De nieuwbouw-topic!

Eind vorig jaar gekozen voor een SOD project.

Het kiezen bij de leveranciers ben je natuurlijk ook beperkt in maar dat viel goed mee. Alleen van Van Marcke was ik wat minder tevreden. We zullen het houden op "miscommunicatie" en dat het belangrijk is dat alles op papier staat (maar dat geldt niet alleen voor SOD).

Regelmatig kijken. Je praat eens met de werfleider etc.. doen ze niet moeilijk over.
 
Ipv zwembad, gewoon een nieuwe woning? :unsure:

ja scheelt ni veel. Poolhouse gaat ongeveer een kleine vrijstaande gelijkvloerse woning worden. 60m² in totaal. Keuken met bar, bureel, eetplaats, living, doucheruimte met sauna. Alles van vloerverwarming voorzien, ventilatiesysteem D voor vochtige lucht af te voeren en warmterecuperatie.

Ik ga nog weten wat doen de komende maanden. Volgende week beginnen de graafwerken normaal, als de beton er ligt ga ik de ytong uitmetsen en toebranden tegen het vocht, daarna een laag porotherm waterpas metselen en vanaf dan de rest verlijmen. 10cm isolatie in de muren, dan een spouw en facadesteen. Dak in hout (douglas 18) met 20cm isolatie en epdm.

Het enige wat ik niet zelf ga doen zijn de ramen en de gietvloer. Edit: uitvulchape met bollekes en de chape op de vloerverwarming ga ik ook ni zelf doen.

Mijne mancave :love: Wa vrienden ontvangen aan de bar terwijl ik sta te koken.
 
Laatst bewerkt:
ja scheelt ni veel. Poolhouse gaat ongeveer een kleine vrijstaande gelijkvloerse woning worden. 60m² in totaal. Keuken met bar, bureel, eetplaats, living, doucheruimte met sauna. Alles van vloerverwarming voorzien, ventilatiesysteem D voor vochtige lucht af te voeren en warmterecuperatie.

Ik ga nog weten wat doen de komende maanden. Volgende week beginnen de graafwerken normaal, als de beton er ligt ga ik de ytong uitmetsen en toebranden tegen het vocht, daarna een laag porotherm waterpas metselen en vanaf dan de rest verlijmen. 10cm isolatie in de muren, dan een spouw en facadesteen. Dak in hout (douglas 18) met 20cm isolatie en epdm.

Het enige wat ik niet zelf ga doen zijn de ramen en de gietvloer. Edit: uitvulchape met bollekes en de chape op de vloerverwarming ga ik ook ni zelf doen.

Mijne mancave :love: Wa vrienden ontvangen aan de bar terwijl ik sta te koken.
Vergeet uw bouwvergunning niet :p.

EDIT : of de mogelijkheid om het later te laten gebruiken door de kinderen als aparte verblijfplaats. à la fresh prince of Bellair.
 
Vergeet uw bouwvergunning niet :p.

EDIT : of de mogelijkheid om het later te laten gebruiken door de kinderen als aparte verblijfplaats. à la fresh prince of Bellair.

Already taken care of, het gele papier is net na 30 dagen van de gevel verdwenen.

Doel is idd om later mogelijks te gaan gebruiken als logeergedeelte (ga in de living een zetel zetten die we tot bed kunnen omtoveren)
 
ja scheelt ni veel. Poolhouse gaat ongeveer een kleine vrijstaande gelijkvloerse woning worden. 60m² in totaal. Keuken met bar, bureel, eetplaats, living, doucheruimte met sauna. Alles van vloerverwarming voorzien, ventilatiesysteem D voor vochtige lucht af te voeren en warmterecuperatie.

Ik ga nog weten wat doen de komende maanden. Volgende week beginnen de graafwerken normaal, als de beton er ligt ga ik de ytong uitmetsen en toebranden tegen het vocht, daarna een laag porotherm waterpas metselen en vanaf dan de rest verlijmen. 10cm isolatie in de muren, dan een spouw en facadesteen. Dak in hout (douglas 18) met 20cm isolatie en epdm.

Het enige wat ik niet zelf ga doen zijn de ramen en de gietvloer. Edit: uitvulchape met bollekes en de chape op de vloerverwarming ga ik ook ni zelf doen.

Mijne mancave :love: Wa vrienden ontvangen aan de bar terwijl ik sta te koken.
Ik zou toch liever een knappe blondine zien koken dan :unsure:
 
Als je het faillissement wegdenkt ging het bij ons nog cava eigenlijk.
We hadden in het begin een goede werfleider die er vaart achter probeerde te zetten.
Door het, achteraf gezien aankomende faillissement, heeft die het schip verlaten en wouden er onderaannemers niet meer komen werken. Daar werd nooit duidelijk over gecommuniceerd met ons en er werd met het vingertje gewezen. Veel loze beloftes over het hernemen van de werken etc.

Enige andere echte issues dat ik had:
- Architect was eentje die door hen werd aangeraden en die bleek toch maar eerder passief.
- Na het tekenen duurde het lang voor ze naar de volgende fase gingen. Ze waren precies blij met een extra klant, maar daar dan mee aan de slag gaan was allemaal minder dringend.
- Omkasting van de meters die plots niet meer voorzien zou zijn en die veel geld kost.

Grootste tip voor als je al getekend hebt: zorg gewoon dat je zeker nooit meer betaald dan de waarde van de uitgevoerde werken.

Grootste tip voor wie nog moet tekenen: wij hebben op voorhand goed opgevraagd wat allemaal in het lastenboek zat. Bv. bij de tegels hebben we bekeken welke vierkante meterprijs er was inbegrepen en zijn wij op voorhand al bij de leverancier gaan kijken wat we daar voor hadden. We hebben daar dan eigenlijk voor onszelf al beslist welke tegel we gingen nemen en hebben die prijs genoteerd. Ik heb zo een hele Excel sheet gemaakt met alle meerkosten, waardoor de onverwachte meerkosten tot een minimum beperkt werden.

Edit: hier hebben we ook een werfsleutel, was eigenlijk niet de bedoeling blijkbaar maar onze eerste werfleider was ne chille mens.
Aangezien de ruwbouw er al staat voor wij het net gekocht hebben zijn we al gans de ontwerp fase voorbij. We zouden ook niet meteen iets veranderd hebben dus is op zich wel ok.

Behalve de verkoper die de compromis regelde en dat we maandag het voorschot betaald hebben (moest binnen 10 dagen) nog niemand gehoord. Eerste stap is nu met projectleider afspreken en dan alles gaan kiezen. Budgetten zijn cva en meer dan 1 winkel per keuze (keuken, badkamer, ...)
 
ja scheelt ni veel. Poolhouse gaat ongeveer een kleine vrijstaande gelijkvloerse woning worden. 60m² in totaal. Keuken met bar, bureel, eetplaats, living, doucheruimte met sauna. Alles van vloerverwarming voorzien, ventilatiesysteem D voor vochtige lucht af te voeren en warmterecuperatie.

Ik ga nog weten wat doen de komende maanden. Volgende week beginnen de graafwerken normaal, als de beton er ligt ga ik de ytong uitmetsen en toebranden tegen het vocht, daarna een laag porotherm waterpas metselen en vanaf dan de rest verlijmen. 10cm isolatie in de muren, dan een spouw en facadesteen. Dak in hout (douglas 18) met 20cm isolatie en epdm.

Het enige wat ik niet zelf ga doen zijn de ramen en de gietvloer. Edit: uitvulchape met bollekes en de chape op de vloerverwarming ga ik ook ni zelf doen.

Mijne mancave :love: Wa vrienden ontvangen aan de bar terwijl ik sta te koken.
Klinkt de moeite.
Een foto of render hoe het zou gaan uitzien ? 🙂
 
Klinkt de moeite.
Een foto of render hoe het zou gaan uitzien ? 🙂

Sure. Die openstaande vleugel hebben we nu wel vervangen door een schuifraam.

UqEVZ72.jpeg


3d, die natuursteenkolom gaan we uiteindelijk ook ni meer doen

1bAnJRg.jpeg
 
Nog een vraagje, heeft iemand van jullie ervaring met een gashaard in een benwoning?
We zouden enorm graag een haard hebben maar we hebben schrik dat het er veel te warm gaat worden. Al eens gekeken naar elektrische versies maar dat trekt imo toch nog altijd op niets. Je ziet van ver dat het een film is die geprojecteerd wordt. Vind ik echt zonde van het geld.
Bio-ethanol is dan weer een duur grapje qua verbruik.
Bij mij is het wel geen ben-woning (E52 ofzo) maar het principe blijft wat hetzelfde, eens de warmte binnen zit blijft die relatief lang binnen natuurlijk.

De meeste gashaarden hebben sowieso wel een ecowave-stand of iets dergelijks waardoor je de haard niet op de hoogste stand moet zetten om toch een mooi vlambeeld te verkrijgen.

Optioneel kun je meestal ook led-verlichting nemen die dan in het gloeibed geïntegreerd is om een nog realistischer beeld van een echt houtvuur te hebben.
Die leds maken bij mij wel de helft van de ervaring uit.

Ik heb de haard nog maar sinds maart, tot dusver heeft hij nog maar enkele keren gebrand maar op stand 1-2 met ecowave en de leds aan heb ik het effect dat ik wil.

Om een idee te geven, met een uurtje branden op stand 2 was de temperatuur in mijn living een goeie graad hoger, gemeten op 2-3m van de haard.
De gewone verwarming stond toen nog niet op dus dat was ideaal om wat gezellige warmte te creëren.

Ik kan hem perfect als verwarming gebruiken, maar ik wou dat eerder voor de sfeer dan voor de warmte.
Zolang je die niet uren na elkaar op de hoogste stand zet zou ik verwachten dat het best meevalt.
 
Laatst bewerkt:
Mocht de 60m2 extra bouwen zonder probleem van de gemeente?
Yep. Hebben ze niet moeilijk over gedaan. Wel wat extra's verplicht (nog es 5k liter regenput bij + infiltratie) en al onze bestaande terrassen moeten eruit en waterdoorlatend worden.
 
Yep. Hebben ze niet moeilijk over gedaan. Wel wat extra's verplicht (nog es 5k liter regenput bij + infiltratie) en al onze bestaande terrassen moeten eruit en waterdoorlatend worden.

Controle op? Of gewoon grind leggen en na jaartje terug terras leggen?
 
Terug
Bovenaan