De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 185 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 128 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,1%

  • Totaal aantal stemmers
    448
Er word ook nog steeds heel veel voor het zicht van een ander gedaan.

Stond een tijd geleden bij een leverancier van mij waar een andere klant zijn Porsche GT3 kwam showen en die leverancier heel droog. “Ik had liever dat je die 50K die je achter staat eens eindelijk zou betalen”.

Die was snel weg….

Ik heb rond mij ook vrienden die een mooie auto hebben staan die ze eigelijk niet kunnen betalen maar heel veel schrappen privé qua comfort/afwerking om naar de buitenwereld toch maar als “betere middenklasse zich te presenteren”
Schrijnend hoe mensen soms de rijke willen uithangen, maar eigenlijk in financiële moeilijkheden zitten.
Is net als in buitenwijken waar armoede is..maar iedereen met een iphone rondloopt. Komaan..
Ik zie het ook in de familie.
2-3jr afgestudeerd en kopen die plots hun eerste wagen..volledig nieuw (moet ge al dom voor zijn, gezien de waardevermindering na de eerste kilometers). En we spreken niet over 15k...maar +30k. En dan willen ze een woning kopen..."de banken zijn zot..die vragen keiveel eigen middelen. Die hebben we niet"..jah.. lol
 
Er word ook nog steeds heel veel voor het zicht van een ander gedaan.

Stond een tijd geleden bij een leverancier van mij waar een andere klant zijn Porsche GT3 kwam showen en die leverancier heel droog. “Ik had liever dat je die 50K die je achter staat eens eindelijk zou betalen”.

Die was snel weg….

Ik heb rond mij ook vrienden die een mooie auto hebben staan die ze eigelijk niet kunnen betalen maar heel veel schrappen privé qua comfort/afwerking om naar de buitenwereld toch maar als “betere middenklasse zich te presenteren”
Dat zullen toch maar enkelingen... Meeste dikke bakken zijn bedrijfswagens hoor. Just niks schrappen privé.
 
Hier gaat de boekhoudster elk jaar vragen dat de autobelasting op de zaakvoerder zijn auto zeker geen fout is. Range rover met een 4.4L V8 diesel.

Jaarlijkse tax koop je een kleine auto voor.
 
Bwa, 911 turbo s kost u een 40k vaa per jaar.
Terwijl de aftrekbaarheid maar 25k is ;)
Dat is nu wel een extreem voorbeeld... Net als die dikke Range Rover van Oxbow zijn baas.
Ik reageerde eerder op de " ik zie veel mensen in mijn omgeving die voor de schone schijn al hun geld in een auto steken"-posts. Dan bedoel ik wagens van het type BMW (X)3/4/5, Audi A4/A5, VW Passat/Tiguan, Volvo XC/V60 , Tesla... Dat zijn bijna altijd bedrijfswagens hoor. Uiteraard zijn er wel uitzonderingen, maar dat is een minderheid.


Ik heb de indruk dat sommige mensen zichzelf wat willen sussen van " jaja, dikke auto, maar iedere dagen boterhammen met choco", terwijl de waarheid vaak is dat die mensen zich daar niets voor moeten ontzeggen en een bescheiden VAA betalen dat helemaal niet in verhouding staat tot de werkelijke kostprijs van de wagen.
 
Laatst bewerkt:
Hier staan er 2 op de oprit. Audi A4 full option en een cross over. 1 maal tanken per maand en de VAA is terugverdiend tegenwoordig.

Voor de rest zie ik er uit als een landloper met saaie hobbies. Waarschijnlijk gaan er over mij ook dergelijke roddels rond :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Vroeger ook al paar keer gehoord "ga je mee naar tomorrowland? Of geen centen voor" :fingerguns:

/care
 
Laatst bewerkt:
Dat is nu wel een extreem voorbeeld... Net als die dikke Range Rover van Oxbow zijn baas.
Ik reageerde eerder op de " ik zie veel mensen in mijn omgeving die voor de schone schijn al hun geld in een auto steken"-posts. Dan bedoel ik wagens van het type BMW (X)3/4/5, Audi A4/A5, VW Passat/Tiguan, Volvo XC/V60 , Tesla... Dat zijn bijna altijd bedrijfswagens hoor. Uiteraard zijn er wel uitzonderingen, maar dat is een minderheid.


Ik heb de indruk dat sommige mensen zichzelf wat willen sussen van " jaja, dikke auto, maar iedere dagen boterhammen met choco", terwijl de waarheid vaak is dat die mensen zich daar niets voor moeten ontzeggen en een bescheiden VAA betalen dat helemaal niet in verhouding staat tot de werkelijke kostprijs van de wagen.
Da's ook zo. Ik ben zo iemand (zelfstandige) met een dure BMW die eigenlijk gemakkelijk betaalbaar is door de scheve fiscaliteit. Particulier zou ik dat ding niet kunnen betalen.
 
Hier staan er 2 op de oprit. Audi A4 full option en een cross over. 1 maal tanken per maand en de VAA is terugverdiend tegenwoordig.

Voor de rest zie ik er uit als een landloper met daaie hobbies. Waarschijnlijk gaan er over mij ook dergelijke roddels rond :ROFLMAO: :ROFLMAO:

Vroeger ook al paar keer gehoord "ga je mee naar tomorrowland? Of geen centen voor" :fingerguns:

/care
Dit idd. Vorig jaar met de fiets op vakantie gegaan en kamperen. Ik doe dat nu eenmaal gewoon graag.
Kwam iemand in de straat zeggen dat er ook mogelijkheden bestaan om toch met een laag budget op hotel te gaan buiten seizoen :D :D.
 
Dat is nu wel een extreem voorbeeld... Net als die dikke Range Rover van Oxbow zijn baas.
Ik reageerde eerder op de " ik zie veel mensen in mijn omgeving die voor de schone schijn al hun geld in een auto steken"-posts. Dan bedoel ik wagens van het type BMW (X)3/4/5, Audi A4/A5, VW Passat/Tiguan, Volvo XC/V60 , Tesla... Dat zijn bijna altijd bedrijfswagens hoor. Uiteraard zijn er wel uitzonderingen, maar dat is een minderheid.


Ik heb de indruk dat sommige mensen zichzelf wat willen sussen van " jaja, dikke auto, maar iedere dagen boterhammen met choco", terwijl de waarheid vaak is dat die mensen zich daar niets voor moeten ontzeggen en een bescheiden VAA betalen dat helemaal niet in verhouding staat tot de werkelijke kostprijs van de wagen.

VAA is maar een fractie van de kost; mijn netto VAA is misschien 15% van de kost voor mijn werkgever + mezelf van die bedrijfswagen. Blijft natuurlijk een heel stuk fiscaal interessanter dan brutoloon bijgeven waar van elke €280 à 300 kost voor de werkgever netto €100 overschiet.
 
Zelfs dan nog, als het rendement zo laag is dat een etf zonder fiscale aftrek nog beter uitkomt...
Dan bekijk je het puur als "ik steek mijn geld beter daar in". Zo een LT is natuurlijk ook wel beperkt, ik dacht 2230 Euro ofzo voor 2022, dus al je de rest dan in een ETF kan steken is die fiscale aftrek toch ook mooi meegenomen.

EDIT: Ik steek momenteel ook nog geld in een beleggingsfonds bij KBC, maar dat rendement is dus berekend op wat netto op de effectenrekening komt, maw de kosten zijn er al afgetrokken. Dit geeft toch een enorm vertekend beeld en het zou eigenlijk een no-brainer moeten zijn om je geld in een goed gespreide ETF te steken in plaats van in zo een fondsen.
 
Dan bekijk je het puur als "ik steek mijn geld beter daar in". Zo een LT is natuurlijk ook wel beperkt, ik dacht 2230 Euro ofzo voor 2022, dus al je de rest dan in een ETF kan steken is die fiscale aftrek toch ook mooi meegenomen.

EDIT: Ik steek momenteel ook nog geld in een beleggingsfonds bij KBC, maar dat rendement is dus berekend op wat netto op de effectenrekening komt, maw de kosten zijn er al afgetrokken. Dit geeft toch een enorm vertekend beeld en het zou eigenlijk een no-brainer moeten zijn om je geld in een goed gespreide ETF te steken in plaats van in zo een fondsen.
Het in een ETF steken rendeert gewoon meer dan het in de TAK23 te steken, belastingsvoordeel incluis.
 
EDIT: Ik steek momenteel ook nog geld in een beleggingsfonds bij KBC, maar dat rendement is dus berekend op wat netto op de effectenrekening komt, maw de kosten zijn er al afgetrokken. Dit geeft toch een enorm vertekend beeld en het zou eigenlijk een no-brainer moeten zijn om je geld in een goed gespreide ETF te steken in plaats van in zo een fondsen.
Je kan op bvb Morningstar.be een transactieportefeuille maken en daar bij iedere transactie de werkelijke kosten ook invullen, en het rendement dat je dan ziet is met kosten inbegrepen. Kan je ook ineens vergelijken met andere beleggingen.
 
Voor alle onwetenden hier. Het is wel nog mogelijk om te sparen in crypto, bijvoorbeeld via


Heb je nog iets te melden over die tip voor de onwetenden, @Laskii , aangezien Celsius vorige week over de kop ging?
Hallo, @Laskii ?

Al 2 maanden volledig verdwenen van het forum sinds de dag dat Celsius failliet ging.
Nochtans zijn er nog steeds onwetenden die met wat vragen zitten over jouw financieel advies als cryptobeliever en inflatie-expert.
 
Terug
Bovenaan