Ik kan je mijn ervaring met de VIP private banker van KBC uit de doeken doen.
Cege zit bij het kantoor van de ouders 150km van huis. Redelijk ambetant om telkens de hypotheek te herfinancieren, de oude dino fondsen die ik geerfd heb te vernieuwen of een nieuwe CC af te halen.
Cege gaat naar het lokale KBC kantoor en vraagt om alles over te zetten. De ogen fonkelen daar al. Ik zeg specifiek dat ik redelijk ontevreden ben over de service in het vorige kantoor. "Hier is alles anders". Als welkomst worden 3 meetings van een half uur ingepland paar weken van dat moment. Een half uurtje met de directeur, een half uurtje met kredieten madammeke, een half uurke beleggingsmannetje. Cege denkt, wel OK dan, ik had een vrijdag verlof, ik moest daarnaast toch in het tuincentrum zijn. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Ik krijg ongeveer 10342 berichten in de app dat mijn afspraak eraan komt. De dag van de afspraak zit ik daar te schimmelen in het wachthoekje, het moet vooruit gaan, het is een tuinierdag... Ik ben 5 min over tijd aan het wachten, ik ga naar de receptie vragen waar mijn afspraak blijft.
"oei, mevrouw X is er niet vandaag, heeft u een afspraak".
- "euh ja, check dit in de app"
*ongemakkelijk geschuifel*. 2 min later
"mevrouw X kan je spreken" (Dus een andere die van toeten noch blazen weet)
Ik ga dat kotje binnen, krijg ik de meest generieke bullshit uitleg. Proberen een pensioensparen te slijten met de boodshap "de beurs gaat naar boven op lange termijn". Cege gooit op tafel, "ja, een ETF dus, wat is de toegevoegde waarde". blabalbal. Ik onderbreek madammeke met "heeft u mijn profiel opgezocht in de computer? Ik heb heel wat beleggingen in Bolero, cut the crap".
Goed, gesprek is gedaan na 10 min, ik ga naar het mannetje van de beleggingen. Dat is letterlijk een 25jarige die niks meer kan zeggen dan "50 of 100 euro per maand verliezen, dat is pijnlijk. Hier is een fonds in USD met kapitaalsgarantie". Cege is getriggered. "Hoeveel staat de EUR/USD", heeft geen idee, maar weet wel dat de dollar zal versterken, je moet er in beleggen. Hoe werkt die kapitaalsgarantie? Is dat een zero coupon waarbij de overschot in opties zit of iets anders? euh euh euh. Hij komt nog af met een "premium VIP whatever" programma. Voor slechts 200 euro per kwartaal krijg je een "overzicht". Of ik even een voorbeeld kon zien. Dus gewoon een pdfje met rendement en distributie van producten en munten. super zinvol. Gesprek afgekapt.
Dan naar het 3e kotje, hypotheek. Daar heb ik nog deftig kunnen herfinancieren, maar de wicht snapte niet waarom ik wou herfinancieren en niet volledig aflossen. Uhu uhu, van 2.2 op 20y naar 1.4 op 20y. Ja, dat ga ik volledig aflossen, let's kill the cash
We zijn nu 7y later, ben er nog 1x binnengeweest met dag van de klant eens om ballonen voor de kinders te scoren. Om de zoveel tijd sturen ze nog altijd gratis brol op. Ticketten voor concerten of picknickmanden of zo. Steeds gevolgd door een hopeloos telefoontje om eens langs te komen. Het summum was dus recent via de app de aanbieding van een 0.01% termijn rekening op 2y... De hypotheek voor het nieuwe huis was via de app, rechtstreeks met HQ en alles digitaal.
Dus private bankers mijn hol. Ik heb ooit letterlijk gezegd (was nog in het oude kantoor), "cut the crap, ik heb een diploma EW kapitaalmarkten, ik weet wel hoe het werkt. Ik wil enkel pensioensparen als ik virtually 0 kosten heb of producten kan kopen die zelfs niet kan kopen" (ik zocht op dat moment iets met metaal prijzen en ik kon via bolero geen futures kopen - we spreken 2007 of zo). En ik kreeg het antwoord "op de schoolbanken leer je veel, maar in de praktijk van de bank nog meer". Of hij dan zelf die producten had samengesteld? "Neen, die komen van HQ". Ah, OK dan.