De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 186 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    450
Had geen zin om hier een apart topic over te maken, zeker aangezien dit topic al over spaargeld ging.

Gisteren kreeg mijn vriendin een brief van een bank (B) waarin ze 5 "verdachte" overschrijvingen gedaan zou hebben die op witwassen lijken.

4 bedragen gaan van Bank A naar Bank B. We spreken hier over 3 bedragen van 25k en een klein bedrag rond de 1500€.
Een laatste bedrag gaat over het afhalen van +-1500€ van B richting bank A.

Ik snap de vraag naar de iets of wat grotere bedragen van 25k. Maar die 2 transacties van 1500€ snap ik wel niet. Ze zijn ook moeilijk te bewijzen, want één van die transacties is gewoon overgebleven spaargeld na aftrek van onze maandelijkse kosten.
De opname van het laatste bedrag van bank B richting A betreft gewoon geld dat we nodig hadden om een factuur te betalen gedurende onze bouw.
Ge kunt toch onmogelijk die laatste 2 (kleinere) bedragen zwart op wit staven?
 
Had geen zin om hier een apart topic over te maken, zeker aangezien dit topic al over spaargeld ging.

Gisteren kreeg mijn vriendin een brief van een bank (B) waarin ze 5 "verdachte" overschrijvingen gedaan zou hebben die op witwassen lijken.

4 bedragen gaan van Bank A naar Bank B. We spreken hier over 3 bedragen van 25k en een klein bedrag rond de 1500€.
Een laatste bedrag gaat over het afhalen van +-1500€ van B richting bank A.

Ik snap de vraag naar de iets of wat grotere bedragen van 25k. Maar die 2 transacties van 1500€ snap ik wel niet. Ze zijn ook moeilijk te bewijzen, want één van die transacties is gewoon overgebleven spaargeld na aftrek van onze maandelijkse kosten.
De opname van het laatste bedrag van bank B richting A betreft gewoon geld dat we nodig hadden om een factuur te betalen gedurende onze bouw.
Ge kunt toch onmogelijk die laatste 2 (kleinere) bedragen zwart op wit staven?
Dus, er zijn twee grote bedragen overgeschreven om facturen te betalen (via een andere bankrekening dan). Dat valt aan te tonen.
Dan heb je 1500 euro overgeschreven ook, en die 1500 euro cash afgehaald? Leg dat dan gewoon uit? Ik heb dat geld cash afgehaald want ik heb graag thuis reserve. Je legt toch gewoon uit wat je ermee hebt willen doen? Ze vragen toch om het te verklaren en niet zwart op wit te bewijzen wat je met die 1500 euro gaat doen?
 
Had geen zin om hier een apart topic over te maken, zeker aangezien dit topic al over spaargeld ging.

Gisteren kreeg mijn vriendin een brief van een bank (B) waarin ze 5 "verdachte" overschrijvingen gedaan zou hebben die op witwassen lijken.

4 bedragen gaan van Bank A naar Bank B. We spreken hier over 3 bedragen van 25k en een klein bedrag rond de 1500€.
Een laatste bedrag gaat over het afhalen van +-1500€ van B richting bank A.

Ik snap de vraag naar de iets of wat grotere bedragen van 25k. Maar die 2 transacties van 1500€ snap ik wel niet. Ze zijn ook moeilijk te bewijzen, want één van die transacties is gewoon overgebleven spaargeld na aftrek van onze maandelijkse kosten.
De opname van het laatste bedrag van bank B richting A betreft gewoon geld dat we nodig hadden om een factuur te betalen gedurende onze bouw.
Ge kunt toch onmogelijk die laatste 2 (kleinere) bedragen zwart op wit staven?
Over hoeveel tijd gaat het ?

Mij hebben ze op de bank eens gezegd dat ze voor een bedrag van xduizend € wel een verantwoording moesten geven.
Ik dacht 4000€ dat het toen was

Maar ze bekijken het over een bepaalde termijn, dus ene dag 2500€ afhalen en 4 dagen later 1500€ zou "verdacht" zijn omdat je binnen een bepaalde periode over een totaal bedrag gaat.
Nu op zich kan je het toch verantwoorden dus geen zorgen over maken (tenzij ge factuurkes int zwart aan het betalen zijt ? :D)
 
Gewoon zeggen dat je 2de handse auto gekocht hebt. En gedaan met de zever.
Hier onlangs zo nog kleine 10k afgehaald over 2 weken tijd, niks melding van gekregen.

Je doet tegenwoordig echt niet meer met uw geld wat je wilt precies.
 
Gewoon zeggen dat je 2de handse auto gekocht hebt. En gedaan met de zever.
Hier onlangs zo nog kleine 10k afgehaald over 2 weken tijd, niks melding van gekregen.

Zoek u maar een ander excuus als ze alsnog met vragen afkomen:

 
Is het niet zo dat de bank gewoon een soort van verplichting of ethische code heeft om de vraag te stellen? Kan me niet voorstellen dat je het echt moet verantwoorden - toch niet aan de bank, tenzij er effectief een gerechtelijk onderzoek wordt geopend.

Als ik morgen 250K cash vraag en zeg dat het is om mij eens goed uit te leven in de Rue d'Aerschot - welke bezwaren kan men hier maken?
 
Zoek u maar een ander excuus als ze alsnog met vragen afkomen:

Ken de regeling zeker via mijn professionele activiteiten. Maar betalingen tussen 2 consumenten mag nog steeds. Koop je een auto van uw buurman die geen garagist is kan je nog steeds 10k cash betalen.
 
Ken de regeling zeker via mijn professionele activiteiten. Maar betalingen tussen 2 consumenten mag nog steeds. Koop je een auto van uw buurman die geen garagist is kan je nog steeds 10k cash betalen.
Succes met dat excuus als ze ermee naar de overheid gaan. BIV weet exact wanneer jij een auto gekocht hebt.
 
Auto kopen om in u garage te zetten en op te knappen, enkel voor op circuit, … moet daarom niet direct ingeschreven worden he.
 
Dus, er zijn twee grote bedragen overgeschreven om facturen te betalen (via een andere bankrekening dan). Dat valt aan te tonen.
Dan heb je 1500 euro overgeschreven ook, en die 1500 euro cash afgehaald? Leg dat dan gewoon uit? Ik heb dat geld cash afgehaald want ik heb graag thuis reserve. Je legt toch gewoon uit wat je ermee hebt willen doen? Ze vragen toch om het te verklaren en niet zwart op wit te bewijzen wat je met die 1500 euro gaat doen?
Dit toch, lijkt me helemaal niet zo'n probleem dat je moet afkomen met wagens cash betaald enzo?

Ik kan me eigenlijk al niet inbeelden dat als die grote bedragen verklaard zijn een bank veel moeite gaat doen om 1500 EUR uit te klaren, het is de BBI niet.
 
Dus, er zijn twee grote bedragen overgeschreven om facturen te betalen (via een andere bankrekening dan). Dat valt aan te tonen.
Dan heb je 1500 euro overgeschreven ook, en die 1500 euro cash afgehaald? Leg dat dan gewoon uit? Ik heb dat geld cash afgehaald want ik heb graag thuis reserve. Je legt toch gewoon uit wat je ermee hebt willen doen? Ze vragen toch om het te verklaren en niet zwart op wit te bewijzen wat je met die 1500 euro gaat doen?
Persoonlijk vind ik dat het die bank geen ene flikker aangaat wat jij al dan niet met je geld wilt doen. Alsof je je daarvoor hoeft te verantwoorden. Een meldingsplicht dat ze vreemde transacties opmerken is ok want geeft ook een vorm van veiligheid (hoewel ze je dan beter bellen ipv een brief te sturen). Uitleg vragen over waarom je een bepaald bedrag hebt afgehaald vind ik echter een ferm dikke brug te ver.

Ik zou antwoorden dat ik die dag naar de hoeren wou en ze daar alleen cash aanvaarden.
 
Persoonlijk vind ik dat het die bank geen ene flikker aangaat wat jij al dan niet met je geld wilt doen. Alsof je je daarvoor hoeft te verantwoorden. Een meldingsplicht dat ze vreemde transacties opmerken is ok want geeft ook een vorm van veiligheid (hoewel ze je dan beter bellen ipv een brief te sturen). Uitleg vragen over waarom je een bepaald bedrag hebt afgehaald vind ik echter een ferm dikke brug te ver.

Ik zou antwoorden dat ik die dag naar de hoeren wou en ze daar alleen cash aanvaarden.
Je kan dat allemaal vinden, maar de wetgever vindt dat niet. En als jij met zo'n verhalen gaat afkomen ga je vrij snel geen enkele bank meer vinden die een rekening voor u wil openen.
 
Je kan dat allemaal vinden, maar de wetgever vindt dat niet. En als jij met zo'n verhalen gaat afkomen ga je vrij snel geen enkele bank meer vinden die een rekening voor u wil openen.
Als een bank voor een bedrag van 1500 euro al aan witwassen aan het denken is dan wil ik daar niet eens klant zijn.
 
Dit weekend nog gehoord bij vrienden: bankbediende van Crelan had gezegd dat ze bij afhaling van 1000 euro cash op een zwarte lijst zouden komen. Veel zotter moet het niet worden.
 
Dat lijkt me niet te kloppen, het is dynamischer normaal. Als je bijna iedere week €1000 ofzo overschrijft voor van alle redenen dan gaan ze je heus niet op een watch list zetten.
 
Dat lijkt me niet te kloppen, het is dynamischer normaal. Als je bijna iedere week €1000 ofzo overschrijft voor van alle redenen dan gaan ze je heus niet op een watch list zetten.
Overschrijvingen zullen met andere parameters gevolgd worden als cash stortingen en afhalingen.
 
Als een bank voor een bedrag van 1500 euro al aan witwassen aan het denken is dan wil ik daar niet eens klant zijn.

Op termijn ga je je geld dan in een sok onder je hoofdkussen moeten bewaren.
Banken zouden niets liever doen dan terugkeren naar de tijd dat ze helemaal niets moesten controleren of in de gaten houden, dan hoefden ze ook geen personeel te betalen om zich daar mee bezig te houden. Maar ze zijn nu eenmaal verplicht om het nu wel te doen.
 
Op termijn ga je je geld dan in een sok onder je hoofdkussen moeten bewaren.
Banken zouden niets liever doen dan terugkeren naar de tijd dat ze helemaal niets moesten controleren of in de gaten houden, dan hoefden ze ook geen personeel te betalen om zich daar mee bezig te houden. Maar ze zijn nu eenmaal verplicht om het nu wel te doen.
Ik ken personen met grote hoeveelheden cash in huis (niet in een sok he) omdat ze de pietluttige bemoeienissen van een bank niet langer willen hebben.

Mijn ouders hun rekeningen zijn een tijdje geleden geblokkeerd omdat de bank niet alle ID gegevens had van de UBOs van hun maatschappij. Ik ben zo'n een UBO en die bank had een papieren brief gestuurd naar een adres waar ik al jaren niet meer woon. Vervolgens hebben die verder niks gedaan tot ze de boel hebben geblokkeerd, vlak voor een lang weekend. Mijn bejaarde ouders stonden met hun volle kar in de winkel en de kaart werkte niet langer. Ik gebeld met die bank, holderdebolder naar een kantoor gegaan om pas te laten uitlezen.

Ik heb geen toegang tot die rekening en wat die focking bank nodig had staat ook gewoon in het staatsblad. Belachelijk gewoon, die banken met hun onnozele reglementen.

Ook in het reeksje 'onze klanten zijn kleuters': maximum weeklimiet betalen is 10.000 euro bij KBC. In mijn ogen is de maximum limiet dat je kan uitgeven het saldo op die rekening. Waarom hoort een bank te bepalen hoeveel geld jij en ik maximum per week mogen uitgeven?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan