nieuwbouw: to kelder or not to kelder?

bossie

New member
Eerst even wat context.

Op het recentste ontwerp van een nieuwbouw (open bebouwing) dat we van onze architecte kregen, heeft ze de technieken ingepast: ventilatie, warmtepomp, waterontharder, aansluitingen, collectoren allerhande, noem maar op. Nu blijken die dingen toch wel net iets meer plek in te nemen dan initieel gedacht zodat er in verschillende kamers kostbare ruimte verloren gaat.

We proberen nu wat opties te overlopen om dit probleem op te lossen en daarvan zou er eentje kunnen zijn (als het bouwtechnisch mogelijk is): een kelder. In ons geval zou die dus dienen om de technieken in onder te brengen en eventueel nog wat extra bergruimte; we ambiëren geen wijnkelder, opnamestudio, fitnessruimte of wat mensen dan ook met kelders zouden willen doen. We hebben ook geen zolder.

Onze vraag: is een kelder iets dat in een nieuwbouw nog frequent gebouwd wordt of is het eerder een relikwie uit een tijd dat mensen nog geen koelkast hadden? Wat zijn de pro's/contra's?
 
Onderschat de luxe van opslag niet, zeker als je al geen zolder hebt.
Wij zijn verhuisd van een huis zonder zolder/kelder naar eentje met een kelder en dat is echt een verademing. Gedaan met alles in kasten proppen, onder bedden weg te schuiven, weg te gooien omdat er geen plaats is. Eindelijk wat zaken kunnen stockeren met wat structuur achter. Ik zou hem niet meer kunnen missen.
 
Hier ook een kelder, langs buiten toegankelijk door een loopvlak, zeer handig.
Maar wel een pak duurder (in ons geval) dan een zolder.
 
Ik denk dat kelders minder gedaan worden bij nieuwbouw wegens het kostenplaatje.
Wij hebben een kelder en ik zou niet zonder kunnen. In de kelder staat de boiler, zekeringkast, tellers, wasmachine, droogkast, voorraadruimte, extra frigo..en dan nog is er ruimte voor een hele hoop 'rommel'.
 
Wij hebben de veilige, relatief goedkope optie gekozen: de grootste prefab kelder (4 op 3 dus 12m2 met een plafondhoogte van 2,2m) met de keldertrap onder de trap naar de eerste verdieping. Staat al drie jaar vol met rommel. 7/10 with rice!
 
Hier ook een volledige onderkeldering in een nieuwbouw met plat dak.
Grond was volgens sondering niet draagkrachtig genoeg (was blijkbaar ooit aangevuld) dus het was dat of palen steken wat qua kosten/baten een volledig verlies is. Technische ruimte en véél opbergruimte. En met dat aanhoudende regenweer van de afgelopen maanden een plaats om met de hond te ravotten zonder zeiknat of onder de modder te hangen.

Niet langs buiten toegankelijk (mocht niet) maar wel een luik voorzien vanaf de garage om dingen door te kunnen geven.
 
Wij hebben ook 1 gestoken. De meerkost ten opzichte van gewone fundering viel goed mee, de grootste kost was eigenlijk de grond afvoeren. We hebben een tussenverdiep (hellende grond) en hebben nog een klein raampje in de kelder kunnen steken dus het is nu een heel bruikbare ruimte met ventilatie en vloerverwarming. In het begin wel wat last van water via een slecht geboorde buisdoorgang, dus daar zou ik wel op letten. Onze buren die gebouwd hebben hebben er ook nog één gegoten. Dus als je het budget hebt zou ik het doen.
 
Hier geen kelder maar wel 2 bergruimtes, waarvan 1 een halve badkamer.
1 beneden van ruim 12m2, met douche, badkamermeubel, extra wasbak om kuiswater weg te gieten/nemen, voorraadkasten, wasmachine, droogkast en vriezer.
Deze lijdt tot een ruimte naast en onder de trap (dat is een dubbele met een platform in het midden), dat geeft nog veel ruimte onder de trap voor kerstversiering, overschotten van tegels, plinten, verfpotten, elektriciteitskabels. Ook de collectoren voor vloerverwarming en filters regenwater vind je hier. In totaal is dit nog makkelijk 6m2, maar niet de volledige hoogte natuurlijk.

Boven hebben we een technische berging van 10m2 met CV ketel (maar kan ook een warmtepomp met boiler in), zonnepaneel omvormer en een Vasco DX ventilatie (1m2 vloeroppervlak, volledige hoogte (2,55m)). Voor de rest staat een rek, een kast en veel opbergdozen in. Dit is eigenlijk onze 'zolder'.
 
Nadeel van een (gegoten) kelder is de kostprijs natuurlijk. Ook eens nadenken bv over de afstand van de warmtepomp in de kelder naar de badkamer als die op het verdiep is. Dan kan het wel even duren eer je daar warm water hebt.
 
Wij hebben recent gebouwd en de helft (bijna 60m²) onderkelderd.

Pro:
- plaats! Als je plat dak hebt (geen zolder) dan heb je eigenlijk echt ergens een plek nodig om spullen te stockeren. Al je werkgerief, oud speelgoed van kinderen, koffers, kerstspullen, ...
- alle technieken in de kelder. Die nemen inderdaad, zoals je opgemerkt hebt, best wel wat plaats in. In mijn geval:
-- elektriciteitskast(en), pv/batterij omvormers, batterijkast
-- warmtepomp
-- waterontharder
-- ventilatie-unit
-- regenwaterpomp
-- serverkast

Contra:
- doorvoeren moeten goed waterdicht afgewerkt worden. Aan de doorvoer van de energiesteen heb ik wat last gehad maar lijkt nu opgelost
- voorzie best een pompputje met dompelpomp (met vlotter) om makkelijk van water af te kunnen raken. Gravitair aflopen naar riool gaat typisch niet
-- denk aan condensafvoer van ventilatie-unit indien nodig
-- water van de spoelcyclus van de waterontharder
-- als je een keer een lek hebt door één van je doorvoeren en je moet alles opruimen
 
Hier ook volledig onderkelderd en plat dak.
Wij gebruiken de kelder wel nog voor allerhande andere dingen, maar ik kan me eigenlijk niet inbeelden hoe je zonder kelder en zolder kan leven. Kan me enkel inbeelden dat je zoals bij @HUSKE dan specifieke kamers bouwt als opslagruimte, maar die oppervlakte ga je toch maar zelden over hebben met hedendaagse bouwvoorschriften en bouwgronden...

Zoals hier al aangehaald:
  • een kelder is wel duur (kostte hier een 50k€). Tov een gelijkvloers valt dat mee, maar puur voor opslag is dat duur.
  • Je moet ervoor zorgen dat al die doorvoeren volledig waterdicht zijn, heeft hier wel tijdje geduurd voor we een techniek hadden die echt werkte
  • Als je hem ooit wel als leefruimte wil gebruiken, moet je ook voldoende ventilatie voorzien in de kelder
  • Een extra trap kost natuurlijk ook wel wat extra...
 
10 jaar geleden nieuw gebouwd. Ik ben/was enorme fan van een kelder en toen de volledige berekening gemaakt van zowel fundering VS kelder. Op de wanden gieten en het delfwerk na heb ik alles zelf gedaan. En ik kwam op een meerprijs van 25.000€ uit zonder iets van afwerking. Dus enkel structurele Betonwerken en muren zonder vloer en afgewerkte wanden/pleisterwerk. Dit voor 105m2. Toen de beslissing genomen om het te doen en nog geen seconde spijt van gehad. Alle technieken en bergruimte zit in de kelder dat alleen al is een enorme ruimte winst in je bovenbouw. Verder hebben zowel mijn vrouw als mezelf een eigen hobbyruimte en nog eens halve mancave en bier/wijnkelder.
 
Ik heb geen kelder, en geen zolder.

Ik kan u zeggen: één van de twee is echt toch wel welkom.



Langs de andere kant. Wij kunnen gene oude rommel bijhouden. Als je ziet wat op/in sommige mensen hun zolder/kelder nog allemaal staat. Dingen die er al 30 jaar ofzo liggen 'misschien kunnen we dat ooit nog gebruiken'.
Hier zodra het was uitgespeeld/te klein/.... --> 2dehands.be
 
Wij hebben een kelder die half onder ons rijhuisloopt, en zonder dat ding had ik nooit al mijn prul kunnen stockeren. Die kelder staat al goed vol. Enige nadeel is dat er wat opkomend grondwater staat de laatste tijd in het voorste deel van de kelder. (Gemetst)
 
Mensen houden gewoon te veel brol bij. Het heeft geen zin om zaken bij te houden die je niet meer nodig hebt. Ont-spullen is de boodschap. Nu mijn huis verkocht is heb ik al een hele hoop weg gedaan. In ons nieuwe huis is er zowel een prefabkelder, 2xberging als een zolder. Toch plan ik nog heel wat zaken weg te doen.
 
Hier ook volledig onderkelderd en plat dak.
Wij gebruiken de kelder wel nog voor allerhande andere dingen, maar ik kan me eigenlijk niet inbeelden hoe je zonder kelder en zolder kan leven. Kan me enkel inbeelden dat je zoals bij @HUSKE dan specifieke kamers bouwt als opslagruimte, maar die oppervlakte ga je toch maar zelden over hebben met hedendaagse bouwvoorschriften en bouwgronden...

Niets van berging was inderdaad niet mogelijk geweest met 3 kinderen. En deze setup geeft echt nog wel veel bergruimte. Ik heb toch nog 15m2 bergruimte, excl de berging beneden. Maar dat is een halve badkamer en ligt geen rommel, al hebben we daar een zeer grote kast staan waar poetsproducten, etenswaren tot winterjassen gestockeerd zijn.

Een zolder en kelder zijn mits waterdicht beduidend in het voordeel maar mijn setup is echt wel the next best thing. Maar het was een bestaand huis, dus geen keuze. Het is 10m2 opgeofferd boven en beneden 3m2 (extra, onder de trap ben je toch 'kwijt'), maar is wel goed besteedde ruimte in mijn ogen. We hebben ook geen heel groot huis, iets boven het gemiddelde.
 
Bij de eerste bouw voor een kelder gegaan. Het kost iets, maar ik vond het wel goedkope m².
De zolder was toen ingevuld als slaapkamer en extra badkamer. Het is nu niet dat we zoveel rommel hebben, maar het is gewoon aangenaam dat je alles proper kunt opbergen en makkelijk aan kunt geraken. Denk aan de kerstboom, snowboard gerief, werkmateriaal, reiskoffers,winterbanden,.... In de winter zette ik daar mijn koersfiets ook weg.

Omdat de meerprijs om het volledig te onderkelderen ook nog vond meevallen, heb ik daar dan uiteindelijk ook voor besloten. Architect raden dat dan ook aan, zodat alles op zelfde diepte steunde. Het bied dan ook nog veel mogelijkheden voor de toekomst.

Na een paar maanden wonen werd de ruimtes al benut en vond ik het spijtig dat ik de kelder niet mee op ventilatie had gezet. Was met natuurlijke ventilatie voorzien.

Nu met de 2debouw terug gegaan voor kelder en terug volledig (hebben ook weer geen zolder, plat dak). Maar nu wel gekozen op deze mee op ventilatie te zetten, mee te isoleren en vloerverwarming voorzien (de helft van de kelder is verwarmd).
Tot nu toe niets van waterlast. Beide kelders zijn gegoten.

Technieken zitten in de kelder, buiten ventilatie systeem, deze staat op 1ste verdiep. Zoals je zegt neemt dat wel wat plaats in. Nu kon ik de technieken ook ruim zetten, waardoor je overal makkelijk aan kunt, moest er iets mis zijn of wilt uitbreiden.
 
Eerst even wat context.

Op het recentste ontwerp van een nieuwbouw (open bebouwing) dat we van onze architecte kregen, heeft ze de technieken ingepast: ventilatie, warmtepomp, waterontharder, aansluitingen, collectoren allerhande, noem maar op. Nu blijken die dingen toch wel net iets meer plek in te nemen dan initieel gedacht zodat er in verschillende kamers kostbare ruimte verloren gaat.

We proberen nu wat opties te overlopen om dit probleem op te lossen en daarvan zou er eentje kunnen zijn (als het bouwtechnisch mogelijk is): een kelder. In ons geval zou die dus dienen om de technieken in onder te brengen en eventueel nog wat extra bergruimte; we ambiëren geen wijnkelder, opnamestudio, fitnessruimte of wat mensen dan ook met kelders zouden willen doen. We hebben ook geen zolder.

Onze vraag: is een kelder iets dat in een nieuwbouw nog frequent gebouwd wordt of is het eerder een relikwie uit een tijd dat mensen nog geen koelkast hadden? Wat zijn de pro's/contra's?

Is de max. bebouwbare oppervlakte reeds benut? Helling dak aanpassen geeft soms ook wat meer ruimte. Indien niet zou ik die piste ook overwegen. Zolder/kelder is nuttig - maar een grotere garage of extra vorstvrij bijgebouw in de tuin zijn 99/100 veel praktischer. Aangezien het om een OB gaat heb je mss ook die mogelijkheid.
 
Terug
Bovenaan