De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,6%
  • Nee

    Stemmen: 186 41,3%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,7%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    450
Dit weekend nog gehoord bij vrienden: bankbediende van Crelan had gezegd dat ze bij afhaling van 1000 euro cash op een zwarte lijst zouden komen. Veel zotter moet het niet worden.
Maar enfin. Dat is toch ook een indianenverhaal? Er zijn heel veel mechanisme’s maar gewoon eenmalig 1000 euro afhalen is geen probleem.
 
Hier ook een kennis die elke maand 200-300€ op de rekening zette. Na een jaar gebeld door de bank voor een uitleg. Die waren niet tevreden over de uitleg dus ze hebben de functionaliteit om geld te storten op de rekening geblokkeerd voor hun.

Banken krijgen na jaarlijks allerlei regels waaraan ze moeten voldaan. Veel banken proberen het dan zo simpel mogelijk te houden en gaan dus snel tot blokkeren functionaliteiten of u op een lijst zetten. Bank (grootbank) waar ik gewerkt heb is sinds 3 jaar een nieuwe systeem voor witwassen op te witwassen en daar is de threshold ook 1500€ voor cash transacties.
 
Ik ben zo ooit es opgebeld door de bank met de vraag waar bedrag x vandaan kwam omdat het boven een bepaalde drempel ging, was een betaling van een factuur die ik aan een klant had uitgeschreven. :unsure:

in de mededeling stond dan nog factuur xxx/xxxx zodat ze duidelijk konden zien dat het ging over de betaling van een factuur, maar toch info komen vragen.
 
Er zijn kappers, frituristen, beenhouwers, … die wekelijks duizend euro cash op de rekening zetten, voor die mensen wordt dat als normaal beschouwd.
 
Er zijn kappers, frituristen, beenhouwers, … die wekelijks duizend euro cash op de rekening zetten, voor die mensen wordt dat als normaal beschouwd.
Het zou toch vrij dom zijn om uw zwart geld om een rekening te gaan zetten.
Hou dat thuis en doe er cash aankopen (boodschappen/restaurants/abonementen/electronica/vakantie,...) mee en laat de rest op de rekening staan.

Dit weekend nog gehoord bij vrienden: bankbediende van Crelan had gezegd dat ze bij afhaling van 1000 euro cash op een zwarte lijst zouden komen. Veel zotter moet het niet worden.
Bij ons was het de laatste keer 4000€ cash en dan moest je je verantwoorden.

Zelf 3000€ afhalen en 1000€ naar de ouders overschrijven die het uit de muur halen is dan weer geen probleem :D
 
Het zou toch vrij dom zijn om uw zwart geld om een rekening te gaan zetten.
Hou dat thuis en doe er cash aankopen (boodschappen/restaurants/abonementen/electronica/vakantie,...) mee en laat de rest op de rekening staan.
Is dan ook geen zwart geld, maar hun wit inkomen.

Klopt uiteraard allebei - maar ik vraag me af of deze mensen eveneens vragen van de bank krijgen? Mss iemand hier die dat weet? De bank kan wellicht nooit weten of het nu om aangegeven inkomen of zwart geld gaat - of zie ik dat verkeerd?

Indien het effectief zo is dat de ban het verschil niet weet, is dit dan discriminatie?
 
Dat lijkt me niet te kloppen, het is dynamischer normaal. Als je bijna iedere week €1000 ofzo overschrijft voor van alle redenen dan gaan ze je heus niet op een watch list zetten.
Ik kon het ook met moeite geloven, want heb onlangs zelf € 2500 afgehaald bij een automaat van een grootbank (en ben dat nog veel van plan), nadat ik de afhaallimiet in de app eerst had aangepast. Ik zal laten weten als ze vragen stellen.

Maar in dit geval gaat het over een specifieke bank waarbij ik er eigenlijk minder van schrik. De opmerking is ook gemaakt aan het loket nadat het niet lukte om € 1000 in 1x af te halen aan de automaat. Vergeet niet dat het dezelfde bank is als waarvoor dit topic ooit opgestart werd: https://www.beyondgaming.be/threads...cy-hoe-ver-mag-de-bank-gaan-ervaringen.12382/

Klopt uiteraard allebei - maar ik vraag me af of deze mensen eveneens vragen van de bank krijgen? Mss iemand hier die dat weet? De bank kan wellicht nooit weten of het nu om aangegeven inkomen of zwart geld gaat - of zie ik dat verkeerd?

Indien het effectief zo is dat de ban het verschil niet weet, is dit dan discriminatie?
Bij cash storten gaan ze normaal gezien minder snel vragen stellen. Je kan dit ook gemakkelijk afleiden uit de limieten die banken standaard hanteren. In de nieuwe Bancontact cash-punten van de 4 grootbanken is de standaardlimiet 650 euro per afhaling. Bij een storting mag je echter tot 150 biljetten gaan per handeling. De verhouding is daar toch compleet zoek.
 
Is die limiet bij afhaling ook niet ingevoerd om oplichting te beperken.

Als men dan maximaal 650 kan afhalen of 10k kan overschrijven kunnen foute mensen niet ineens uw volledige rekening plunderen of even bij een bankautomaat even uw hele rekening leegplunderen.

Dus vanuit dat oogpunt kan ik daar nog begrip voor opbrengen.
Al draait natuurlijk het witwassen en cash afhalen om in het zwart te betalen mee voor de aanwezigheid van die regels.
 
Klopt uiteraard allebei - maar ik vraag me af of deze mensen eveneens vragen van de bank krijgen? Mss iemand hier die dat weet? De bank kan wellicht nooit weten of het nu om aangegeven inkomen of zwart geld gaat - of zie ik dat verkeerd?

Indien het effectief zo is dat de ban het verschil niet weet, is dit dan discriminatie?
Die storten dan ook geld op een zakelijke rekening waar een boekhouding of kasboek achter zit he.
Hun zwarte cash gaan ze idd niet gaan storten op eender welke rekening.
 
Klopt uiteraard allebei - maar ik vraag me af of deze mensen eveneens vragen van de bank krijgen? Mss iemand hier die dat weet? De bank kan wellicht nooit weten of het nu om aangegeven inkomen of zwart geld gaat - of zie ik dat verkeerd?

Indien het effectief zo is dat de ban het verschil niet weet, is dit dan discriminatie?
Als de slager / bakker cash geld op zijn bedrijfsrekening stort is het per definitie wit en zal het wel overeenkomen met de gegevens uit zijn kassa. Geld op zijn bedrijfsrekening storten waar hij geen herkomst van kan aantonen zou zo wat het stomste zijn dat die kan doen.

- 'Da's dan 20 euro mevrouw
Mevrouw geeft 20 euro
- 'Ah cash, merci... moet je het ticketje hebben?'
- 'neen, niet nodig'
- 'Prettige dag nog'
Bakker registreert de transactie niet in de kassa >> geen bonneke dus die 20 euro wordt zwart en gaat niet naar de bankrekening (noch de privé rekening noch die van de vennootschap'.

Madam wilt het ticketje... De 20 euro wordt met de rest van de geregistreerde daginkomsten naar de bank gedragen. De bank zal andere regels hebben voor cash stortingen afhankelijk van je profiel he... Handelszaken die vaak cash ontvangen zullen wel niet voor elke 300 euro verantwoording moeten afleggen.

Da's geen discriminatie he...
 
Om eerlijk te zijn - zowel ikzelf als ouders - nog nooit vragen over gekregen, geen grote bedragen maar toch 5 cijfers.
Als ik 4 digit eur corporate aandelen naar bolero wil halen, moet ik loonfiches en bonus docs aanleveren voor die beschikbaar zijn ...

Dus zo simpel is het allemaal niet.
 
Als ik 4 digit eur corporate aandelen naar bolero wil halen, moet ik loonfiches en bonus docs aanleveren voor die beschikbaar zijn ...

Dus zo simpel is het allemaal niet.
Zal dan toch van bank tot bank afhangen. Want ik kan hier nu zonder problemen 20k aan cryptocoins verkopen en overschrijven naar rekening hoor.
 
  • Leuk
Waarderingen: nls-
In de nieuwe Bancontact cash-punten van de 4 grootbanken is de standaardlimiet 650 euro per afhaling. Bij een storting mag je echter tot 150 biljetten gaan per handeling. De verhouding is daar toch compleet zoek.

Met mijn BNP Parisbas kaart is de standaardlimiet 1250 euro en heb dat bij mijn weten nooit laten aanpassen.
Met die van de andere banken geen idee, daar haal ik nooit cash af.

Cash kan je idd massa's storten zonder vragen.
 
Met mijn BNP Parisbas kaart is de standaardlimiet 1250 euro en heb dat bij mijn weten nooit laten aanpassen.
Met die van de andere banken geen idee, daar haal ik nooit cash af.

Cash kan je idd massa's storten zonder vragen.
Het is niet omdat je tot 150 biljetten kan gaan per handeling dat je dit alle weken kan gaan doen zonder hierover vragen te krijgen hé...
 
Terug
Bovenaan