De nieuwbouw-topic!

Niet voorzover ik weet. Wij gaan binnenkort beginnen aan de offertes, maar we gaan uit van +- € 2.000/m2 ex btw als bouwkost voor een open bebouwing met degelijke afwerking en waarin we niet (te) veel zelf gaan doen. Hebben bij 3 architecten navraag gedaan en die gaven dit aan als realistisch, dus ik ben benieuwd.
Lijkt me realistisch, wij hadden 1700 maar daar gaan we niet aan geraken.
 
Onze architect heeft 10 cm EPS isolatiechape + 8 cm pur plaat voorzien op gelijkvloers. Ik vraag me af of het de moeite is om die pur platen te leggen of ineens 18 cm chape te plaatsen. Platen kosten 14 euro / m2 of 28 euro /m2 geplaatst. Stevige meerprijs natuurlijk of ik moet het zelf leggen maar weet niet of dat moeilijk is om te plaatsen. Iemand ervaring mee?
Ik zit met dezelfde vraag eigenlijk. Ik wil liever geen pur in huis ook.
 
Onze architect is er ook geen fan van. Moet blijkbaar goed geplaatst worden en hoe hoger hoe moeilijker te plaatsen blijkbaar + gassen die vrijkomen. Maar vind het moeilijk afwegen meerkost en extra isolatiewaarden en extra werk zelfplaatsing.
 
Hier 2x 7 cm betopor eps silver platen met anhydrietchape op het gelijkvloers.
In de eerste laag liggen mijn leidingen en kabels, dan opgevuld met zakje eps chape.
 
Laatst bewerkt:
Wij wilden ook geen pur. We hebben genoeg opbouwhoogte voorzien op het gelijkvloers en hebben enkel met ‘low lambda star beads’ gewerkt. Geen pur, geen gassen, geen kans op verzakking met der tijd.
Voldoet ruim aan de nieuwbouweisen. Denk dat er wel een goeie 20cm ligt.
Kwa prijs was het vergelijkbaar met pur, misschien iets goedkoper. Als het mogelijk is kwa opbouwhoogte: zeker doen!
(Twas hier heel warm in de winter :D)
 
Ik ben een leek maar wat is er mis met pur?
Niets imo indien goed gespoten. Dus geen te dikke lagen in een keer spuiten en voldoende tijd tussen de verschillende lagen laten zodat de PUR goed kan afkoelen. Leidingen dienen ook goed vastgelegd te worden zodat deze niet omhoog komen. Leidingen ook mooi plat tegen de beton leggen en geen dikke bundels maken. Ondergrond moet ook droog (zelfs niet vochtig) en stofvrij zijn voor een goede hechting.

Hier net pur laten spuiten en zeer tevreden van.
 
Ik ben een leek maar wat is er mis met pur?

Het is vnl zeer vervuilend en dus alles behalve ecologisch én enorm ongezond. Eens het gespoten is en de chape + vloer daar bovenop komt is het natuurlijk bedekt en kan het nog weinig kwaad, maar voor zij die het spuiten en zij die het later eventueel moeten uitbreken is het toch best gevaarlijk indien niet goed beschermd.

Men zegt soms dat gespoten PUR "het nieuwe asbest" is, dat is overdreven, maar dat het ongezond en vervuilend is staat wel vast.

Het kan ook effectief verzakken, maar dat ligt vooral aan de samenstelling van de PUR die dan wellicht slecht is. Ik heb het in mijn carrière van +-15 jaar in de nieuwbouw nog maar 1x meegemaakt eerlijk gezegd.

Bij het gebruik van PIR en vnl PUR platen als vloerisolatie is er ook wat discussie. De ene zegt dat ze niet drukvast genoeg zijn, de andere zegt van wel. Ik heb ook in een bepaald deel PIR platen gebruikt bij de verbouwing (die zijn drukvaster en brandveiliger dan PUR), deels als dampscherm tussen de ondergrond en de gespoten PUR daarboven, deels omdat de ondergrond niet goed genoeg was om PUR op te spuiten (de ondergrond moet echt perfect droog en stofvrij zijn).

Bij verbouwing kan je soms omwille van beperkte diepte/hoogte niet anders dan gespoten PUR gebruiken omdat dit dunner kan dan pakweg EPS, bij nieuwbouw zou ik toch opteren voor cementgebonden EPS of dergelijke.
 
Ik moet de aansluiting van de werfkast naar de woning overzetten.
Wat moet ik dan bij Fluvius aanvragen?
- bestaande aansluiting wijzigen? => Werfaansluiting aanpassen of "meter/aansluiting verplaatsen"?

Of... Is het een "nieuwe aansluiting?
 
Ik moet de aansluiting van de werfkast naar de woning overzetten.
Wat moet ik dan bij Fluvius aanvragen?
- bestaande aansluiting wijzigen? => Werfaansluiting aanpassen of "meter/aansluiting verplaatsen"?

Of... Is het een "nieuwe aansluiting?
Aansluiting verplaatsen. Uw definitieve meter zit in principe al in de werfkast
 
Aansluiting verplaatsen. Uw definitieve meter zit in principe al in de werfkast
Bij mij was dit niet het geval, nieuwe meter gekregen met de definitieve aansluiting.

Was ook de oorzaak van veel miserie.
Ik dacht dat deze omgezet werd, maar niet dus => geen nieuw contract op nieuwe Ean nr en dus wouden ze de stroom eerst niet aansluiten. We woonden al met 2 kleine kinderen op dit adres en na veel 5en en 6en toch aangesloten en asap een contract afgesloten met Engie.

Ik had ook verplaatsen gevraagd maar moest (in mijn geval) dus nieuwe zijn.
 
Het is vnl zeer vervuilend en dus alles behalve ecologisch én enorm ongezond. Eens het gespoten is en de chape + vloer daar bovenop komt is het natuurlijk bedekt en kan het nog weinig kwaad, maar voor zij die het spuiten en zij die het later eventueel moeten uitbreken is het toch best gevaarlijk indien niet goed beschermd.

Men zegt soms dat gespoten PUR "het nieuwe asbest" is, dat is overdreven, maar dat het ongezond en vervuilend is staat wel vast.

Het kan ook effectief verzakken, maar dat ligt vooral aan de samenstelling van de PUR die dan wellicht slecht is. Ik heb het in mijn carrière van +-15 jaar in de nieuwbouw nog maar 1x meegemaakt eerlijk gezegd.

Bij het gebruik van PIR en vnl PUR platen als vloerisolatie is er ook wat discussie. De ene zegt dat ze niet drukvast genoeg zijn, de andere zegt van wel. Ik heb ook in een bepaald deel PIR platen gebruikt bij de verbouwing (die zijn drukvaster en brandveiliger dan PUR), deels als dampscherm tussen de ondergrond en de gespoten PUR daarboven, deels omdat de ondergrond niet goed genoeg was om PUR op te spuiten (de ondergrond moet echt perfect droog en stofvrij zijn).

Bij verbouwing kan je soms omwille van beperkte diepte/hoogte niet anders dan gespoten PUR gebruiken omdat dit dunner kan dan pakweg EPS, bij nieuwbouw zou ik toch opteren voor cementgebonden EPS of dergelijke.
En die platen heb je dan gewoon gelegd of gelijmd met pur lijm? Langs de muren af nog eventueel wat pur spuiten?


Hier wordt er 14CM EPS platen geplaatst & 4 cm EPS uitvulling.
Architecten zijn ook geen fan van PIR/PUR.

Ga je dat zelf doen? 4 cm uitvulling is toch niet veel voor uw leidingen, dan moeten uw platen toch ook nog wat op maat gemaakt worden, nee?
 

2 dagen alleen aan het metsen/lijmen geweest na een maand geen tijd gehad.

Heb de kimblok/fundering ook al een laag vloeibaar rubber gegeven dan kan ik dit binnenkort al aanvullen met baksteenpuin om vlot rond de woning te kunnen.

De voordelen van het helemaal zelf te doen is wel dat je tijdens uitvoering aanpassingen kunt doen.

*deuropening wc inkomhal 15cm naar voor geschoven
*muur inkomhal 5cm meer naar binnen geplaatst.
*raam keuken opzij niet tot op de grond laten komen maar op 80cm zoals een andere.

Echt wel low budget, gans alleen op mijn gemakje.
Ik had normaal verder gestaan, maar in het juist uitzetten van de muren kruipt best wel wat tijd.
 
Ondertussen onze eerste offerte voor de ruwbouw ontvangen. Gezien het de eerste is, kunnen we moeilijk vergelijken natuurlijk maar is er een vuistregel die we in het achterhoofd kunnen houden?
Bijvoorbeeld dat algemeen gezien de ruwbouw 50% van de kost is?
 
Ondertussen onze eerste offerte voor de ruwbouw ontvangen. Gezien het de eerste is, kunnen we moeilijk vergelijken natuurlijk maar is er een vuistregel die we in het achterhoofd kunnen houden?
Bijvoorbeeld dat algemeen gezien de ruwbouw 50% van de kost is?
Eerst en vooral, wat versta je onder ruwbouw? Als ik bij ons kijk ruwweg was metselwerk + dak + buitenschrijnwerk ongeveer 50% van de kost.
 
buitenschrijnwerk zit toch niet typisch in de scope van de ruwbouwaannemer?

Ruwbouw (fundering, kelder (incl isolatieplaten), gemetste muren en welfsels, riolering en dakchape, excl dakwerken (was andere aannemer)) was eerder +/- 30% van mijn bouwkost.
 
buitenschrijnwerk zit toch niet typisch in de scope van de ruwbouwaannemer?

Ruwbouw (fundering, kelder (incl isolatieplaten), gemetste muren en welfsels, riolering en dakchape, excl dakwerken (was andere aannemer)) was eerder +/- 30% van mijn bouwkost.
Dit dus, dak is inderdaad ook aparte aannemer.
 
Terug
Bovenaan