De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Als je niet 12 maanden bij DCK zit, krijg je 0. Dus dat is wel een redelijke opportuniteitskost. Dus je kunt niet weg, he. Thanks for the money and je rente pakken we je in je poepegaatje.

Bij een spaarrekening krijg je altijd *iets* als basis rente. Voorts moet je mij eens zeggen welk prive bedrijf ermee zou wegkomen om te zeggen "je rente is gekoppeld aan de OLO op 1y". En na 3 mnd stijgende rente *poef* (gecapped op 2.5%).
Niet akkoord dat er een opportuniteitskost is, want je kan op dit moment je geld niet in een ander perfect gelijkaardig product steken met een hogere rentevoet.

En je moet de overheid niet vergelijken met een privé bedrijf, dat is het namelijk niet.

Die DCK rekening werd wat te succesvol en finaal is dat op kosten van de belastingbetaler, want die betaalt de rente. Dan was het cappen de enige juiste beslissing.

Niet akkoord dat er een opportuniteitskost is, want je kan op dit moment je geld niet in een ander perfect gelijkaardig product steken met een hogere rentevoet.

Dus alles waar de prive betere voorwaarden levert dan de overheid, mogen we gewoon afschaffen of zo ? Ik heb nog een lange lijst.

En je moet de overheid niet vergelijken met een privé bedrijf, dat is het namelijk niet.

Ze bieden toch iets aan met pre-defined regels? Dus de overheid mag zomaar de regels aanpassen ? Ok, vanaf mei, "50% schijf gaat naar 55%". Bestaande KB gewoon aanpassen, 50 naar 55% veranderen.

Die DCK rekening werd wat te succesvol en finaal is dat op kosten van de belastingbetaler, want die betaalt de rente. Dan was het cappen de enige juiste beslissing.

Ik ken anders nog wat dingen op kosten van de belastingsbetaler waar ze nog niet cappen. But that's just me...

Ik ken anders nog wat dingen op kosten van de belastingsbetaler waar ze nog niet cappen. But that's just me...
Tja kijk... Ik vind het een verantwoorde beslissing rekening houdend met hoe uitzichtloos de staatschuld en de daaraan gerelateerde rentekosten al zijn. Dan moet je niet nog wat voor bank gaan spelen die een niet-marktconforme interestvoetg geeft.
En zelfs na het cappen blijft het nog altijd interessant, gewoon minder interessanter. Als de banken binnen een paar maanden spaarrekeningen met een basisrentevoet van 2% geven dan is het een ander verhaal natuurlijk, want dan heb je effectief een opportuniteitskost. Maar die kans lijkt mij eerder klein.

Tja kijk... Ik vind het een verantwoorde beslissing rekening houdend met hoe uitzichtloos de staatschuld en de daaraan gerelateerde rentekosten al zijn. Dan moet je niet nog wat voor bank gaan spelen die een niet-marktconforme interestvoetg geeft.
En zelfs na het cappen blijft het nog altijd interessant, gewoon minder interessanter. Als de banken binnen een paar maanden spaarrekeningen met een basisrentevoet van 2% geven dan is het een ander verhaal natuurlijk, want dan heb je effectief een opportuniteitskost. Maar die kans lijkt mij eerder klein.

De OLO op 1 y is niet marktconform? Dat lijkt me de perfectie van "markt conform", namelijk de rente op 1y...

Ze pissen elk jaar 20mrd aan extra schulden weg waar ze nog meer dan die 1y OLO op betalen. Als je minder rente wil uitgeven, zorg dat je schulden zakken.

De OLO op 1 y is niet marktconform? Dat lijkt me de perfectie van "markt conform", namelijk de rente op 1y...

Ze pissen elk jaar 20mrd aan extra schulden weg waar ze nog meer dan die 1y OLO op betalen. Als je minder rente wil uitgeven, zorg dat je schulden zakken.
Neen niet marktconform, want de rente van banken, is lager dus niet marktconform.

Ook: marktconformiteit. Letterlijk: in overeenstemming met de markt, in de markt gebruikelijk, vergelijkbaar met andere aanbieders. Het ontvangen van prestaties (prijs, service, condities) die min of meer gelijk zijn aan wat andere partijen in de markt bieden of ontvangen.

En volledig akkoord dat de schulden moeten zakkren hoor, das een andere discussie:)

Neen leningen op 2e woning die in dezelfde korf zitten verdwijnen. Het LTS blijft.
Voorstel om LTS af te schaffen ligt wel op tafel en kan er nog gebeuren voor 2024. Kans is wel zeer groot dat dit er voor dit jaar nog doorkomt. Fiscaal voordeel voor 2de woonst is wel al vastgelegd in het staatsblad en een zekerheid.

Jaren toeteren dat ze de OLO volgen, tot de OLO stijgt. Zeg dan niet dat je de OLO volgt, he. Of schaf het spel af. Of maak het niet publiek. Of je weet wel, verander de regels niet tijdens het spel.

Wederom is de voorzienige mens de jos. Mijn centen staan daar nu. Mogen er nog 6 maanden schimmelen voor ik iets van interest krijg...
Waarom uw centen niet gewoon in een ETF dumpen ipv te vertrouwen op een belegging bij de staat? Je moet telkens maar geluk hebben dat de bevoegde minister er met zijn pollekes afblijft en niet telkens de regels aanpast zoals dat voor hem het beste uitkomt.

Een ETF daarentegen:
- bankgarantie 100k
- (veel) beter rendement
- marktconform
- geld is altijd beschikbaar

Waarom uw centen niet gewoon in een ETF dumpen ipv te vertrouwen op een belegging bij de staat? Je moet telkens maar geluk hebben dat de bevoegde minister er met zijn pollekes afblijft en niet telkens de regels aanpast zoals dat voor hem het beste uitkomt.

Een ETF daarentegen:
- bankgarantie 100k
- (veel) beter rendement
- marktconform
:wtf:

Een ETF daarentegen:
- bankgarantie 100k
- (veel) beter rendement
- marktconform
Ook beter rendement i.c.m. altijd beschikbaar kan lelijk tegenvallen, geen basis om te vergelijken meen ik, zo een rekening is ideaal voor je reserve in te steken bvb.

Een ETF daarentegen:
- bankgarantie 100k
- (veel) beter rendement
- marktconform
En men kan ook altijd ineens beslissen om dat morgen te gaan belasten op een of andere manier.

Met een termijnrekening mag je niet vergelijken, want daar is je geld echt 12 maanden onbeschikbaar.
Jawel hoor. Alleen zal je de rente niet (helemaal) krijgen, vervroegd opzeggen heeft een kost. Maar ik heb recent nog een stukje geblokkeerd bij DB en vervroegd vrijmaken is mogelijk. Niet wenselijk, maar wel mogelijk.

Jawel hoor. Alleen zal je de rente niet (helemaal) krijgen, vervroegd opzeggen heeft een kost. Maar ik heb recent nog een stukje geblokkeerd bij DB en vervroegd vrijmaken is mogelijk. Niet wenselijk, maar wel mogelijk.
Zal misschien afhangen van bank tot bank, maar de algemene regel is dat je daar niet aan kan hoor. Ik zeg niet dat ze in uitzonderiljke gevallen daar niet van kunnen afwijken, maar dan gaat het je toch meer kosten dan enkel de gederfde rente.

In ieder geval, dat verandert niets aan het feit dat je beide producten niet met elkaar mag vergelijken.

Zal misschien afhangen van bank tot bank, maar de algemene regel is dat je daar niet aan kan hoor. Ik zeg niet dat ze in uitzonderiljke gevallen daar niet van kunnen afwijken, maar dan gaat het je toch meer kosten dan enkel de gederfde rente.

In ieder geval, dat verandert niets aan het feit dat je beide producten niet met elkaar mag vergelijken.
Ik vermoed dat de termijnrekeningen die "afgekocht" kunnen worden in de praktijk doorverkocht worden aan mensen die daar interesse in hebben. Gebeurde vroeger alvast zo bij mijn pa (Bacob, later ING)

Een ETF daarentegen:
- bankgarantie 100k
- (veel) beter rendement
- marktconform

Omdat daar al 800k zit? Ik heb nog wat cash geparkeerd, just in case?

Terug
Bovenaan