgebroken en de kosten doorgerekend :p
Geruststelling dat dat de enige fout was die jullie zijn tegengekomen :p. Wij zijn met dezelfde partij aan het bouwen.
Wij hebben wel zelf een architect aangesteld die de werken opvolgt. SOD heeft een 100tal basisplannen maar voor de vergunning moet die wel altijd specifiek hertekend worden door een architect. De architect die onze vergunning heeft ingediend hebben wij achteraf aangesteld als onze architect via afzonderlijke overeenkomst. In principe ligt alle verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid over onze woning bij haar.

BTW voor al diegene met bouwplannen: hou voor ogen dat de registratie op grond vanaf 1 januari ook verhoogt naar 12%.
Wij zijn nu de voeten van onder ons lijf aan het lopen om alle offertes te verzamelen om ons kredietdossier te kunnen afwerken en de akte van de grond nog dit jaar te kunnen laten doorgaan. Door corona en heel de heropstart van de economie heeft iedereen een tekort aan calculators, bij sommigen moet je tot 2 maand wachten op een offerte. We zijn nog niet tegoei gestart en krijg er al grijs haar van :p.
Er zou een overgangsregeling zijn voor verkoopovereenkomsten die nog in 2021 getekend zijn maar niemand kan bevestigen of die overgangsregeling voor bouwgrond ook geldt. In ieder geval, wordt bouwen vanaf januari opnieuw duurder met de verhoogde registratierechten.

Nog een vraagje, heeft iemand van jullie ervaring met een gashaard in een benwoning?
We zouden enorm graag een haard hebben maar we hebben schrik dat het er veel te warm gaat worden. Al eens gekeken naar elektrische versies maar dat trekt imo toch nog altijd op niets. Je ziet van ver dat het een film is die geprojecteerd wordt. Vind ik echt zonde van het geld.
Bio-ethanol is dan weer een duur grapje qua verbruik.
 
Nog een vraagje, heeft iemand van jullie ervaring met een gashaard in een benwoning?
We zouden enorm graag een haard hebben maar we hebben schrik dat het er veel te warm gaat worden. Al eens gekeken naar elektrische versies maar dat trekt imo toch nog altijd op niets. Je ziet van ver dat het een film is die geprojecteerd wordt. Vind ik echt zonde van het geld.
Bio-ethanol is dan weer een duur grapje qua verbruik.

Waarom zou je nog een haard willen als je een woning hebt die allicht een aangename constante temperatuur heeft? Enkel voor gezelligheid? Ik vermoed dat het zeer snel te warm zal worden. Als ik hier de oven gebruik of wat langer sta te koken, stijgt de temperatuur al snel met 1 a 1.5 graad.

Ik zou dat geld eerder investeren in een goed koelsysteem (zonnewering, airco, ...). Die woningen zijn écht gemaakt om warmte vast te houden. Bij een hittegolf mag je nog al je ramen openzetten, eens de warmte binnen zit het koelt amper af.
 
Waarom zou je nog een haard willen als je een woning hebt die allicht een aangename constante temperatuur heeft? Enkel voor gezelligheid? Ik vermoed dat het zeer snel te warm zal worden. Als ik hier de oven gebruik of wat langer sta te koken, stijgt de temperatuur al snel met 1 a 1.5 graad.

Ik zou dat geld eerder investeren in een goed koelsysteem (zonnewering, airco, ...). Die woningen zijn écht gemaakt om warmte vast te houden. Bij een hittegolf mag je nog al je ramen openzetten, eens de warmte binnen zit het koelt amper af.
Inderdaad puur voor de gezelligheid. De trend in heel de woning is strak maar toch voldoende warm en natuurlijk aangekleed.

Zonnewering hebben we sowieso voorzien, de kost van een haard is 1/3e van de kost van de zonnewering :p..

Maar thanks voor de feedback. We vreesden inderdaad al zoiets.
 
Inderdaad puur voor de gezelligheid. De trend in heel de woning is strak maar toch voldoende warm en natuurlijk aangekleed.

Zonnewering hebben we sowieso voorzien, de kost van een haard is 1/3e van de kost van de zonnewering :p..

Maar thanks voor de feedback. We vreesden inderdaad al zoiets.
Gewoon OLED met :

 
Terug
Bovenaan