De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
In het najaar toch ook eens kijken wat we gaan doen met het maandelijks spaar bedrag, momenteel gaat het gewoon naar de spaarrekening (huwelijk te betalen dit jaar)

Als ik kijk voor deze maand was er een visa afrekening van +-800€ en kan ik nog 1200€ doorschuiven naar de spaarrekening.
Vanaf volgende maand ook 350€ netto extra dus spaarcapaciteit is wel gestegen laatste jaar.

Nog een vraagje m.b.t. die DCK rekening - is het eigenlijk verantwoord (risico?) om daar pakweg 500K ofzo op te plaatsen - voor mensen die héél risico -avers zijn? Of zijn er nog zaken die zicht bieden op een beter doch zeker rendement?

Laatst bewerkt:
Nog een vraagje m.b.t. die DCK rekening - is het eigenlijk verantwoord (risico?) om daar pakweg 500K ofzo op te plaatsen - voor mensen die héél risico -avers zijn? Of zijn er nog zaken die zicht bieden op een beter doch zeker rendement?
Het geld zit bij de overheid, ik zou denken dat als dat geld risico bevat, dat dit betekent dat het land op rand van faillissement staat.

Als de rente keldert, moet je 12 mnd blijven en heb je weinig rente. That's about it.

Een expert vermogensopbouw is geen private banker. Dat zijn echt gans andere profielen en die expertise is ook hemel en aarde verschil.
Wat is de expertise van een private banker, behalve fondsen of discretionair beheer verkopen, die in 95% van de gevallen de index underperformen?

Individuele aandelen zal het niet zijn, of hij werkte bij een hedge fund voor harde dollars.
Of hij werkte voor zichzelf :-)

Ik kan je mijn ervaring met de VIP private banker van KBC uit de doeken doen.

Cege zit bij het kantoor van de ouders 150km van huis. Redelijk ambetant om telkens de hypotheek te herfinancieren, de oude dino fondsen die ik geerfd heb te vernieuwen of een nieuwe CC af te halen.

Cege gaat naar het lokale KBC kantoor en vraagt om alles over te zetten. De ogen fonkelen daar al. Ik zeg specifiek dat ik redelijk ontevreden ben over de service in het vorige kantoor. "Hier is alles anders". Als welkomst worden 3 meetings van een half uur ingepland paar weken van dat moment. Een half uurtje met de directeur, een half uurtje met kredieten madammeke, een half uurke beleggingsmannetje. Cege denkt, wel OK dan, ik had een vrijdag verlof, ik moest daarnaast toch in het tuincentrum zijn. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Ik krijg ongeveer 10342 berichten in de app dat mijn afspraak eraan komt. De dag van de afspraak zit ik daar te schimmelen in het wachthoekje, het moet vooruit gaan, het is een tuinierdag... Ik ben 5 min over tijd aan het wachten, ik ga naar de receptie vragen waar mijn afspraak blijft.

"oei, mevrouw X is er niet vandaag, heeft u een afspraak".
- "euh ja, check dit in de app"
*ongemakkelijk geschuifel*. 2 min later
"mevrouw X kan je spreken" (Dus een andere die van toeten noch blazen weet)

Ik ga dat kotje binnen, krijg ik de meest generieke bullshit uitleg. Proberen een pensioensparen te slijten met de boodshap "de beurs gaat naar boven op lange termijn". Cege gooit op tafel, "ja, een ETF dus, wat is de toegevoegde waarde". blabalbal. Ik onderbreek madammeke met "heeft u mijn profiel opgezocht in de computer? Ik heb heel wat beleggingen in Bolero, cut the crap".

Goed, gesprek is gedaan na 10 min, ik ga naar het mannetje van de beleggingen. Dat is letterlijk een 25jarige die niks meer kan zeggen dan "50 of 100 euro per maand verliezen, dat is pijnlijk. Hier is een fonds in USD met kapitaalsgarantie". Cege is getriggered. "Hoeveel staat de EUR/USD", heeft geen idee, maar weet wel dat de dollar zal versterken, je moet er in beleggen. Hoe werkt die kapitaalsgarantie? Is dat een zero coupon waarbij de overschot in opties zit of iets anders? euh euh euh. Hij komt nog af met een "premium VIP whatever" programma. Voor slechts 200 euro per kwartaal krijg je een "overzicht". Of ik even een voorbeeld kon zien. Dus gewoon een pdfje met rendement en distributie van producten en munten. super zinvol. Gesprek afgekapt.

Dan naar het 3e kotje, hypotheek. Daar heb ik nog deftig kunnen herfinancieren, maar de wicht snapte niet waarom ik wou herfinancieren en niet volledig aflossen. Uhu uhu, van 2.2 op 20y naar 1.4 op 20y. Ja, dat ga ik volledig aflossen, let's kill the cash :woohoo:

We zijn nu 7y later, ben er nog 1x binnengeweest met dag van de klant eens om ballonen voor de kinders te scoren. Om de zoveel tijd sturen ze nog altijd gratis brol op. Ticketten voor concerten of picknickmanden of zo. Steeds gevolgd door een hopeloos telefoontje om eens langs te komen. Het summum was dus recent via de app de aanbieding van een 0.01% termijn rekening op 2y... De hypotheek voor het nieuwe huis was via de app, rechtstreeks met HQ en alles digitaal.

Dus private bankers mijn hol. Ik heb ooit letterlijk gezegd (was nog in het oude kantoor), "cut the crap, ik heb een diploma EW kapitaalmarkten, ik weet wel hoe het werkt. Ik wil enkel pensioensparen als ik virtually 0 kosten heb of producten kan kopen die zelfs niet kan kopen" (ik zocht op dat moment iets met metaal prijzen en ik kon via bolero geen futures kopen - we spreken 2007 of zo). En ik kreeg het antwoord "op de schoolbanken leer je veel, maar in de praktijk van de bank nog meer". Of hij dan zelf die producten had samengesteld? "Neen, die komen van HQ". Ah, OK dan.

😺:fingerguns:

@cege: ooit ook nog in een kantoor gewerkt en ik zei gewoon tegen mijn klanten: “moest ik het allemaal weten, ik zat hier niet maar ik lag op mijn yacht”.

Mensen pakken zich vaak zo serieus in een lokaal kantoortje.

Hoe zou dat eigenlijk verlopen bij, ik zeg maar iets - Dierickx Leys, zo een vermogensbeheerder.

Anderzijds: ik heb wel een fles wijn van 5,49€ gekregen bij huisbank met nieuwjaar.

Laatst bewerkt:
Hoe zou dat eigenlijk verlopen bij, ik zeg maar iets - Dierickx Leys, zo een vermogensbeheerder.

Anderzijds: ik heb wel een fles wijn van 5,49€ gekregen bij huisbank met nieuwjaar.

Ik zou me er niet teveel bij voorstellen, in het algemeen. Het merendeel van die vermogensbeheerders verslaan nog geen simpele index tracker.

In dit specifieke voorbeeld: hun best presterende growth fund heeft het sinds oprichting duidelijk minder gedaan dan de S&P500 (lees: +59% t.o.v. +79%), maar zit in een hogere risicoklasse én daar rekenen ze 1,6% jaarlijkse kosten voor aan.

Die hoop heb ik al lang opgegeven, standaard uitgaan van incompetentie tegenwoordig en dat niet enkel bij de bank. /negativo :smurf:
Enkel geloven in eigen competentie.
Al de rest zijn luieriken, dommeriken en profiteurs.

Het is niet zozeer erg gesteld met de kennis van de mensen. Het is erg gesteld met de zelfkennis van de mensen.

Laatst bewerkt:
Het is niet zozeer erg gesteld met de kennis van de mensen. Het is erg gesteld met de zelfkennis van de mensen.
Probleem is dat de shit achteraf voor jou is als je niet dubbelcheckt.

Bij onderhandeling van onze woonkredieten ben ik voortgegaan op het 'deskundig' advies van een bankdirecteur, wat ik achteraf checkte bij de notaris. Bankdirecteur had het incorrect voor, bleek achteraf, en notaris had haastig positief gereageerd op mijn vraag ter controle zonder dit ten gronde te onderzoeken.
Toen de constructie uiteindelijk 100% quatsch bleek en onhaalbaar, zei de bankdirecteur dat er nog bijkomende nuances waren (had het ondertussen nagevraagd op hoofdzetel) en notaris had 'de vraag anders begrepen'.

Eindconclusie: ik +-2.000€ kwijt en notaris/bankdirecteur kan je niets maken.

Laatst bewerkt:
Toen de constructie uiteindelijk 100% quatsch bleek en onhaalbaar,
notaris had 'de vraag anders begrepen'.
Onmogelijk.

Ik heb mij immers op BG laten vertellen dat de notaris een absolute expert is en zeer zware gerankte examens moet afleggen.

Dat die zich tot bandwerk zou verlagen in plaats van deskundig advies te geven, is ook in strijd met de hoge honoraria en dus totaal ongeloofwaardig.

Ik kan je mijn ervaring met de VIP private banker van KBC uit de doeken doen.

Cege zit bij het kantoor van de ouders 150km van huis. Redelijk ambetant om telkens de hypotheek te herfinancieren, de oude dino fondsen die ik geerfd heb te vernieuwen of een nieuwe CC af te halen.

Cege gaat naar het lokale KBC kantoor en vraagt om alles over te zetten. De ogen fonkelen daar al. Ik zeg specifiek dat ik redelijk ontevreden ben over de service in het vorige kantoor. "Hier is alles anders". Als welkomst worden 3 meetings van een half uur ingepland paar weken van dat moment. Een half uurtje met de directeur, een half uurtje met kredieten madammeke, een half uurke beleggingsmannetje. Cege denkt, wel OK dan, ik had een vrijdag verlof, ik moest daarnaast toch in het tuincentrum zijn. Baat het niet, dan schaadt het niet.

Ik krijg ongeveer 10342 berichten in de app dat mijn afspraak eraan komt. De dag van de afspraak zit ik daar te schimmelen in het wachthoekje, het moet vooruit gaan, het is een tuinierdag... Ik ben 5 min over tijd aan het wachten, ik ga naar de receptie vragen waar mijn afspraak blijft.

"oei, mevrouw X is er niet vandaag, heeft u een afspraak".
- "euh ja, check dit in de app"
*ongemakkelijk geschuifel*. 2 min later
"mevrouw X kan je spreken" (Dus een andere die van toeten noch blazen weet)

Ik ga dat kotje binnen, krijg ik de meest generieke bullshit uitleg. Proberen een pensioensparen te slijten met de boodshap "de beurs gaat naar boven op lange termijn". Cege gooit op tafel, "ja, een ETF dus, wat is de toegevoegde waarde". blabalbal. Ik onderbreek madammeke met "heeft u mijn profiel opgezocht in de computer? Ik heb heel wat beleggingen in Bolero, cut the crap".

Goed, gesprek is gedaan na 10 min, ik ga naar het mannetje van de beleggingen. Dat is letterlijk een 25jarige die niks meer kan zeggen dan "50 of 100 euro per maand verliezen, dat is pijnlijk. Hier is een fonds in USD met kapitaalsgarantie". Cege is getriggered. "Hoeveel staat de EUR/USD", heeft geen idee, maar weet wel dat de dollar zal versterken, je moet er in beleggen. Hoe werkt die kapitaalsgarantie? Is dat een zero coupon waarbij de overschot in opties zit of iets anders? euh euh euh. Hij komt nog af met een "premium VIP whatever" programma. Voor slechts 200 euro per kwartaal krijg je een "overzicht". Of ik even een voorbeeld kon zien. Dus gewoon een pdfje met rendement en distributie van producten en munten. super zinvol. Gesprek afgekapt.

Dan naar het 3e kotje, hypotheek. Daar heb ik nog deftig kunnen herfinancieren, maar de wicht snapte niet waarom ik wou herfinancieren en niet volledig aflossen. Uhu uhu, van 2.2 op 20y naar 1.4 op 20y. Ja, dat ga ik volledig aflossen, let's kill the cash :woohoo:

We zijn nu 7y later, ben er nog 1x binnengeweest met dag van de klant eens om ballonen voor de kinders te scoren. Om de zoveel tijd sturen ze nog altijd gratis brol op. Ticketten voor concerten of picknickmanden of zo. Steeds gevolgd door een hopeloos telefoontje om eens langs te komen. Het summum was dus recent via de app de aanbieding van een 0.01% termijn rekening op 2y... De hypotheek voor het nieuwe huis was via de app, rechtstreeks met HQ en alles digitaal.

Dus private bankers mijn hol. Ik heb ooit letterlijk gezegd (was nog in het oude kantoor), "cut the crap, ik heb een diploma EW kapitaalmarkten, ik weet wel hoe het werkt. Ik wil enkel pensioensparen als ik virtually 0 kosten heb of producten kan kopen die zelfs niet kan kopen" (ik zocht op dat moment iets met metaal prijzen en ik kon via bolero geen futures kopen - we spreken 2007 of zo). En ik kreeg het antwoord "op de schoolbanken leer je veel, maar in de praktijk van de bank nog meer". Of hij dan zelf die producten had samengesteld? "Neen, die komen van HQ". Ah, OK dan.

😺:fingerguns:
Je maakt er nu een karikatuur van, maar zeker dat je private banking klant was en niet een trapje lager (personal banking) ofzo? Want bij private banking heb je normaal 1 contactpersoon ( je private banker) en heb je dus geen meetings met verschillende mensen.

Je maakt er nu een karikatuur van, maar zeker dat je private banking klant was en niet een trapje lager (personal banking) ofzo? Want bij private banking heb je normaal 1 contactpersoon ( je private banker) en heb je dus geen meetings met verschillende mensen.
Wat maakt het zelfs uit?
Als je het beter weet dan die dan ook binnen de bank, waarom dan meer van hen verwachten dan een puur virtuele rol?

Of het zou eventueel kunnen zijn dat je u eigen overschat, en de mensen binnen de bank het misschien eventueel ook wel kennen. En misschien beter dan jijzelf.

Of het zou eventueel kunnen zijn dat je u eigen overschat, en de mensen binnen de bank het misschien eventueel ook wel kennen. En misschien beter dan jijzelf.
Dat kan, maar de kans is klein.

Het merendeel van adviseurs zijn gewoon salesmensen die de fondsen van de maand dienen te verkopen.

Je moet die mensen hun linkedin eens checken.
De helft komt van 1 of andere random sales functie, genre verkoper bij Renault-garage, en mag dan na een paar weken opleiding bij de lokale bank (= de fondsen leren kennen + mifid regulering) u 'begeleiden' als beleggingsadviseur.

Als je daarnaar luistert, krijg je exact wat je verdient, nl. stevige underperformance :-)

Ik heb ook 90k gespaard op 5 jaar tijd op een redelijk eenvoudige manier met een loon variërend van 2k tot 2.5k. Had wel een firmawagen, geen kinderen en een relatie waarbij we dus de meeste kosten deelden. Huur was bvb 300 euro voor mij. Verder elk jaar minstens 1 verre vakantie maar dat was al wat makkelijker door de korting op vluchten van vriendin haar werk en redelijk sober leven hier. Niet op stap, geen of zeer zelden restaurantjes, geen festivals, amper nieuwe kleren ...

Nu, alle voordelen opgeteld besef ik wel dat het een luxe voordeel is dat veel mensen met een gemiddeld loon niet hebben. Er zijn er veel met een gemiddeld loon die het met 1.8k moeten doen, zonder extra's. Voor die is het niet haalbaar.

6k erfenis, daarna 80k sparen aan 1,3k de maand en de rest is winst via investeringen.

Maar waarschijnlijk is dit ook verdoken reclame om zijn nieuw boek te kunnen verkopen.
Ik zie nie meteen 1300€ per maand staan maar oké.
De winst uit zijn investering is maar beperkt volgens het artikel.

1300€ is volgens mij ook niet wat een modaal gezin maandelijks kan sparen volgens mij..

Ik heb ook 90k gespaard op 5 jaar tijd op een redelijk eenvoudige manier met een loon variërend van 2k tot 2.5k. Had wel een firmawagen, geen kinderen en een relatie waarbij we dus de meeste kosten deelden. Huur was bvb 300 euro voor mij. Verder elk jaar minstens 1 verre vakantie maar dat was al wat makkelijker door de korting op vluchten van vriendin haar werk en redelijk sober leven hier. Niet op stap, geen of zeer zelden restaurantjes, geen festivals, amper nieuwe kleren ...

Nu, alle voordelen opgeteld besef ik wel dat het een luxe voordeel is dat veel mensen met een gemiddeld loon niet hebben. Er zijn er veel met een gemiddeld loon die het met 1.8k moeten doen, zonder extra's. Voor die is het niet haalbaar.
Nie elk gezin heeft 1 of 2 firmawagens en moet maar 300€ huur betalen 😊
Dan kan het inderdaad zoals jij het zegt, maar dat lijkt me niet een modaal gezin.

Clickbait van HLN dus en reclame voor zijn boek.

Terug
Bovenaan