De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

• Ja, heel negatief

Stemmen: 12 2,5%
  • Ja, enigszins negatief

Stemmen: 52 10,7%
  • Nee

Stemmen: 206 42,4%
  • Ja, enigszins positief

Stemmen: 138 28,4%
  • Ja, heel positief

Stemmen: 78 16,0%

• Totaal aantal stemmers
    486
Ja, als je geregeld een cash storting doet, krijg je uiteraard vragen.
Ik kon het wel verklaren :unsure: (KBC)

Maar KBC is ook de enige bank waar ik ooit een vraag van gehad heb, was 1500 cash aan het loket afhalen.
Ik ben geen klant meer bij hun...

Hier bij Belfius een paar weken terug 2 x 2.000€ cash afgehaald.
Ik hou jullie op de hoogte als ik vragen krijg. :tongue:

Zou me persoonlijk straf lijken, maar als er velen hier al vragen krijgen bij veel kleinere bedragen... :unsure:

2 weken geleden nog op een week tijd in paar keer bij KBC 6500 euro afgehaald, niemand heeft ons gebeld.

Jarenlang op zeer regelmatige basis geld gestort 1000-1500 nooit een enkele vraag gekregen van Kbc.

Heb wat stevige voortijdige aflossingen gedaan op mijn woning.
Dat heb ik bij de belastingsdienst wel kunnen gaan uitleggen waar die centen van kwamen. (maar the money was legit, dus geen boete)

Je moet ook kijken of dat in het klantenprofiel past. Allerhande algoritmes werken achter de schermen.
Weet dat, zeker bij binnenkomend geld, banken heel erg ‘schrik’ hebben van potentiële boetes van de regulerende instanties. Als je de cash kan verklaren is er geen enkel probleem.

Ik sta nog altijd versteld van de houding van velen hier ‘het zijn uw zaken niet, als mijn bank dat vraagt bol ik het af, enz’.

Ik zie mezelf al naar de dokter gaan en zeggen ‘ik heb pijn’. Ah, waar? DAT ZIJN UW ZAKEN NIET! Ik ga naar een andere dokter.

Gelukkig is het echte leven zoals vaak hier anders dan dit niet-representatieve forum en geeft 98% van de klanten de gevraagde info gewoon.

Degenen die een klantenrelatie willen aangaan/aanhouden en niet tot het laatste detail alle info willen verschaffen van alle dingen die ik wil weten (financieel dan), moet ik zelfs niet hebben. Ik denk dat ik dit jaar 3 of 4 relaties beëindigd heb, dus al bij al heel weinig.

Diegenen die niet full transparant zijn lopen binnen dit en 10 jaar te wenen dat ze geen bank meer kunnen vinden, mark my words.

Lijkt mij ook dat vele mensen de verkeerde ‘vijand’ viseren.
Banken vragen deze informatie enkel omdat ze verplicht zijn en verantwoordelijk kunnen gesteld worden als achteraf blijkt dat er een reukje aan bepaalde transacties zat. Dus worden mensen hier boos op hun bank.
Maar de bank voert enkel uit. Eigenlijk hebben die mensen een probleem met de wetgeving.

Werk zelf ook in de banksector.
Toen ik nog met klanten in contact kwam en er rekeningen waren geblokkeerd was de standaard-uitleg steeds:

- “ja maar ik heb geen enkele brief gehad!” (Dat ze drie herinneringsbrieven hadden gehad waarvan een aangetekende en ze zelfs waren opgebeld dat waren ze vergeten).

- “jullie zijn de enige bank die dit vragen” !! (Not)

- “banken pesten ons!” (Neen, we voeren alleen uit wat de overheid ons oplegt).

- “jullie wisten toch dat ik verhuisd was?”? (Euh, neen, je bent uw adres niet komen wijzigen?).

Laatst bewerkt:
Lijkt mij ook dat vele mensen de verkeerde ‘vijand’ viseren.
Banken vragen deze informatie enkel omdat ze verplicht zijn en verantwoordelijk kunnen gesteld worden als achteraf blijkt dat er een reukje aan bepaalde transacties zat. Dus worden mensen hier boos op hun bank.
Maar de bank voert enkel uit. Eigenlijk hebben die mensen een probleem met de wetgeving.

Dit, ik werk ook binnen AML departement van een bank en wij worden geacht een verwachtingsprofiel van een klant zijn rekening op te stellen. Na een jaar wordt dat dan vergeleken met de actuele transacties die in dat jaar zijn voorgevallen.

Cash is big no no, daar is enkel miserie mee.

99% van de klanten geeft ook de gevraagde info door bij bepaalde hits. De 1% andere weet je dan ook wel dat ze iets verbergen (meestal inderdaad onder de noemer "zijn uw zaken niet")
As je niks fout doet of niks verbergt zal je geen problemen krijgen.

Ook een klant gehad die 100k cash wou afhalen omdat hij de bank niet vertrouwde. Dan maar duidelijk gemaakt dat geen enkele andere bank dat geld zou binnenhalen (ook niet binnen een jaar ifzo) en dat ze groot risico hebben met diefstal... Natuurlijk zeer moeilijk
willen luisteren he :rolleyes:

Ooit een klant gehad die €200k in de koffer wou leggen wegens ‘wantrouwen’, kort na de financiële crisis. Afgehaald met de duidelijke boodschap erbij dat we het niet meer willen. 8 jaar later alles terug op eigen rekening willen zetten en het geld kon niet aanvaard worden. Het kot was te klein, hij ging alles afhalen/verhuizen naar een andere bank (favoriete dreigement). Tot bleek dat geen énkele bank het geld wou, ook niet als er een volledig private banking dossier aan gelinkt was. Die mens is nu heel wat kalmer, en nog steeds klant.

Overigens ooit een heel goede klant gehad die heel vriendelijk kwam zeggen dat hij schrik had en dat hij graag 10% van zijn vermogen in goud en cash in een koffer wou leggen (ging om kleine 90.000 waarde). Kijk, dan kunnen we praten. Samen met een bankbediende alles in verzegelde enveloppe gestoken, en dat geld is jaren nadien wél weer aanvaard.

De bank wil u niet ‘kloten’, wij willen voldoen aan onze wettelijke verplichtingen. Praat, en er zullen meestal oplossingen volgen.

Ooit een auto cash verkocht voor €14.000 die cash wou betalen (aan een buitenlander). Dat mag, want onder particulieren telt de limiet van €3000 in cash niet. Geld op rekening gezet. Mailtje gekregen. Verkoopsovereenkomst + bewijs dat wagen op mijn naam stond doorgemaild en nooit meer iets van gehoord. Wat trekt de bank zich dat aan. Zij willen enkel een bewijs in het dossier dat ze kunnen aantonen dat ze hun werk gedaan hebben ALS er ooit controle komt van de overheid.

Jarenlang op zeer regelmatige basis geld gestort 1000-1500 nooit een enkele vraag gekregen van Kbc.

Heb wat stevige voortijdige aflossingen gedaan op mijn woning.
Dat heb ik bij de belastingsdienst wel kunnen gaan uitleggen waar die centen van kwamen. (maar the money was legit, dus geen boete)
Waarom doe je vroegtijdige aflossingen van uw woonst als de hypotheek fiscaal atrekbaar is over een toch wel zeer lange periode ?

Waarom doe je vroegtijdige aflossingen van uw woonst als de hypotheek fiscaal atrekbaar is over een toch wel zeer lange periode ?
De belastingsaftrek is beperkt in bedrag.

Ik heb een groot stuk van mijn beperkte lening ook terugbetaald, voelde beter aan om ipv 900+€ te betalen elke maand aan de lening om te eindigen bij 300€. Het is niet alsof ik een betere investering zag op dat moment voor mijn geld. En het op de spaarboek laten staan bracht nog minder op.

De belastingsaftrek is beperkt in bedrag.

Ik heb een groot stuk van mijn beperkte lening ook terugbetaald, voelde beter aan om ipv 900+€ te betalen elke maand aan de lening om te eindigen bij 300€. Het is niet alsof ik een betere investering zag op dat moment voor mijn geld. En het op de spaarboek laten staan bracht nog minder op.

Wij hebben een yolo Lening (113% quotiteit) op 25y aan 1.1% nadat we vorige huis verkocht hadden.

No way dat we een euro cash spenderen. Als we 4.5% halen kunnen we de hypotheek (kapitaal + rente) gewoon met de divi betalen.

Saaie cashflow investeringen do the job.

En als je voor whatever reden van de lening af wil, kun je dat kapitaal altijd gebruiken.

Woning 1 is gewoon het “basecamp” dat is betaald en daar wil ik niet meer over nadenken. Financieringen over woning 2 en 3 (de opbrengsteigendommen) horen er natuurlijk wel bij.

Zit nu ook in de fase van echt te beginnen genieten van het leven, ja het mag een fles wijn zijn van 35€, en ja dat Porsche logo op het stuur dat komt in bereik. Maar dat wil ik niet meer met een financiering zitten op de basis.

Woning 1 is gewoon het “basecamp” dat is betaald en daar wil ik niet meer over nadenken. Financieringen over woning 2 en 3 (de opbrengsteigendommen) horen er natuurlijk wel bij.

Zit nu ook in de fase van echt te beginnen genieten van het leven, ja het mag een fles wijn zijn van 35€, en ja dat Porsche logo op het stuur dat komt in bereik. Maar dat wil ik niet meer met een financiering zitten op de basis.
Je koopt gemoedsrust en dat is ook geld waard. Genoeg mensen die hun leven van het ene op de andere een heel andere richting zien opgaan, en niet altijd de richting dat ze zouden willen.

Nogmaals bevestigd, Belgen hebben behoorlijk wat middelen maar voelen zich niet rijk:

121K per hoofd - is dit dan effectief per inwoner of per volwassene?

Vreemd, hier staat Belgie op de 11de plaats (en 4de in de EU) terwijl Allianz hier ook de bron is:

Volgens Credit Suisse 13e en opnieuw 4e in EU. :)
Nogmaals bevestigd, Belgen hebben behoorlijk wat middelen maar voelen zich niet rijk:

121K per hoofd - is dit dan effectief per inwoner of per volwassene?

Er zijn verschillende cijfers, maar 132k zou het gemiddeld brutovermogen per kop, dus inclusief kinderen zijn van een Belg. na aftrek van schulden kom je uit op 103k. Daar zit een woning NIET mee inbegrepen.

M.i. redelijk waardeloze vergelijking, want tussen landen kan je geen vergelijking maken als je een belangrijke vermogenscompentie die héél sterk verschilt tussen landen niet meerekent.

Er zijn verschillende cijfers, maar 132k zou het gemiddeld brutovermogen per kop, dus inclusief kinderen zijn van een Belg. na aftrek van schulden kom je uit op 103k. Daar zit een woning NIET mee inbegrepen.

M.i. redelijk waardeloze vergelijking, want tussen landen kan je geen vergelijking maken als je een belangrijke vermogenscompentie die héél sterk verschilt tussen landen niet meerekent.

Dus exclusief de woning heeft de gemiddelde Belg, inclusief kinderen, 100K op diens rekening staan. Begrijp ik dat goed?

Dus exclusief de woning heeft de gemiddelde Belg, inclusief kinderen, 100K op diens rekening staan. Begrijp ik dat goed?
Als 10% exact miljonair is en de overige 90% bezit gemiddeld 0€, dan hebben ze allemaal samen gemiddeld 100.000€ in bezit.

Gemiddelde =/= mediaan.

Terug
Bovenaan