De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Waarde van de woning - resterende lening.

Of bedoel je iets anders met het woord home equity ?
Dus voor onze nieuwbouw mag ik gewoon hetgeen wij ervoor betaald hebben - resterende lening nemen?
Want ik ben er vrij zeker van dat we 100K meer betaald hebben dan we ervoor zouden krijgen.... Volgend jaar laten we misschien eens een schatter komen ter interesse.
 
Dus voor onze nieuwbouw mag ik gewoon hetgeen wij ervoor betaald hebben - resterende lening nemen?
Want ik ben er vrij zeker van dat we 100K meer betaald hebben dan we ervoor zouden krijgen.... Volgend jaar laten we misschien eens een schatter komen ter interesse.
Het is dan ook maar een virtuele waarde tot op het moment dat je het effectief omzet.
 
Hoe bepalen de meeste hier de 'home equity', dan vul ik ook eens in.
Aankoopwaarde + stijging volgens statbel en dat eventueel vergelijken met het gemiddelde van een paar gelijkaardige huizen in de buurt.

Als ge het nauwkeuriger wilt weten kan je een schatter laten komen voor een paar honderd euro. Zelfs dan nog zoals hierboven is het uiteindelijk maar waard wat een andere zot ervoor geeft.

Uiteindelijk niet zo heel belangrijk. Wanneer je hetzelfde of beter wilt kopen gaat dat ook evenredig gestegen zijn. Het grote nadeel van geld in bakstenen waar je in woont.
 
Laatst bewerkt:
In delhaize:
15cl blikje = €4,11/l
33cl blik = €2,48/l
1l fles = €2,13/l

Koop je dan niet beter 1l flessen als je er zoveel drinkt?
9 van de 10 keren in de colruyt -30 of 40% als je 2 palletjes van 12 koopt. En dan is het hetzelfde ongeveer als 33cl.

En 12 zulke blikjes, dat is 2l. Dat is 1 grote fles. Als ik die open doe is die binnen de dag op of zo plat alst maar kan op einde van de week.

Hoe bepalen de meeste hier de 'home equity', dan vul ik ook eens in.

Maakt toch niet zoveel uit, is geen bank spelen he. Ik doe gewoon aankoop-lening en 2% per jaar erbij.
 
Aankoopwaarde + stijging volgens statbel
Die methode kan leiden tot een overschatting van de waarde van een huis. Elk jaar komen er nieuwe woningen op de markt en gaan er oude woningen uit en andere woningen worden gerenoveerd. Als statbel de stijging publiceert dan vergelijkt ze niet de prijzen van dezelfde groep huizen dit jaar en vorig jaar, dat gaat deels over andere woningen en over woningen waar sedert vorig jaar een pak geld ingestoken is. De prijsstijging van een individuele woning (die niet gerenoveerd wordt) zal gemiddeld lager liggen dan de vastgoedindex.
 
Algemeen
- Hou oud ben je? 26 (vriendin) & 26 (ik)
- Hoe lang werk je al? 5j & 2j

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto?
vriendin:
1800 euro + 140 euro maaltijdcheques
300 - 700 euro uit bijberoep (afhankelijk van verkoop)
Ik:
2000 euro + auto & tankkaart
+ 350 - 450 euro flexijob
Totaal
- excl flexi & bijberoep: 3940 euro
- incl flexi & bijberoep: 4590 - 5090 euro
- Wat zijn je maandelijkse kosten?
Alles samen ongeveer 1.000 euro. We hebben het geluk in een woning van mijn ouders te kunnen wonen zonder huur te moeten betalen. Voorwaarde was wel dat ik de woning zelf renoveerde zodat ze de meerwaarde op de woning hebben als soort vergoeding.
De enige kosten die we dus hebben is voeding, andere inkopen, vast bedrag voor EGW elke maand (200 euro), kleding en horeca als deze terug de deuren open doet.
- hoeveel kan je maandelijks sparen?
Gemiddeld genomen 3.500 euro momenteel.

Spaargeld;
Hoeveel heb je tot nu toe gespaard:
Ik: 95.000 euro ( 30k toen ik begon te werken op mijn 24, 2 jaar dat ik aan het werken ben elk jaar ongeveer 20k gespaard.)
zij; 145.000 euro ( werkt al langer en spaart jaarlijks ongeveer 15k euro)
Verdeling over assets is gezamenlijk ongeveer 100k in aandelen en dan nog een vrij grote buffer van 140k in cash omdat we op korte termijn woning willen kopen om te verhuren.
- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Ik; 75k (20k gekregen)
Zij; 95k (50k gekregen)
- Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee, toch wel het gros gezien onze jonge leeftijd.

Ook eens updaten
Algemeen
- Hou oud ben je? 27 (vriendin) & 27 (ik)
- Hoe lang werk je al? 6j & 3j

Spaarvermogen:
- Hoeveel verdien je maandelijks netto?
vriendin:
1850 euro + 140 euro maaltijdcheques
300 - 700 euro uit bijberoep (afhankelijk van verkoop)
Ik:
2.200 euro + bonus (1.8k) + auto & tankkaart
+ 5.000 euro / jaar bijberoep
Totaal
- excl flexi & bijberoep: 4.190 euro -
- incl flexi & bijberoep: 4.950 euro - 5.350 euro
- Wat zijn je maandelijkse kosten?
Alles samen ongeveer 1.000 euro. (Wonen in een woning van mijn ouders zonder dat we ‘huur’ moeten betalen)
- hoeveel kan je maandelijks sparen?
Gemiddeld genomen 4.000 euro momenteel.

Spaargeld;
Hoeveel heb je tot nu toe gespaard:
Ik: 125.000 euro (voornamelijk aandelen en spaargeld)
Vriendin;
- 18k cash
- 30k ‘levend vermogen’ - conservatief geschat
- 105k aandelen
- 612k vastgoed

=> totaal = 890k euro
Waarvan mijn aandeel 14% bedraagt :’|

- Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard?
Ik; 100k (25k gekregen)
Zij; 105k (660k gekregen) ~ familiaal vastgoed gekregen in 2021 en in het verleden ook al schenkingen plaatsgevonden.

Geen van beide staat er slecht voor maar toch wel een serieus verschil tussen mijn vermogen en dat van mijn vriendin. Persoonlijk zou ik mijn kinderen nooit een dergelijke schenking geven omdat ik als ‘buitenstaander’ merk dat dit ook zijn nadelen heeft en tot weinig ambitie leidt.
 
In delhaize:
15cl blikje = €4,11/l
33cl blik = €2,48/l
1l fles = €2,13/l

Koop je dan niet beter 1l flessen als je er zoveel drinkt?
FYI de 1,5l flessen kosten evenveel als de 1l van ice tea.
Echt raar, zowel in de Colruyt als in de Delhaize. In de Colruyt lagen ze dan nog 2 meter van elkaar, bij de Delhaize letterlijk naast elkaar.
Ik snap de logica niet van die prijszetting.
 
Algemeen
-Hoe oud ben je? 37
-Hoe lang werk je al? 15,5 jaar

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? 2209 EUR (inclusief bedrijfswagen) + eindejaarspremie + 2000 bonus per jaar ongeveer.

-Wat zijn je maandelijkse kosten? Huishuur (500), gas & elektriciteit (153), pensioensparen (82,5), water (77 per 3 maand), verzekeringen (27), boodschappen (kan er niet echt bedrag op plakken).

-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Eigenlijk geen idee. De ene maand al wat minder dan de andere. Ik probeer er vooral voor te zorgen dat ik eigenlijk niet van spaarboekje moet overzetten naar rekening.
Wegens 2 jaar dieet ook wel vrij veel geld uitgegeven aan nieuwe kledij (met 40kg verschil heb je wel wat nieuws nodig gedurende die hele periode).

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? 53000 euro.

-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? Eigenlijk zo goed als alles. Vroeger niet veel meegekregen thuis, dus is voornamelijk via vakantiejobs en werk (loon is nu wel ok, maar indertijd bijvoorbeeld aan 1100 netto gestart en moest toen ook 500 aan huur geven. Dus 't is pas sinds loon beetje degelijk omhoog gegaan is dat'k kan sparen). Heb verder ook geen verstand van beleggen enzo.

-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Geen idee
 
Die aandelen, hoe verhandel je die? Ze zijn nergens genoteerd.
Uit een eerder bericht:
  • Interne markt tussen werknemers: de waarde wordt onderling overeengekomen (gebaseerd op reële waarde). Indien vraag groter is dan aanbod: per opbod.
  • Bij een investeringsronde kan er de mogelijkheid zijn om aandelen te verkopen aan de investeerder, waarde wordt overeengekomen tussen investeerder en raad van bestuur.
  • De onderneming kan aandelen overkopen van werknemers tegen een prijs die overeengekomen is door de raad van bestuur.
  • Bij beursgang: aandelen kunnen verkocht worden op de beurs aan marktwaarde.
  • Bij overname: vrijwillige of gedwongen verkoop van een deel van of alle aandelen.
Met 2 'slechts' 6700 samen netto dus geen ceo en desondanks aandelen ter waarde van 7.5M waarvan het grootste deel van uw werkgever. Dat vind ik toch bizar dat je met een 'matig' -geen ceo- inkomen zoveel waarde krijgt via een aandelenplan.
Maar 't is niet zo dat ik ze tegen de huidige waarde heb gekregen als onderdeel van mijn verloning, de aandelen zijn zelf aangekocht toen de waarde nog veel lager was, dus zo bizar is dat niet.
 
Wel duidelijk dat deel uitmaken van een koppel wel heel bevorderlijk is voor de financiën:)
Logisch natuurlijk, veel vaste kosten heb je als alleenstaande toch al. Zeker zonder kinderen is het niet of je met twee plots een grotere woonst of twee wagens nodig hebt.
 
Terug
Bovenaan