De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Hoop dat de slagzin happy wife happy life dan des te meer voor jullie van toepassing is :unsure:

Die van ons heeft gelukkig dezelfde financiële ingesteldheid. Behalve als het schoolvakantie is want dan gaan de remmen ook vaak los :headshake:

Wel duidelijk dat deel uitmaken van een koppel wel heel bevorderlijk is voor de financiën:)
Hotel mama (en papa) of huisgenoten hebben is ook bevorderlijk. Singles hebben daarnaast meer tijd voor zichzelf. De uren dat ik met kind of vrouw bezig ben zou een full-time tweede (zelfstandige) bron van inkomsten kunnen zijn.
 
Mensen die relaties of kinderen zo droog financieel benaderen doet me toch altijd een beetje overgeven vanachter in m'n mond.

Ik zeg niet dat jullie dat per se doen, maar er zijn er wel die bovenstaande uitspraken echt menen in de droogste vorm zonder enige blijk van wederkerigheid (ingeval van een relatie) of eigen verantwoordelijkheid (in geval van kinderen dan meer)...
 
Hoop dat de slagzin happy wife happy life dan des te meer voor jullie van toepassing is :unsure:

Die van ons heeft gelukkig dezelfde financiële ingesteldheid. Behalve als het schoolvakantie is want dan gaan de remmen ook vaak los :headshake:


Hotel mama (en papa) of huisgenoten hebben is ook bevorderlijk. Singles hebben daarnaast meer tijd voor zichzelf. De uren dat ik met kind of vrouw bezig ben zou een full-time tweede (zelfstandige) bron van inkomsten kunnen zijn.
Eigenlijk hebben wij wel redelijk dezelfde ingesteldheid, geld mag rollen. Verschil is dat ik (veel) geld kan uitgeven aan enkele zaken en voor de rest met weinig toekom. Zij heeft gewoon een dure standaard van leven in alledaagse zaken.

Hebben ook wel kinderen natuurlijk, wat ik ook niet zou hebben zonder haar 😅. Maar daar zou in bijvoorbeeld ook veel goedkoper in zijn.
 
Ik zou ook veel vermogender kunnen zijn, maar ik heb er bewust voor gekozen om te genieten en te leven.

Veel geld in ons huis gestoken met de bedoeling hier dood te vallen. Dus slechtste "investering" ooit.

Natuurlijk wil ik wel een appeltje voor de dorst maar de rijkste van het kerkhof zijn is nooit mijn ambitie geweest. Ik beleg wat (niet het kapitaal wat sommigen doen), ik doe aan pensioensparen en zet wat opzij voor noodgevallen maar ik ga er geen boterham minder voor eten. En mijn jongens gaan een leuke kindertijd tegemoet en dat kost wel wat geld. En ze mogen later mijn huis hebben.
 
Mensen die relaties of kinderen zo droog financieel benaderen doet me toch altijd een beetje overgeven vanachter in m'n mond.

Ik zeg niet dat jullie dat per se doen, maar er zijn er wel die bovenstaande uitspraken echt menen in de droogste vorm zonder enige blijk van wederkerigheid (ingeval van een relatie) of eigen verantwoordelijkheid (in geval van kinderen dan meer)...
De reacties in een thread over financiën gaan sowieso wat droger zijn. Wij zijn spaarzaam opgegroeid maar gelukkig voor onze economie is niet iedereen hetzelfde :tongue:

Ondanks spaarzaam te leven is het hier wel degelijk family first. Voor geen geld van de wereld zou ik (tijd met) ze willen inruilen.

Ik heb eigenlijk veel respect voor mensen bij wie geld mag rollen en vrij weinig voor workaholics die kinderen hebben waar een ander voor moet opdraaien. Waarom er dan maken überhaupt?

Bevestiging hierboven dat de meeste partners toch min of meer op dezelfde golflengte zitten.
 
Mensen die relaties of kinderen zo droog financieel benaderen doet me toch altijd een beetje overgeven vanachter in m'n mond.

Ik zeg niet dat jullie dat per se doen, maar er zijn er wel die bovenstaande uitspraken echt menen in de droogste vorm zonder enige blijk van wederkerigheid (ingeval van een relatie) of eigen verantwoordelijkheid (in geval van kinderen dan meer)...
Het leven is geen business case
 
En ze mogen later mijn huis hebben.
Nja, schoon geste. Maar uw huis meenemen in uw graf is moeilijk natuurlijk. ;)
Het ambetante hieraan is ook dat dit, hopelijk voor jou, pas gebeurt tegen dat uw kinderen zelf 60 à 70 zijn en tegen dan hebben ze de extra centen, hopelijk voor hen, allang niet meer nodig.

Ik ploeter nu extra om mijn kinderen een duw in de rug te kunnen geven wanneer ze aan hun leven starten. Zelf heb ik niets mee gekregen van mijn ouders en van een hoopje een groter hoopje maken is heel wat makkelijker dan van niets iets te proberen maken.

Daarbij prioriteiten juist stellen is idd belangrijk: kinderen en gezin op de eerste plek, dan pas werken en sparen.
 
Nja, schoon geste. Maar uw huis meenemen in uw graf is moeilijk natuurlijk. ;)
Het ambetante hieraan is ook dat dit, hopelijk voor jou, pas gebeurt tegen dat uw kinderen zelf 60 à 70 zijn en tegen dan hebben ze de extra centen, hopelijk voor hen, allang niet meer nodig.

Ik ploeter nu extra om mijn kinderen een duw in de rug te kunnen geven wanneer ze aan hun leven starten. Zelf heb ik niets mee gekregen van mijn ouders en van een hoopje een groter hoopje maken is heel wat makkelijker dan van niets iets te proberen maken.

Daarbij prioriteiten juist stellen is idd belangrijk: kinderen en gezin op de eerste plek, dan pas werken en sparen.

Als mijn jongens 60 zijn dan ben ik er 100 en wss al effe weg.
 
Als ze 50 zijn, zijn het nu ook geen frisse starters meer die een duw in de rug kunnen gebruiken. :tongue:

Ik zeg tegen mijn jongens dat ze altijd bij ons mogen blijven wonen, maar als er tegen hun 30e nog niets van initiatief gekomen is om op eigen benen te willen staan dan zou ik dat toch ook maar spijtig vinden... :LOL:
 
Ik vind het wel grappig dat het hier tussen de aandelenportefeuilles van 150 000 en meer (om te zwijgen over totaal vermogen) gaat over hoe 5 cent uit te sparen op water of cola.
Soms is het principieel en niet financieel :)
Ik krijg bv. over het algemeen de kriebels van merken en koop ze enkel als ze echt beter zijn in een blindproef of geen alternatief hebben in private label, bv. pepsi zero cherry.

Het voelt voor mij echt stom aan als ik de geschiedenis en jaarrapporten van Coca Cola gelezen heb (met al hun initiatieven en strategie om mensen te laten denken dat hun suikerwater the real thing is), om dan nog altijd Coca Cola te kopen ipv een private label dat compleet gelijkwaardig smaakt.
 
Soms is het principieel en niet financieel :)
Ik krijg bv. over het algemeen de kriebels van merken en koop ze enkel als ze echt beter zijn in een blindproef of geen alternatief hebben in private label, bv. pepsi zero cherry.

Het voelt voor mij echt stom aan als ik de geschiedenis en jaarrapporten van Coca Cola gelezen heb (met al hun initiatieven en strategie om mensen te laten denken dat hun suikerwater the real thing is), om dan nog altijd Coca Cola te kopen ipv een private label dat compleet gelijkwaardig smaakt.
Van alle merken gebruik je nu wel het slechtste voorbeeld. Er is geen ander en zeker geen huismerk dat compleet gelijkwaardig smaakt als the real coke.
 
Ons menselijk brein is helaas ook niet objectief: onderzoek heeft bvb. uitgewezen dat de beoordeling van wijn mede werd bepaald door de prijs van de fles, concreet kreeg men dus andere resultaten bij het proeven met/zonder de prijs van de wijn te kennen - duurdere wijnen kregen plots een betere beoordeling.

Als dat voor wijn van toepassing is, zal dat voor tal van andere zaken ook zo zijn, zelfs voor duurdere zaken zoals merkkledij, wagens, ...

En soms vragen mensen ook gewoon om absurd té veel te betalen: stel u voor dat je 25 € zou vragen voor een kan uitmuntend gefilterd kraantjeswater in Het Hof Van Cleve - dat zou ronduit een schande zijn, voor een fris gekoelde fles Chaudfontaine daarentegen

Besluit: naar de frituur met een Lada en een goedkope fles wijn is hetzelfde als naar Het Hof Van Cleve met een Bentley en een Chateaux Margaux van 2015.

Zeg nu nog dat we niet kunnen relativeren
 
Soms is het principieel en niet financieel :)
Ik krijg bv. over het algemeen de kriebels van merken en koop ze enkel als ze echt beter zijn in een blindproef of geen alternatief hebben in private label, bv. pepsi zero cherry.

Het voelt voor mij echt stom aan als ik de geschiedenis en jaarrapporten van Coca Cola gelezen heb (met al hun initiatieven en strategie om mensen te laten denken dat hun suikerwater the real thing is), om dan nog altijd Coca Cola te kopen ipv een private label dat compleet gelijkwaardig smaakt.
Mja, ik ben ook niet trouw aan merken of iets in de aard. Ik vind het sowieso al onnozel om geld uit te geven aan fosforzuur met een bak suiker.

Maar ik doelde dan eerder op iets in de aard van "penny smart, pound stupid". Dat goed omgaan met geld correleert met niet onnodig dure producten kopen lijkt me evident, maar het is nu niet echt omdat je per maand 10 euro uitspaart op cola dat je plots vermogen opbouwt.

Ik denk dan altijd terug aan mijn vader, die was spaarzaam/gierig opgevoed als babyboomer, zeker omdat zijn vader jong was overleden. Dat was ook soms een beetje stereotyp die generatie, altijd willen besparen op alle kleine consumptiegoederen zoals voedsel. Moest die zien hoe ik nu naar de Delhaize (het begint al, zeker geld te veel!) allerhande zaken koop (Chimay kaas? Is Gouda van Everyday niet goed genoeg?), die kreeg een hartaanval. Anderzijds kon hij dan wel plots de ingeving krijgen dat zijn wagen enkele jaren oud was en hij een nieuwe wou, om bij de eerste garage een of andere lompe SUV aangepraat te krijgen door de vlotte verkoper, en na een jaar te besluiten dat die toch wel veel verbruikte.
 
Ter verdediging van uw vader: tegenwoordig is het veel makkelijker om prijzen en producten te vergelijken.
Je zoekt het merk + model op en je krijgt meteen honderden reviews en info over verbruik, laadvermogen, koffergrootte, veel voorkomende problemen, ...

Achteraf bekeken snap ik sommige dure aankopen van mijn ouders ook niet, maar je moet die ook zien in het licht van de beperkte info die toen voorhanden was.
 
Ook een vaststelling: handig zijn i.c.m. een dosis werklust is wellicht één van de meest risicoloze middelen om vermogen op te bouwen. Huisje 150-200K kopen - verbouwen - 3 jaar verhuren - terug verkopen: vingers in de neus 150-200K netto meerwaarde, doorlooptijd 2 jaar werk + 3 jaar verhuren.
 
Binnen een maand laat ik de eigendom schatten die ik eind 2020 gekocht heb en verbouwd heb. Zal het resultaat eens posten. Er zit 80K eigen vermogen in.
 
Terug
Bovenaan