De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,2%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    449
Als we het dan toch over wereldvreemd hebben :)

Ik ga niet op alles reageren, maar:

Ik kan mij enkel luxe redenen inbeelden:
-wil op de buiten of in't stad wonen

Wat stel je dan als niet-luxe alternatief voor? Een brug? Een slaapplaats waar ze werken?

-wil gaan werken (voor meer luxe te ervaren)

Ook hier, wat is het alternatief? Niet werken?

-wil een huis
-wil zelf meubelen gaan kopen

Alternatief? Geen huis kopen/huren maar bij de werkgever op slaapzaal? Geen eigen meubels maar alles maar huren (met welk geld als ook werken blijkbaar luxe is)? Zijn meubels wel nodig als je ook op de grond kan slapen?

Ik zie het hier een aantal graag verkondigen tegen de shift-arbeiders, verpleegsters/zorgpersoneel, alleenstaanden, lager geschoolden die geen thuiswerkmogelijkheden hebben/die geen breed keuzepalet aan jobs hebben,... dat ze gewoon de verkeerde keuzes maken, gewoon maar zonder huis aan de slag moeten gaan, gewoon maar geen kinderen moeten hebben, gewoon maar thuis moeten blijven, gewoon maar ander werk moeten zoeken, gewoon maar naar x,y of z moeten verhuizen, gewoon maar minder/geen meubels moeten hebben of huren etc.

Dat zijn stellingen die vlotjes vanuit de eigen bevoorrechtte bubbel gelanceerd kunnen worden, maar die gewoon het dagdagelijkse leven van miljoenen mensen negeren.
 
Als we het dan toch over wereldvreemd hebben :)

Ik ga niet op alles reageren, maar:



Wat stel je dan als niet-luxe alternatief voor? Een brug? Een slaapplaats waar ze werken?



Ook hier, wat is het alternatief? Niet werken?



Alternatief? Geen huis kopen/huren maar bij de werkgever op slaapzaal? Geen eigen meubels maar alles maar huren (met welk geld als ook werken blijkbaar luxe is)? Zijn meubels wel nodig als je ook op de grond kan slapen?

Ik zie het hier een aantal graag verkondigen tegen de shift-arbeiders, verpleegsters/zorgpersoneel, alleenstaanden, lager geschoolden die geen thuiswerkmogelijkheden hebben/die geen breed keuzepalet aan jobs hebben,... dat ze gewoon de verkeerde keuzes maken, gewoon maar zonder huis aan de slag moeten gaan, gewoon maar geen kinderen moeten hebben, gewoon maar thuis moeten blijven, gewoon maar ander werk moeten zoeken, gewoon maar naar x,y of z moeten verhuizen, gewoon maar minder/geen meubels moeten hebben of huren etc.

Dat zijn stellingen die vlotjes vanuit de eigen bevoorrechtte bubbel gelanceerd kunnen worden, maar die gewoon het dagdagelijkse leven van miljoenen mensen negeren.

(Dit is eerder een systeemvraag maar dat buiten beschouwing)

Ik zeg niet dat je dan niks mag ambiëren of dat je onder een brug moet gaan slapen. Kan maar mag in België niet veronderstel ik.
Maar dat is nog altijd luxe, daarover ging de discussie begreep ik.

Maar goed als voorbeeld in België:
Je bent inwoner en wordt dakloos met je gezin van 2 kinderen.
Dan stap je vanaf de brug naar het lokaal OCMW, die helpen je tijdelijk verder met basisvoorziening en vervolgens met een sociale (huur)woning.
Dan word je vervolgens door de VDAB geholpen met een job, rekening houdend met jouw situatie. Niet iedereen heeft een auto of rijbewijs... je kan jezelf ook gratis opleiden.
Vervolgens krijg je mogelijks nog een tijdelijke uitkering, ben je verzekerd voor gezondheidsproblemen en krijg je nog kindergeld.
Kinderen kunnen ook bijna gratis schoollopen, mogelijks gratis want daar zijn waarschijnlijk ook weer uitzonderingen voor. Eten zal geen probleem zijn maar enige creativiteit wel handig.

Is dat een wenselijke situatie? Waarschijnlijk voor velen niet maar t is best leefbaar en voldoet als basiscomfort.

Ik kan maar enkel voor mijzelf spreken maar ik wens een betere situatie en daarvoor ga ik werken, maak ik inschattingen en plannen.
Al is het maar omdat niet iedereen in die situatie kan zitten. Wat mijn medemens daarvan denkt of als ik toch in die situatie zou zitten interesseert mij weinig.

Het is jouw veronderstelling dat ik in bevoorrechte bubbel leef. Mogelijks en ben ik erg gelukkig met mijn gezondheid en het gezin tot nu toe.
Praktisch geef ik maandelijks minder uit dan het voltijds minimum loon * 2 als gezin van 4 en zou ik mijn 'luxe' daar in alle mogelijke situaties op afstemmen. (Voordat er dan wordt gezegd dat ik is tien scheten in een fles van thuis heb meegekregen, is irrelevant want 2* minimum loon in België geeft nog altijd aanvaardbaar comfort voor ons. Als single is het lastiger maar kan je ook heel anders leven).
Misschien heb ik meer keuze uit jobs maar ik moest er ook voor werken als een ander. Kan ik daardoor een duurdere auto kopen? Ja maar die luxe hoeft ons niet en kunnen een goedkoper exemplaar betalen van ons minimumloon.

Het enige wat ik als extreme luxe beschouw is vrij te zijn om mijn tijd te spenderen hoe ik zelf wil. Dat is inderdaad niet mogelijk voor iedereen maar daar heeft een auto weinig mee te maken.
Geluk zit in de kop zeiden ze mij vroeger.

Je doet mij wel denken dat ik mogelijks wereldvreemd ben, thanks lijkt noodzakelijk pluspunt
 
Laatst bewerkt:
Daar zit inderdaad veel meer tussen, en daar zit net de wereldvreemdheid van jouw "keuzes, keuzes" in.
Kinderen, like it or not, zijn voor gigantisch veel mensen een wens (logisch, dat zit ook genetisch ingebakken) en een "leuke job" zoals ik het omschreef, is niet per definitie op de corporate ladder kruipen. Dat laatste wordt hier eerder in het topic dan afgedaan als "ga dan bij de Colruyt rekken vullen", maar dàt is niet per se wat veel mensen als ietwat "leuk" zouden omschrijven. Voor veel mensen, zelfs zij zonder enige ambitie, is een ietwat leuke job eentje waarvoor ze zich verder zullen moeten verplaatsen dan 5 minuten verder van hun woning, is dat iets waar ze zich mogelijks zelfs in shiften voor moeten gaan wringen en is dat iets dat, zeker als je niet in een stadscentrum woont, geen keuze is maar een realiteit.

Voor die mensen, is jouw "het is een keuze, ze kunnen prima met OV/deelauto verder" weinig meer dan wat het is: de wereldvreemdheid van een jonkie die denkt dat ieder zich zomaar kan (laat staan wil) schikken naar zijn ideaalbeeld.

Ik vind het geen wereldvreemdheid. Je zegt zelf dat het gaat over keuzes. Willen dat een (kinder)wens in vervulling gaat is nog altijd zelf actief een keuze maken voor de wens. In je eigen voorbeeld worden er helemaal geen keuzes gemaakt; men wil gewoon alles. EN kinderen, EN een leuke job (op afstand, al dan niet met shiften), (EN tijd voor jezelf/hobbies, EN een sociaal leven, EN...) Het is net door geen keuzes te maken, en alles proberen te combineren, dat je dan natuurlijk wel een auto nodig hebt, want als je kiest voor alles wordt uw allergrootste probleem tijdsgebrek. En dat is volgens mij zo'n beetje het probleem van onze maatschappij. Niet dat mensen beginnen te snappen dat ze moeten "werken om te leven", dat zie ik eigenlijk niet. Ik zie het omgekeerde. Ik zie enkel dat meer en meer mensen ALLES willen. Een auto versnelt de dingen, dus dat is een soort oplossing voor dat probleem. Natuurlijk niet volledig. Maar als je beslist om niet alles te willen en dus bv. te kiezen voor kinderen en een deeltijdse job dicht bij huis, of je kiest voor een leven zonder kinderen met een interessante maar zware job, dan heb je wel meer tijd, en dan zijn er mogelijkheden.
You get dat je wel degelijk wereldvreemd aan het reageren bent hier? :)

Als je de auto in België effectief als niet essentieel wil gaan labelen, dan ga je mogen beginnen met een heel andere infrastructuur en een heel ander service-niveau uit te bouwen. Tot zolang je dat niet hebt, is een wagen absoluut essentieel, zeker van zodra je (as already said) enkele km buiten een stad gaat.

Maar het is helemaal niet essentieel. Er zijn vrij weinig dingen echt essentieel. Dat jij voor jezelf geen leven mogelijk ziet zonder auto is jouw eigen probleem. Ik ben nu bijna 31 en heb pas sinds een jaar een eigen auto. Dan nog een bedrijfswagen ook. Maar als ik die morgen terug moet afgeven kan ik perfect terug verder leven zonder auto. Mijn vriendin idem, die heeft zelfs geen rijbewijs. Hoezo is een auto dan essentieel? Het is gemakkelijk, het bespaart tijd, maar het is helemaal niet essentieel. Maar als alle keuzes in je leven ervoor gezorgd hebben dat je nu niet meer kan leven zonder auto, dan snap ik wel dat je niet anders kan dan een auto als iets essentieel zien - voor jouw leven.
 
Het gaat vooral over de wil.
Als je hard genoeg wilt en karakter toont, is alles mogelijk.
Volgens Vooruit klopt dit ook gewoon:

"In het Vlaanderen van Jan Jambon is het elk voor zich. 'Wie hard genoeg zijn best doet, zal er wel geraken. En anders is het waarschijnlijk uw eigen schuld. Reken vooral niet op ons" reageert Goeman
 
Maar het is helemaal niet essentieel. Er zijn vrij weinig dingen echt essentieel. Dat jij voor jezelf geen leven mogelijk ziet zonder auto is jouw eigen probleem.

Ik heb geen ambitie om hier in cirkeltjes te blijven draaien tegen mensen die niet buiten hun eigen bubbel kunnen kijken :).

Dat mijn keuze voor een wagen gebaseerd is op mijn prioriteiten waarbij ik comfort, gemak en betrouwbaarheid een hoge prioriteit geef, heb ik enkele bladzijden geleden al aangegeven. Dat ik voor mezelf niets anders mogelijk zie, klopt dus niet alleen niet, maar doet er in deze niet eens toe aangezien ik het in deze ook niet over mezelf heb. Ik heb de keuze, maar ik besef absoluut dat niet iedereen die keuze heeft. Beter nog, miljoenen mensen hebben die keuze niet, en voor hen is een wagen wel degelijk essentiëel. Dat is ongetwijfeld lastig om te begrijpen wanneer je de wereld enkel vanuit je eigen bubbel of vanuit je eigen wensbeeld bekijkt, maar daar kan ik je verder niet bij helpen.

Zoals ik al zei: ik zie het je graag verkondigen tegen de shift-arbeiders, verpleegsters/zorgpersoneel, alleenstaanden, lager geschoolden die geen thuiswerkmogelijkheden hebben/die geen breed keuzepalet aan jobs hebben,... dat ze gewoon de verkeerde keuzes maken, gewoon maar zonder huis aan de slag moeten gaan, gewoon maar geen kinderen moeten hebben, gewoon maar thuis moeten blijven, gewoon maar ander werk moeten zoeken, gewoon maar naar x,y of z moeten verhuizen, gewoon maar minder/geen meubels moeten hebben of huren, gewoon maar bij de Colruyt aan de slag moeten, gewoon maar niet zoveel moeten willen etc. Zoek ze eens op, praat er eens mee en probeer het eens. We horen nadien wel hoe het gegaan is.
 
Als ik 'noodzaak' Google:


Buiten beschouwing medische redenen, welke praktische redenen zijn er dan waarin je zelf niet op voorhand kon inschatten dat er noodzaak zou zijn voor een auto?

Ik kan mij enkel luxe redenen inbeelden:
-wil hobby doen
-wil kinderen
-kinderen willen hobbies
-wil op de buiten of in't stad wonen
-wil gaan werken (voor meer luxe te ervaren)
-wil een huis
-wil altijd wat lekkers in huis
-wil zelf meubelen gaan kopen
-wil op city trip

Tot nu toe moet ik toch nog niks (in België)? Misschien is mijn definitie van keuzevrijheid (willen/moeten) niet algemeen dan?

En als ik iets wil, is het mijn verantwoordelijkheid, toch?

Past de realiteit zich aan tijdens het spel moet je acteren maar weeral is het toch luxe? (Als je moet verhuizen omdat het inkomen niet meer kan volgen omdat je geen auto kan betalen, is dat m.i. nog altijd luxe. Daarom niet wenselijk of vermoeiend.

Wat ik moet:
-slapen
-eten/drinken
-ademenen
-ontlasten
-sociale interactie
Daarvoor heb ik wel wat zaken nodig, een huis of auto niet noodzakelijk.

Zoals je ziet moet ik weinig en kan ik veel (willen), pure happiness toch.

Ik kijk vol weemoed terug op de tijd dat we in een grot zaten. Checks all the boxes. Al de rest is luxe. Levensverwachting 40y, dat waren gouden tijden :laugh:
 
Dat is omdat ze er te laat inzitten.

Kijk, gemiddeld (over een jaar heen) staat de zon op om 7u07 uur en gaat hij slapen om 19u22. Gezien we echter 's avonds nog vanalles willen doen 'omdat we het anders niet gedaan krijgen', staan we nauwelijks vroeger om, maar gaan we wel RUIM later slapen.
In Nederland doet de helft van de kinderen van 3 jaar nog een middagdutje. Gewoon omdat ze daar nog niet naar de basisschool gaan en bijslapen perfect normaal is. In België kan dat niet, waardoor we (omdat we 's avonds nog iets met de kinderen willen doen) dus weer alles moeten kroppen in de nacht en de ochtend daardoor een rush wordt

We hebben een nieuw punt bereikt in "JPV weet alles over alles". Nu weet je ook al wanneer welk kind in bed MOET. Steek ze hier om 6h in bed, en je hebt feest tot 9h s avonds. Steek ze om 7h in bed en ze slapen onmiddellijk.

Haal ze om 6h uit bed en het is ook feest heel de dag. Haal ze om 7h uit bed en het is redelijk te doen.

Weet je wat ik s avonds met de kinderen wil doen in "vanalles"? Die zo rap mogelijk bed krijgen. Soms eens zot doen en 2 of 3 verhaaltjes lezen. Of tiktak kijken.
 
Ik kijk vol weemoed terug op de tijd dat we in een grot zaten. Checks all the boxes. Al de rest is luxe. Levensverwachting 40y, dat waren gouden tijden :laugh:
Hoeft niet er zijn nog genoeg holbewoners :)

En minimum woonkwaliteitsnormen in België
 
Laatst bewerkt:
(Dit is eerder een systeemvraag maar dat buiten beschouwing)

Ik zeg niet dat je dan niks mag ambiëren of dat je onder een brug moet gaan slapen. Kan maar mag in België niet veronderstel ik.
Maar dat is nog altijd luxe, daarover ging de discussie begreep ik.

Maar goed als voorbeeld in België:
Je bent inwoner en wordt dakloos met je gezin van 2 kinderen.
Dan stap je vanaf de brug naar het lokaal OCMW, die helpen je tijdelijk verder met basisvoorziening en vervolgens met een sociale (huur)woning.
Dan word je vervolgens door de VDAB geholpen met een job, rekening houdend met jouw situatie. Niet iedereen heeft een auto of rijbewijs... je kan jezelf ook gratis opleiden.
Vervolgens krijg je mogelijks nog een tijdelijke uitkering, ben je verzekerd voor gezondheidsproblemen en krijg je nog kindergeld.
Kinderen kunnen ook bijna gratis schoollopen, mogelijks gratis want daar zijn waarschijnlijk ook weer uitzonderingen voor. Eten zal geen probleem zijn maar enige creativiteit wel handig.

Is dat een wenselijke situatie? Waarschijnlijk voor velen niet maar t is best leefbaar en voldoet als basiscomfort.
Voor velen niet? Voor velen wel.
Kijk naar de werkloosheidscijfers en de leeflooncijfers.
 
Waar blijven ze bij HLN die figuren vinden?

Meneer heeft wel energiefactuur van 2000 euro zonder dat hij verwarming heeft? Leeft hij onder een broedlamp?

 
Waar blijven ze bij HLN die figuren vinden?

Meneer heeft wel energiefactuur van 2000 euro zonder dat hij verwarming heeft? Leeft hij onder een broedlamp?



"Ik heb een vrachtfiets van 11.000 euro"
"Iedere dag is dikketruiendag" <> energiefactuur van 2.000 euro

Ik denk gewoon dat hij leeft op de erfenis van zijn ouders maar hij vertelt dat niet aan zijn maten ofzo :p.
 
"Ik heb een vrachtfiets van 11.000 euro"
"Iedere dag is dikketruiendag" <> energiefactuur van 2.000 euro

Ik denk gewoon dat hij leeft op de erfenis van zijn ouders maar hij vertelt dat niet aan zijn maten ofzo :p.
Een weldoener die mijn factuur van 2000€ betaald heeft maar ik hebt wel 180000 op mijn spaarrekening. Fuck jong als ik het was zou ik snel men 2000€ terughalen. Effe de schooier uithangen en wss meer geld als die kerel die hem 2000€ gaf.
 
Een weldoener die mijn factuur van 2000€ betaald heeft maar ik hebt wel 180000 op mijn spaarrekening. Fuck jong als ik het was zou ik snel men 2000€ terughalen. Effe de schooier uithangen en wss meer geld als die kerel die hem 2000€ gaf.

In een eerder artikel blijkt dat hij een aannemersbedrijf had. Dusja ik vermoed dat hij wel kapitaal achter de hand heeft. "Leven zonder geld" noemen ze dat.


 
In een eerder artikel blijkt dat hij een aannemersbedrijf had. Dusja ik vermoed dat hij wel kapitaal achter de hand heeft. "Leven zonder geld" noemen ze dat.


"stopt met werken" <> "baat daar een 2e hands winkel uit" he

Ik ben benieuwd of die 2e hands winkel officieel is aangegeven, of dat Peter binnenkort eens een bezoekje van de fiscus mag verwachten
 
Jaarlijkse update.

Niks bijzonder gebeurd. Beurs goed doorgezakt maar goed hersteld in november en december.

De rotatie van de cash van verkoop huis madam 2y geleden en mijn conversie van corporate stock naar een gemeenschappelijke aandelen portefeuille schiet goed op. Zou binnen 12-18mnd afgerond moeten zijn.

Er was nog een kleine 'wisselbrief' carousel ongoing in de familie van A moet 10k aan B, B moet 15k aan C, C moet 8k aan D etc. Dus A kan rechtstreeks aan D geven. We gaan vb met de familie op reis, wij schieten dan 3k voor en zien dat geld nooit terug omdat die sjarel dan plots met een factuur afkomt voor een klusje dat hij hier 2y geleden gedaan heeft. Het plan is om de finale centen van ons afgelost te hebben aan iedereen en dan moet de rest van de familie het maar uitzoeken hoe ze onderling hun shit regelen. Er is een familie lid dat om de zoveel jaar boom en bust doet met investeringen en telkens in liquiditeitsproblemen komt... Geen 'zet maar op de poef' van onze kant...

Algemeen
-Hoe oud ben je? 38
-Hoe lang werk je al? 15

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 4200 + 900 huur
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 1700 hypotheek met 2, waar ik 1000 van bijdraag + 800 hypotheek voor het app wat ik verhuur
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 2500 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Niks groot
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Zelfde als nu

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve 25k schenking ooit gekregen long time ago
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee. Zoals vorig jaar, wat is sparen?

Situatie op 5 jan
Aandelen 1: 171k
Aandelen 2: 86k
Aandelen 3: 4k
Aandelen 4: -22k (- de hypotheek die het moet financieren uiteindelijk - reshuffle in progress)
Corporate aandelen: 155k
Groepsverzekering: 48k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 41k
Spaarrekening+cash: 29k
Home equity 1: 170k
Home equity 2: 117k
+-------------------
~800k


Van de madam

Aandelen 1: 86k
Aandelen 2: 4k
Aandelen 3: -22k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 14k
Groepsverzekering: 2k
Spaarerekening+cash: 175k
Home equity: 117k
+----------------------
~375k


Algemeen
-Hoe oud ben je? 39
-Hoe lang werk je al? 16

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 4400 + 920 huur
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 1700 hypotheek met 2, waar ik 1000 van bijdraag + 800 hypotheek voor het app wat ik verhuur
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? ~ 3000 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Niks groot
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Zelfde als nu

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve 25k schenking ooit gekregen long time ago
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee. Zoals vorig jaar, wat is sparen?

Situatie op 29 dec
Aandelen 1: 165k
Aandelen 2: 131k
Aandelen 3: 6k
Aandelen 4: -18k (- de hypotheek die het moet financieren uiteindelijk - reshuffle in progress)
Corporate aandelen: 160k
Groepsverzekering: 56k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 42k
Spaarrekening+cash: 15k
Home equity 1: 179k
Home equity 2: 124k
+-------------------
~862k


Van de madam

Aandelen 1: 131k
Aandelen 2: 6k
Aandelen 3: -18k
Fixed income+fondsen+cooperatieve aandelen+pensioensparen: 16k
Groepsverzekering: 3k
Spaarerekening+cash: 140k
Home equity: 124k
+----------------------
~403k


Hasta la proxima
 
Eind 2023 dus hier ook tijd voor een jaarlijkse afrekening van onze gezinsspaarpot.

Best wel een goed financieel jaar gehad, zo blijkt! :)

We hebben afgelopen jaar onze leningen verder afbetaald en daardoor 17.000€ aan kapitaal afgelost.
Op onze gewone rekeningen staat 26.000€ extra en beleggingen hebben 7.000€ opgebracht.
-> Samen 50.000€ erbij op een jaar.

Verder ook zonnepanelen gelegd op onze woning + al een deel materiaal aangekocht om volgend jaar te renoveren. Samen 9.000€.

Dit jaar vooral geluk gehad dat we van grote kosten gespaard gebleven zijn.
Onze auto's zijn 2 heel oude beestjes aan het worden en we hadden maar 2.100€ kosten aan onze 2 huurhuizen.

Om in perspectief te zien, qua inkomstenzijde: Loon van beide + kindergeld + RVA (ouderschapsverlof) + huurinkomsten + belastingteruggave waren samen 93.000€.
 
Vermogen licht gestegen met vorig jaar.

Ik heb een eigen woning dat ik aan het bouwen ben. (zonder lening) dus ik ben principe schuldvrij. Heb geen leningen of iets van schulden lopen.
Een groot deel van me vermogen staat op mijn spaarrekening.

Ik heb ook een deel vermogen staan dat ik investeer in indexbeleggen en crypto, ik heb ook een deel van mijn vermogen omgezet in fysiek goud.
Met het investeren in fysiek goud ben ik dit jaar pas mee gestart.
 
Hier was 2023 financieel redelijk kleurloos... Terug geen zottigheden. Gewoon onze "overschotjes" op spaarboekjes laten staan dus.

2023 is vooral een jaar geweest waar we de omschakeling maakten van "alles in onze bouwwerken en huis investeren" naar "reserve opbouwen en financieel sterker worden en iets meer genieten".
Onze woning werd destijds 50/50 geschreven bij de notaris, terwijl mijn partner 50K minder inbreng had. Dit proberen we vanaf nu stelselmatig rechtzetten. Vroeger ging alle inkomsten van allebei naar onze gemeenschappelijke rekening. Nu sparen we allebei op onze persoonlijke spaarboekjes, en zetten we enkele het nodige op onze gemeenschappelijke rekening.

Mijn partner is deze zomer ook overgeschakeld van eenmanszaak naar vennootschap, waar we maandelijks slechts 1500 euro + wat onkostenvergoedingen uithalen. Daar wordt dus ook wat "gespaard" om over enkele jaren via dividend iets voordeliger naar onze privé over te zetten.

In 2023 gaven we 13K uit aan werken in en rond ons huis.
Voor de rest:
Spaarboekjes = 60K
Home equity = 387K (641K totaal betaald - 254K openstaande schuld)
Spaarboekje vennootschap partner = 20K

In 2024 komt er een 2de baby aan. Dit zal dus wel wat invloed hebben op ons inkomen. Maar verder schat ik dat we gewoon verder doen in de trend van 2023.
Ik zou me wel graag in 2024 verdiepen in beleggen en me dus met mijn eigen geld durven wagen aan de beurs.
 
Terug
Bovenaan