De grote spaarvermogen en spaargeld enquête!

Heeft de Covid crisis je vermogen beïnvloed?

  • Ja, heel negatief

    Stemmen: 11 2,4%
  • Ja, enigszins negatief

    Stemmen: 52 11,5%
  • Nee

    Stemmen: 187 41,5%
  • Ja, enigszins positief

    Stemmen: 129 28,6%
  • Ja, heel positief

    Stemmen: 72 16,0%

  • Totaal aantal stemmers
    451
Als 10% exact miljonair is en de overige 90% bezit gemiddeld 0€, dan hebben ze allemaal samen gemiddeld 100.000€ in bezit.

Gemiddelde =/= mediaan.
Maar wij zijn bij de 'gelijkere' bevolking in de ontwikkelde landen.

Relatief ten opzichte van andere landen, betekent dit dat ook onze mediaan bij de hoogste zal zitten, en wellicht hoger.
 
Maar wij zijn bij de 'gelijkere' bevolking in de ontwikkelde landen.

Relatief ten opzichte van andere landen, betekent dit dat ook onze mediaan bij de hoogste zal zitten, en wellicht hoger.
Dat klopt, maar natuurlijk verre van 100k. Bovendien zit je "rapper" aan de 100k dan je denkt. Ik bedoel hiermee niet dat iedereen hier aan 100k/persoon zal zitten, maar dingen zoals groepsverzekering en pensioensparen horen daar ook bij, waardoor het voor mensen hier zonder kinderen al haalbaarder is.
 
Dit toont nog eens mooi het verschil tussen mediaan en gemiddelde:

De NBB maakt de berekeningen en dit is het gemiddelde en mediaan vermogen, telkens in de veronderstelling dat iemand effectief ook iets heeft (wave 3 en wave 4 zijn opeenvolgende onderzoeken):

Te lezen als:
99,4% heeft activa. Van die mensen heeft een mediaan huishouden een activa van 302.965 euro, gemiddeld is het 458.497 euro.

En dan het grootste verschil:
12,4% heeft een zelfstandige activiteit. Het mediane vermogen daarvan is 13000 euro, maar het gemiddelde 410.347 euro.
1671471105626.png


Opgepast:
- dit gaat enkel over activa, niet over leningen
- dit gaat over gezinnen, niet over bedragen per persoon
- dit gaat over activa inclusief woningen

 
Dit toont nog eens mooi het verschil tussen mediaan en gemiddelde:

De NBB maakt de berekeningen en dit is het gemiddelde en mediaan vermogen, telkens in de veronderstelling dat iemand effectief ook iets heeft (wave 3 en wave 4 zijn opeenvolgende onderzoeken):

Te lezen als:
99,4% heeft activa. Van die mensen heeft een mediaan huishouden een activa van 302.965 euro, gemiddeld is het 458.497 euro.

En dan het grootste verschil:
12,4% heeft een zelfstandige activiteit. Het mediane vermogen daarvan is 13000 euro, maar het gemiddelde 410.347 euro.
Bekijk bijlage 16152

Opgepast:
- dit gaat enkel over activa, niet over leningen
- dit gaat over gezinnen, niet over bedragen per persoon
- dit gaat over activa inclusief woningen


'En we hebben nog 1 van de grootste net vastgoedvermogens ook.
Het is duidelijk dat we hier in België kapot belast worden en dat werken niet loont.'




Dan stel ik mij wel de vraag hoe iemand met een modaal inkomen van 2000-2500 euro netto per maand aan dergelijk vermogen/vastgoed geraakt?
 
Dan stel ik mij wel de vraag hoe iemand met een modaal inkomen van 2000-2500 euro netto per maand aan dergelijk vermogen/vastgoed geraakt?
- Vastgoed prijsstijging, gekocht via hefboom en subsidie overheid.

- gratis onderwijs, gezondheidszorg

- veel subsidies die de officiële belastingvoet verlagen, zoals bedrijfswagens, kinderen belastingvrije som, etc ...

- quasi geen schenk/erfbelasting waardoor een deel van de bevolking over de generaties heen vermogen blijft opbouwen dat het niet zelf gespaard heeft

- ...
 
Dan stel ik mij wel de vraag hoe iemand met een modaal inkomen van 2000-2500 euro netto per maand aan dergelijk vermogen/vastgoed geraakt?

Er zitten wel meer discrepanties tussen verschillende data bronnen die met gemiddeldes werken.
Dat zie je in dat artikel ook: gemiddeld 121 K€ per hoofd van de bevolking, maar de afgelopen 10 jaar gemiddeld 1.7 K€ per jaar gespaard per gezin. Met zo'n spaarcapaciteit geraakt een "gemiddeld" gezin niet in de buurt van die 121 K€, voor een gezin van 2 hoofden zouden ze 242 K€ moeten opbouwen = 139 jaar sparen...

Ok, een deel zal van erfenissen komen, maar dan nog liggen die cijfers wel heel ver uit elkaar omdat ze rekenen met gemiddeldes in plaats van de mediaan.
 
'En we hebben nog 1 van de grootste net vastgoedvermogens ook.
Het is duidelijk dat we hier in België kapot belast worden en dat werken niet loont.'




Dan stel ik mij wel de vraag hoe iemand met een modaal inkomen van 2000-2500 euro netto per maand aan dergelijk vermogen/vastgoed geraakt?
Erfenis/schenking

In mijn omgeving blijf ik toch nog altijd een grote kloof zien tussen degenen die van de ouders geld gekregen hebben en effectief vermogen opbouwen. En degenen die geen schenkingen hebben gekregen hebben 1000€ op hun rekening en slagen er nooit in vermogen op te bouwen.

Er is een kleine minderheid die erin slaagt om vermogen op te bouwen zonder schenking/erfenis van de ouders.
 
En we hebben nog 1 van de grootste net vastgoedvermogens ook.

Het is duidelijk dat we hier in België kapot belast worden en dat werken niet loont.
Misschien zijn het de werklozen die met al dat zwartwerk het gemiddelde sterk doen optrekken? ;)
'En we hebben nog 1 van de grootste net vastgoedvermogens ook.
Het is duidelijk dat we hier in België kapot belast worden en dat werken niet loont.'




Dan stel ik mij wel de vraag hoe iemand met een modaal inkomen van 2000-2500 euro netto per maand aan dergelijk vermogen/vastgoed geraakt?
opnieuw: het gaat over een gemiddelde. Dat trekt het inkomen van de gemiddelde belg (mediaan) sterk omhoog.
 
Misschien zijn het de werklozen die met al dat zwartwerk het gemiddelde sterk doen optrekken? ;)

opnieuw: het gaat over een gemiddelde. Dat trekt het inkomen van de gemiddelde belg (mediaan) sterk omhoog.
OK, dus de gemiddelde Belg die werkt in loondienst met een mediaan inkomen komt niet aan dergelijk vermogen/vastgoed ?
 
@JPV
Misschien zijn het de werklozen die met al dat zwartwerk het gemiddelde sterk doen optrekken?

opnieuw: het gaat over een gemiddelde. Dat trekt het inkomen van de gemiddelde belg (mediaan) sterk omhoog.


OK, dus de gemiddelde Belg die werkt in loondienst met een mediaan inkomen komt niet aan dergelijk vermogen/vastgoed ?
Of beter, de gemiddelde Belg met een mediaaninkomen (slechts 1 op 4 heeft bedrijfswagen en zijn bij de beter betaalde) kan geen vastgoed/vermogen opbouwen?

Je kan toch niet zeggen dat je enkel uit arbeid vastgoed van 250 k (anno 2022) en vermogen kan opbouwen (zonde erfenis,...)?
 
En we hebben nog 1 van de grootste net vastgoedvermogens ook.

Het is duidelijk dat we hier in België kapot belast worden en dat werken niet loont.
@JanusDR

@JPV opnieuw: het gaat over een gemiddelde. Dat trekt het inkomen van de gemiddelde belg (mediaan) sterk omhoog.

@JPV




Of beter, de gemiddelde Belg met een mediaaninkomen (slechts 1 op 4 heeft bedrijfswagen en zijn bij de beter betaalde) kan geen vastgoed/vermogen opbouwen?

Je kan toch niet zeggen dat je enkel uit arbeid vastgoed van 250 k (anno 2022) en vermogen kan opbouwen (zonde erfenis,...)?
Vroeger wel maar vandaag relatieve verarming van werknemers omwille van duur vastgoed?
 
Je kan toch niet zeggen dat je enkel uit arbeid vastgoed van 250 k (anno 2022) en vermogen kan opbouwen (zonde erfenis,...)?

Ik ken best wat mensen (bouwvakkers) die grotendeels zelf hun huis gebouwd/verbouwd hebben, dat zijn echt wel zaken die een voelbare impact hebben op de financiën van een gezin. Ook een aantal jaar thuis blijven wonen kan een mooie start betekenen, net als snel een vaste relatie hebben (allée - soms toch :ROFLMAO:).

Erfenissen zijn ook onderdeel van (voor velen) in feite - op basis van het grote aantal bezitters van vastgoed zullen heel veel mensen ooit een erfenis krijgen, de laatste jaren maken meer en meer mensen ook gebruik van schenkingen en generation skipping.
 
OK, dus de gemiddelde Belg die werkt in loondienst met een mediaan inkomen komt niet aan dergelijk vermogen/vastgoed ?
idd.

Het "gemiddelde" Belgische HUISHOUDEN (mediaan, dus verschillende personen samen) heeft, inclusief de woning bezittingen van totaal 458.497 euro. Maar daar zitten dus alleenstaanden samen met traditionele gezinnen met X kinderen, mentaal gehandicapten (vanaf dat er een euro op de spaarrekening staat) en gepensioneerden in 1 lijst.

Als je enkel de werkenden in loondienst zal nemen, dan zal het bedrag wss ook ergens in die orde zitten, maargeen zekerheid daarover. Ik schat nét iets lager, maar da's eerder op buikgevoel.
 
@JanusDR

@JPV opnieuw: het gaat over een gemiddelde. Dat trekt het inkomen van de gemiddelde belg (mediaan) sterk omhoog.


Vroeger wel maar vandaag relatieve verarming van werknemers omwille van duur vastgoed?
idd.

Het "gemiddelde" Belgische HUISHOUDEN (mediaan, dus verschillende personen samen) heeft, inclusief de woning bezittingen van totaal 458.497 euro. Maar daar zitten dus alleenstaanden samen met traditionele gezinnen met X kinderen, mentaal gehandicapten (vanaf dat er een euro op de spaarrekening staat) en gepensioneerden in 1 lijst.

Als je enkel de werkenden in loondienst zal nemen, dan zal het bedrag wss ook ergens in die orde zitten, maargeen zekerheid daarover. Ik schat nét iets lager, maar da's eerder op buikgevoel.
@JPV

Maar dat kan toch niet? Je kan als mediaan werknemer met enkel een loon uit arbeid toch geen vastgoed/vermogen opbouwen (zonder erfenis,...), zoals vroeger wel het geval was (vastgoed veel goedkoper in vergelijking met loon tov vandaag)?

Hier klopt toch iets niet aan uw redenering? Zelf als je uitgaat van een huishouden....
Vroeger wel maar vandaag relatieve verarming van werknemers omwille van duur vastgoed? Ook in het geval van een huishouden....
 
Of beter, de gemiddelde Belg met een mediaaninkomen (slechts 1 op 4 heeft bedrijfswagen en zijn bij de beter betaalde) kan geen vastgoed/vermogen opbouwen?
Je hoeft geen bedrijfswagen te hebben om bij de beter betaalde te zitten :). Genoeg ambtenaren die een mooi loon hebben, maar geen bedrijfswagen.

Ik zie niet in hoe je uit die cijfers zou afleiden dat mensen geen vermogen kunnen opbouwen.
Brt zei:
Je kan toch niet zeggen dat je enkel uit arbeid vastgoed van 250 k (anno 2022) en vermogen kan opbouwen (zonde erfenis,...)?
400k vastgoed én vermogen samen lijkt me mogelijk, maar is niet vanzelfsprekend en is niet voor een dertiger.

Vergeet niet dat het grootste vermogen bij een Belg in vastgoed zit en dat niet alles liquide is.

Wij hebben bvb (vrouw en ik, beide 43) al zo'n 80k in groepsverzekering en pensioensparen zitten, dat telt ook mee. En vergeet niet dat veel van die cijfers over de activa gaan, maar de leningen niet aftrekken.
 
Je hoeft geen bedrijfswagen te hebben om bij de beter betaalde te zitten :). Genoeg ambtenaren die een mooi loon hebben, maar geen bedrijfswagen.

Ik zie niet in hoe je uit die cijfers zou afleiden dat mensen geen vermogen kunnen opbouwen.
400k vastgoed én vermogen samen lijkt me mogelijk, maar is niet vanzelfsprekend en is niet voor een dertiger.

Vergeet niet dat het grootste vermogen bij een Belg in vastgoed zit en dat niet alles liquide is.

Wij hebben bvb (vrouw en ik, beide 43) al zo'n 80k in groepsverzekering en pensioensparen zitten, dat telt ook mee. En vergeet niet dat veel van die cijfers over de activa gaan, maar de leningen niet aftrekken.
@JPV
'Vroeger wel maar vandaag relatieve verarming van werknemers omwille van duur vastgoed? Ook in het geval van een huishouden....'

Dus je ontkent niet dat er een relatieve verarming is van werknemers met een mediaaninkomen uit arbeid tov vroeger omwille van duur vastgoed?
 
@JPV

Maar dat kan toch niet? Je kan als mediaan werknemer met enkel een loon uit arbeid toch geen vastgoed/vermogen opbouwen (zonder erfenis,...), zoals vroeger wel het geval was (vastgoed veel goedkoper in vergelijking met loon tov vandaag)?

Hier klopt toch iets niet aan uw redenering? Zelf als je uitgaat van een huishouden....
Het is niet weggelegd voor iedereen, maar het kan wel degelijk voor een heel groot deel van de mensen, lijkt me. Dat is dan een afweging die je moet maken qua comfort die je wil. Wil je voor elk van je kinderen een onbeperkt smartphone-abo, moet je elke week je hello fresh box krijgen en zweer je bij collect-and-go, moet je een zwaar TV-abo hebben, wil je én netflix én disney én prime, welke reis wil je, ... Wij zitten (2 volwassenen, 2 kinderen) zonder aflossing lening aan zo'n 3000 euro kosten per maand (en besparen zeker niet op een aantal van de hier bovenstaande zaken). Als je een mediaan maandelijks inkomen voor een koppel met kinderen+ de extra's (vakantiegeld, eindejaarspremie, ...) meerekent, dan is een lening afbetalen + nog een beetje sparen voor veel gezinnen wel haalbaar. Niet op 10 jaar, hé, laat dat duidelijk zijn
@JPV opnieuw: het gaat over een gemiddelde. Dat trekt het inkomen van de gemiddelde belg (mediaan) sterk omhoog.
ik heb hierboven cijfers over de mediaan gegeven, hé.
 
Terug
Bovenaan