De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Al was ik miljonair, dan nog scheer ik mijn haag zelf of loop ik zelf achter een grasmachine. Vind het niet zo erg en brengt nog voldoening.
Idem, dat zijn zo een aantal dingen waar ik eigenlijk ondanks beperkte tijd toch serieus voldoening uit haal.
Auto wassen is eens een leuke ontspanning en duurt een uurtje, langs de carwash rijden kost mij ook wat tijd en geeft me eigenlijk minder voldoening.
Haag scheren zelfde, dat is 2x/jaar een dag teambuilding met de madam als het ware, gratis fitness 😁. Vroeger was dat thuis ook altijd nog best leuk.
200k op een rekening, lol. Belt de bank niet om de paar weken, maanden naar u?
Dat is echt niet normaal. Onlangs ook, ik stort een bepaald bedrag naar één van mijn rekeningen bij een andere bank en jawel, een week later een telefoontje "Meneer, we hebben al een tijd niet meer gesproken, maken we eens een afspraak om algemeen uw dossier eens te bespreken?"...
 
Dat zeg ik niet.
Ik zeg alleen dat mijn vrije tijd echt wel meer waard is dan 8€/u. Voor mij staat dat gelijk aan in mijn vrije tijd rekken gaan vullen in de Delhaize als flexi-job aan 11€/u.


Nee ik bedoel dat je daarmee een uur verliest en die tijd kan je ook nuttiger besteden.
Vooral omdat het een tijd extra op het winkelen en op de gewone verplaatsing is. Op die manier ben je meer aan het winkelen dan dat je vrije tijd hebt.

Ik voel me nog jong (ben nu bijna 30), dus heb niet echt een probleem met vrije tijd opofferen om geld te besparen.
Hier plak ik in het algemeen ook wel een bedrag op dat hoger is dan 8 eur/uur, maar 20 bv lijkt al redelijker.
Als ik oud ben heb ik nog tijd genoeg om te luieren.

Ik probeer wel realistisch te zijn wat mogelijk is, rekening houdend met dat 2 kleine kinderen heb en relatief lange uren werk.
Ook hecht ik waarde aan dingen als familie & vrienden zien, vakanties, quality tijd met de kinderen, enzovoorts. Maar 'rusten/series kijken/...' bijvoorbeeld is volgens mij vaak een waste van tijd en dan kan je beter iets doen dat je geld oplevert of bespaard in die tijd.

Wij doen nu bijvoorbeeld een renovatie, en enkel de gyproc plaatsen kost ~30k. Dat is iets wat ik zelf zou kunnen doen en het zou me meer opleveren dan 20 eur/uur, maar ik wil ook dat dat op een maandje gedaan is en ik geen jaren onder een werf moet leven. Elektriciteit en ventilatie doe ik dan wel weer zelf omdat dat vlot gaat en ook zeer veel geld per uur uitspaart (en omdat een elektricien zoeken een pain in the ** is)
 
...
Dat is echt niet normaal. Onlangs ook, ik stort een bepaald bedrag naar één van mijn rekeningen bij een andere bank en jawel, een week later een telefoontje "Meneer, we hebben al een tijd niet meer gesproken, maken we eens een afspraak om algemeen uw dossier eens te bespreken?"...

Als je duidelijk genoeg bent in je antwoord, zullen ze je normaal niet meer bellen, zelfs bij een wissel van je zgn. contactpersoon - toch in mijn ervaring 😋
Bij een ex-collega stond er zelfs in zijn klantenprofiel bij de bank vermeld dat ze hem niet moesten contacteren, ik vermoed dat dat de truuk is.
 
Het is altijd grappig om te lezen hoe mensen die 4000 € per maand verdienen of zelfs kunnen sparen, met zoveel vragen zitten en wat ze nu moeten doen met al dat geld. Zo makkelijk als wat. First world problems. Ik blijf het speciaal vinden hoe BG'ers hier precies zoveel netto verdienen. Totaal niet de leefwereld van de gemiddelde Vlaming. 3 of 4k per maand? I could only wish.
 
Het is altijd grappig om te lezen hoe mensen die 4000 € per maand verdienen of zelfs kunnen sparen, met zoveel vragen zitten en wat ze nu moeten doen met al dat geld. Zo makkelijk als wat. First world problems. Ik blijf het speciaal vinden hoe BG'ers hier precies zoveel netto verdienen. Totaal niet de leefwereld van de gemiddelde Vlaming. 3 of 4k per maand? I could only wish.
Het is natuurlijk ergens wel logisch dat in de "spaarvermogen"-thread vooral mensen komen met een spaarvermogen :p
 
Het is altijd grappig om te lezen hoe mensen die 4000 € per maand verdienen of zelfs kunnen sparen, met zoveel vragen zitten en wat ze nu moeten doen met al dat geld. Zo makkelijk als wat. First world problems. Ik blijf het speciaal vinden hoe BG'ers hier precies zoveel netto verdienen. Totaal niet de leefwereld van de gemiddelde Vlaming. 3 of 4k per maand? I could only wish.

Dat zijn 2 verschillende zaken in feite:
  • De intentie om rendement te bekomen uit werk, arbeid, online -aankopen en ook spaargeld - is dat niet een beetje eigen aan de gemiddelde mens, een soort van streven naar verbetering? Denk dat zoiets ook geld voor mensen die bvb. leven van een uitkering of laag loon - ook deze groep zal proberen het maximum aan rust, comfort, ... er uit te halen, dat is ook een vorm van streven naar "rendement".
  • Over de hoogte van het inkomen is al heel veel geschreven, dat is hier wat hoger dan gemiddeld en kan dus niet zomaar geëxtrapoleerd worden naar Vlaanderen.
 
Dat zijn 2 verschillende zaken in feite:
  • De intentie om rendement te bekomen uit werk, arbeid, online -aankopen en ook spaargeld - is dat niet een beetje eigen aan de gemiddelde mens, een soort van streven naar verbetering? Denk dat zoiets ook geld voor mensen die bvb. leven van een uitkering of laag loon - ook deze groep zal proberen het maximum aan rust, comfort, ... er uit te halen, dat is ook een vorm van streven naar "rendement".
  • Over de hoogte van het inkomen is al heel veel geschreven, dat is hier wat hoger dan gemiddeld en kan dus niet zomaar geëxtrapoleerd worden naar Vlaanderen.
Uiteraard en het is iedereen meer dan gegund hoor, die hogere lonen. Ik ben altijd wel nieuwsgierig naar welke jobs de gemiddelde BG'er heeft. Ik werk in het onderwijs en dat doe je uiteraard niet voor het salaris. Maar ik vraag me soms af of ik toch nog een andere opleiding / vaardigheid zou bijleren/studeren om zo een carrier switch te doen met beter loon. Inspiratie opdoen kan nooit kwaad.
 
Uiteraard en het is iedereen meer dan gegund hoor, die hogere lonen. Ik ben altijd wel nieuwsgierig naar welke jobs de gemiddelde BG'er heeft. Ik werk in het onderwijs en dat doe je uiteraard niet voor het salaris. Maar ik vraag me soms af of ik toch nog een andere opleiding / vaardigheid zou bijleren/studeren om zo een carrier switch te doen met beter loon. Inspiratie opdoen kan nooit kwaad.
De eerste tien jaar daar gelaten, maar vanaf dan verdient het onderwijs (als onderwijzer) toch niet slecht?
 
De eerste tien jaar daar gelaten, maar vanaf dan verdient het onderwijs (als onderwijzer) toch niet slecht?
Zeker niet slecht, dat heb ik nooit gezegd. Maar 3k, 4k per maand geeft veel meer mogelijkheden tot kapitaaluitbouw of je leven verder uitwerken.
 
De eerste tien jaar daar gelaten, maar vanaf dan verdient het onderwijs (als onderwijzer) toch niet slecht?
Ik ervaar eigenlijk net het omgekeerde. De eerste vijf jaar was mijn loon in onderwijs vrij gelijklopend met mijn leeftijdsgenoten (met gelijkaardig diploma), maar vanaf nu wordt de kloof toch steeds groter. Zeker in vergelijking met leeftijdsgenoten die hier en daar al eens van job durven veranderen met bijhorende onderhandelingen. Maar goed, dat is afhankelijk van de omgeving/vrienden/kennissen. Bij mij neemt de drang om te veranderen toch ook toe de laatste tijd.
Edit: verkeerd topic, ik ga mijn vraag elders stellen.
 
Laatst bewerkt:
Ik ervaar eigenlijk net het omgekeerde. De eerste vijf jaar was mijn loon in onderwijs vrij gelijklopend met mijn leeftijdsgenoten (met gelijkaardig diploma), maar vanaf nu wordt de kloof toch steeds groter. Zeker in vergelijking met leeftijdsgenoten die hier en daar al eens van job durven veranderen met bijhorende onderhandelingen. Maar goed, dat is afhankelijk van de omgeving/vrienden/kennissen. Bij mij neemt de drang om te veranderen toch ook toe de laatste tijd.
Edit: verkeerd topic, ik ga mijn vraag elders stellen.
Voila, zo ervaar ik het dus ook.
Als je als leerkracht in de wiskunde, chemie of ict zit kan je wel makkelijker, mits bijscholing, veranderen van carrière denk ik. Ik ben zelf niet thuis in deze vakken dus is dat minder van toepassing. Ben wel nieuwsgierig hoe jou situatie nu is en hoe en wat je verder gaat ondernemen om je financiële verhaal te veranderen. Zeker omdat je ook in het onderwijs zit.
 
Voila, zo ervaar ik het dus ook.
Als je als leerkracht in de wiskunde, chemie of ict zit kan je wel makkelijker, mits bijscholing, veranderen van carrière denk ik. Ik ben zelf niet thuis in deze vakken dus is dat minder van toepassing. Ben wel nieuwsgierig hoe jou situatie nu is en hoe en wat je verder gaat ondernemen om je financiële verhaal te veranderen. Zeker omdat je ook in het onderwijs zit.
Als je puur naar het eigenlijke cash loonpakket bekijkt begrijp ik het gevoel wel. Maar ik heb geen zicht in hoe de berekening in elkaar zit. Maar als je kijkt naar het globale pakket dan durf ik dat toch tegen te spreken.

Wees maar eens vastbenoemd gedurende 15 jaar. Een spectrum aan verlofstelsels die je kan opnemen, doorbetaald tijdens de grote vakanties. Een work/life balance ifv het gezinsleven die best de moeite waard is.

Starten in het onderwijs is enorm hard. Maar eens de vlieger geland is verschilt het niet zo heel veel van een andere uitdagende job.

(Ik spreek vanaf een niet zo hele verre afstand over de zaken. Ik zeg ook niet gratuit ‘Amaai zoveel verlof’, omdat ik weet wat er tegen over staat.)
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Als jouw job niet enorm veeleisend is, kan je er ook zaken bijnemen na jouw uren of in de vakanties en daarmee jouw loon opkrikken.
Zo doen de meeste leraars het toch die ik ken...
 
Ik ervaar eigenlijk net het omgekeerde. De eerste vijf jaar was mijn loon in onderwijs vrij gelijklopend met mijn leeftijdsgenoten (met gelijkaardig diploma), maar vanaf nu wordt de kloof toch steeds groter. Zeker in vergelijking met leeftijdsgenoten die hier en daar al eens van job durven veranderen met bijhorende onderhandelingen. Maar goed, dat is afhankelijk van de omgeving/vrienden/kennissen. Bij mij neemt de drang om te veranderen toch ook toe de laatste tijd.
Edit: verkeerd topic, ik ga mijn vraag elders stellen.
Ik ken leerkrachten die hun taak in het onderwijs combineren met een andere job.
 
Ik ken leerkrachten die hun taak in het onderwijs combineren met een andere job.
Ik vraag mij toch af in hoeverre die mensen dan zich volledig inzetten voor hun job als leerkracht. Want als ik kijk naar de leerkrachten die ik ken, lijkt daar nu ook niet zoveel vrije tijd aan gelinkt te zijn.
Anderzijds had een maat van mij ook een leerkracht-collega die tegelijkertijd dierenarts was (en dus wat vakken gaf aan dierenverzorging), en waar ze op het einde die gewoon allemaal buitenwilden omdat die het absolute minimum aan tijd stak in zijn lessen, en alle andere activiteiten doorschoof naar collega's.
 
Sporadisch ook anders: ex -klasgenoot die zijn privé job (senior manager EMEA voor grote multinational - hoog loon, MSc diploma) heeft ingeruild voor de job van Lector.

Blij dat te zien dat hier en daar al eens gekozen wordt voor het onderwijs - één van de meest intelligente personen die ik ken.
 
Sporadisch ook anders: ex -klasgenoot die zijn privé job (senior manager EMEA voor grote multinational - hoog loon, MSc diploma) heeft ingeruild voor de job van Lector.

Blij dat te zien dat hier en daar al eens gekozen wordt voor het onderwijs - één van de meest intelligente personen die ik ken.
Als iemand die lesgeeft aan de universiteit, waar lesgeven vaak een extra is naast management, fondsenwerving, enz., moet ik zeggen dat ik dat ook al eens heb overwogen. Dat is dan een offer van rond de 1000 euro bruto (waarschijnlijk meer binnen wat tijd), maar volgens mij wel een job waarin je je professionele tijd meer in lesgeven kan steken, en je daarnaast ook gewoon meer vrije tijd hebt.
 
Sporadisch ook anders: ex -klasgenoot die zijn privé job (senior manager EMEA voor grote multinational - hoog loon, MSc diploma) heeft ingeruild voor de job van Lector.

Blij dat te zien dat hier en daar al eens gekozen wordt voor het onderwijs - één van de meest intelligente personen die ik ken.
Pin me nu niet te hard hierop vast.
Maar wat ik vooral ervaren heb is dat mensen die kiezen voor het onderwijs dit om bepaalde redenen doen.
En niet altijd omdat ze graag hun kennis willen doorgeven of de wetenschapper, advocaat of ingenieur van morgen mee willen helpen vormen. Maar dat het vooral voorkomt uit het feit dat in het onderwijs de druk toch vaak lager ligt, de work-life balance beter is en het loon naar wat je ervoor moet doen in sommige gevallen wel beter is.
Ik heb ook in mijn schoolcarrière mensen voor mijn neus gehad die door hun mentaliteit nooit in een privé omgeving zouden passen, die gewoon niet gemaakt zijn om effectief een job uit te oefenen gelinkt aan hun diploma.
Of bewust kiezen voor het onderwijs omdat dit te combineren valt met hun zelfstandige activiteiten.

Ook is voor velen het gewoon zeer rustgevend om les te geven over een onderwerp wat je goed beheerst, waar je een goeie cursus van hebt waar weinig tot niks aan verandert, waar je een arsenaal aan examenvragen hebt waar je lukraak uit kiest of gewoon examens hebt die je afwisselt door de jaren heen. Dat je gewoon op voorhand weet waar je begint en waar je binnen x weken staat.
Je zou kunnen zeggen dat een vrij chille job hebben ook gewoon plezant is. En dat je geen ambitie hebt om iets meer te verdienen voor exponentieel meer moeite.

Daarmee is niet gezegd dat iemand voor het chille gaat daarom een slechte onderwijzer is. In hoofdzaak draait het om kennis overdragen en kinderen en jongvolwassenen opleiden. En als je daarin slaagt dan lijken mij uw achterliggende redenen geen probleem te zijn.
 
Terug
Bovenaan