De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
@contextbinder
Zondag geopend én gestort.
Volgens wat ik ervan versta is het de beste rente op dit moment en zijn er weinig addertjes.

Geld is ten allen tijde beschikbaar, zou 2 à 3 dagen na opvraging terug op uw rekening staan.

Nadelen:
Rente begint pas te lopen op 1e van maand na storting.
Rente wordt pas toegekend als geld er 1 jaar op staat. Staat geld er minder dan 1 jaar op, dan krijg je helemaal geen rente.
Geen mogelijkheid gezien om rekening te openen op 2 namen.
Rente wordt maandelijks aangepast. (december is bijv 2,3% - 30% RV -> netto 1,61%)
 
Wat is dck - https://financien.belgium.be/nl/rente-bij-de-deposito-en-consignatiekas ?

Mogelijk wat toe te lichten, praktische kant, ...

Thx

Yes, above link.

Is gewoon een spaarrekening bij de overheid die niemand kent. Je krijgt de "remaining 1y" OLO rente. Dus de rente op obligaties die nog 1 y lopen.

Via itsme registreren en "nieuwe storting" aanvragen, je krijgt een betalingsuitnodiging via mail, overschrijven en klaar.

Elke maand berekenen ze de rente (https://financien.belgium.be/sites/default/files/thesaurie/DCK Rentevoet - mar23.pdf). Je krijgt na 12 maanden dan voor je geld dat er staat het gemiddelde van die rente. Enige catch is dat je geld pas opbrengt voor volle maanden vanaf 1e van de maand en er 12 maanden moet staan (in theorie kan de rente dus naar beneden donderen). Dus je moet je een dikke zak geld de 28e van de maand storten en er opnieuw van halen 1 jaar en 2 dagen later (de 1e van de maand 12 maanden later dus).

Het is al een tijdje 2.4 2.8 2.9%. De kans dat de rente spectaculair zakt is beperkt. Zelfs als het in elkaar dondert, heb je toch al de dikke maanden gehad.
 
Het is al een tijdje 2.4 2.8 2.9%. De kans dat de rente spectaculair zakt is beperkt. Zelfs als het in elkaar dondert, heb je toch al de dikke maanden gehad.
Wel...
Als het in elkaar dondert, had je beter je geld gewoon op een getrouwheidsrekening of zelfs een termijnrekening gezet.
Als de rente overal stijgt, kan je drie keer per jaar al je geld naar een andere spaarrekening bij dezelfde bank overschrijven zonder verlies van getrouwheidsperiode.
Niemand weet wat de rente gaat doen natuurlijk, dus uiteindelijk is dat koffiedik kijken wat er binnen een jaar het meeste heeft opgebracht.

De consignatiekas aanduiden als volkomen winnaar is dus wat voorbarig IMHO.
 
Wel...
Als het in elkaar dondert, had je beter je geld gewoon op een getrouwheidsrekening of zelfs een termijnrekening gezet.

Welja, as usual, het is een risico dat je neemt. Maar de getrouwheidsrekeningen zijn maar 1.4 of 1.6% momenteel. En daar moet je ook een jaar blijven.

En als het links naar beneden dondert, zal het rechts ook naar beneden donderen.

2.4 + 2.8 + 2.9, ik vermoed dat we wel nog een maand of 3 hetzelfde blijven. Als het nadien naar 0 gaat, dat is gemiddeld nog altijd meer dan de huidige spaarboeken.

Als de rente overal stijgt, kan je drie keer per jaar al je geld naar een andere spaarrekening bij dezelfde bank overschrijven zonder verlies van getrouwheidsperiode.
Niemand weet wat de rente gaat doen natuurlijk, dus uiteindelijk is dat koffiedik kijken wat er binnen een jaar het meeste heeft opgebracht.

De consignatiekas aanduiden als volkomen winnaar is dus wat voorbarig IMHO.

Ja, dat heb ik nergens gezegd. Hier is het ook split over consignatiekas en NIBC getrouwheidsrekening.
 
  • Leuk
Waarderingen: SMTM
Wel...
Als het in elkaar dondert, had je beter je geld gewoon op een getrouwheidsrekening of zelfs een termijnrekening gezet.
Als de rente overal stijgt, kan je drie keer per jaar al je geld naar een andere spaarrekening bij dezelfde bank overschrijven zonder verlies van getrouwheidsperiode.
Niemand weet wat de rente gaat doen natuurlijk, dus uiteindelijk is dat koffiedik kijken wat er binnen een jaar het meeste heeft opgebracht.

De consignatiekas aanduiden als volkomen winnaar is dus wat voorbarig IMHO.
Het vergelijken let een termijnrekening is niet correct, want daar kan je gewoon niet aan je geld... Trouwens, het hoogste tarief op 1 jaar dat ik daar alvan heb gezien is 3,25%.. Nauwelijks hoger dan de 3% dus op de DCK-rekening... Dat kan inderdaad veranderen, maar ik acht de kans waarschijnlijker dat de rente op korte termijn nog wat doorstijgt om dan wat terug te vallen, maar zelfs dan ga je gemiddeld nog altijd meer hebben als op een spaarrekening.

Vergelijking met spaarrekening gaat wel op, maar daar kan de basisrentevoet ook van de ene op de andere dag zakken, enkel de getrouwheidspremie is een zekerheid. Bovendien verbleken de totale rentes (basis + getrouwheid) nog steeds bij de rentrvort van de DCK


Als je echt 100% zeker je geld niet nodig zal hebben, kan het misschien interessa ter zijn voor een termijnrekening a 3,25% te gaan, maar indien niet is de dck-rekening echt wdl the wqy to go.
 
En als ik het afhaal, want liquide dan verlies ik sowieso dat variabel percentage en heb ik zelfs de spaarrente van 1% of zo nu misgelopen..
Liquide zie je dan als nadeel bij een belegging?
Je hoeft dat daar niet af te halen binnen het jaar hé...

Geld 3 - 5 - 10 jaar vast zetten zou ik irritant vinden.
Wie weet welke tegenslagen of opportuniteiten doen zich in tussentijd voor.
 
Het vergelijken let een termijnrekening is niet correct, want daar kan je gewoon niet aan je geld... Trouwens, het hoogste tarief op 1 jaar dat ik daar alvan heb gezien is 3,25%.. Nauwelijks hoger dan de 3% dus op de DCK-rekening... Dat kan inderdaad veranderen, maar ik acht de kans waarschijnlijker dat de rente op korte termijn nog wat doorstijgt om dan wat terug te vallen, maar zelfs dan ga je gemiddeld nog altijd meer hebben als op een spaarrekening.

Vergelijking met spaarrekening gaat wel op, maar daar kan de basisrentevoet ook van de ene op de andere dag zakken, enkel de getrouwheidspremie is een zekerheid. Bovendien verbleken de totale rentes (basis + getrouwheid) nog steeds bij de rentrvort van de DCK


Als je echt 100% zeker je geld niet nodig zal hebben, kan het misschien interessa ter zijn voor een termijnrekening a 3,25% te gaan, maar indien niet is de dck-rekening echt wdl the wqy to go.
Hoe zit het hier met die staatsgarantie ?

Is dat daar ook voor max 100k?
 
Hoe zit het hier met die staatsgarantie ?

Is dat daar ook voor max 100k?
Uw geld staat uit bij de beheerder van het garantiefonds van andere banken.

Precies niet, maar het is hier dan onze overheid die in gebreke zou blijven. Is België failliet, dan zijn spaartegoeden bij banken ook in gevaar.
Dat garantiestelsel wordt trouwens beheerd door dezelfde overheidsdienst als waar je uw centen parkeert bij e-DEPO.
Klopt, maar zoals TNTim zegt zou dan de Belgische overheid al niet meer in staat moeten zijn om terug te betalen. En ik weet dat België niet bekend staat om deugdelijk beleid, maar de kans dat banken in de problemen komen lijkt mij groter. Daarnaast heb ik over het depositogarantiestelsel ook al vaak gehoord dat dat een goed systeem is als één bank zou falen, maar in de huidige maatschappij zou die toch iedereen meesleuren en is het fonds bij lange niet in staat om iedereen €100.000 te garanderen.
Ik denk dat het ontbreken van een depositogarantiestelsel in dit specifiek geval een heel theoretische discussie is :p.

Was ik maar aan het piekeren over die staatsgarantie, ik heb bijlange geen 100.000€ uit staan daar... :laugh:
 
By the way, 20y rente op record hoogte.

Inflatie in us blijft pieken.

Ziet er niet naar uit dat de rente snel zakt.

Als er nog wat shitty begrotingen zijn en de markten beginnen ons te viseren, kunnen we nog eens langs de kassa passeren. Een hedge voor slecht beleid. In dit land relatief gegarandeerd kassa kassa.
 
Uw geld staat uit bij de beheerder van het garantiefonds van andere banken.

Ja dat begrijp ik. Maar bij banken ben je per bank ook maar gelimiteerd tot 100k. Dus alles wat je daarboven kan weg zijn. Als de consignatiekas diezelfde garantie NIET biedt, dan zou ze eventueel kunnen zeggen van bedankt, uw geld is weg en daarmee dekken we de putten van de banken.
 
@Renegadexxripxx
Als je meer dan 100.000€ op spaar-/termijnrekeningen wenst te plaatsen: overweeg dan aandelen voor een groot stuk daarvan.
Het historisch rendement van aandelen is vele malen hoger dan het historisch rendement op spaarrekeningen/termijnrekeningen.

Wat je zegt, kan trouwens. Maar is extreem onwaarschijnlijk.
Een land dat haar verplichtingen niet meer nakomt aan haar schuldeisers, wordt internationaal afgestraft door gigantisch hoge rentes.
Tenzij België afglijdt naar een bananenrepubliek, zal dit niet gebeuren.
 
@Renegadexxripxx
Als je meer dan 100.000€ op spaar-/termijnrekeningen wenst te plaatsen: overweeg dan aandelen voor een groot stuk daarvan.
Het historisch rendement van aandelen is vele malen hoger dan het historisch rendement op spaarrekeningen/termijnrekeningen.

Wat je zegt, kan trouwens. Maar is extreem onwaarschijnlijk.
Een land dat haar verplichtingen niet meer nakomt aan haar schuldeisers, wordt internationaal afgestraft door gigantisch hoge rentes.
Tenzij België afglijdt naar een bananenrepubliek, zal dit niet gebeuren.
Is niet voor mij, is voor mijn vader.

Die heeft al meerdere keren de stap naar aandelen gezet via de bank. De return die hij heeft gehad, was slechter dan als hij het op een spaarrekening had laten staan. Dus daardoor heeft hij nu een degout van aandelen.

Dus aandelen komen er voor hem NOOIT nog in. Ever. Dus werken we rond die items natuurlijk. En als het enige alternatief is laten verpieteren op een spaarrekening (of hell de zichtrekening)... dan is dat nog altijd beter dan het alternatief...

Ik dacht de consignatiekas te gebruiken als mijn reservepot waar ik op elk moment zou kunnen uit putten als ik het geld nodig had. Dus korte termijn investering. En dan is het natuurlijk wel leuk dat dat geld (max 100k) niet zomaar eventjes kan gezegd worden van bedankt hé.
 
Is niet voor mij, is voor mijn vader.

Die heeft al meerdere keren de stap naar aandelen gezet via de bank. De return die hij heeft gehad, was slechter dan als hij het op een spaarrekening had laten staan. Dus daardoor heeft hij nu een degout van aandelen.

Dus aandelen komen er voor hem NOOIT nog in. Ever. Dus werken we rond die items natuurlijk. En als het enige alternatief is laten verpieteren op een spaarrekening (of hell de zichtrekening)... dan is dat nog altijd beter dan het alternatief...

Ik dacht de consignatiekas te gebruiken als mijn reservepot waar ik op elk moment zou kunnen uit putten als ik het geld nodig had. Dus korte termijn investering. En dan is het natuurlijk wel leuk dat dat geld (max 100k) niet zomaar eventjes kan gezegd worden van bedankt hé.
Tenzij je bij een piepkleine bank zit , is dat Depositogarantiefonds ook een fata morgana hoor... Als pakweg een KBC of BNP omvalt, no way dat de staat elke klant zijn 100k kan geven met de staatsschuld waar we nu al mee zitten.
Om nog maar te zwijgen van de staat waarin de economie/ons land zich zal bevinden als er effectief een systeembank omvalt.

Enkel voor (zeer) kleine banken ( recent voorbeeld: Optima bank) zal dat Depositiogarantiefonds echt iedereen 100% kunnen vergoeden.

Soit, ik vind dat de risk/reward wel goed zit.
 
Terug
Bovenaan