De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Ik las vanmorgen dat die staatsbonnen terug interessant zijn geworden. 2.6 % op 3 jaar bruto.
(wat gaat daar dan juist van af?)

En bij welke bank moet ik daarvoor zijn? Kan ik dat bij mijn eigen bank, AXA? of bieden zij dat niet aan?
 
Ik las vanmorgen dat die staatsbonnen terug interessant zijn geworden. 2.6 % op 3 jaar bruto.
(wat gaat daar dan juist van af?)

En bij welke bank moet ik daarvoor zijn? Kan ik dat bij mijn eigen bank, AXA? of bieden zij dat niet aan?
Goede raad van nonkel @anders. : Als de media bericht dat iets een goede belegging is, draai je om en loop je recht de andere kant uit.
 
Waarom juist? 30 procent min 2.6 procent is nog ruim 2 procent rente... Voor slechts 3 jaar vaststaan... Toch beter dan spaarboekje, en ook Geen risico?
Goede raad van nonkel @anders. : Als de media bericht dat iets een goede belegging is, draai je om en loop je recht de andere kant uit.
 
Waarom juist? 30 procent min 2.6 procent is nog ruim 2 procent rente... Voor slechts 3 jaar vaststaan... Toch beter dan spaarboekje, en ook Geen risico?
1,82% :)

Hier deze week overgeschakeld naar de Spaarrekening plus van BNP Paribas Fortis voor ons en de kinderen, scheelt 1% rendement in vergelijking met de standaard spaarrekening (1,25% vs 0,25%).
 
1,82% :)

Hier deze week overgeschakeld naar de Spaarrekening plus van BNP Paribas Fortis voor ons en de kinderen, scheelt 1% rendement in vergelijking met de standaard spaarrekening (1,25% vs 0,25%).

Nu redelijk wat banken weer rentes van grootte-orde 1% (incl. getrouwheidspremie) geven in plaats van 0,11%, loont het inderdaad terug de moeite om geld over te zetten naar de spaarrekeningen die wel iets opbrengen.
 
Nu redelijk wat banken weer rentes van grootte-orde 1% (incl. getrouwheidspremie) geven in plaats van 0,11%, loont het inderdaad terug de moeite om geld over te zetten naar de spaarrekeningen die wel iets opbrengen.
Jep, ik heb net ook een afspraak gemaakt voor vanmiddag.

is geen grote verbetering, van 0.6 naar 1 procent op spaar rekening (fidelity naar fidelity plus) bij axa.
Maar ja, wie het kleine niet eert....
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb belegd in een Belgische staatsbon.2,6 percent netto rente.Er gaan geen belastingen af bij eindiging in oktober 2027 door dat deze uitgegeven is boven pari.Ook heeft deze een nul coupon.


Tevens ook maximum op Spaarrekening plus gezet.Deze is van BNPP.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb belegd in een Belgische staatsbon.2,6 percent netto rente.Er gaan geen belastingen af bij eindiging in oktober 2027 door dat deze uitgegeven is boven pari.Ook heeft deze een nul coupon.
Klinkt interessant, waar kan je deze kopen?
 
Vergeet zeker ook niet om naar termijnrekeningen te kijken. Beter dan een klassieke spaarrekening en flexibeler dan bv staatsbons, en ook al met rendementen >2,5% bruto op jaarbasis.

1,82% :)

Hier deze week overgeschakeld naar de Spaarrekening plus van BNP Paribas Fortis voor ons en de kinderen, scheelt 1% rendement in vergelijking met de standaard spaarrekening (1,25% vs 0,25%).
Ik heb daar onlangs ook over gesproken met BNP maar die rekening was blijkbaar wel al gecapped op 100.000 € als ik het me goed herinner.
 
Ik weet niet welke bank je bent,maar je logt in op uw pc banking en dan naar beleggingen.Daar zoek je op ISIN nummer de staatsobligatie.
Je bent ook voor 100 000 € gedekt voor verlies.Staatsgarantie.
Ik zit bij AXA,
en ben gisteren langs geweest bij hen, maar daar zeiden ze dat ze geen zulke staatsbons uit geven... :(

@Plutus

bij axa:
bruto - netto
(dus net geen 2 % dus op 3 jaar)
3 jaar2,77%1,94%
 
@TRUMP


Dat is dus zever.Die hebben online toch ook een sectie beleggen.Doe dat zelf.
Amai das wel heel straf !
Dus ze hebben dit moedwillig verzwegen, om andere producten naar voor te schuiven.... zo lijkt het me nu.



Nu als ik op je link verder klik, kom ik toch uit bij aanvraag: vraag het aan uw bank agent, dus ben ik toch verplicht terug naar dat kantoor te gaan... :(


Bovendien ben ik niet zeker dat axa hun staatsbons onder jouw, voordeligere, PARI vallen, en indien niet, zal dit na aftrek ook slechts 1.82 % zijn...

Dan ben ik beter af met @Plutus zijn termijnrekening van 1.94%
 
@TRUMP

Al koopt gij die obligatie bij Jan De Mosselman,dan is die ook boven pari uitgebracht hoor.
Ofwel trekt ge eens goe aan die plastrong van die bankier of je verhuist bijv. naar BNPPF

Hier bekan 3 percent netto rente.Wel Franse staatsobligatie.

Toch straf,

Ik heb eens naar een ander AXA kantoor gebeld zie, ook dichtbij de deur.

Daar bevestigen ze inderdaad dat ik ook bij axa kan staatsbons kopen.

Wellicht probeerden ze bij mijn kantoor die NOTES/OPTINOTES aan te smeren, omdat die uitgegeven zijn door AXA zelf, en heeft de bankier daar een extra percentje op....

Een mens moet toch hele dagen wakker zijn hé...
Maar goed, die vriendelijke mens van het andere kantoor, zei me dat ik perfect via homebanking zo'n staatsbon kon kopen, boven pari, maar wel roerende voorheffing diende te betalen op mijn intresten. klopt dit?







Edit: Via homebanking kan ik deze dus openen, al moet ik dan wel eerst "een effecten rekening" openen....


Benaming
BON ETAT 23/26 2,60%


Type
Obligaties - Overheidssector


ISIN
BE3871287178


Noteringsmunt
EUR


Markt
Belgian Government Bonds


Eindvervaldag
04/03/2026


Economische sector
Obligaties van overheid


Dus op 3 jaar. Maar telefonisch zeiden ze toch ook wel dat er 30 % roerende voorheffing af gaat hoor...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb belegd in een Belgische staatsbon.2,6 percent netto rente.Er gaan geen belastingen af bij eindiging in oktober 2027 door dat deze uitgegeven is boven pari.Ook heeft deze een nul coupon.
Ik voel mij lomp.
Want ik begrijp niet hoe het werkt.

Boven pari wil zeggen dat je voor dat aandeel te hebben meer betaald hebt dan hetgeen je op het einde terug krijgt. Dus ik steek er 1020€ in en in 2027 krijg ik de pari waarde terug, dus vb 1000€.

Als er gesteld wordt van er is een nul coupon, dan wil dat zeggen dat je geen interesten krijgt. En dat je dus ook geen roerende voorheffing op die interesten moet betalen. Zo versta ik toch die uitleg : https://www.wikifin.be/nl/sparen-en.../producten-op-lange-termijn/wat-een-staatsbon

Van waar komt die 2.6% netto rendement dan ? Van het feit dat die koers nu staat op 880€? En dat nu de prijs is die ik moet neerleggen om op het einde 1000€ terug te krijgen. En dus die 120 € verdeeld wordt over grofweg nog 4 jaar?

Of hoe?

Zoals gezegd ik voel mij lomp... maar welke particulier, als dit correct is, 1020€ gaat leggen en geen intresten op jaarbasis krijgt hierin investeert om na x jaar 1000€ terug te krijgen. Ik zie het niet. Of je moet ze nu effectief onder pari gekocht hebben.
 
@Renegadexxripxx

Klopt.Het zijn OLO,s.Die zijn alleen voor institutionele beleggers.Maar op de secundaire markt zijn deze ook te koop door particulieren.Ik heb ze gekocht aan 87,5 %.Ik heb voor 100 000€ gekocht en heb ongeveer 90 000€ betaald.Dus het is mogelijk dat iemand 10 000€ armer is als hij ze gekocht heeft aan 101 %.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan