De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 51 11,4%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,4%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    447
Algemeen
-Hoe oud ben je? 23
-Hoe lang werk je al? 3 maand

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? €2200 + firmawagen
-Wat zijn je maandelijkse kosten? / (woon nog bij ouders)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Tussen €1800-2000
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Huisvesting (aankoop gepland binnen +- 3-5 jaar)
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Proberen inkomen ietwat te verhogen dmv flexi-job in het weekend.

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? +-€ 52000
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? €42000
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? €42000

Grotendeels vanuit (risicovolle) beleggingen tijdens studententijd. Momenteel slechts een kleine 10% in aandelen, de rest spaarboek.
Amai zo zie je maar dat vergelijken nooit goed is. Ik ben bijna 28 jaar en verdien netto nog steeds minder én heb geen extra voordelen zoals firmawagen.
Trouwens ivm je comment over flexi-job, ik zoek er ook nog eentje, maar zie vaak enkel zaken terugkomen zoals werken in de supermarkt, tankstation of slager. Iemand die hier enig idee heeft van meer flexibele jobs? Ik zocht bv al iets voor een bedrijf dat voor privé chauffeurs zorgt maar dat is via bijberoep en niet via flexi-job blijkbaar?
 
Hoe doet gij dat eigenlijk?

Bewaart gij posts in bookmark mappen per thema?
Of herleest ge gewoon graag ganse topics voor retrospectie?
1. Analyse gelezen over die shit bij Celsius

2. Herinneren dat 1 of andere overmoedige hubris crypto fan op BG daar ooit advies over gaf (heb fotografisch geheugen)

3. BG forum - Zoeken - 'celsius'

Geen 2 minuten 'werk'.
 
Hoe doet gij dat eigenlijk?

Bewaart gij posts in bookmark mappen per thema?
Of herleest ge gewoon graag ganse topics voor retrospectie?
Ik herinner me trouwens ook een post van jou dat bitcoin niet onder de 40k zou zakken, en dat men jou daarop zou mogen afrekenen.

Nog niet gedaan alhoewel ik zou kunnen, te gemakkelijk.
Ik wacht geduldig tot die ridicule boel compleet in elkaar zakt als de rotte frauduleuze beerputpudding dat het is :)

Niet dat er ondertussen geen grote winsten kunnen gemaakt worden, dat is in elke stijgende asset zo.
Het gaat om de fundamentele premisse van complete waardeloosheid.
 
Laatst bewerkt:
Ik herinner me trouwens ook een post van jou dat bitcoin niet onder de 40k zou zakken, en dat men jou daarop zou mogen afrekenen.

Nog niet gedaan alhoewel ik zou kunnen, te gemakkelijk.
Ik wacht geduldig tot die ridicule boel compleet in elkaar zakt als de rotte frauduleuze beerputpudding dat het is :)

Niet dat er ondertussen grote winsten kunnen gemaakt worden, dat is in elke stijgende asset zo.
Het gaat om de fundamentele premisse van complete waardeloosheid.
Ja dat klopt. De eerste maanden van 2021 zag het er eerst nog naar uit dat bitcoin vlot over de 100k zou gaan en dan was die 40k als ondergrens logisch. Na een 2de rejectie van 70k heb ik mijn mening een half jaar later wel herzien dat <40k steeds realistischer begon te worden als ondergrens door diminishing return.

Op moment van spreken zit ik er dus 20k naast met mijn schatting, maar zoals je stelt wel met grote winsten uit een asset die binnen enkele jaren waarschijnlijk opnieuw zal stijgen en mijn kapitaal met 3 jaarweddes ofzo verhoogd heeft.
 
Op moment van spreken zit ik er dus 20k naast met mijn schatting, maar zoals je stelt wel met grote winsten uit een asset die binnen enkele jaren waarschijnlijk opnieuw zal stijgen en mijn kapitaal met 3 jaarweddes ofzo verhoogd heeft.

Hou vooral die gedachte vast zou ik zeggen. Waarschijnlijk opnieuw stijgen ben je vet mee als de premisse is dat het eerder als nog in waarde gaat dalen.
 
Amai zo zie je maar dat vergelijken nooit goed is. Ik ben bijna 28 jaar en verdien netto nog steeds minder én heb geen extra voordelen zoals firmawagen.
Trouwens ivm je comment over flexi-job, ik zoek er ook nog eentje, maar zie vaak enkel zaken terugkomen zoals werken in de supermarkt, tankstation of slager. Iemand die hier enig idee heeft van meer flexibele jobs? Ik zocht bv al iets voor een bedrijf dat voor privé chauffeurs zorgt maar dat is via bijberoep en niet via flexi-job blijkbaar?
Het zal regio gebonden zijn zeker.. ivm flexi-job is dat niet aan de werkgever of te kiezen of hij jou inschrijft met een flexi contract of niet ?
 
Alleen werkgevers in de horeca of de detailhandel (onder meer bakkers, slagers, grootwarenhuizen, ketens, buurtsupermarkten, kappers…) mogen gebruik maken van flexi-jobs.
Het zal regio gebonden zijn zeker.. ivm flexi-job is dat niet aan de werkgever of te kiezen of hij jou inschrijft met een flexi contract of niet ?

Dus privé chauffeur zal je niet vinden als flexi denk ik
 
Gezamenlijke situatie momenteel:

Algemeen
-Hoe oud ben je? 35, 38
-Hoe lang werk je al? 10j+

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto? +/- 10k EUR zonder bonussen/aandelen etc, ongeveer 180k EUR op jaarbasis
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 5k EUR (huis, apartement, kinderen, dieren/dure hobbies)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? We sparen apart, ik bekijk na de grotere inkomsten van het jaar wat ik kan opzij houden, door het jaar minimum 1000EUR per maand.
optioneel-Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Extra renovatiewerken van +/-120k EUR maar geen lening, dus maandelijkse kosten stabiel
optioneel-Wat zijn je maandelijkse spaarplannen in de toekomst? Geen

Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? +/- 250k EUR
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? 150k EUR
-Hoeveel hiervan heb je in de laatste vijf jaar gespaard? Het grootste deel denk ik, zeker 100k+
 
@SlashDotDash

Stevig maar euhm, hoe kan ik dit subtiel verwoorden: dat lijkt weinig i.f.v. het inkomen/uitgaven :p

Mss een grote uitgave aan de woning ofzo?
Ja klopt, er zit nu ongeveer 750k EUR in de woning waar we 540k voor geleend hebben. Dat is trouwens eerder een kost van leefcomfort dan investering geweest.

Ik ben gescheiden in 2017, toen stond het financiële plaatje ook ondergeschikt aan het vinden van een goede oplossing voor iedereen.

En verder moet ik toegeven dat ik mezelf niet echt concrete doelen opleg - anderen hier op het forum hadden met mijn inkomen wellicht al een veel mooier vermogen vergaard :D Maar ik ben heel gelukkig met hoe de zaken ervoor staan, dat is ook iets.
 
Nee 540k lening en 200k (zal iets meer zijn) eigen inbreng, dus valt wel mee @JanusDR :p
Renovatie van een vrijstaande woning op 16 are (° 1979) in Overijse.
 
Ik deel ook even graag mijn atypische situatie.
Ik ben 8 jaar samen met een moeder van 3 kinderen (wettelijk samenwonend).
We hebben een gezamenlijke rekening voor afbetaling woning (2400 euro) waar ons loon op gestort wordt (gezamenlijk 4500 netto).
Ik werk halftijds in loondienst, zij werkt 3/5.
Ik zie perfect hoe moeilijk het is om als alleenstaande moeder met 3 kinderen rond te kunnen komen.
De kinderen zijn om de week bij ons.

Gezamenlijke situatie:

Algemeen
-Hoe oud ben je? Tussen 35-40
-Hoe lang werk je al? Einde studie op 25-jarige leeftijd

Spaarvermogen:
-Hoeveel verdien je maandelijks netto?
Gezamenlijk: 4500 euro
Individueel: Naast mijn halftijdse job heb ik een vennootschap die 220k/jaar omzet had in 2021.
2022 zal ongeveer idem zijn of iets meer. Vennootschap keert geen loon uit.
-Wat zijn je maandelijkse kosten? 2400 lening woning, andere maandelijkse kosten via vennootschap (gsm, water/gas/elektriciteit)
-Hoeveel kan je maandelijks sparen? Momenteel wordt er maandelijks niet gespaard, maar vennootschap zal in de toekomst wel geld uitkeren.
Wat zijn je maandelijkse kosten in de toekomst? Woning/tuinaanleg bijna afgerond, dus grote kosten vallen weg


Spaargeld:
-Hoeveel heb je tot nu toe al gespaard? Ik weet dat oprecht niet, heel veel geld gaat naar verbouwing woning/tuinaanleg (net afgerond)
-Hoeveel hiervan heb je zelf gespaard? zij ooit 10k gekregen van ouders, ik ook.

Op gezamenlijke rekening staat quasi nooit geld
Mijn deel loon dat gestort wordt op de gemeenschappelijke rekening blijft staan.
Een groot deel gaat naar de lening (2400 euro/maand, woning staat 2/3de op mijn naam, 1/3de op partner)
Partner schrijft een deel over naar haar rekening (1000-1200 euro). Hiermee betaalt ze dan oa zaken voor de kinderen of eigen uitgaven.
Ze kan niets opbouwen, bij momenten schrijf ik eens een groot bedrag over naar haar.

Momenteel heb ik zelf 60 000 euro op spaarrekening, en 50 000 euro op de beurs.
Er is de laatste jaren een hele grote cashflow naar verbouwing woning en tuinaanleg gegaan.

Ik wil met deze post niemand de ogen uitsteken.
Ik besef ten volle hoe hard de wereld is voor een alleenstaande ouder met kinderen die een "normaal" loon hebben.
 
Nee het is een 50/50 verdeling, zo vastgelegd bij notaris.
Heb mij daar ook al vragen bij gesteld...

Welja zeker bij 50/50 co-ouderschap zou je verwachten dat er voor de kinderen een equivalent budget voorzien wordt in beide huishoudens waarbij iedereen naar eigen vermogen bijdraagt. Mijn inkomen was een stuk hoger dan dat van mijn ex op moment van de scheiding, dus ik draag 2/3 bij voor de kinderen en stort dus maandelijks een deel bij naar de kindrekening en naar de rekening van mijn ex (resp. niet-plaatsgebonden en plaatsgebonden uitgaven).
 
Welja zeker bij 50/50 co-ouderschap zou je verwachten dat er voor de kinderen een equivalent budget voorzien wordt in beide huishoudens waarbij iedereen naar eigen vermogen bijdraagt. Mijn inkomen was een stuk hoger dan dat van mijn ex op moment van de scheiding, dus ik draag 2/3 bij voor de kinderen en stort dus maandelijks een deel bij naar de kindrekening en naar de rekening van mijn ex (resp. niet-plaatsgebonden en plaatsgebonden uitgaven).
Klopt, haar ex-partner verdiende ook meer, maar daar is dus geen regeling op die manier van gekomen...
 
Terug
Bovenaan