De nieuwbouw-topic!

De onze maakt een zoemend geluid als die hard bezig is. Maar staat in een gesloten ruimte dus niet echt last van.
Bevroren leidingen nooit gehad. Hoogstens wat condens op.
 
Vandaag de werf nog eens bezocht. De geothermische warmtepomp staat aan.
Is het normaal dat die meer lawaai maakt dan onze gasketel in onze huurwoning?
En ook normaal dat de buizen volledig bevroren waren? Dus echt een dik pak ijs van +-1cm rond de aanvoerbuizen die van de boringen komen

Opstartprotocol bezig? Is bij ons ook zo. Lawaai niet echt, maar het ijs wel
 
We zitten klein jaar in onze woning maar missen toch wat leefruimte beneden.
We mogen nog 4 meter naar achter bouwen, maar dus pas nieuwe (schuif)ramen gezet en terras aangelegd.
Hoe makkelijk zijn ramen te verplaatsen? En voor een stuk van 30m², ook 2500euro/m² rekenen?
 
Vandaag de werf nog eens bezocht. De geothermische warmtepomp staat aan.
Is het normaal dat die meer lawaai maakt dan onze gasketel in onze huurwoning?
En ook normaal dat de buizen volledig bevroren waren? Dus echt een dik pak ijs van +-1cm rond de aanvoerbuizen die van de boringen komen
Ik hoor hier vooral de circulatiepompen van de vloerverwarming en niet zozeer de warmtepomp zelf, misschien is het dat wat je hoort?
 
Vandaag de werf nog eens bezocht. De geothermische warmtepomp staat aan.
Is het normaal dat die meer lawaai maakt dan onze gasketel in onze huurwoning?
En ook normaal dat de buizen volledig bevroren waren? Dus echt een dik pak ijs van +-1cm rond de aanvoerbuizen die van de boringen komen
Hier maakt dat gewoon een zoemend geluid, maa eens je de technische ruimte verlaat hoor je dat nier meer. De buizen die uit de grond komen moeten normaalgezien wel geïsoleerd worden volledig tot tegen de pomp. Anders heb je consant condens en dat is redelijk extreem. Heb je een foto van die ijsvorming?
 
Gans ons huis zit aangesloten op dat kraantje. Zo moet het in afwachting van de keuring.
De keuring kan trouwens pas doorgaan als alle binnenkranen geïnstalleerd zijn.
Plaats schell kraantjes op de nog niet gebruikte waterpunten en de keuring kan doorgaan.
Want in hun gedachten van de water maatschappij ga je dan regelmatig water afnemen wat kans op stilstaand water verkleind...

Zo heb ik het gedaan en waren ze gelukkig.
 
Hier maakt dat gewoon een zoemend geluid, maa eens je de technische ruimte verlaat hoor je dat nier meer. De buizen die uit de grond komen moeten normaalgezien wel geïsoleerd worden volledig tot tegen de pomp. Anders heb je consant condens en dat is redelijk extreem. Heb je een foto van die ijsvorming?



Hier ook een zoomend geluid en +-55db als je er 3-4m vandaan bent. En 70db als je er vlak naast staat.
Ik hoor het door alle aangrenzende ruimtes. Maar ok..er zijn nog geen binnendeuren natuurlijk.
 



Hier ook een zoomend geluid en +-55db als je er 3-4m vandaan bent. En 70db als je er vlak naast staat.
Ik hoor het door alle aangrenzende ruimtes. Maar ok..er zijn nog geen binnendeuren natuurlijk.
Ik vind het wel vreemd dat ze dit gewoon in dienst zetten zonder die buizen eerst te isoleren. Je ziet wsl ook die natte vlek op de chape? Wist niet dat dit zo extreeem zou zijn. Mijn WP installateur stond er wel op dat de buizen eerst volledig geïsoleerd zouden zijn voor hij kwam aansluiten en in dienst zetten.
 
Ik vind het wel vreemd dat ze dit gewoon in dienst zetten zonder die buizen eerst te isoleren. Je ziet wsl ook die natte vlek op de chape? Wist niet dat dit zo extreeem zou zijn. Mijn WP installateur stond er wel op dat de buizen eerst volledig geïsoleerd zouden zijn voor hij kwam aansluiten en in dienst zetten.
Er is hier gewoon een samenloop van omstandigheden waardoor het nu wel wat extreem is.

De warmtepomp zit in opstart/droog, waardoor die enorm veel energie vraagt uit de grond
De grondwarmte zelf is heel snel opgebruikt (en dus niet zo een goede boring, in de zomer wel goed voor te koelen)
De temperatuur en luchtvochtigheid in huis zullen meespelen dat er veel condens is op koude plaatsen (zoals die chape en buizen)
Het geluid is hoog omdat die WP gewoon hard aan het werken is, die moet water van 2 gradem of kouder gebruiken om een heel nat huis op te warmen...

Ik vraag me toch steeds af waarom er in België boringen zijn voor particuliere woningen...

edit:
Natteboltemperaturen kunnen voor ijsafzetting zorgen op bijvoorbeeld bovenleidingen van het spoorwegnet, hoewel de luchttemperatuur iets boven nul is. Zulke ijsafzetting kan het treinverkeer ontregelen.
 
Laatst bewerkt:
....

Hier ook een zoomend geluid en +-55db als je er 3-4m vandaan bent. En 70db als je er vlak naast staat.
Ik hoor het door alle aangrenzende ruimtes. Maar ok..er zijn nog geen binnendeuren natuurlijk.

Bij mij zelf nog erger denk ik. De installateur had op voorhand al gezegd dat er later nog isolatie rond komt.

 
Gaat die in de zomer dan niet heel snel heel warm zijn en minder koelen?
Kan wel, afhankelijk van de bodem. Het is nu wel zo dat hij na deze opstart heel koud gaat zijn en ge er best warmte in steekt.

Zwarten had hier is ne link gepost waar ge kon kijken hoeveel Watt per meter ge uit de bodem kon halen in uw buurt.
 
Opstartprotocol kan totaal niet vergeleken worden met dagelijks gebruik van de warmtepomp. Vochtige woning vereist veel meer energie en opstart werkt dan nog aan hogere temperaturen. Dat gezegd zijnde, onze bron heb ik nog nooit negatief weten duiken maar onze opstart was ook tijdens de (na)zomer.

Deze voormiddag is Fluvius langs geweest om de definitieve meter te installeren, een 2,5 maand na de keuring en aanvraag. Eindelijk gedaan met al die tijd buiten af te takken van de werfkast via een 3F stopcontact. :laugh:


Ik heb ook direct een nieuwe digitale meter gekregen (nr start met 32) in plaats van dat ze de digitale meter van in de werfkast (nr start met 31) overzetten. Zou blijkbaar nieuwere firmware op draaien en iets van communicatie met de gasmeter (hebben we niet, warmtepomp).


Ik krijg die P1 poort tot nu toe ook maar niet open... Eerst stond er in mijn Fluvius nog de oude meternr om te beheren. Ondertussen aangepast maar aangezien de meter in de kelder staat en er zelfs op het gelijkvloer al geen 4G ontvangst is vrees ik er voor dat die gewoon geen ontvangst heeft. Staat al ruim 24 uur op "Poort openen..."
Zal die 72 uur maar afwachten en dan daarna contact opnemen dat ze iemand mogen langssturen om de P1 poort manueel te komen openzetten of dat ze er op hun kosten een externe antenne op mogen komen zetten.
 
Laatst bewerkt:
Tijdens de ruwbouw werken lag er grote lap geotextiel met steenslag erop om het werfverkeer vlot te laten verlopen. Nu zijn we uit de fase van de grote machinerie, en de ruwbouwaannemer kan dat dus weer opruimen.
De architect zegt nu echter van die steenslag te verplaatsen naar waar onze oprit en terras moeten komen, en daar zelfs extra steenslag voor te laten aanvoeren. Is dat inderdaad de manier van werken? Lijkt me dat ik gewoon nog wat meer afval in mijn tuin ga laten storten en er nog geld voor geef ook? Die oprit moet dan ook nog waterdoorlatend zijn, ik weet niet of dat die steenslag daar aan voldoet.
 
Tijdens de ruwbouw werken lag er grote lap geotextiel met steenslag erop om het werfverkeer vlot te laten verlopen. Nu zijn we uit de fase van de grote machinerie, en de ruwbouwaannemer kan dat dus weer opruimen.
De architect zegt nu echter van die steenslag te verplaatsen naar waar onze oprit en terras moeten komen, en daar zelfs extra steenslag voor te laten aanvoeren. Is dat inderdaad de manier van werken? Lijkt me dat ik gewoon nog wat meer afval in mijn tuin ga laten storten en er nog geld voor geef ook? Die oprit moet dan ook nog waterdoorlatend zijn, ik weet niet of dat die steenslag daar aan voldoet.
Welke steenslag? Idealiter heb je betonpuin als onderlaag.
 
of dat ze er op hun kosten een externe antenne op mogen komen zetten.
op hun kosten zal dat niet gebeuren maar voor 340 of 821 euro's (afhankelijk van of je een antenne op je gevel of rooilijn wil) willen ze dat wel voor u komen doen :woohoo:
kabel naar antenne zelf te voorzien
 
Steenslag = mengpuin 0/40 = waterdoorlatend.
Betonpuin 0/20 of 0/40 sterker, pak duurder, maar vooral. bijna niet waterdoorlatend.
 
Terug
Bovenaan