De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Update

Algemeen
- 42 jaar
- 20 jaar dienst

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3500 loon + 700 huur (sinds 2020) + sporadisch werkje bouw + 12000 € dividend per jaar
-Wat zijn je maandelijkse kosten? Woon zo goed als gratis
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Niets speciaal
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Fondsen gaan dit jaar en volgend jaar omgezet worden in iets anders, e depo rekening zal in april ook vrijkomen

Spaargeld:
- zichtrekening: 6382
- e-depo rekening: 60000
- termijnrekening: 50000
- spaarrekening: 8058
- aandelen: 579000
- fondsen 1: 190970
- fondsen 2: 90173
- pensioensparen: 23575
- LT sparen: 30000
- groepsverzekering: 17000
- vastgoed 1: 235000
- vastgoed 2: 300000 (schenking eerste schijf, volgende schijf vanaf 2025)

totaal: 1590158

gekregen: 75% vastgoed 1, 100% vastgoed 2, alle fondsen en 40k aandelen

Edit: wat velen vergeten - heel dit alles is om successie te vermijden, het is dus effectief een serieus voorschot op erfenis - gevolg is dat er haast geen erfenis meer zal zijn binnen hopelijk nog vele jaren.
 
Laatst bewerkt:
Ik wens voor 2024 in dit topic mensen met een "bescheiden" vermogen (lees <50k of zelfs <20k) die hier ook eens durven posten en zich niet klein meer moeten voelen door al de stoefposts hier.

#sorrynotsorry
Stoefposts tjah... Enige wat je met zo'n uitspraak bereikt is dat zij die een aanzienlijk spaarvermogen hebben het niet meer zullen posten omdat ze beticht worden van te stoeffen.

Ik hoop dan hetzelfde als jij maar zonder negatieve connotatie.
 
Veel stoefpost vond ik er niet aan. Om te beginnen woont ie al volledig gratis wegens verkregen eigendom, en heeft ie de huurinkomsten van een andere verkregen eigendom. Moest ik mijn maandelijkse hypotheek + 700 euro huurinkomsten op de aandelenmarkt mogen beleggen, je zou mijn spaarkapitaal ook nogal es zien groeien.
 
Stoefposts tjah... Enige wat je met zo'n uitspraak bereikt is dat zij die een aanzienlijk spaarvermogen hebben het niet meer zullen posten omdat ze beticht worden van te stoeffen.

Ik hoop dan hetzelfde als jij maar zonder negatieve connotatie.
Is niet kwaad bedoeld en zeker niet persoonlijk naar iemand, maar deze topic geeft wel zo'n vibes af bij mij.

Dus vandaar de warme hoop dat we ook wat "normalere" situaties mogen lezen.
 
Ik wens voor 2024 in dit topic mensen met een "bescheiden" vermogen (lees <50k of zelfs <20k) die hier ook eens durven posten en zich niet klein meer moeten voelen door al de stoefposts hier.

#sorrynotsorry

Niet slecht bedoeld maar ik post gewoon de situatie zoals ze is - en die is niet standaard, dat weet ik. Bijkomend denk ik niet dat iemand hier een oordeel zal vellen op basis van spaargeld etc. Die negatieve connotatie vind ik dan ook ongepast.

Maar ik ben wel akkoord met de inhoud, je merkt dat zowel de lage en hoge vermogens hier te weinig aan bod komen.
 
Is niet kwaad bedoeld en zeker niet persoonlijk naar iemand, maar deze topic geeft wel zo'n vibes af bij mij.

Dus vandaar de warme hoop dat we ook wat "normalere" situaties mogen lezen.
Zoals gezegd geef ik je gelijk maar de enige groep die daar verandering in kan brengen zijn zij met een "normale" situatie hoor... Dus met een negatieve connotatie posten naar de "niet-normale" situaties lijkt me vooral contra-productief.

Maar soit, vanwege mij dus ook, posten maar normies!!
 
Niet slecht bedoeld maar ik post gewoon de situatie zoals ze is - en die is niet standaard, dat weet ik. Bijkomend denk ik niet dat iemand hier een oordeel zal vellen op basis van spaargeld etc. Die negatieve connotatie vind ik dan ook ongepast.

Maar ik ben wel akkoord met de inhoud, je merkt dat zowel de lage en hoge vermogens hier te weinig aan bod komen.
Ivm die hoge vermogens heb je inderdaad ook gelijk. Jij bent een uitzondering, en dat besef je zelf ook. Maar er gaan hier zeker nog in uw situatie zitten. Ik vind dat op zich wel interessant om te volgen hoe mensen aan hoge vermogens geraken.

Maar inderdaad, ook normale vermogens, of zelfs mensen die niet rond geraken, daar vind ik dat interessant voor. En helemaal niet om mensen uit te lachen ofzo.
 
Niet slecht bedoeld maar ik post gewoon de situatie zoals ze is - en die is niet standaard, dat weet ik. Bijkomend denk ik niet dat iemand hier een oordeel zal vellen op basis van spaargeld etc. Die negatieve connotatie vind ik dan ook ongepast.

Maar ik ben wel akkoord met de inhoud, je merkt dat zowel de lage en hoge vermogens hier te weinig aan bod komen.
No worries, het was niet specifiek op u bedoeld hoor maar meer de algemene trend die ik merk in deze topics.
 
Ik zal als arme sukkelaar dan maar het slechte voorbeeld geven lol.

We hebben een eigen appartementje. Lening die nog moet afbetaald worden vs marktwaarde --> Dan blijft er +-150k over
+
2000€ in staatsbons
Ruim 10000€ op de spaarrekening

Update: én 45k bruto via de groepsverzekering van het werk

Dit is al wel wat meer geweest maar we hebben wat renovaties gedaan.

Vrouwlief werkt niet, maar had ze wel gewerkt dan hadden wij waarschijnlijk een huis gehad ipv een appartementje echter wel met een afbetaling die 2x zoveel was en waarschijnlijk ook 2 keuterkes die dan zouden rondlopen. (Wat ik dus niet wilde omdat vrouwlief niet werkt. Voor wat hoort wat, kinderen kosten ook veel geld)

En voor 2 mensen is een appartementje van 99m² met twee slaapkamers (+ tuin & garage dat is nog eens apart) wel voldoende groot.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal als arme sukkelaar dan maar het slechte voorbeeld geven lol.

We hebben een eigen appartementje. Lening die nog moet afbetaald worden vs marktwaarde --> Dan blijft er +-150k over
+
2000€ in staatsbons
Ruim 10000€ op de spaarrekening

Dit is al wel wat meer geweest maar we hebben wat renovaties gedaan.

Vrouwlief werkt niet, maar had ze wel gewerkt dan hadden wij waarschijnlijk een huis gehad ipv een appartementje echter wel met een afbetaling die 2x zoveel was en waarschijnlijk ook 2 keuterkes die dan zouden rondlopen. (Wat ik dus niet wilde omdat vrouwlief niet werkt. Voor wat hoort wat, kinderen kosten ook veel geld)

En voor 2 mensen is een appartementje van 99m² met twee slaapkamers (+ tuin & garage dat is nog eens apart) wel voldoende groot.
Maar had jij ook niet een stevig kapitaal in groepsverzekering van je werk? Moet je dat niet meerekenen?
 
Maar had jij ook niet een stevig kapitaal in groepsverzekering van je werk? Moet je dat niet meerekenen?
Mmm ja just nog vergeten. Dat is anno 2024 bijna 50k 45k (bruto)
En ik erf nog (schatting) zo'n 300k later. (maar dat kan nog lang duren)

Ik kom niks te kort en ik ben zeker geen 'echte' arme sukkelaar. Maar tov sommigen die hier posten ben ik dat natuurlijk wel hé :D
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 35
-Hoe lang werk je al? 11 jaar

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto?
Moeilijk te zeggen gezien ik als zelfstandige een deel van mijn nettoloon uitgesteld krijg via liquiditatiereserve. Mijn maandelijks nettoloon uit mijn vennootschap is 2000, mijn vrouw verdient 2800 euro.

- Wat zijn je maandelijkse kosten?
1600 euro hypotheek + ~500 euro creche

- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
Sowieso storten we het kindergeld via automatische opdracht op rekening van onze 2 kinderen, verder houden we eerlijk gezegd niet bij wat we sparen, ons "loon" mag op. Mijn vennootschap is mijn spaarpot. We leven ook vrij bescheiden in gewoon rijhuis en doen geen te zotte dingen.

- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
Net begonnen aan creche voor baby nummer 2, dus komende 2 jaar zal dat stabiel blijven, daarna 500 euro minder per maand.

- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?
Status quo

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?

"Sparen" dekt de lading niet, overzicht:

Aandelen: 160k
Aandelenopties: 200k (gekregen bij vorige werkgever, gevest maar ik moet ze nog lichten. Ik wacht liefst op een exit event. Tax is wel al betaald hierop).
Spaarrekening: 35k
Vastgoed: 222k (425k waard min nog 203k terug te betalen. Gekocht in 2017 voor 330k met hypotheek van 285k, waarde gestegen door huizenmarkt + verbouwingen)
Vennootschap: 200k liquidatiereserve, pas vanaf 2025 kan ik mondjesmaat beginnen uitkeren.

Totaal: 817k


-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Alles, van beide ouders nooit iets gekregen.

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
Opnieuw, "sparen" is een verkeerd woord maar quasi alles de laatste 5 jaar bijeen geharkt.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 35
-Hoe lang werk je al? 11 jaar

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto?
Moeilijk te zeggen gezien ik als zelfstandige een deel van mijn nettoloon uitgesteld krijg via liquiditatiereserve. Mijn maandelijks nettoloon uit mijn vennootschap is 2000, mijn vrouw verdient 2800 euro.

- Wat zijn je maandelijkse kosten?
1600 euro hypotheek + ~500 euro creche

- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
Sowieso storten we het kindergeld via automatische opdracht op rekening van onze 2 kinderen, verder houden we eerlijk gezegd niet bij wat we sparen, ons "loon" mag op. Mijn vennootschap is mijn spaarpot. We leven ook vrij bescheiden in gewoon rijhuis en doen geen te zotte dingen.

- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
Net begonnen aan creche voor baby nummer 2, dus komende 2 jaar zal dat stabiel blijven, daarna 500 euro minder per maand.

- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?
Status quo

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?

"Sparen" dekt de lading niet, overzicht:

Aandelen: 160k
Aandelenopties: 200k (gekregen bij vorige werkgever, gevest maar ik moet ze nog lichten. Ik wacht liefst op een exit event. Tax is wel al betaald hierop).
Spaarrekening: 35k
Vastgoed: 222k (425k waard min nog 203k terug te betalen. Gekocht in 2017 voor 330k met hypotheek van 285k, waarde gestegen door huizenmarkt + verbouwingen)
Vennootschap: 200k liquidatiereserve, pas vanaf 2025 kan ik mondjesmaat beginnen uitkeren.

Totaal: 817k


-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Alles, van beide ouders nooit iets gekregen.

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
Opnieuw, "sparen" is een verkeerd woord maar quasi alles de laatste 5 jaar bijeen geharkt.
200k aan aandelenopties is wel veel om op uw 35 al gekregen te hebben? Of ergens een start-up die geboomed is (genre Collibra ofzo)?

Voor mezelf even invullen:

Algemeen
-Hoe oud ben je? 35
-Hoe lang werk je al? 13 jaar

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto?
Ook zelfstandige. Als ik de kosten van vorig boekjaar neem, en dan de extrapoleer naar dit jaar komt het op 8433€ netto/maand

- Wat zijn je maandelijkse kosten?
1335€ hypotheek

- Hoeveel kan je maandelijks sparen?
Houden dit ook niet specifiek bij, omdat het onder de noemer "genoeg" valt.

- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst?
Niks specifiek

- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst?
Status quo

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?

Beleggingen: 320k
Vastgoed: 670k
IPT: 70k
"cash": 20k
tegoed van verzekering: 65k

Totaal dus 1145000

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Veel steun gekregen bij de bouw van ons huis, maar moeilijk in bedragen uit te drukken. Ik schat ongeveer 2/3e van het niet-geleende bedrag van de woning.

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard?
Alles buiten vastgoed eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
200k aan aandelenopties is wel veel om op uw 35 al gekregen te hebben? Of ergens een start-up die geboomed is (genre Collibra ofzo)?

Lijkt me niet zo exotisch of uitzonderlijk.

Ik werkte ook bij startup en had bijna niks van equity stake (misschien 10k of zongevangen via warranten). Maar na overname regular stock als retentie bonus gekregen. Ik was 1 van de 10 key employees (we waren met 80 of zo in totaal). ~50k bij waard. Tegen alles gevest was, was het 150k waard.

Along the way nog eens 15k en 35k cash retentie bonus gekregen. En jaarlijks kleine pakketjes aandelen, in totaal nog eens 50k denk ik.

De enige reden dat ik die krijg is omdat het Amerikaans bedrijf is met dikke zakken. Stock awards zijn minimum x stocks, dus dat tikt snel aan. Ze doen overnames (of ontslag rondes die dichtbij komen) en ze moeten hun zelf indekken dat ze de boel niet volledig verkloten. Oplossing is geld sproeien.

Het aandeel is x3 x4 sinds de initiële aandelen, dus post vesting is dat allemaal grotendeels tax free winst.

Als je bij collibra of showpad of whatever werkt en je kijkt tegen valueringen die nog veel sneller naar boven gaan, looooads of money. Ik heb nog met laboranten gewerkt die early Days van devgen of galapagos of zo meegemaakt hebben. Die hebben als puur uitvoerende 100duizenden gecasht tegen hun 35-40.
 
Terug
Bovenaan