De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Ter verdediging van uw vader: tegenwoordig is het veel makkelijker om prijzen en producten te vergelijken.
Je zoekt het merk + model op en je krijgt meteen honderden reviews en info over verbruik, laadvermogen, koffergrootte, veel voorkomende problemen, ...

Achteraf bekeken snap ik sommige dure aankopen van mijn ouders ook niet, maar je moet die ook zien in het licht van de beperkte info die toen voorhanden was.
Dat klopt, maar dit was nu ook wel al rond 2010 hoor. Ik denk dat we op dit forum door onze achtergrond en leeftijd gewoon een pak geïnformeerder zijn, en meer in staat info op te zoeken, dan gemiddeld.
 
Binnen een maand laat ik de eigendom schatten die ik eind 2020 gekocht heb en verbouwd heb. Zal het resultaat eens posten. Er zit 80K eigen vermogen in.
Binnenkort ga ik ook de 2 huizen laten schatten die we kochten eind 2020 en verbouwden, zal resultaat hier ook posten.

Ik verwacht wel niet zulke spectaculaire winstcijfers als @contextbinder aangeeft.
Zeker als je rekening houdt met de registratierechten bij aankoop, notariskosten, dossierkosten voor lening, verplichte SSV, rente op lening, grondlasten, elek/gas/waterrekening van het leegstaand huis tijdens verbouwing, materiaalkost, werkuren van zaken die je niet zelf kan.
 
Binnenkort ga ik ook de 2 huizen laten schatten die we kochten eind 2020 en verbouwden, zal resultaat hier ook posten.

Ik verwacht wel niet zulke spectaculaire winstcijfers als @contextbinder aangeeft.
Zeker als je rekening houdt met de registratierechten bij aankoop, notariskosten, dossierkosten voor lening, verplichte SSV, rente op lening, grondlasten, elek/gas/waterrekening van het leegstaand huis tijdens verbouwing, materiaalkost, werkuren van zaken die je niet zelf kan.

Winst zal idd afhankelijk zijn van de aard van de verbouwing:
  • Totaalproject VS gedeeltelijke verbouwing
  • 30% zelf VS 90% zelf
  • maar ook een keuken van 35K zelf maken is zeer winstgevend, eentje van 5K koop je beter
  • Nieuwe materialen VS recuperatie/2de hands/faillissement (denk bvb aan dakpannen, gevelstenen, hout)
  • Lening VS geen lening
  • Kennissenkring is soms zeer bepalend - vriend die met een kraan kan werken, een boer met tractor/kar, iemand die een deur kan plaatsen, zijn zaken die snel wat werk en centjes besparen.
Zelf geef ik de voorkeur aan kopen zonder lening, alles zelf financieren, zo min mogelijk BTW, zoveel mogelijk 2de hands of loten/faillissementen en verder zo goed als alles kopen met aannemerskorting.

Al het bovenstaande in het kader van maximale winst, voor de eigen woning hetzelfde toegepast maar met als uitgangspunt maximale kwaliteit en/of luxe, omvang, ... geeft de mogelijkheid om in een iets hoger segment te kunnen kiezen voor bepaalde zaken die je graag wenst.

Al die clichés in de bouwsector waar iedereen het over heeft: ze zijn allemaal waar, en zeker bij verbouwingen - nieuwbouw is een heel ander verhaal. Helaas ontbreekt de tijd om nog eens zo een project te doen want geeft enorm veel voldoening. Ook het fel gestegen vastgoed en toenemende regulering en nieuwsgierige buren spelen een rol die zal drukken op de winst.
 
Laatst bewerkt:
Zelf geef ik de voorkeur aan kopen zonder lening, alles zelf financieren, zo min mogelijk BTW, zoveel mogelijk 2de hands of loten/faillissementen en verder zo goed als alles kopen met aannemerskorting.
Ik denk dat iedereen verkiest om alles zo goedkoop mogelijk te doen zonder aan kwaliteit in te boeten. Enkel alles zelf financieren vind ik nogal vreemd gezien het ongeveer de enige investering is waar de bank je een hoop geld wil voorschieten.

In de praktijk lijkt het me wel weinigen gegeven om het zo aan te pakken, je moet eigenlijk al gewoon beroepsmatig met dat soort zaken bezig zijn en zo op een netwerk kunnen rekenen. Als particulier die in een heel andere sector zit wordt dat zeer moeilijk.
 
Van alle merken gebruik je nu wel het slechtste voorbeeld. Er is geen ander en zeker geen huismerk dat compleet gelijkwaardig smaakt als the real coke.

En te zeggen dat ze in de jaren '50 in Europa Coca Cola gratis weggaven en dat mensen er weinig van moesten weten :p
Van land tot land verschilt Coca Cola trouwens ook qua receptuur.
 
Mijn vrouw verdient per extra uur dat ze kan werken 7 keer meer dan wat onze poetsvrouw via dienstencheques kost... en dan doet ze wat ze graag doet ipv tegen haar zin met aftrekkers en dweilen bezig te zijn. Onze poetsvrouw krijgt er wel voldoening van om ons huis proper te houden, win-win.
Emancipatie heeft nog een lange weg te gaan precies ;)
 
Door nooit aan poetsen te moeten denken, creëer je ruimte in je hoofd en tijd voor ontspanning/opleiding/persoonlijke ontwikkeling/sociaal contact, wat een positieve impact heeft op je geluksniveau, je energieniveau, je werkprestaties en je carrière.

Haha van oversellen gesproken... Je bedoelt gewoon "Ik poets niet graag (/ik doe andere dingen liever dan poetsen) en het is betaalbaar dus daarom hebben we een kuisvrouw".
Meer moet daar toch echt niet van gemaakt worden :p
 
Haha van oversellen gesproken... Je bedoelt gewoon "Ik poets niet graag (/ik doe andere dingen liever dan poetsen) en het is betaalbaar dus daarom hebben we een kuisvrouw".
Meer moet daar toch echt niet van gemaakt worden :p
Goh, in ons geval hebben we daar wel degelijk een "strategische keuze" voor gemaakt. Op een gegeven moment moest mijn vrouw de keuze maken of ze haar zelfstandige activiteiten naar zaterdagen zou uitbreiden of niet. Dankzij die poetshulp was dat mogelijk en het heeft haar geen windeieren gelegd.

@mac-bc heeft ooit iets geschreven over zijn vrienden, een artsenkoppel geloof ik, dat ook de "strategische keuze" maakte om hun huishouden uit te besteden, omdat ze als arts zich beter focusten op meer inkomsten dan op minder uitgaven.

Volgens hetzelfde principe betaal ik elke week €0,50 extra om online mijn frieten te bestellen zodat die klaar staan op een vast tijdstip (werkt perfect!). Ik stap dan een rij wachtenden voorbij en spaar zo elke week 10 à 15 minuten uit. :p Tijd is geld, tijd is energie, tijd is geluk.
 
:p Tijd is geld, tijd is energie, tijd is geluk.
Dit toch wel heel hard, ik denk dat algemeen mensen dit niet altijd inzien. Voor een relatief beperkt hoger loon voor een serieuze pendeltijd kiezen, zelf op hun vrije dag het huis kuisen terwijl financieel dit kan uitbesteed worden, ...

Heel die "druk, druk" mentaliteit waar elk vrij moment nuttig moet worden besteed zorgt volgens mij voor veel extra stress.
 
Ook een vaststelling: handig zijn i.c.m. een dosis werklust is wellicht één van de meest risicoloze middelen om vermogen op te bouwen. Huisje 150-200K kopen - verbouwen - 3 jaar verhuren - terug verkopen: vingers in de neus 150-200K netto meerwaarde, doorlooptijd 2 jaar werk + 3 jaar verhuren.
Om van 200k naar 350k te gaan ga je ook serieus wat materiaal mogen investeren ook. Die 150k-200k netto meerwaarde wordt dan wel al een serieus pak kleiner dan je laat blijken e :p En de werkuren zullen ook wel navenant zijn.
 
@mac-bc heeft ooit iets geschreven over zijn vrienden, een artsenkoppel geloof ik, dat ook de "strategische keuze" maakte om hun huishouden uit te besteden, omdat ze als arts zich beter focusten op meer inkomsten dan op minder uitgaven.
Ik heb ne maat die ondertussen meer dan 10 jaar professioneel online poker speelt. Hij schetste een aantal jaar geleden diezelfde situatie heel duidelijk. Zelfs in Londen waar ze geen dienstencheques hebben maakte hij de hele simpele som: ik kan een kuisvrouw laten komen en die £10-15/uur betalen OF ik kan poker spelen waar mijn expected hourly return grofweg €100/uur is. Not... even... close.
Natuurlijk is dat vanuit een situatie waar hij zelf kon kiezen exact hoeveel uur hij werkte op een week. De meeste mensen die een standaard voltijdse job doen kunnen niet zomaar uit vrije wil kiezen van 2 of 3 betaalde overuren te doen elke week.

Maar dan nog kom je eigenlijk uit bij alles wat @Sylverscythe hierboven zegt:
Dit toch wel heel hard, ik denk dat algemeen mensen dit niet altijd inzien. Voor een relatief beperkt hoger loon voor een serieuze pendeltijd kiezen, zelf op hun vrije dag het huis kuisen terwijl financieel dit kan uitbesteed worden, ...

Heel die "druk, druk" mentaliteit waar elk vrij moment nuttig moet worden besteed zorgt volgens mij voor veel extra stress.
Mensen die elke dag 2,5u in hun auto kruipen om naar Brussel te pendelen ipv voor de job op een kwartier afstand te kiezen, gewoon omdat die job in Brussel €200/maand bruto extra oplevert. Waanzin.
 
Het mag dan nog 200 euro netto zijn, dan zou ik daarvoor nog geen 2,5u per dag willen pendelen naar Brussel. En moest ik in Brussel werken, dan zou ik toch de helft van de dagen thuis willen werken. Alle dagen in die files staan, daar zou ik horendol van worden.
 
Het mag dan nog 200 euro netto zijn, dan zou ik daarvoor nog geen 2,5u per dag willen pendelen naar Brussel. En moest ik in Brussel werken, dan zou ik toch de helft van de dagen thuis willen werken. Alle dagen in die files staan, daar zou ik horendol van worden.
Goh er is openbaar vervoer natuurlijk ook, maar zelfs in het ideale geval dat je dat rustig en met plezier doet is er toch weinig dat kan tippen aan naast de deur werken (of thuis, al moet je ook ruimte hebben om dat optimaal te doen). Ik heb een jaar gewerkt op 15 min van mijn deur, 5 min stappen en dan de bus op die me voor het gebouw afzette. Dat was gewoon zalig.

Mijn vrouw werkt op 10 min stappen van onze woonst en ik ben daar soms wel jaloers op.
 
De resultaten van deze poll verbazen mij dus niets.

We leven in zo'n risico-averse maatschappij, kijken zo snel naar vadertje-staat, en vadertje-staat strooit ook zo graag geld uit over de bevolking om zichzelf populair te maken, ... dat het niet anders kon dan dat het merendeel van de bevolking geld zou verdienen aan de Corona-crisis. Dat wist ik al vanaf week 2 van de Corona-crisis, je mag het natrekken in de Corona-crisis thread.
En in de media maar klaagverhalen oprakelen.

En dat is dan nog puur financieel. Dan heb ik het nog niet gehad over de minder-meetbare voordelen zoals mensen die op tijdelijke werkloosheid stonden, dus volledig doorbetaald werden door de maatschappij en intussen dan maar maanden aan een stuk hebben zitten verbouwen of andere werkzaamheden zelf hebben uitgevoerd en op die manier tienduizenden euro's bespaard hebben.

Domme politiekers.
- Iemand die kansarm is, en die valt zonder uitkering of zonder inkomsten, die moet je inderdaad maximaal financieel ondersteunen. Zij hebben geen buffer om ergens te investeren, geen netwerk om bij te leren, geen buffer om zich te herscholen, ...
- Iemand uit de middenklasse, en die valt zonder inkomsten, die vindt 37 manieren om op allerlei andere manieren bij te verdienen of te investeren om met die vrijgekomen tijd maximaal voordeel te halen. En dat is wat er gebeurd is.
 
De resultaten van deze poll verbazen mij dus niets.

We leven in zo'n risico-averse maatschappij, kijken zo snel naar vadertje-staat, en vadertje-staat strooit ook zo graag geld uit over de bevolking om zichzelf populair te maken, ... dat het niet anders kon dan dat het merendeel van de bevolking geld zou verdienen aan de Corona-crisis. Dat wist ik al vanaf week 2 van de Corona-crisis, je mag het natrekken in de Corona-crisis thread.
En in de media maar klaagverhalen oprakelen.

En dat is dan nog puur financieel. Dan heb ik het nog niet gehad over de minder-meetbare voordelen zoals mensen die op tijdelijke werkloosheid stonden, dus volledig doorbetaald werden door de maatschappij en intussen dan maar maanden aan een stuk hebben zitten verbouwen of andere werkzaamheden zelf hebben uitgevoerd en op die manier tienduizenden euro's bespaard hebben.

Domme politiekers.
- Iemand die kansarm is, en die valt zonder uitkering of zonder inkomsten, die moet je inderdaad maximaal financieel ondersteunen. Zij hebben geen buffer om ergens te investeren, geen netwerk om bij te leren, geen buffer om zich te herscholen, ...
- Iemand uit de middenklasse, en die valt zonder inkomsten, die vindt 37 manieren om op allerlei andere manieren bij te verdienen of te investeren om met die vrijgekomen tijd maximaal voordeel te halen. En dat is wat er gebeurd is.
Deze poll toont dat gewoon aan voor de mensen die vertoeven op BG waar het merendeel in IT werkt, wat ook van thuis kan. En dan eigenlijk nog enkel voor de subset die dit subforum geregeld bezoekt en dus ook wel meer dan gemiddeld (voor het forum!) met zijn vermogen bezig is. Ik denk dat er veel te weinig vertegenwoordiging is van arbeiders en zelfstandigen zoals horeca-uitbaters.

Kortom, hier zaken uit besluiten over de maatschappij lijkt me enkele bochten missen.
 
Laatst bewerkt:
De resultaten van deze poll verbazen mij dus niets.

Meeste in deze thread doen aan beleggingen. Covid-crisis heeft inderdaad geen windeieren gelegd voor de deze. Vele gaan inkopen gedaan hebben in 2020 bij de daling en gaven tegelijkertijd minder uit (want je zit toch thuis :p)

Nuja, ik vond de Covid-steun ook serieus overdreven. Zie die energiechecque voor zelfs maar 1 dag tijdelijk werkloos te zijn. Waarschijnlijk één van de meest onnozele overheidsbeslissingen van de laatste 20 jaar. :p
 
Volgens hetzelfde principe betaal ik elke week €0,50 extra om online mijn frieten te bestellen zodat die klaar staan op een vast tijdstip (werkt perfect!). Ik stap dan een rij wachtenden voorbij en spaar zo elke week 10 à 15 minuten uit. :p Tijd is geld, tijd is energie, tijd is geluk.
Ik hanteer dat principe ook.
Als ik iets kan uit handen geven en ik win er een uur vrije tijd door, dan is me dat 10€ waard.
Voor een ambetant klusje wordt dat 15€/uur.

Omrijden naar een andere winkel om 5€ uit te sparen terwijl je daar meer dan een half uur mee kwijt bent?
Een factuur contesteren voor een paar euro wanneer je vermoedt dat ze daar niet ineens mee zullen instemmen?
-> Laat maar.

Het mag dan nog 200 euro netto zijn, dan zou ik daarvoor nog geen 2,5u per dag willen pendelen naar Brussel. En moest ik in Brussel werken, dan zou ik toch de helft van de dagen thuis willen werken. Alle dagen in die files staan, daar zou ik horendol van worden.
Het hangt ervanaf wat het alternatief is.
Als je voor een job sowieso een woon-werkverplaatsing hebt van 1,5u per dag dan spaar je er eigenlijk maar 1u per dag mee uit.
200€ voor 20 werkdagen 1u extra verplaatsing -> 10€/u netto en hoger vakantiegeld + eindejaarspremie.

Mijn vrouw was een tijd terug aan het overwegen om dichter bij huis te werken. Het werk vindt ze super, alleen had het dichter mogen zijn.
Het uur per dag dat ze extra onderweg is, levert haar netto +-25€ op. Keuze was snel gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan