De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Lijkt me niet zo exotisch of uitzonderlijk.

Ik werkte ook bij startup en had bijna niks van equity stake (misschien 10k of zongevangen via warranten). Maar na overname regular stock als retentie bonus gekregen. Ik was 1 van de 10 key employees (we waren met 80 of zo in totaal). ~50k bij waard. Tegen alles gevest was, was het 150k waard.

Along the way nog eens 15k en 35k cash retentie bonus gekregen. En jaarlijks kleine pakketjes aandelen, in totaal nog eens 50k denk ik.

De enige reden dat ik die krijg is omdat het Amerikaans bedrijf is met dikke zakken. Stock awards zijn minimum x stocks, dus dat tikt snel aan. Ze doen overnames (of ontslag rondes die dichtbij komen) en ze moeten hun zelf indekken dat ze de boel niet volledig verkloten. Oplossing is geld sproeien.

Het aandeel is x3 x4 sinds de initiële aandelen, dus post vesting is dat allemaal grotendeels tax free winst.

Als je bij collibra of showpad of whatever werkt en je kijkt tegen valueringen die nog veel sneller naar boven gaan, looooads of money. Ik heb nog met laboranten gewerkt die early Days van devgen of galapagos of zo meegemaakt hebben. Die hebben als puur uitvoerende 100duizenden gecasht tegen hun 35-40.
Maar dan nog is dat uitzonderlijk, want dan moet je juist bij die goede start-up zitten. Ik ken ook mensen waarvan de aandelen opties niets meer waard zijn.
 
Maar dan nog is dat uitzonderlijk, want dan moet je juist bij die goede start-up zitten. Ik ken ook mensen waarvan de aandelen opties niets meer waard zijn.

Ja uiteraard. Zo ken ik er ook.

Maar ik zit nu bij een S&P500 bedrijf met 20k man. Ik zit helemaal onderaan de foodchain en krijg nog altijd aandelen (standaard opties, geen opties) etc naar mijn kop gesmeten. Dat gaat nooit 0 waard zijn.

Dat aandeel gaat eens x2 of -30% in een yolo jaar. Voor de rest gaat dat gezapig naar boven. Ik weet mijn bonus voor de komende 4 jaren ongeveer al aangezien de vesting 4y is. Met relatieve zekerheid kan ik ook al de toekomstige pakketjes voorspellenen die er gaan bijkomen.

Die Amerikanen snappen niet zo goed dat er ontslag premies zijn in belgie. Smijten ze links en rechts volk buiten, de blijvers krijgen retentiepremies om de misgelopen ontslag premies te compenseren. Smijten ze je buiten, cash je al je aandelen onmiddellijk + ontslag zak geld.
 
Je schreef dit
Lijkt me niet zo exotisch of uitzonderlijk.
En nu geef je toe dat je dus wel in een specifieke situatie zit.
Ja uiteraard. Zo ken ik er ook.

Maar ik zit nu bij een S&P500 bedrijf met 20k man. Ik zit helemaal onderaan de foodchain en krijg nog altijd aandelen (standaard opties, geen opties) etc naar mijn kop gesmeten. Dat gaat nooit 0 waard zijn.
Kijk, volgens mij frustreer je daar mensen mee. Niet met je loon, maar door te doen alsof dat normaal en de norm is.
 
Laatst bewerkt:
Algemeen
-Hoe oud ben je? 37 jaar
-Hoe lang werk je al? 14 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? Gezinsinkomen is 4000 vast + gemiddeld 200-300 variabel + kindergeld (2 kinderen).
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 1080 woningkrediet + overige kosten.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Wij leven zuinig en mikken maandelijks op 700 euro, lukt meestal (gewoon sparen, pensioensparen en voor de kinderen). Voor de kinderen er waren mikten we hoger.

optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Er komt nog een laatste kind bij. Verder blijven kosten normaal stabiel. Zonnepanelen komen er volgend jaar.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Blijft waarschijnlijk ongewijzigd.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?

Cijfers bij benadering:

Eigen woning (sinds 2 jaar, oude woning, beetje bij beetje te renoveren): 312500 - 255000 nog af te lossen = 57500
Spaarrekeningen = 20000

Staatsbon = 3500
Aandelen = 7000
Spaargeld kinderen = 6000
Pensioensparen = 5000

Totaal = 99000

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Vriendin heeft 25000 gekregen van ouders, rest zelf gespaard.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Het grootste deel.

Iets bescheidener dan de doorsnee BG-er. In het verleden serieuze financiële tegenslag gekend, buiten eigen wil en oorzaak. Sinds een jaar of 5 terug deftig boven water gekomen.
 
Allez dan. Iemand die moeilijk rond komt.

Situatie: samenwonend, heel moeilijke financiële situatie. Veel te hoge kosten, heel moeilijk sparen. Tot vijf jaar geleden kon ik goed sparen (betere situatie, twee voltijds werkenden) en had ik €11.000 bijeen gespaard. Mijn ouders wonen in een sociale woning dus daar is het ook niet vet (vroeger collectieve schuldbemiddeling). Sinds ik hier woon is het enorm met ups & downs. Er waren al schulden toen ik hier kwam wonen. Ik werk medisch deeltijds. Ik ga binnenkort weg, dus dan is de situatie helemaal anders en hopelijk beter.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 38
-Hoe lang werk je al? 9

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3350 + 1300 uitkering van vriend. Mijn inkomen is zo hoog omdat er te weinig van mijn loon en uitkering wordt afgehouden (waardoor ik heel hoge belastingen heb).
- Wat zijn je maandelijkse kosten? Ongeveer 1900 vaste en dan nog de variabele kosten.
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? Heel verschillend. Soms komen we niet toe aan het einde van de maand en gaat er enkel af, soms kan ik een paar euro's of paar tiental euro's opzij zetten, soms een paar honderd. Beetje afhankelijk van meevallers of pech, grote kosten of net vakantiegeld of 13de maand, bvb.
optioneel- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Geen idee, ik verhuis binnenkort (ga alleen wonen) dus situatie zal helemaal anders zijn.
optioneel- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Meer sparen hé! :laugh:

Spaargeld:
- Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 6200
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Toen ik 29 was, heb ik eens 4000 gekregen van mijn ouders, maar ondertussen heeft mijn spaarrekening al lager en hoger gestaan.
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Het grootste deel.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 28 jaar
-Hoe lang werk je al? 4 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? +/- €3.000 netto en bedrijfswagen
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? zal ongeveer een €2.400 zijn. heb het geluk een gratis woning ter beschikking te hebben gekregen
-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? blijft vermoedelijk ongewijzigd. Binnen 3-5 jaar kijken we aan tegen een stevige renovatie waarna de maandelijkse kost vermoedelijk wel zal stijgen.
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Dit tempo aanhouden en al het extra inkomen toevoegen aan spaarpot

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? €202k
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? €25k gekregen
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? studies afgerond met €35k al de rest dus de voorbije 4 jaar

Op zich niet slecht voor mijn leeftijd maar ook laag in vergelijking tot enkele posts hierboven.
 
Op zich niet slecht voor mijn leeftijd maar ook laag in vergelijking tot enkele posts hierboven.
In vergelijking met Elon Musk (allez, mss niet het beste voorbeeld :D) is het zelfs niet het spreken waard. Maar je moet dan ook vergelijken met mensen in dezelfde situatie zoals jij (leeftijd, inkomen, ...). Alle andere vergelijkingen zijn nutteloos.
 
blijkbaar zelf nooit ingevuld, dus ook eens doen.

Algemeen
-Hoe oud ben je? 43 (ik)/43 (zij)
-Hoe lang werk je al? 18 jaar "volledig", ervoor als werkstudent/22 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3450 (ik) / 1750 (zij) + inkomsten bijberoep (vakantiewoning), variabel. Zal normaal vanaf 2023 winstgevend zijn.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? hypotheek: 250 euro (woning) + 1470 euro (bijberoep), daarnaast 1000 euro vaste kosten (verzekering, verwarming, ...) en natuurlijk eten (ongeveer 600 euro).
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? overal alle maanden gezien gemiddeld 2000 euro/maand.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Momenteel een 90k liquide middelen (spaarrekening, aandelen, ...), 80k in pensioensparen, en 2 woningen (waarvan 1 met een relatief zware lening, zie hierboven)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 50%. Ouders zijn van het principe dat ze liever nu geven ipv later, wat voor ons véél meer mogelijk maakt. Zelf leven we best wel spaarzaam.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 100k ongeveer
Update na 1 jaar. Een "boerenjaar" gehad, ondanks een klein beetje minder loon (minder extralegale voordelen).

Algemeen
-Hoe oud ben je? 44 (ik)/44 (zij)
-Hoe lang werk je al? 19 jaar "volledig", ervoor als werkstudent/23 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3350 (ik) / 1840 (zij) + inkomsten bijberoep (vakantiewoning): zo'n 2000 euro per maand.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? hypotheek: 250 euro (woning) + 1470 euro (bijberoep), daarnaast 1000 euro vaste kosten (verzekering, verwarming, ...) en natuurlijk eten (ongeveer 600 euro).
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? overal alle maanden gezien gemiddeld 2000 euro/maand, maar 2 teruggaves van de personenbelastingen (1 rechtzetting + 1 "gewone") leverden 37600 euro op.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Momenteel een 160k liquide middelen (spaarrekening, aandelen, ...), 20k in beleggingen, 94k in pensioensparen, en 2 woningen (waarvan 1 met een relatief zware lening, zie hierboven)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 50%. Ouders zijn van het principe dat ze liever nu geven ipv later, wat voor ons véél meer mogelijk maakt. Zelf leven we best wel spaarzaam.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 200k ongeveer
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 35
-Hoe lang werk je al? 13 jaar (5 jaar als IT freelancer)

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? nettoloon van 2167 + gem 3400 van auteursrechten & dividend + verhuur studio 570
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 1400 afbetaling immo
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? 3-4k (voor mij is sparen ook kapitaal immo afbetalen)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? sinds 2023 bezig met verbouwen, dat gaat in 2024 nog verder en hopelijk afgerond :)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? dit jaar rustig verder doen

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 460k (inclusief immo, pensioen, ...)
  • spaarrekening: 49k (relatief hoog, beschikbaar voor verbouwing)
  • Cronos obligatie: 64k (vrij veilig, goed rendement)
  • Coöperatieven: 23k
  • Aandelen: 39k (vooral ETF, in opbouw, 30k erbij op 2jaar)
  • Andere: 15k (vb crowdfunding, ben ik aan het afbouwen)
  • Studio (verhuur): 54k
  • Huis: 167k (verbouwkosten zijn maar voor de helft meegeteld, het plan is om na de verbouwing een schatting te doen)
  • Pensioen: 49k (pensioensparen, groepsverzekering werknemer van vroeger, VAPZ & IPT als freelancer, langetermijnsparen van vroeger)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? ouders hebben 100k gesponsord bij aankoop woning en de voorbije jaren nog eens 60k (soort van pre erfenis)
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? de helft (170k zelf, 60k ouders), het is op 4 jaar, hou het nog maar sindsdien bij.
 
Update na 1 jaar. Een "boerenjaar" gehad, ondanks een klein beetje minder loon (minder extralegale voordelen).

Algemeen
-Hoe oud ben je? 44 (ik)/44 (zij)
-Hoe lang werk je al? 19 jaar "volledig", ervoor als werkstudent/23 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 3350 (ik) / 1840 (zij) + inkomsten bijberoep (vakantiewoning): zo'n 2000 euro per maand.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? hypotheek: 250 euro (woning) + 1470 euro (bijberoep), daarnaast 1000 euro vaste kosten (verzekering, verwarming, ...) en natuurlijk eten (ongeveer 600 euro).
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? overal alle maanden gezien gemiddeld 2000 euro/maand, maar 2 teruggaves van de personenbelastingen (1 rechtzetting + 1 "gewone") leverden 37600 euro op.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Momenteel een 160k liquide middelen (spaarrekening, aandelen, ...), 20k in beleggingen, 94k in pensioensparen, en 2 woningen (waarvan 1 met een relatief zware lening, zie hierboven)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 50%. Ouders zijn van het principe dat ze liever nu geven ipv later, wat voor ons véél meer mogelijk maakt. Zelf leven we best wel spaarzaam.
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? 200k ongeveer

De teruggave van de belastingen - ik dacht i.f.v. aankoop vakantiewoning - is best uniek hier op het forum, zijn daar ook nadelen aan verbonden? Ik neem aan dat je zoiets ook kan gebruiken voor bvb. aankoop woning voor reguliere verhuur?
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 28 jaar
-Hoe lang werk je al? 4 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? +/- €3.000 netto en bedrijfswagen
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? zal ongeveer een €2.400 zijn. heb het geluk een gratis woning ter beschikking te hebben gekregen
-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? blijft vermoedelijk ongewijzigd. Binnen 3-5 jaar kijken we aan tegen een stevige renovatie waarna de maandelijkse kost vermoedelijk wel zal stijgen.
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Dit tempo aanhouden en al het extra inkomen toevoegen aan spaarpot

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? €202k
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? €25k gekregen
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? studies afgerond met €35k al de rest dus de voorbije 4 jaar

Op zich niet slecht voor mijn leeftijd maar ook laag in vergelijking tot enkele posts hierboven.
Ik denk dat je op jouw leeftijd met 'maar' 4 jaar werkervaring heel hoog staat hoor.
Waar komt het andere geld vandaan dat je gespaard hebt? 4 jaar 2400 per maand (wat echt wel nice is!) is 115k. 35k erop is nog 50k te kort. Is dit via beleggingen of eerder hier en daar een extra werkje?

Volhouden zou ik zeggen en dat zal een mooie verbouwing worden ;)
 
De teruggave van de belastingen - ik dacht i.f.v. aankoop vakantiewoning - is best uniek hier op het forum, zijn daar ook nadelen aan verbonden? Ik neem aan dat je zoiets ook kan gebruiken voor bvb. aankoop woning voor reguliere verhuur?
Je kan een vakantiewoning via 2 stelsels uitbaten:
- de reguliere verhuur van een vakantiewoning (zonder diensten zoals opgemaakte bedden): dat kan via hetzelfde zoals je een gewone woning verhuurt aan langdurige bewoners. Dan heb je géén belastingsvoordelen die ik gebruikte, maar moet je het inkomen ook niet aangeven als beroepsinkomen, wat voordeliger kan zijn (zeker als je weinig kosten doet). Bij het stopzetten van de verhuuractiviteit betaal je ook geen belastingen op de meerwaarde als je de woning verkoopt.
- de verhuur als beroepsinkomsten (verplicht indien je ook diensten zoals onthaal en opgemaakte bedden levert): dan heb je een zelfstandige activiteit zoals ik heb. Lijkt op zich dom om dat te doen, omdat het inkomen belast wordt aan (in de praktijk) 53,5% én je BTW moet betalen op je verhuur. Bovendien heb je nog eens de meerwaarde op de woning die je zal betalen als je de woning verkoopt indien je de activiteit stopzet.

Dat laatste lijkt dus nooit interessant. Maar we zijn België: wat hoge tarieven lijken, is dat in de praktijk niet.
Waarom?
- BTW: je betaalt op je omzet 6%, maar krijgt de belastingen terug die je zelf betaalt (meestal 21%). Wij hadden vorig kwartaal een omzet van
€13.479 (wat best hoog is vind ik), maar krijgen toch nog BTW terug. Sinds de start kreeg ik na aftrek van wat ik betaalde € 9191,30 BTW terug, vooral door investeringen natuurlijk. Vanaf nu zal het meestal break even zijn, dus zeker geen slechte zet.
- belastingen op je inkomsten: dat is natuurlijk niet leuk en zal ik binnenkort ook effectief moeten betalen. Waarom binnenkort pas? Omdat ik enerzijds de eerste 2 jaar verlies heb gemaakt door de investeringen in meubels en materiaal (wat me een mooie terugbetaling van de belastingen oplevert), omdat ik de volledige aankoop van de woning (excl. de grondprijs) in kosten kan steken én omdat er een relatief absurd systeem is dat ik zélfs als ik winst maak, eerst nog op de investeringen die ik deed nog een extra investeringsaftrek kan toepassen. Hoewel ik dus winstgevend ben na 2 jaar (wat me zeker ok lijkt), kan ik nog enkele jaren mijn belasting op de winst tot 0 reduceren wegens de investeringen.
- je kan héél wat kosten die je als investeerder in een "gewone" aankoop voor verhuur doet in je kosten gooien: registratierechten, notariskosten, ...
- nu, als je stopzet en de woning verkoopt, dan moet je belasting op de meerwaarde betalen. Wat een lastige kan zijn als je na bvb 30 jaar 200k extra hebt op de verkoop van je woning, aan 16,5% rekent dat toch zwaar door. MAAR: je betaalt niks als je gewoon je activiteit stopzet en de woning privé verder verhuurt en pas daarna eventueel de woning verkoopt (of als je de woning gewoon zelf betrekt). In de praktijk zijn wij beide 57 als de lening voor de woning afgelost is en zullen onze kinderen de woning verlaten rond die periode. Grote kans dus dat ofwel een van onze kinderen in die woning zal gaan wonen of dat wij gewoon zelf verhuizen naar die woning (die nét iets kleiner is dan onze huidige woning, wat handig kan zijn). En ondertussen zijn al onze investeringen die we doen, bvb een sauna (zolang ze tegen stopzetting afgeschreven zijn) een meerwaarde voor de woning waarop we niet belast worden.
 
Ik denk dat je op jouw leeftijd met 'maar' 4 jaar werkervaring heel hoog staat hoor.
Waar komt het andere geld vandaan dat je gespaard hebt? 4 jaar 2400 per maand (wat echt wel nice is!) is 115k. 35k erop is nog 50k te kort. Is dit via beleggingen of eerder hier en daar een extra werkje?

Volhouden zou ik zeggen en dat zal een mooie verbouwing worden ;)
Thx!
Het verschil zit hem in het bedrag dat ik gekregen heb (25k) en daarnaast ook inderdaad rendement op investeringen.

Ik heb ook niet altijd 2.400 kunnen sparen. In het begin zal dat wat minder geweest zijn.

Doelstelling is dit nog 4 jaar volhouden waarna ik rond de 350k zou moeten zitten en dan met zo’n beperkt mogelijke lening de verbouwing opstarten.De woning is reeds in bezit van vriendin.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 36 jaar (ik) + 34 jaar (partner)
-Hoe lang werk je al? 12 jaar (ik) + 12 jaar (partner)

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? € 3145 hoofberoep + €125 MC + €566 bijberoep 1 + € 720 bijberoep 2= € 4556. Partner: +- € 2100 + €70 RVA + € 176.66 kindergeld + € 125 MC= +- € 2470 netto. Samen dus € +- 7000.
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? We proberen naast onze leningen € 3000 euro te sparen/investeren
-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? 1330 leningen plus dan nog tussen de €2000 en € 2500 om te leven (verzekeringen, nutsvoorzieningen, transport, eten, plezier) Waarschijnlijk lager omdat onze dividend inkomsten stijgen elke maand.
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Blijven deze strategie 40 jaar lang volhouden: van elke € 100 euro 1/3 sparen 1/3 in dividendaandelen/fondsen steken en 1/3 in ETF's steken.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard?

Woning: +- € 550.000 min €164.000 af te lossen = € 386.000
Cash: € 35000
Pensioensparen vrouw: € 11000
Pensioensparen mezelf: € 16000
Beleggingen: € 41000

Totaal: € 489000

- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Bij aankoop elk € 50.000 gekregen. De rest zelf gespaard
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Alles

Wij zijn tevreden hiermee. Mijn vrouw is enig kind dus er zal zeker nog een pak bij komen. Mijn ouders zijn ook geen sukkelaars. Maar ik reken daar liever niet op. Heb veel liever dat ze nog 30 jaar leven....
Onze bedoeling is om tegen pensioenleeftijd een dubbel pensioen te hebben via verhuur of dividenden. Zodanig dat we ons geen zorgen moeten maken over geld....
 
Het zal anders zijn, op zich rekent ook niemand (in het lonentopic) het teveel aangerekende bedrijfsvoorheffing er nog bij...
Maar dat verschil gaat hier wel veel groter zijn? Bij 1 werkgever kan een sociaal secretariaat dat wel inschatten, maar bij 3... Ik kan me best inbeelden dat hier meerdere 1000-en euro moet bijbetaald worden elke jaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: Vega
Algemeen
- Hoe oud ben je? 29 en 29
- Hoe lang werk je al? 7 en 7

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2300 (+ salariswagen) en 2000
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 780 hypotheek met 2
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? 1500 tot 2000 per maand
- Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Nieuwe kleine 2de auto en 2de kind
- Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Misschien een investeringspand en/of side hustle

Spaargeld:
- Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Zie hieronder
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve ~100k schenking bij aankoop huis
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Werken niet langer dan 7 jaar dus quasi alles

Situatie op 1 januari:
Cash: 6k (extra buffer in opbouw)
Aandelen: 142k (quasi alles in VWCE)
Home equity: 255k* (vast in bakstenen, bah)
+-------------------
Totaal ~410k

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed? Ja, heel positief :love2:

VD1Yq7A.png

*In december klets ik er altijd x% aan home equity bij volgens de stijging van statbel. Niet helemaal correct, but it's something.
Algemeen
- Hoe oud ben je? 31 en 31
- Hoe lang werk je al? 9 en 9

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2500 (+ salariswagen), 2200 (partner), 800 huurwoning
- Wat zijn je maandelijkse kosten? 780 hypotheek + 410 (aflossingsvrije hypotheek 2de woning) + 250 (3Y voor 2de auto)
- Hoeveel kan je maandelijks sparen? circa 2000 per maand

Tegenover twee jaar geleden dus wat dingen kunnen realiseren; een 2de kindje, een nieuwe kleine 2de auto en een investeringspand.

Spaargeld:
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Alles behalve ~100k schenking bij aankoop van onze woning

Situatie op 1 januari:
Cash: 7.5k (extra buffer in opbouw)
Aandelen: 95k (quasi alles in VWCE)
Huurwoning: (222-135) 87k
Home equity: (475-150) 325K
+-------------------
Totaal ~514k

OHIepEz.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan